Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHerstelt je neusholte en slijmvlies na verloop van tijd?

Herstelt je neusholte en slijmvlies na verloop van tijd?

19 antwoorden
23 weergaven
18-5-2026
J
Jonathan09Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Hoi,

Wanneer je dit vaak en veel snuift kunnen je neusholte en slijmvliezen blijvend beschadigd raken en je kunt zelfs een gaatje krijgen in je neusschot. Ik ben een zo genoemde 'occasional' cocaine snuiver en gebruik het maar af en toe op een feestje of dance feest ofzo. Het blijft meestal bij 1x per 2 maanden, soms zit er zelfs langer tussen.

Nou vroeg ik me af, aangezien ik er dus telkens een redelijke tijd tussen heb zitten voor ik weer een avondje snuif, herstellen mijn neusholte en slijmvliezen in die tijd ertussen? Het is logisch dat als je wekelijks of meerdere keer per week snuift dat je neus kapot gaat omdat je neus geen tijd krijgt om te herstellen (als het hersteld?), maar in mijn geval zit er dus een tijd tussen.

Mijn vragen dus:
Kunnen mijn neusholte en slijmvliezen herstellen in de tijd tussen de feestjes?
En wat zou de kans zijn dat ik een gaatje in mijn neusshot krijg?

Thanks
J
JoopiejoLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ja dat herstelt zich, al je aannames kloppen, je maakt bij occasioneel gebruik (tenzij je iedere gelegenheid aangrijpt) geen kans op een gaatje in je tussenschot voor zover ik weet.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Joopiejo zei:
Ja dat herstelt zich, al je aannames kloppen, je maakt bij occasioneel gebruik (tenzij je iedere gelegenheid aangrijpt) geen kans op een gaatje in je tussenschot voor zover ik weet.
Klik om te vergroten...

Dat is wel heel resoluut gezegd. Het neusslijmvlies is vrij gevoelig en je hebt helemaal niet de garantie dat het volledig herstelt. Meestal wel, maar als je pech hebt krijg je bijvoorbeeld last van chronische verkoudheid.

Een gaatje in je tussenschot zal niet gebeuren bij af en toe gebruik, maar je slijmvlies kan zeker beschadigen!
J
JoopiejoLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ja dat is wel waar. Het is ook afhankelijk van hoeveel je dan snuift op een feestje, alles kan kapot natuurlijk.
J
Jonathan09Lid
01-01-2024, 00:00
#5
In principe zit ik dus redelijk safe. Ik snuif ongeveer 2gram weg op een avond/feestje. Nog niet super veel toch?
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#6
Een neusdouche van water met wat zout helpt het beste schade te voorkomen las ik en daarna je neusvliezen voorzichtig deppen met een zuivere vitamine E. Hierna tijdje rust nemen, maar dat doe je al. Een gat in het neusschot schijnt echter vaker te komen door onhandig schoonmaken dan door de coke zelf.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik zou een wat puurdere bron zoeken, volgens mij is 2 gram goede cocaïne name gigantisch veel voor iemand zonder tolerantie. :P

Heb je je sosa wel eens laten testen?
J
JoopiejoLid
01-01-2024, 00:00
#8
Je hebt is alles wat je zegt gelijk hoor SmartieAndMe, alleen ik bedoelde met dealergram 0,6 gram ofzo, want dat durven ze makkelijk te verkopen als een gram.

Stel dat je dus 2x 0,6 gram van 40% zuiver op snuift (wat best aannemelijk het geval geweest is), dan is dat nog steeds best veel, maar goed, niet heel extreem ook.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#9
2 gram is heel veel coke voor één avond... Ik zou me daar meer zorgen om maken dan mijn slijmvlies. Heb je wel eens over je hart en bloedvaten nagedacht?
J
JoopiejoLid
01-01-2024, 00:00
#10
2 "dealergrammen" van matige kwaliteit kan nog wel te doen zijn op een avond, maar zelfs dat is al best wel veel. 2 'echte' grammen goede coke is zoals Fool zegt echt gigantisch veel.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#11
2 "dealergrammen" is natuurlijk nogal een vaag begrip, maar ook als het versneden is met 50% levamisol is het veel. Levamisol zit er bijna altijd doorheen en is in grote hoeveelheden ook niet heel fijn voor je lichaam... Dit kan op lange termijn auto-imuumziekte veroorzaken.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#12
ah ja op die manier kan het minder zijn, maar laten we de aanduidingen voor gewichten gewoon laten zoals het is :wink: een gram is dus een gram :P
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#13
Durf te betwijfelen dat iemand die sporadisch gebruikt zulke tolerantie heeft. Breng het eens langs een test-centrum, kost niets? :)
J
Jonathan09Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Albedo zei:
Een neusdouche van water met wat zout helpt het beste schade te voorkomen las ik en daarna je neusvliezen voorzichtig deppen met een zuivere vitamine E. Hierna tijdje rust nemen, maar dat doe je al. Een gat in het neusschot schijnt echter vaker te komen door onhandig schoonmaken dan door de coke zelf.
Klik om te vergroten...

Ik laat normaal gesproken op het einde van een snuif avondje voor ik ga slapen altijd even lauw water door mijn neus lopen door middel van per neusgat onder de kraan te hangen en het erin te laten lopen en rustig eruit snuiten. Thanks voor de tip van het zout en vitamine E.

Fool zei:
Ik zou een wat puurdere bron zoeken, volgens mij is 2 gram goede cocaïne name gigantisch veel voor iemand zonder tolerantie. :P

Heb je je sosa wel eens laten testen?
Klik om te vergroten...

Misschien kan ik er gewoon heel goed tegen :mrgreen: Heb het nooit laten testen maar heb wel bij verschillende dealers gekocht, soms omdat ze opgerold waren maar soms ook uit nieuwschierigheid van kwaliteits verschil. Sommige waren echt bar slecht, mijn huidige vind ik eigenlijk best goed als ik hem vergelijk met die slechte.. Snuift soepel, brand niet, beetje vlokkerig, neus verdoofd, deel van het gehemelte / bij voortanden verdoofd en natuurlijk een heerlijk gevoel. Zal wel eens vragen of hij voor meer prijs wat puurders kan leveren.

SmartieAndMe zei:
2 gram is heel veel coke voor één avond... Ik zou me daar meer zorgen om maken dan mijn slijmvlies. Heb je wel eens over je hart en bloedvaten nagedacht?
Klik om te vergroten...

The good life he :sunglasses: Je kunt beter helemaal niets doen van drugs als je aan je hart en bloedvaten moet denken. Neemt niet weg dat ik het zeker in mijn achterhoofd heb dat ik 'fout' bezig ben. Aan de andere kant, je leeft maar 1 keer... als ik ouder ben wordt ik vanzelf rustiger denk ik :mrgreen: (als ik ouder haal :smilingimp: )

Joopiejo zei:
2 "dealergrammen" van matige kwaliteit kan nog wel te doen zijn op een avond, maar zelfs dat is al best wel veel. 2 'echte' grammen goede coke is zoals Fool zegt echt gigantisch veel.
Klik om te vergroten...

Ik heb het ooit op een weegscheel gelegd die vanaf 0,5gram kan meten. Had er 2 hele op gelegd, kwam uit op 1,9gram. Check het overigens niet elke keer.
A
Arnie87Lid
01-01-2024, 00:00
#15
het hersteld goed... als je te gek doet duurt het echter wel ff 4 weken oid... je merkt het snachts aan droge ogen enso/ slijmerig ook ...... irritatie ogen.. dan ga je echt te ver zegmaar
b
bram82Lid
01-01-2024, 00:00
#16
[bekentenis]
Ik heb een tijdje best wat coke gebruikt en ook misbruikt. Thuis snuiven maar ook tijdens feestje en in de kroeg. Af en toe zelfs 10 gram gehaald en ik kende geen rem meer. Die 10 gram gingen er binnen 1.5 week doorheen. Ik nam vrij van werk om te snuiven of ik snoof 's morgens en ging daarna werken. Eenmaal op werk dacht ik alleen maar aan coke en een enkele keer heb me ziekgemeld om thuis weer te snuiven.
Naast coke heb ik ook geexperimenteerd met research chemicals. 4mmc, 3MMC, 3MEC. Dat spul bijt ontzettend in je neus. In totaal een gram of 15-20 van dat spul gebruikt. Sinds een jaar gebruik ik niks meer[/bekentenis]

Om nu te komen op je vraag. Het afgelopen half jaar proefde en rook ik helemaal niks meer. Niet een klein beetje, maar echt niks. Alleen proeven met de tong ging wel, dus zoet, zuur, zout, bitter. Een jaar of 5 geleden heb ik dit ook gehad, voor mijn snuifmisbruik. Alleen toen maar 2 weken. Omdat het nu zo lang duurde na een half jaar toch maar eens naar de huisarts gegaan. Er zijn daarna röntgenfoto's gemaakt.
Ik was natuurlijk bang dat er beschadigingen aan de neus te zien zouden zijn. Het bleek dat er helemaal niks te zien was. Geen beschadiging, geen infectie, geen neuspoliep, niks.

Inmiddels is de smaak en geurvermogen helemaal terug. Volgens de huisarts ligt het aan een allergie. (ben eerder getest op allergien en voor verschillende dingen allergisch)

Ik heb behoorlijk wat rode korsten in mijn zakdoek gezien na mijn (ge/mis)bruik, maar het heeft blijkbaar geen blijvende schade aangedaan...
l
leipebaviaanLid
01-01-2024, 00:00
#17
Cocaine brengt dus duidelijk problemen in de neus teweeg, maar geldt dit ook voor speed? Speed brandt veel erger in de neus en is voor mijn gevoel veel schadelijker? Van welke stof heeft je neus zogezegd het meeste last?
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#18
Speed brand in je neus als er een overmaat zwavel inzit, valt er simpelweg uit te wassen met een beetje watervrije aceton. Als ze beiden niet meer branden zijn ze nog steeds slecht voor je neus, niet alleen omdat je er wat insnuift, maar ook omdat de stoffen vaatvernauwend werken en daardoor de bloedtoevoer naar je neus verminderen/afsluiten. Dat, in combinatie met rotzooi in je neus is zo slecht, maar welke nu persé slechter is durf ik zo niet te zeggen.
l
leipebaviaanLid
01-01-2024, 00:00
#19
Speed brand in je neus als er een overmaat zwavel inzit,
Klik om te vergroten...

Hmm, dat wist ik niet, speed brandt mij bij praktisch altijd in de neus. Volgens jouw theorie zou er dan veel zwavel in zitten, maar alsnog heb ik vaak genoeg shit waar je lekker :rock: van gaat.

maar ook omdat de stoffen vaatvernauwend werken en daardoor de bloedtoevoer naar je neus verminderen/afsluiten.
Klik om te vergroten...

En wat voor negatiefs brengt dit met zich mee? Zul je bijvoorbeeld door vaatvernauwing minder goed kunnen ruiken?
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#20
Volgens mijn theorie zou er dan een beetje zwavel in moeten zitten, 1% zwavel brandt al best en 99% amfetaminesulfaat zal je best hard op gaan. :P

En ja, als je langdurige vaatvernauwing in je neus hebt zul je op een begeven moment je reukvermogen verliezen, maar bij normaal gebruik zal je dat echt niet zomaar overkomen. :P

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."