Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsJongeren gevoeliger voor verslaving

Jongeren gevoeliger voor verslaving

17 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
B
BlyatmanLid
01-01-2024, 00:00
#1
Jongeren zijn niet gevoeliger. Jongeren zijn slechts naïever en makkelijker beinvloedbaar.

Je leeftijd en de hoeveelheid drugs zou ik meer zorgen om maken, en de schade die je op zo’n kort termijn kan aanrichten.

niet eens volgroeid.
G
Gebruiker 0012685732Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Ganggang💯 zei:
Wees blij. Ik heb nooit vast gerookt en rookte alleen met sociale gelegenheden. Maar ben er alsnog vorige week dinsdag helemaal mee gestopt. Sluipt er langzaam in en die nicotine high is geen reet aan.
Klik om te vergroten...

ik merk wel dat de enkele dag dat ik 's-ochtends rook na het wakker worden, vroeger vaker..
het wel een impuls geeft om dingen gelijk aan te pakken.. in die zin merk ik wel een 'high'.
B
BlauweaapLid
01-01-2024, 00:00
#3
Gympie zei:
ik merk wel dat de enkele dag dat ik 's-ochtends rook na het wakker worden, vroeger vaker..
het wel een impuls geeft om dingen gelijk aan te pakken.. in die zin merk ik wel een 'high'.
Klik om te vergroten...
De dag nadat ik gerookt heb word ik sochtens wakker met een putbek.
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#4
Niet mee eens. Maar jonge mensen doen wel vaker domme dingen. Heb je ADHD?
s
storememLid
01-01-2024, 00:00
#5
Hallo iedereen,
Herkennen jullie ook dat jongeren veel gevoeliger zijn voor verslaving dan ouderen.
Als voorbeeld neem ik mezelf.
Toen ik een jaar of 15 was begon ik met wiet en toen ik 17 was met dagelijks mdma gebruik.
Vanaf mijn 18e tot mijn 24e heb ik praktisch dagelijks coke gebruikt en werd ik ook helemaal gek als het op was of als ik een dag niks had.
Nou ik wat ouder ben en al een aantal keer op mn plaat gegaan te zijn ben ik als ik zelf toegeef nog steeds weekend verslaafd.
Maar wat er bij mij echt volledig uit is dat is het ongecontroleerde gebruik, het geen grens kennen en tot de laatste cent al je geld eraan op maken.
Ik heb nu bijvoorbeeld een hele fatsoenlijke nieuwe auto en behoorlijk spaargeld, ook kom ik prima met mijn salaris toe en heb nooit geldproblemen.
Toen ik rond de 20 was had ik chronisch geld te kort, nooit enige vorm van een grens en stapels met schulden.
Zou het zo kunnen zijn dat jongeren bij voorbaat veel meer verslavings gevoeliger zijn dan mensen die wat ouder zijn.
Graag jullie persoonlijke ervaringen.
B
BlauweaapLid
01-01-2024, 00:00
#6
storemem zei:
Hallo iedereen,
Herkennen jullie ook dat jongeren veel gevoeliger zijn voor verslaving dan ouderen.
Als voorbeeld neem ik mezelf.
Toen ik een jaar of 15 was begon ik met wiet en toen ik 17 was met dagelijks mdma gebruik.
Vanaf mijn 18e tot mijn 24e heb ik praktisch dagelijks coke gebruikt en werd ik ook helemaal gek als het op was of als ik een dag niks had.
Nou ik wat ouder ben en al een aantal keer op mn plaat gegaan te zijn ben ik als ik zelf toegeef nog steeds weekend verslaafd.
Maar wat er bij mij echt volledig uit is dat is het ongecontroleerde gebruik, het geen grens kennen en tot de laatste cent al je geld eraan op maken.
Ik heb nu bijvoorbeeld een hele fatsoenlijke nieuwe auto en behoorlijk spaargeld, ook kom ik prima met mijn salaris toe en heb nooit geldproblemen.
Toen ik rond de 20 was had ik chronisch geld te kort, nooit enige vorm van een grens en stapels met schulden.
Zou het zo kunnen zijn dat jongeren bij voorbaat veel meer verslavings gevoeliger zijn dan mensen die wat ouder zijn.
Graag jullie persoonlijke ervaringen.
Klik om te vergroten...
waarschijnlijk zijn jou katers in de loop van de jaren wel erger geworden ? Wss heb je dan geen zin meer om elke x na gebruik zolang plat teliggen. Waardoor je het misschien nog maar 2x Perjaar doet ivm de brakheid en geen zin om een kut week opt werk te hebben omdat je zwaar brak bent. Waardoor je verstandiger gebruikt en minder vaak omdat de katers vroeger niet zo erg waren en je dus door kon. Maar namaten je ouder word kan je het minder verdragen dus ga je dan van onverstandig gebruik naar verstandig gebruik.
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik denk dat een ieder anders reageer op drugs. Ik heb wel meerdere keren perrongeluk mezelf extreme euforie toe gedaan en dat was voor mij zo intens dat ik dan altijd wel even klaar ben met een middel.

Het klinkt misschien leuk om een te worden met het universum, maar het is ook wel behoorlijk verwarrend.
Maar ik kan me best voorstellen dat als je niet genoeg kan krijgen van euforie, dat je dan je hele leven gaat proberen om op het randje van de dood te balanceren om zo in dat gevoel van samensmelting te kunnen dwalen.

Dus ja, het zal verschillen per persoon.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#8
Blyatman zei:
Jongeren zijn niet gevoeliger. Jongeren zijn slechts naïever en makkelijker beinvloedbaar.

Je leeftijd en de hoeveelheid drugs zou ik meer zorgen om maken, en de schade die je op zo’n kort termijn kan aanrichten.

niet eens volgroeid.
Klik om te vergroten...
Dan zijn ze daarmee automatisch gevoeliger voor verslaving?
h
heyolLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik denk eerder ook dat jongeren gevoeliger zijn voor verslaving. Risico's niet kunnen inschatten, grenzen niet kennen, enkel aan het fijne deel denken, minder verantwoordelijkheden hebben, minder karakter,... zijn allemaal factoren die daarin meespelen denk ik.
B
BlauweaapLid
01-01-2024, 00:00
#10
heyol zei:
Ik denk eerder ook dat jongeren gevoeliger zijn voor verslaving. Risico's niet kunnen inschatten, grenzen niet kennen, enkel aan het fijne deel denken, minder verantwoordelijkheden hebben, minder karakter,... zijn allemaal factoren die daarin meespelen denk ik.
Klik om te vergroten...
Risico's niet kunnen inschatten en grenzen niet kennen heeft met kennis en ervaring te maken.
h
heyolLid
01-01-2024, 00:00
#11
Blauweaap zei:
Risico's niet kunnen inschatten en grenzen niet kennen heeft met kennis en ervaring te maken.
Klik om te vergroten...

Akkoord. Maar kennis (eerder wijsheid) en ervaring bouw je pas op na je leeftijd.
Ik ben niet van mening dat een 16-jarige de ervaring en kennis kan hebben die nodig is om verantwoordelijk te gebruiken, ookal zou 'ie al gebruiken van zijn 12e.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#12
Blauweaap zei:
Risico's niet kunnen inschatten en grenzen niet kennen heeft met kennis en ervaring te maken.
Klik om te vergroten...
Door middel van leeftijd vergaar je kennis en ervaring. Sommigen sneller dan andere.
B
BlauweaapLid
01-01-2024, 00:00
#13
heyol zei:
Akkoord. Maar kennis (eerder wijsheid) en ervaring bouw je pas op na je leeftijd.
Ik ben niet van mening dat een 16-jarige de ervaring en kennis kan hebben die nodig is om verantwoordelijk te gebruiken, ookal zou 'ie al gebruiken van zijn 12e.
Klik om te vergroten...
Ik ben van mening van wel. Zet iemand van 16 neer op zijn 12de bij een vrienden groep die al jaren gebruikten allemaal 21+ zijn. Als hun verstandig met hun gebruik omgaan gaat deze jongen op zijn 16de precies het zelfde met gebruik om als wat hem in die 4 jaar is opgedragen.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#14
Jongeren zijn kwetsbaar en juist daardoor gevoelig voor verslaving. Kijk bijvoorbeeld naar roken, de meesten beginnen vroeg vanwege stoer doen en groepsdruk. Aka gevoelig voor verslaving.
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ganggang💯 zei:
Jongeren zijn kwetsbaar en juist daardoor gevoelig voor verslaving. Kijk bijvoorbeeld naar roken, de meesten beginnen vroeg vanwege stoer doen en groepsdruk. Aka gevoelig voor verslaving.
Klik om te vergroten...
Nog steeds gek dat ik hier altijd nee tegen gezegd heb ondanks mijn verslavings gevoeligheid. Wel blij mee.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#16
Spyro zei:
Nog steeds gek dat ik hier altijd nee tegen gezegd heb ondanks mijn verslavings gevoeligheid. Wel blij mee.
Klik om te vergroten...
Wees blij. Ik heb nooit vast gerookt en rookte alleen met sociale gelegenheden. Maar ben er alsnog vorige week dinsdag helemaal mee gestopt. Sluipt er langzaam in en die nicotine high is geen reet aan.
B
BlauweaapLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ganggang💯 zei:
Wees blij. Ik heb nooit vast gerookt en rookte alleen met sociale gelegenheden. Maar ben er alsnog vorige week dinsdag helemaal mee gestopt. Sluipt er langzaam in en die nicotine high is geen reet aan.
Klik om te vergroten...
Ik snap heel de nicotine high niet. Als ik een jonko rook dan rook ik ook een gerro. Als ik drink rook ik ook maar voor de rest vind ik er geen bal aan
Z
ZeelanddudeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ganggang💯 zei:
Wees blij. Ik heb nooit vast gerookt en rookte alleen met sociale gelegenheden. Maar ben er alsnog vorige week dinsdag helemaal mee gestopt. Sluipt er langzaam in en die nicotine high is geen reet aan.
Klik om te vergroten...
1e sigaretje in de ochtend met een bak koffie, die is het lekkerste (en 20 minuten later schijten XD) de rest zijn eigenlijk geen bal aan inderdaad.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."