Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsEerste "Tuintje ---> zit er toekomst in ?

Eerste "Tuintje ---> zit er toekomst in ?

19 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
n
nypepLid
01-01-2024, 00:00
#1
kheb nu een 20watt TL lamp gehangen samen, en een 100watt gloeilamp als verwarmingselement.
de planten zijn nu een 30cm hoog, groeien goed en zien er gezond uit.
Ze worden binnekort verplaatst in een nieuwe grotetre kast met hogedruk natriumdamplamp.

->stel dat ik van mijn 5 planten 2-3 vrouwtjes heb en ik ze een hoogte van maximaal 1meter laat groeien , zou een lamp van 400 watt volstaan?
n
nypepLid
01-01-2024, 00:00
#2
halow

Onlangs heb ik wat zaden gekregen van een vriend die er zelf al een mooie oogst gehad had .
ik heb ze dan ontkiemd , en zo goekoop mogelijk een kweekkastje gemaakt om die enkele plantje een goed verblijf te geven.
In de hoop eens een eigen weedje te oogsten :smoke: .


Kast:

-70cm3
-3 jonge plantjes en 4 van een week oud
-1 halogeenlamp (100W)
-premetieve afzuiging (pc-voeding-ventilator=werktgoed)
-cyclus 12/12
-temperatuur 22-24°C
-aarde: natuurlijk gecomposteerde aarde met kiekemest
-voeding: regen/mineraalwater en wat vloeibaar biomeststof


-> aangezien het mijn eerste keer is ben ik niet zo zker over het verder verloop van mijn planten , zien ze er wel normaal en gezond uit ?
(zie foto)

Wat doe ik goed of wat doe ik juist helmaal verkeerd ,.? laat maar horen



L
LycergicLid
01-01-2024, 00:00
#3
Op zich lukt het , maar als je alles wit maakt , heb je veel meer van je lampen :wink:
l
lysergine25Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Prutspoging nr 1 ?

Onder halogeen kweek je geen wiet ...

:wave:
p
pieter-bLid
01-01-2024, 00:00
#5
die lamp lijkt idd nergens op...
en die 70 cm3...hoe hoog is dat?....
verwacht toch wel dat je plantjes(met goed licht) iig zo'n 60 cm hoog worden..
en er daarboven dus nog een Fatsoenlijke lamp moet hangen, die indien het veel warmte produceert,..ook weer extra ruimte in de hoogte nodig heeft...en extra koeling.

Als stank je geen agenten bezorgt, en je lamp niet al te warm is..voldoet de doorluchting wel (maar eigenlijk niet natuurlijk)

je cyclus staat ingesteld op bloei...maak daar maar 18/6 van.

als je't echt met hallogeen wilt proberen (en de kleurtoon zit volgens mij best in de buurt) dan heb je er minstens 3 extra bij nodig.
p
pieter-bLid
01-01-2024, 00:00
#6
nypep zei:
->stel dat ik van mijn 5 planten 2-3 vrouwtjes heb en ik ze een hoogte van maximaal 1meter laat groeien , zou een lamp van 400 watt volstaan?
Klik om te vergroten...
dat volstaat wel voor het bevruchten van je vrouwtjes ja :wink:
n
nypepLid
01-01-2024, 00:00
#7
Welk soort lamp gebruik ik dan het best voor in zo een kleine kweekkast ?, best ook geen te grote vermogens aangezien ik geen brand wil .
Kast zelf is maar een 50cm hoog , maar is een voorlopige kast , waneer ze te weinig ruimte hebben komt er een nieuwe grootre kast met wat meer aangepaste lampen en afzuiging.

-> plantjes groeien voorlopig zeer goed en snel , mijn "slechte' halogeen zorgt anders wel voor een goeie 25°C en een fel licht
h
hallotjeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Je hallogeen is niet slecht alleen je moet geen hallogeen lampen gebruiken voor de te kweken... Er komt vrijwel nauwelijks uv straling uit. Volgens mij zal een klein tl buisje al stukken beter werken!
n
nypepLid
01-01-2024, 00:00
#9
niet iedereen heeft geld genoeg voor een gehele instalatie é, daarom dat ik het zo goedkoop mogelijk probeer te houden , en toch een zo groot mogelijk rendement probeer te halen, wat voorlopig wel aardig lukt.

kostprijs geheel (incl zaden) : €0
juist mijn laag verbruik , maar dat is voor mijn ouders (120Watt)
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#10
pipoxyz zei:
nypep zei:
->stel dat ik van mijn 5 planten 2-3 vrouwtjes heb en ik ze een hoogte van maximaal 1meter laat groeien , zou een lamp van 400 watt volstaan?
Klik om te vergroten...
dat volstaat wel voor het bevruchten van je vrouwtjes ja :wink:
Klik om te vergroten...

je mag dus geen mannetjes er tussen hebben staan, of je krijgt ook geen wiet.
En 400 watt is zeer ruim voldoende voor 5 plantjes.
p
pieter-bLid
01-01-2024, 00:00
#11
nypep zei:
niet iedereen heeft geld genoeg voor een gehele instalatie é, daarom dat ik het zo goedkoop mogelijk probeer te houden , en toch een zo groot mogelijk rendement probeer te halen, wat voorlopig wel aardig lukt.

kostprijs geheel (incl zaden) : €0
juist mijn laag verbruik , maar dat is voor mijn ouders (120Watt)
Klik om te vergroten...
Ik zeg ook niets over je kostprijs...als je verder zoekt zul je ook een low budget kast van mij vinden...niets mis mee..

Waar ik commentaar op heb is je gemis aan kennis.
Ik bedoel...je moet Iig weten dat er een groei en bloei periode is, hoe hoog je planttype is, dat je mannetjes niet bij vrouwtjes zet, hoe je ze herkent, hoe je kunt herkennen hoe gezond je plantjes zijn, en wat ze eventueel extra nodig hebben, je moet weten welke luchtvochtigheid en welke minimum en maximum temperatuur, en de luchtdoorstroom
enz enz....een nooit ophoudende pile aan info...maar de basics moet je toch echt weten.

je bakt er dus niets van zolang je niet de moeite neemt om er op zn minst een paar dagen guides over te lezen...
maaar goed..pruts lekker verder..ik heb ook een overbuur die trots is op zn 2 20 cm plantjes met 1 joint aan toppen onder een spaarlamp...
l
lysergine25Lid
01-01-2024, 00:00
#12
nypep zei:
niet iedereen heeft geld genoeg voor een gehele instalatie é, daarom dat ik het zo goedkoop mogelijk probeer te houden , en toch een zo groot mogelijk rendement probeer te halen, wat voorlopig wel aardig lukt.

Ze worden zo groot omdat dat licht niet goed is ..wahwhahwahwa prutser.

kostprijs geheel (incl zaden) : €0
juist mijn laag verbruik , maar dat is voor mijn ouders (120Watt)
Klik om te vergroten...

Kostprijs = 0 €
oogst= 0 gr
Logsich je oogst wat je zaait ... lucht op een tak.
d
davieLid
01-01-2024, 00:00
#13
120 watt?

Het gaat niet om een lamp en watt, maar om kleuren en lumen. maar nog belangrijker PAR (Photosynthetic Available Radition) en PUR (Photosynthetic Useable Radiation). Al het licht dat planten krijgen, binnen de frequentieband van 400-700 nanometer, noemen we PAR ofwel al het licht dat beschikbaar is voor de fotosynthese. PUR is het licht dat planten ook daadwerkelijk gebruiken voor fotosynthese en dat is lang niet al het licht dat ze krijgen. In de groeifase, hebben planten meer behoefte aan blauw licht met een kortere golflengte (circa 400 tot 480 nanometer). In de bloeifase hebben de planten juist meer rood licht (620 tot 720 nanometer) nodig.

- blauw licht (350 - 500 nanometer) stimuleert chlorofyl productie, stimuleert dat cellen actief worden.
- rood licht (600 - 700 nanometer) maakt suikers van Co2, stimuleert chloroplast productie.

- 400 Watt nartriumgasontladingslamp is rond de 55000 lumen en 150 lm/W rendement
- 400 Watt kwikgasontladingslamp is rond de 35000 lumen en 110 lm/W rendement

Meestal is het zelfs zo dat een 400 watt lamp maar 130 watt bruikbaar licht oplevert. Het meeste licht (270 watt) gebruik je niet. Maar ja, dat is tot nu toe nu de beste lamp.

De stempels is wat je rookt, je moet dus zorgen dat je plant niet wordt bevrucht, want dan gaat ze zaad maken. ook als maar een paar toppen zijn bestuifd dan verliest je wiet zeker kwaliteit, de plant gaat dan geen harsen meer aanmaken omdat zijn doel is bereikt.

:stoned:
p
pieter-bLid
01-01-2024, 00:00
#14
*haar doel :wink:
d
davieLid
01-01-2024, 00:00
#15
Je hebt gelijk. Idd haar doel :grin:
n
nypepLid
01-01-2024, 00:00
#16
-> Update : bijna oogsttijd (600Whps)


[/img]http://groups.msn.com/_Secure/0VwA0D2gXKR8RvLWTJ8nDEZMcaqSlDe5!bx1WXsmRrQg8bIHzxFcr70y2YWHsCQ9HHZOVvWqDpEm3Foq6WSUsVeR6bPpzuKb3mFYzMTpVE0P3UeYkWn1hu8o*q47ekLi7/P?dc=4675665948777857693

http://groups.msn.com/_Secure/0VwBMHmUXPR4RvLWTJ8nDEad3IP9IG2Nw5vrXeYzWnU2iLbfNT4WA4IZj9UKzpZRb3PWP8Fci9SZiEGFhBWlmV27catGufPyXWDwuIALAj7fPydnuEFczDjnvuR5rst2H/P?dc=4675665948773510232
p
pepitoLid
01-01-2024, 00:00
#17
Lees ook rubriek "nieuw en actualiteiten" voordat je zulke berichten post is mijn bescheiden advies....woonplaats Belgie toch? :mrgreen: :wink:
t
tooozLid
01-01-2024, 00:00
#18
je kan wel kweken onder halogeen maar dat gaat veel trager gaan...

en 70cm3 is wel heel klein...

je kan beter 60cm op 60cm en 1m50 hoogte
een kastje bouwen

of 50cm diep en 1meter breed en 1m50 hoog
kastje bouwen

en een 150watt HPS kopen...

met een +- 150m3 afvoer
en een invoer

dit is zijn wel de minimum eisen voor een goede binnenkweek hoor...

of je kan een grotere kast maken
en nog een paar halogeen lampen bij hangen... 300watt bvb
dan kan je wel iets leuk verwachten...maar dat gaat even veel zijn als met een 150watt HPS in een kleinere ruimte..snap je

afvoer en invoer heb je altijd nodig... toch zeker een afvoer en luchtgaten, om het simpel te houden
en kleine buis ventilator voor de frisse lucht

en dan ben je zeker dat het allemaal goed loopt
A
Afghaan-GekLid
01-01-2024, 00:00
#19
Halogeen lamp kan in de stekfase wel gunstig zijn , als de plantes geworteld zijn.
De planten gaan op zoek naar nuttig licht , want ze hebben wel door dat het niet genoeg is.
De bladeren worden wat groot , en de steel strekt.
Opzich nog niets aan de hand, maar verwacht alsjeblieft niet dat als je gaat bloeien dat je er een prettige oogst aan gaat hebben.

( Been there, and got a shitload of t-shirts)

De opmerking dat het nuttige licht van een hps lamp beperkt is klopt tot op zekere hoogte.
Maar de PENETRATIE van het lichtvermogen van een HPS lamp is prettig.
Je mag verwachten dat je dwars door 3 bladeren heen nog wel nuttig licht overhoudt ( kleine topjes onder de hoofdtoppen), maar bijvoorbeeld een envirolite ( die mega spaarlamp) heeft dat nu juist niet ( terwijl het spectrum meer geschikt is)

Halogeen kan ook brandplekken veroorzaken - temperatuur is erg hoog.
voor de hoeveelheid verdamping wel gunstig , maar niet in verhouding tot bruikbaar spectrum.

Lang verhaal kort - doe je zelf een plezier, en zet de plantjees lekker voor het raam .
Je kan ze desnoods begin juni al gaan verduisteren , als je dat 7 a 8 weekies voohoudt ( elke dag 12 uur int daglicht zetten) heb jij als eerst van het hele forum een vet relext rokertje.
Goed int pikzwarte donker zetten snachts , en tegen de rot wellicht een ventilator erop zetten snachts .

Voorgroeien dus.
Of doorsparen.
D
Den JackLid
01-01-2024, 00:00
#20
hey ik ben een beginnende kweker en heb vragen over welke lampen ik zou gebruiken.ik zou de plantjes eerst buitenzetten maar tegen de bloemperiode zou ik ze graag onder lampen zetten.het zijn 5 vrouwtes die net verpot zijn.maar ik weet niet welke lampen ik zou gebruiken en hoeveel watt ze moeten hebben.ik heb al wat info opgezocht maar die zijn onbetaalbaar voor mij :( .heeft iemand soms tips welke lampen dat effect hebben en toch mevallen van prijs.grtz Jack :stoned:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."