120 watt?
Het gaat niet om een lamp en watt, maar om kleuren en lumen. maar nog belangrijker PAR (Photosynthetic Available Radition) en PUR (Photosynthetic Useable Radiation). Al het licht dat planten krijgen, binnen de frequentieband van 400-700 nanometer, noemen we PAR ofwel al het licht dat beschikbaar is voor de fotosynthese. PUR is het licht dat planten ook daadwerkelijk gebruiken voor fotosynthese en dat is lang niet al het licht dat ze krijgen. In de groeifase, hebben planten meer behoefte aan blauw licht met een kortere golflengte (circa 400 tot 480 nanometer). In de bloeifase hebben de planten juist meer rood licht (620 tot 720 nanometer) nodig.
- blauw licht (350 - 500 nanometer) stimuleert chlorofyl productie, stimuleert dat cellen actief worden.
- rood licht (600 - 700 nanometer) maakt suikers van Co2, stimuleert chloroplast productie.
- 400 Watt nartriumgasontladingslamp is rond de 55000 lumen en 150 lm/W rendement
- 400 Watt kwikgasontladingslamp is rond de 35000 lumen en 110 lm/W rendement
Meestal is het zelfs zo dat een 400 watt lamp maar 130 watt bruikbaar licht oplevert. Het meeste licht (270 watt) gebruik je niet. Maar ja, dat is tot nu toe nu de beste lamp.
De stempels is wat je rookt, je moet dus zorgen dat je plant niet wordt bevrucht, want dan gaat ze zaad maken. ook als maar een paar toppen zijn bestuifd dan verliest je wiet zeker kwaliteit, de plant gaat dan geen harsen meer aanmaken omdat zijn doel is bereikt.
