Wacky zei:
9 planten geven meer opbrengst dan 5. Je wilt het bij 5 houden omdat dit gedoogd is ? Het kan uitmaken, maar ik denk niet dat het heel veel uitmaakt, onder lampen kweken is zowieso niet gedoogd.
Waar het uiteindelijk om gaat voor de opbrengst is je licht zo goed mogelijk te benutten. Licht dat op de grond terecht komt is verspilling. Wanneer je 1 plant zou zetten, zou je die groot kunnen laten groeien tot hij het hele hok vult, maar dit duurt lang, en tijdens de groei komt het meeste licht op de grond en is dus versplit. Door veel planten te zetten zul je zo snel mogelijk je hele oppervlakte gevuld hebben met planten en dus zo snel mogelijk je licht optimaal benutten. Sea Of Green (SOG) heet dit.
Wanneer je met weinig planten een groot oppervlakte wilt beslaan kun je de plant dwingen horizontaal te groeien en zo een groter oppervlakte te benutten. Screen Of Green (SCROG) heet dit. Het nut van scroggen komt vooral tot uiting wanneer je buiten kweekt en met weinig planten zoveel mogelijk opbrengst wil hebben. (omdat 5 buiten planten wel gedoogd zijn) De zomer is lang genoeg, en zeker als je ook nog in april/mei binnen laat voorgroeien is er genoeg tijd om met 1 plant 2 vierkante meter gevult te hebben tegen dat het bloeitijd is. Zo kun je enorme hoeveelheden van 1 plantje halen.
Binnen ben je zowieso toch al illigaal bezig, en je wilt niet te veel tijd en kostbare licht energie kwijt zijn om je hele oppervlakte groen te krijgen. Daarom heeft SOG hier de voorkeur voor maximum efficiency. Dit uit zich in de korte groeiperiode van 2 weken.
Je kunt je efficientie nog verder vergroten door de beginfase van de groei in een ander hokje te doen. Je plantjes zijn dan nog klein en kunnen dichter bij elkaar staan waardoor het licht efficienter benut word. Daarna zet je ze in je tentje waar ze nu direct bijna heel het oppervlakte benutten. Nu hoeven de plantjes helemaal geen groeiperiode in de tent door te maken waardoor je je tent met 250W lamp nog efficienter benut want je krijgt meer oogsten per jaar. Terwijl de extra energie kosten slechts gering zijn, immers, voor die voorgroei waarbij ze op een veel kleiner oppervlakte staan is minder lichtvermogen nodig. Ook kun je daarbij dan een andere lamp gebruiken die meer geschikt is voor de groei. (in de tent komt altijd een lamp die optimaal is voor de bloei). Dit is natuurlijk alleen voor de freaks die echt alles doen voor de maximale efficientie, maar ik leg het even uit zodat je snapt waar het over gaat met scroggen soggen en waarom je veel plantjes per meter wil hebben.
Die hoogte weet ik verder niet, daar zal Gtje misschien nog een antwoord op geven
![:)]()
Zelf zou ik gewoon de hoge tent kiezen als je er ruimte voor hebt, het is toch altijd handiger wat ruimte over te hebben dan te kort. Ook heb je dan tenminste nog de flixibiliteit om in de toekomst wel hoger groeiende planten erin te zetten.
Nogmaals bedankt voor je reactie wacky.
Ik heb de afgelopen dagen in mijn opzicht de "ideale" growbox samengesteld, ik zou graag weten wat jullie er van vinden :
- GrowBox 100€
http://www.growcenter-noord.nl/homebox-xs-60-x-60-x-120-cm-p-1697.html
- Bloempotten 15x15x20 (4liter) 7€
growcenter-noord.nl/potten-15x15x20-4liter-p-772.html
- Lampen Set 85€
http://www.growcenter-noord.nl/philips-400-watt-compleet-p-1007.html
- SproutPads x 10 14€
azarius.nl/seedshop/white_label/sprout_pad_36_mm/#
- Potrond Special Mix Gold Label 50 liter 8,5€
growcenter-noord.nl/special-mix-gold-label-50-liter-p-1408.html
- Zaden The Ultimate (Dutch Passion) gefeminiseerd x 10 100€
azarius.nl/seedshop/dutch_passion/the_ultimate_dutch_passion_feminized/
- Ph-meter 16€
cgi.ebay.nl/New-pH-Meter-Tester-Hydroponics-pH-Mesure-Testeur_W0QQitemZ270457228859QQcmdZViewItemQQptZUK_HomeGarden_Garden_PlantsSeedsBulbs_JN?hash=item3ef881ce3b&_trksid=p4634.c0.m14.l1262
- Temperatuur en luchtvochtigheids meter Termo/Hygro Mini/Maxi Digitaal 15€
growcenter-noord.nl/termohygro-minimaxi-digitaal-p-1061.html
- - Voedings stoffen 60€ : Canna Rhizotonic, Canna Terra Vega, Canna Terra Flores, B.A.C Bloeistimulator, Canna PK 13-14 1 liter
Ik heb ook nog enkele bijkomende vragen, op wietforum.nl staat er dat de ph-waarde, luchtvochtigheid, temperatuur, voeding (natrium, fosfor en kalium) afhangt van je "kweekschema". Ik heb op wietforum een kweekschema gevonden (
http://www.wietforum.nl/index.php?showtopic=5288) wat me goed lijkt, Is dit ook zo? Wat ik ook niet weet zijn de doseringen van de voedingsstoffen, ik neem aan dat dit beschreven staat op de producten zelf?
Ook heb ik een potgrond gekozen die al voedingstoffen bevat, zou ik beter een neutrale grond kopen ipv een mix?
Zoals jullie wel gemerkt hebben heb ik nog geen filter/verluchting systeem, ik wou niet weten wat voor ventilators ik daarvoor moet gebruiken. Ik heb al een kijkje genomen op
http://www.growcenter-noord.nl/ventilatie-c-175.html, maar ik kan er niet aan uit. De afmetingen :
Uitlaatflens (top)
(Ø mm): 160
Uitlaatflens (left)
(Ø mm): 130
Bedankt!