Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBeginnende kweker zoekt advies.

Beginnende kweker zoekt advies.

15 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
L
LoveWietLid
01-01-2024, 00:00
#1
Dag beste drugsforum.nl leden,

Ik ben van plan een paar plantjes te kweken maar heb jullie advies nodig, ik heb al een concept van een "growbox" maar ik weet niet wat ik er van moet verwachten.

Growbox : - 122cm hoog, 60cm breed, en 60 cm diep (mdf platen)
- 4 x tl-lampen, 18 watt +- 1100 lumen aan de bovenkant
- 4 x tl-lampen, 18 watt +- 1300 lumen aan de 4 zijkanten
- Witte verf op de "muren" + reflecterend laagje
- eventueel kleine warmte bron

Vragen : - Ben ik in staat met deze growbox mooie planten te kweken?
- Ik zoek planten die in mijn growbox passen en die zoveel mogenlijk opbrengst hebben.
- Hoeveel licht moet ik mijn planten geven vanaf de dag dat ze geplant zijn? En wanneer moet ik overschalenlen op minder licht?
- Moet ik de planten ik 1 grote bloembak steken of moet ik er verschillende kopen?
- Welke producten kan ik best gebruiken om ze te beschermen tegen ongedierte?
- In wat voor grond steek ik mijn planten het best?
- Is het verstandig mest te gebruiken?
- Hoeveel water moet ik ze geven per ... ?

Alvast Bedankt!
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#2
Juist, dat ziet er beter uit. 230kuub afzuiging met 300kuub filter staat erbij op dat ebay ding, dat lijkt me ook prima.
Ik zou in zo'n tent 9 plantjes zetten, 3x3 potten van 25x25 cm. En dan elke 3 maanden rekenen op ongeveer (als het goed gaat ruim) 150g wiet.
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik vind dit er niet erg veel belovend uitzien :)

Ik ben geen kweker, maar volgens mij:

-is 1m20 te laag
-heb je liever je licht van boven op de toppen dan aan de zijkant
-Kosten die 20 TL buizen samen net zoveel als een goede lamp, waarom gebruik je dan geen goede lamp ? (of bedoelde je 8 TL buizen, dan geloof ik er al helemaal niet in)

Verder, gewoon even wietforum.nl lezen.
Is geloof ik ook een afdeling van mensen die kweken in de huiskamer in kasten enzo zonder dat bezoek dat mag kunnen zien. Ik geloof dat wat jij wil daar wel een beetje op lijkt :)
J
J.BLid
01-01-2024, 00:00
#4
Miss kun je het beste lowriders kopen, deze plantjes groeien meestal niet hoger dan een meter, ze zijn niet breed. t is als het ware een lange top :grin:

Ik ben ook benieuwd wat ik voor een lampen nodig heb voor mijn plantjes die ik binnen wil kweken, zelf zat ik ook aan lowriders te denken. ik weet alleen niet hoeveel lampen ik nodig heb voor 1 vierkante meter.

Volgens mij hebben de planten 12 uur licht en 12 uur donker nodig alleen weet ik dat niet zeker:confused:

is er iemand die hier meer verstand van heeft? en misschien meer tips en dingen die ik MOET weten hierover?....Graag!!

Gr,

J.B
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#5
Waarom zijn jullie allemaal te lui om wietforum te lezen, als je wilt gaan kweken ga je nooit tot een fatsoenlijk resultaat komen met alleen wat simpele vragen hier, je krijgt dan antwoord, maar je hebt dan 1 antwoord, en je weet niet waarom het zo is. (als het al zo is, want weet jij veel of het klopt wat er gezegd word)
je moet echt gewoon een middagje de tijd nemen om alles zelf te lezen. van A tot Z, dan zie je alle verschillende meningen en de achtergronden waarom. Jullie hebben nog helemaal niets gelezen, dit zijn de vragen die je ongeveer als eerste tegenkomt zodra je wiet kweken op google intypt.

Mijn tip is:

1: Bepaal hoeveel wiet je wil hebben of hoeveel watt je maximaal wil gebruiken. Ga ervanuit dat 1 watt een halve gram op levert.

2: Koop een of meerdere kweeklampen die daarbij passen met armatuur. (250 / 400 / 600 Watt)

Dat is het belangrijkste iig, als je dan verder wil gaan besparen door een mini hokje te timmeren ipv een tent te gebruiken en weet ik veel wat, ga je gang, maar begin toch met een fatsoenlijke lamp.

Sorry dat ik weinig hulpvaardig ben, maar ik ben ervan overtuigd je hier meer mee te helpen dan door je te antwoorden hoeveel uur je je lampje aan moet zetten. Als je de basiskennis hebt, dan kun je nog eens vragen gaan stellen aan de professionals (op wietforum).
J
JJJLid
01-01-2024, 00:00
#6
J.B zei:
Ik ben ook benieuwd wat ik voor een lampen nodig heb voor mijn plantjes die ik binnen wil kweken, zelf zat ik ook aan lowriders te denken. ik weet alleen niet hoeveel lampen ik nodig heb voor 1 vierkante meter.

Volgens mij hebben de planten 12 uur licht en 12 uur donker nodig alleen weet ik dat niet zeker:confused:
Klik om te vergroten...
Lowryder kan in principe gewoon met 24u licht, heeft geen speciale cyclus nodig om te bloeien.
p
paweloniusLid
01-01-2024, 00:00
#7
wietforum is uitgeschakeld voor onderhoud..
misschien vraagt men het daarom hier?
J
J.BLid
01-01-2024, 00:00
#8
Dus de lowriders kunnen 24 uur per dag licht krijgen? het zal dus ook niet uitmaken als je hem s'nachts uitdoet?

Ook las ik ergens op dit forum dat je natrium lampen kon gebruiken..???
Je hebt dan Hpi nodig voor de groei en Hps voor de bloei, klopt dit?
Ik ben laatst even langs de Gamma geweest en gevraagd wel hout het best tegen warmte kan, zij vertelde mij dat ik het beste multiplex kan gebruiken, terwijl hier boven aan de topic gezegd wordt dat LoveWiet mdf platen gebruikt.
Ook de binnenkant van je hok moet gewit worden, omdat wit het licht weerkaatst.
Verder heb je nog twee computer ventilatoren nodig om lucht aan en af te zuigen.
En uiteraard de voeding voor de planten.

Ik vraag me af of al het bovenstaande klopt?
Heeft iemand betere ideeen of suggesties dan hoor ik dat graag:grin:

P.s
Ik heb nu 4 planten buiten staan en wil deze eigenlijk in het huis zetten, is het nodig om hier dan voor de laatste paar weken lampen boven te hangen?

Thanks!!
g
gtjeLid
01-01-2024, 00:00
#9
122 is voor tl hoog zat maar mocht je hier en daar wat willen aanpassen zou ik als ik jouw was 150 hoog aan houden ...

let op tl heeft bijna geen diepstraling 10 tot 15 cm daarna verminderd je licht dramatisch

je moet dus kweken onder een scrog opstelling !!! en neem geen tl aan de zijkanten prop die er maar lekker aan de bovenkant bij!!!

hou je hokkie 80x80 dan ku8n je er altijd nog een 250 watter in knikkeren ( believe me 90% stapt uiteindelijk over op hps ).

je kunt idd ook 1 grote aardebak maken stop hier bodemverbeters bij en haal een goed grondje bij een growshop ( light mix raad ik je aan ) dan heb je namelijk geen last van overvoeding en je kunt zelfs sneller bij sturen met flesjes voeding.

voor je hier echt aan gaat beginnen zou ik als ik jouw was me goed inlezen !!!

op wietforum staat ontzettend veel, voor jouyw is het het handigst als je de sticky lees bij de indoor scene !! neem ook de micro afdeling mee !!

wietforum is momenteel nog ff plat maar erg lang kan het niet meer duren


greetzzz gtje

ps: ik zou niet voor zelf bloeiende soorten gaan om binnen te kweken !!! die zijn leuk voor buiten maar voor binnen is er veel en veel meer lekkers !!
g
gtjeLid
01-01-2024, 00:00
#10
oww nog vergeten te zeggen ... je hokkie ku8n je maken van mdf MAAR bij warmte en vocht kunnen gassen ontstaan daarom zou je deze af moeten werken met verf ( meteen goede reflectie )....

hpi = voor de groei bevat veel blauw spectrum ( bevorderd de groei )
hps= voor de bloei bevat veel rood spectrum ( bevorderd de bloei )

hpi is btw leuk voor je moeder hokken maar om voor 10 dagen een speciale lamp te halen :confused: ( voorgroei periode ) alleen een hps is genoeg !!!

ja je hebt een lampie nodig voor je buiten planten alsje ze na binnen zet


greetzzz gtje
J
J.BLid
01-01-2024, 00:00
#11
@ Gtje,

Wat voor een lamp heb ik dan nodig met 250 watt?
Ik las ergens anders al dat je aanbeveelde om het aan de binnenkant te witten, maar is het bij mdf ook noodzakelijk dat je dit aan de buitenkant doet? Hoe werk ik dit hout af? eerst schuren, dan grondlaag en klaar? in een hokkie van 80x80 en 1,5 hoog heb ik dan voldoende aan 1 .... Hps lamp van 250W?

En nog iets, wat is een scrog opstelling?
En wat voor lekkers is er dan nog meer voor binnen?
Lowriders zijn dus neem ik aan zelfbloeiers, maar heb je geen zelf bloeiers, groeien je plantjes dan niet boven die 1,5m uit?

Thanks! :grin:
L
LoveWietLid
01-01-2024, 00:00
#12
Bedankt iedereen voor jullie reactie!

Aan jullie reacties te zien is mijn growbox niet ideaal :wink: . Ik heb wat rondgekeken op wietforum en andere fora en ik kwam op een bepaald moment terecht op : http://www.homebox.com . Nu mijn vraag is deze http://homebox.net/dhtml/product_family_homebox_s.php growbox genoeg is voor 5-10 planten met de SOG-methode?

Ook heb ik op ebay al verschillende Full-Packages gezien maar omdat ik nu niet echt een ervaren kweker ben weet ik niet of dit goed matriaal is.

http://cgi.benl.ebay.be/Homebox-S-a...n_77?hash=item2ea6f90de0&_trksid=p3286.c0.m14

Bedankt!
L
LoveWietLid
01-01-2024, 00:00
#13
Wacky zei:
Juist, dat ziet er beter uit. 230kuub afzuiging met 300kuub filter staat erbij op dat ebay ding, dat lijkt me ook prima.
Ik zou in zo'n tent 9 plantjes zetten, 3x3 potten van 25x25 cm. En dan elke 3 maanden rekenen op ongeveer (als het goed gaat ruim) 150g wiet.
Klik om te vergroten...
Bedankt Wacky!

Zou het zin hebben om maar 5 planten te zetten verder van elkaar (ivm met opbrengst). Ik heb zojuist een plant gevonden bij azarius die ik wel interessant vind :


The Ultimate (Dutch Passion) gefeminiseerd

The Ultimate wordt 60 tot 75cm hoog, ideaal voor de binnen kweek. Bloeitijd is 8-10 weken, met een explosieve bloei in de laatste 2 weken. The Ultimate (50% Indica, 50% Sativa) neemt veel voedingsstoffen op tijdens de groei cyclus en is bestand tegen schimmels en toprot, waardoor zij ook zeer geschikt is om in de kas te telen.

Bron : http://www.azarius.nl/seedshop/dutch_passion/the_ultimate_dutch_passion_feminized/

Is deze plant geschikt in een hok van 1,2m hoog? [HomeBox XS]
Hoeveel opbrengst heeft deze plant?

Of kan ik beter hogere planten zetten (ivm opbrengst)

Alvast bedankt.
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#14
9 planten geven meer opbrengst dan 5. Je wilt het bij 5 houden omdat dit gedoogd is ? Het kan uitmaken, maar ik denk niet dat het heel veel uitmaakt, onder lampen kweken is zowieso niet gedoogd.

Waar het uiteindelijk om gaat voor de opbrengst is je licht zo goed mogelijk te benutten. Licht dat op de grond terecht komt is verspilling. Wanneer je 1 plant zou zetten, zou je die groot kunnen laten groeien tot hij het hele hok vult, maar dit duurt lang, en tijdens de groei komt het meeste licht op de grond en is dus versplit. Door veel planten te zetten zul je zo snel mogelijk je hele oppervlakte gevuld hebben met planten en dus zo snel mogelijk je licht optimaal benutten. Sea Of Green (SOG) heet dit.

Wanneer je met weinig planten een groot oppervlakte wilt beslaan kun je de plant dwingen horizontaal te groeien en zo een groter oppervlakte te benutten. Screen Of Green (SCROG) heet dit. Het nut van scroggen komt vooral tot uiting wanneer je buiten kweekt en met weinig planten zoveel mogelijk opbrengst wil hebben. (omdat 5 buiten planten wel gedoogd zijn) De zomer is lang genoeg, en zeker als je ook nog in april/mei binnen laat voorgroeien is er genoeg tijd om met 1 plant 2 vierkante meter gevult te hebben tegen dat het bloeitijd is. Zo kun je enorme hoeveelheden van 1 plantje halen.

Binnen ben je zowieso toch al illigaal bezig, en je wilt niet te veel tijd en kostbare licht energie kwijt zijn om je hele oppervlakte groen te krijgen. Daarom heeft SOG hier de voorkeur voor maximum efficiency. Dit uit zich in de korte groeiperiode van 2 weken.

Je kunt je efficientie nog verder vergroten door de beginfase van de groei in een ander hokje te doen. Je plantjes zijn dan nog klein en kunnen dichter bij elkaar staan waardoor het licht efficienter benut word. Daarna zet je ze in je tentje waar ze nu direct bijna heel het oppervlakte benutten. Nu hoeven de plantjes helemaal geen groeiperiode in de tent door te maken waardoor je je tent met 250W lamp nog efficienter benut want je krijgt meer oogsten per jaar. Terwijl de extra energie kosten slechts gering zijn, immers, voor die voorgroei waarbij ze op een veel kleiner oppervlakte staan is minder lichtvermogen nodig. Ook kun je daarbij dan een andere lamp gebruiken die meer geschikt is voor de groei. (in de tent komt altijd een lamp die optimaal is voor de bloei). Dit is natuurlijk alleen voor de freaks die echt alles doen voor de maximale efficientie, maar ik leg het even uit zodat je snapt waar het over gaat met scroggen soggen en waarom je veel plantjes per meter wil hebben.

Die hoogte weet ik verder niet, daar zal Gtje misschien nog een antwoord op geven :) Zelf zou ik gewoon de hoge tent kiezen als je er ruimte voor hebt, het is toch altijd handiger wat ruimte over te hebben dan te kort. Ook heb je dan tenminste nog de flixibiliteit om in de toekomst wel hoger groeiende planten erin te zetten.
L
LoveWietLid
01-01-2024, 00:00
#15
Wacky zei:
9 planten geven meer opbrengst dan 5. Je wilt het bij 5 houden omdat dit gedoogd is ? Het kan uitmaken, maar ik denk niet dat het heel veel uitmaakt, onder lampen kweken is zowieso niet gedoogd.

Waar het uiteindelijk om gaat voor de opbrengst is je licht zo goed mogelijk te benutten. Licht dat op de grond terecht komt is verspilling. Wanneer je 1 plant zou zetten, zou je die groot kunnen laten groeien tot hij het hele hok vult, maar dit duurt lang, en tijdens de groei komt het meeste licht op de grond en is dus versplit. Door veel planten te zetten zul je zo snel mogelijk je hele oppervlakte gevuld hebben met planten en dus zo snel mogelijk je licht optimaal benutten. Sea Of Green (SOG) heet dit.

Wanneer je met weinig planten een groot oppervlakte wilt beslaan kun je de plant dwingen horizontaal te groeien en zo een groter oppervlakte te benutten. Screen Of Green (SCROG) heet dit. Het nut van scroggen komt vooral tot uiting wanneer je buiten kweekt en met weinig planten zoveel mogelijk opbrengst wil hebben. (omdat 5 buiten planten wel gedoogd zijn) De zomer is lang genoeg, en zeker als je ook nog in april/mei binnen laat voorgroeien is er genoeg tijd om met 1 plant 2 vierkante meter gevult te hebben tegen dat het bloeitijd is. Zo kun je enorme hoeveelheden van 1 plantje halen.

Binnen ben je zowieso toch al illigaal bezig, en je wilt niet te veel tijd en kostbare licht energie kwijt zijn om je hele oppervlakte groen te krijgen. Daarom heeft SOG hier de voorkeur voor maximum efficiency. Dit uit zich in de korte groeiperiode van 2 weken.

Je kunt je efficientie nog verder vergroten door de beginfase van de groei in een ander hokje te doen. Je plantjes zijn dan nog klein en kunnen dichter bij elkaar staan waardoor het licht efficienter benut word. Daarna zet je ze in je tentje waar ze nu direct bijna heel het oppervlakte benutten. Nu hoeven de plantjes helemaal geen groeiperiode in de tent door te maken waardoor je je tent met 250W lamp nog efficienter benut want je krijgt meer oogsten per jaar. Terwijl de extra energie kosten slechts gering zijn, immers, voor die voorgroei waarbij ze op een veel kleiner oppervlakte staan is minder lichtvermogen nodig. Ook kun je daarbij dan een andere lamp gebruiken die meer geschikt is voor de groei. (in de tent komt altijd een lamp die optimaal is voor de bloei). Dit is natuurlijk alleen voor de freaks die echt alles doen voor de maximale efficientie, maar ik leg het even uit zodat je snapt waar het over gaat met scroggen soggen en waarom je veel plantjes per meter wil hebben.

Die hoogte weet ik verder niet, daar zal Gtje misschien nog een antwoord op geven :) Zelf zou ik gewoon de hoge tent kiezen als je er ruimte voor hebt, het is toch altijd handiger wat ruimte over te hebben dan te kort. Ook heb je dan tenminste nog de flixibiliteit om in de toekomst wel hoger groeiende planten erin te zetten.
Klik om te vergroten...

Nogmaals bedankt voor je reactie wacky.

Ik heb de afgelopen dagen in mijn opzicht de "ideale" growbox samengesteld, ik zou graag weten wat jullie er van vinden :

- GrowBox 100€
http://www.growcenter-noord.nl/homebox-xs-60-x-60-x-120-cm-p-1697.html
- Bloempotten 15x15x20 (4liter) 7€
growcenter-noord.nl/potten-15x15x20-4liter-p-772.html
- Lampen Set 85€
http://www.growcenter-noord.nl/philips-400-watt-compleet-p-1007.html
- SproutPads x 10 14€
azarius.nl/seedshop/white_label/sprout_pad_36_mm/#
- Potrond Special Mix Gold Label 50 liter 8,5€
growcenter-noord.nl/special-mix-gold-label-50-liter-p-1408.html
- Zaden The Ultimate (Dutch Passion) gefeminiseerd x 10 100€
azarius.nl/seedshop/dutch_passion/the_ultimate_dutch_passion_feminized/
- Ph-meter 16€
cgi.ebay.nl/New-pH-Meter-Tester-Hydroponics-pH-Mesure-Testeur_W0QQitemZ270457228859QQcmdZViewItemQQptZUK_HomeGarden_Garden_PlantsSeedsBulbs_JN?hash=item3ef881ce3b&_trksid=p4634.c0.m14.l1262
- Temperatuur en luchtvochtigheids meter Termo/Hygro Mini/Maxi Digitaal 15€
growcenter-noord.nl/termohygro-minimaxi-digitaal-p-1061.html
- - Voedings stoffen 60€ : Canna Rhizotonic, Canna Terra Vega, Canna Terra Flores, B.A.C Bloeistimulator, Canna PK 13-14 1 liter

Ik heb ook nog enkele bijkomende vragen, op wietforum.nl staat er dat de ph-waarde, luchtvochtigheid, temperatuur, voeding (natrium, fosfor en kalium) afhangt van je "kweekschema". Ik heb op wietforum een kweekschema gevonden (http://www.wietforum.nl/index.php?showtopic=5288) wat me goed lijkt, Is dit ook zo? Wat ik ook niet weet zijn de doseringen van de voedingsstoffen, ik neem aan dat dit beschreven staat op de producten zelf?

Ook heb ik een potgrond gekozen die al voedingstoffen bevat, zou ik beter een neutrale grond kopen ipv een mix?

Zoals jullie wel gemerkt hebben heb ik nog geen filter/verluchting systeem, ik wou niet weten wat voor ventilators ik daarvoor moet gebruiken. Ik heb al een kijkje genomen op http://www.growcenter-noord.nl/ventilatie-c-175.html, maar ik kan er niet aan uit. De afmetingen :

Uitlaatflens (top)
(Ø mm): 160
Uitlaatflens (left)
(Ø mm): 130

Bedankt!
s
sjaartrolLid
01-01-2024, 00:00
#16
Je hok is redelijk klein om er een 400 Watt lamp in te hangen...
De temperatuur zal veel te snel oplopen en je planten zullen sterven, lijk mij zo..
Nu ben ik geen indoor-kweker, maar een 400 Watt lamp geeft ontzettend veel warmte!
De aftand tussen lamp en plant moet minumum 40 cm bedragen bij een 400 w hps.. Je planten zouden dus maximaal 80 cm mogen worden (eigenlijk maximaal 60 cm, met potten bij ingerekend) dat is heel klein, plantjes van 60 cm en je zal dus voor een lowryder nr.1 moeten gaan als je de opstelling die jij zegt wil gebruiken..
Als ik jou was, zou ik ofwel een hoger kweekhok kopen, ofwel geen HPS-lampen gebruiken..
Tegenwoordig zijn er LED-lampen op de markt die bijna even efficient zijn als de HPS-lampen... Wel duurder in aankoop, maar ze verbuiken veel minder, dus elektriciteitsrekening zal omlaag gaan..

Informeer eens op wietforum ofzo, want hier zal je niet veel mensen vinden die je echt kunnen verder helpen met professioneel advies!

Ook zou ik plastic bloempotten en dergelijke kopen in een gewoon tuincentrum. Growshops vragen altijd veel te veel voor hun waar. kan je toch ook weer enkele euro's besparen..

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."