Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsPsilocybe cubensis kweek, vraag over schimmel

Psilocybe cubensis kweek, vraag over schimmel

56 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
F
Forest-GnomeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Dan hier; De oogst :).

F
Forest-GnomeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Vandaag las ik ergens weer iets over het plukken, dat je ze al moest plukken voordat de hoed opengaat, dus nog voordat het vliesje scheurt? Mij leek dit erg onwaarschijnlijk, aangezien ik bij de meeste artikelen lees dat je ze pas moet plukken als de hoed al open is, en het vliesjes al gescheurd is... Wat kan ik nou het beste doen?
F
Forest-GnomeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Maar het vliesje scheurt toch als de hoed open gaat, of heb ik dat nou verkeerd begrepen :P?
F
Forest-GnomeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mijn paddo´s zijn nu helemaal droog, maar hoe bewaar ik ze nu verder? Op kamertemperatuur in een bakje ofzo?
Ik ga ze niet in de koelkast plaatsen, o.a. vanwege de voorgenoemde reden van Peptalk, en daarnaast vanwege de (naar mijn mening) overbodigheid ervan.
In mexico hadden ze duizend jaar geleden ook geen koelkasten weet je... :P
K
KoxBoxLid
01-01-2024, 00:00
#5
Forest-Gnome zei:
Maar het vliesje scheurt toch als de hoed open gaat, of heb ik dat nou verkeerd begrepen :P?
Klik om te vergroten...

Inderdaad het vliesje scheurt als de hoed opengaat. Ik heb dit ook al ergens gelezen dat als je ze plukt voor dat de hoed opengaat er meer werkzame stoffen zouden inzitten. Ik betwijfel dit maar de paddestoelen die je uit de smartshop haalde waren ook altijd met een gesloten hoed (behalve hawaiianen).

Maar hoe langer je wacht hoe beter de oogst in kwantiteit dan toch, dusja het is jouw keuze :).
F
Forest-GnomeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik denk dat ik vanmiddag kan oogsten :grin:! De grootste tot nu toe heeft z'n hoed opengezet zag ik net, en meerdere anderen ook.
Ik denk dat ik de ca. 6 grote pluk, en de anderen nog even door laat groeien. Uiteraard zal ik dan steriel werken met handschoenen en alcohol etc.
Als droogmethode had ik het volgende bedacht:
Ik neem een schoenendoos (o.i.d.), en leg veel keukenrol op de bodem. De doos zet ik effe op iets dat het iets ophoogt boven een oppervlak, dus bijvoorbeeld een klein rekje ofzo. Ongeveer 15-20 cm. hieronder leg ik een verwarmende mat, een vrij voorkomend hulpmiddel in de terrariumhobby (ik houd ook gekko's, vogelspinnen etc.). Deze mat staat wartme af, maar ik moet de doos er denk ik niet direct opzetten aangezien het dan te heet wordt, denk ik.
Op de paddo's in de doos leg ik nog een dikke laag keukenrol en het deksel van de doos laat ik eraf. Ik zet de doos op een plek zonder tocht en waar het niet al te licht is.
Zoals jullie kunnen zien is het dus een combinatie van meerdere methoden die op het forum beschreven staan, zou ik het op deze manier goed doen? Moet ik nog op specifieke eisen letten qua omgeving? Steriel werken is in dit geval niet echt meer van belang dacht ik ergens te hebben gelezen, klopt dit? Wat zijn jullie ervaringen met drogen, aangezien dit mijn eerste keer is?
Ik zal als ik vanochtend (tja, waarom schrijf ik dit eigenlijk ineens 's nachts vraag ik me af) wakker wordt effe wat foto's maken, aangezien het nu donker is en het dus niet mogelijk is.
Ik vind ze er in ieder geval snakelijk uitzien :hearteyes: .
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#7
Bij het drogen kan er weinig fout gaan.
Ik zou de warmtemat achterwege laten en verder is het al perfect.

Keukenrol wel regelmatig vervangen.
Steriel werken hoeft niet meer nee, maar voor de gewone hygiëne wel ff je handen wassen he! :grin:
F
Forest-GnomeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ok thanks :). Ik heb net effe weer gekeken, en ja, ik kan oogsten^^.
Ik zal straks effe foto's plaatsen.
F
Forest-GnomeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik heb vandaag de gedroogde oogst een gewogen, en het kwam neer op 20 gram gedroogd :grin:!
Mijn vraag is; Denken jullie dat deze paddo's al goed genoeg gedroogd zijn?
De weegschaal geeft 31 gram aan, het bakje waar ze inzitten weegt 11 gram.



K
KoxBoxLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ziet er goed uit, juist het onderste verwijderen vermiculiet is niet echt smakelijk.
Ze zijn goed droog als ze kraken wanneer je ze breekt.
T
TiggLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik droog mijn paddo's door ze op keukenpapier te leggen, en er een klein ventilatortje over te laten waaien. Na 1,5-2 dagen zijn ze zo goed als droog. Hierna leg ik ze in een plastic bak (zo'n diepvriesbakje). Waarin onderin vochtvreter ligt, daarbovenop wat karton (om contact met het vochtvreter te vermijden) en dan de paddo's op wat keukenpapier. Om deze bak doe ik dan aluminiumfolie en dan gaat de bak de koelkast in. Mijn gedroogde paddo's waren door deze methode zeer potent.

Ik raad je dus aan om de zo goed als droge paddo's in een bak met vochtvreter te leggen (ze mogen geen contact maken met het vochtvreter). Daarin kan je ze bewaren, en ze zullen ook nog verder drogen als ze nog niet 100% droog zijn.

Vochtvreter is te koop bij bouwmarkten (praxis, gamma, doeland etc)
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#12
Tigg zei:
Ik droog mijn paddo's door ze op keukenpapier te leggen, en er een klein ventilatortje over te laten waaien. Na 1,5-2 dagen zijn ze zo goed als droog. Hierna leg ik ze in een plastic bak (zo'n diepvriesbakje). Waarin onderin vochtvreter ligt, daarbovenop wat karton (om contact met het vochtvreter te vermijden) en dan de paddo's op wat keukenpapier. Om deze bak doe ik dan aluminiumfolie en dan gaat de bak de koelkast in. Mijn gedroogde paddo's waren door deze methode zeer potent.

Ik raad je dus aan om de zo goed als droge paddo's in een bak met vochtvreter te leggen (ze mogen geen contact maken met het vochtvreter). Daarin kan je ze bewaren, en ze zullen ook nog verder drogen als ze nog niet 100% droog zijn.

Vochtvreter is te koop bij bouwmarkten (praxis, gamma, doeland etc)
Klik om te vergroten...

Je bewaart ze verder als ze al droog zijn in je koelkast?
Nu kan ik het fout hebben hoor, maar in een koelkast is het toch extreem vochtig waardoor je gedroogde paddo's weer iets wat nat worden?

Het voordeel zie ik er iig niet in aangezien gedroogde zeker een jaar bewaard kunnen blijven.
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#13
Forest-Gnome zei:
Mijn paddo´s zijn nu helemaal droog, maar hoe bewaar ik ze nu verder? Op kamertemperatuur in een bakje ofzo?
Ik ga ze niet in de koelkast plaatsen, o.a. vanwege de voorgenoemde reden van Peptalk, en daarnaast vanwege de (naar mijn mening) overbodigheid ervan.
In mexico hadden ze duizend jaar geleden ook geen koelkasten weet je... :P
Klik om te vergroten...

Ik zou ze gewoon koel bewaren, dus niet op kamertemptratuur ( 20graden) maar bijv. in een kast of kelder oid ( 15 graden) en dan in een bakje met dekseltje. Lang leve de chinees!

Dit:
KoxBox zei:
Ik bewaar ze alijd gewoon in sluitzakjes, je weet wel grote wietzakjes... :)
Klik om te vergroten...
kan ook gewoon goed.
T
TiggLid
01-01-2024, 00:00
#14
PepTalk zei:
Tigg zei:
...
Klik om te vergroten...
Je bewaart ze verder als ze al droog zijn in je koelkast?
Nu kan ik het fout hebben hoor, maar in een koelkast is het toch extreem vochtig waardoor je gedroogde paddo's weer iets wat nat worden?

Het voordeel zie ik er iig niet in aangezien gedroogde zeker een jaar bewaard kunnen blijven.
Klik om te vergroten...

Ik bewaar ze in de koelkast, maar in een bak die strak dichtzit (zo goed als luchtdicht), de vochtvreter zit er nog bij, dus deze zullen het vocht wat er evt nog inkomt blijven opnemen.

Ik heb verder weinig ervaring met het bewaren, maar ik heb het idee dat deze methode de paddo's goed droog kan houden.


Ik heb laatst ook wat grote gripzakjes (aka wietzakjes) gekocht, hier ga ik mijn paddo's ook indoen de volgende keer dat ik mijn bak open.
K
KoxBoxLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik zie niet in waarom je ze in de koelkast zou moeten bewaren...
Gewoon in gripzakjes en dan kan je ze overal bewaren. In een schuif, kast, koekjesdoos, weet ik veel waar nog allemaal.
Ik vind het maar overbodig ze koel te houden want eenmaal droog blijven ze droog ( mits goed bewaard )!
F
Forest-GnomeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Sinds de oogst zie ik nu alweer wat nieuwe pins uit de grond komen, maar ik wil bij de volgende oogst de paddo's het liefst even vers bewaren. Hoe kun je dat het best doen, op welke temperatuur en voor hoe lang maximaal etc.?
Ik zal ook van de nieuwe oogst effe wat foto's maken.
T
TiggLid
01-01-2024, 00:00
#17
Verse paddo's kan je in de koelkast bewaren, ik heb dit ooit in een papieren zakje gedaan. Na het plukken kan je ze volgens mij ongeveer een week bewaren.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."