Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsPsilocybe cubensis kweek, vraag over schimmel

Psilocybe cubensis kweek, vraag over schimmel

56 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
F
Forest-GnomeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hebben jullie trouwens nog tips over de keukenrol in de doos? Ik heb nu maar gewoon steeds hele stukken dubbelgevouwen en neergelegd, dat een aantal keer, maar doe ik dat zo goed?
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#2
Tot ongeveer 1cm boven de 'grond' kan een beetje witte schimmel zitten ja, dit is gewoon het mycelium wat ietsjes meegroeit.

Ze horen er ook gewoon niet smakelijk uit te zien, vind ik dan :)
En ja, hoe meer witte schimmel hoe beter.
F
Forest-GnomeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Het is nu 10 dagen geleden dat ik mijn kweekset voor P. cubensis (Mexicaanse paddestoel) heb gekocht en gesoaked etc., en na een toenname van witte schimmel op de bodem (dit was positief had ik ergens gelezen) heb ik vandaag de eerste pinn waargenomen. Nu heb ik het idee dat er op de pinn zelf ook een schimmelachtig-iets zit, en mijn vraag is of dit normaal is. Fotograferen gaat moeilijk worden gezien de condens op de zijkanten van de set, maar ik als het echt nodig is om er een foto bij te hebben zal ik effe iets fixen.
Ik zal de komende tijd de vooruitgangen in dit topic bij blijven houden, en uiteindelijk ook een tripreport plaatsen over m`n eigen gekweekte paddestoeltjes.
K
KoxBoxLid
01-01-2024, 00:00
#4
Gewoon elke dag het papier minstens 1 keer verversen en verder kan er inderdaad weinig fout gaan.
T
TiggLid
01-01-2024, 00:00
#5
Als je de eerste pins ziet dan zijn deze vaak niet groter dan het laagje witte schimmel, als ze iets groter worden gaan ze er steeds beter uitzien. Over een paar dagen is hij al een paar centimeter groot, daarna gaat hij nog harder groeien.

Kijk voor de grap eens goed naar je kweekset, als je langer kijkt zal je pins zien die je eerder nog helemaal niet gezien hebt.
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#6
op de foto's zie ik nog weinig. Wel zie ik op de 1e foto dat er een laagje water in je zak staat? Klopt dit want volgens mij hoort dat niet??
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#7
Oke, ga ik dit bij de volgende flush ook eens proberen.
Dacht dit omdat dit niet in de handleiding staat en op het forum eigenlijk ook vermeld word dat het niet nodig is.

Qua condens op de zak lijkt jou zak ook veel op de mijne ( zonder water onderin), dus mijn luchtvochtigheid lijkt nog wel voldoende :)
F
Forest-GnomeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Dat hoort wel. Een laagje water vaqn ongeveer 2 cm. onder de bak is nodig omdat dit water verdampt en zorgt voor een goede luchtvochtigheid.
De foto´s zijn inderdaad een beetje onduidelijk, dit vooral omdat een deel van de foto´s weg lijkt te vallen door het formaat.
F
Forest-GnomeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik weet ook echt niet of het nodig is, maar bij de gebruikzaanwijzing van mijn setje stond van wel, dus heb ik het maar gedaan :P.
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ah okee, we shall see then:P
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik zou wachten, denk dat het nu toch al 'te laat' is, ook heb je dan kans dat er toch nog besmetting is.

Maar ik zie maar 2 paddo'tjes? hoop dat het wel lekker grote worden dan :)
F
Forest-GnomeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ohja, en de witte/kristalachtige dingetjes op de koppen zijn normaal bij var. Palenque :wink:.
F
Forest-GnomeLid
01-01-2024, 00:00
#13
Haha, je ziet er op de foto´s inderdaad maar 2, maar ik heb effe geteld, en het zijn er al minstens 10 :grin:!
Dat gaat smullen worden^^.
F
Forest-GnomeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Update van vandaag, met wederom een vraag :P.
Zoals vrij bekend is, is dit de eerste keer dat ik ook zelf kweek, ik ben er dus onzeker over of de paddestoeltjes er wel gezond uitzien. Kunnen mensen die dit beter weten mij vertellen? Houd er rekening mee dat het om var. Palenque gaat, ze zien er dus sowieso iets anders uit dan de 'standaard' cubensis.




P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#15
Zit geen schimmel op of andere extreem rare verschijnselen, wel zie je er een soort kristalachtig/slijmerig? laagje opzitten, misschien dat dit bij het soort hoort?

Verder kon je ze denk ik beter gewoon in de zak laten staan, en pas bij het oogsten foto's maken of ze goed zijn.
F
Forest-GnomeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Hmmmm... Ik heb verder steriel gewerkt, dus het zal niet erg veel kwaad kunnen denk ik.
Bovendien krijgen ze zo weer effe wat zuurstof binnen.
K
KoxBoxLid
01-01-2024, 00:00
#17
Forest-Gnome zei:
Thanks :).
Maar is het niet zo dat je af en toe de zak effe moet 'luchten' door alleen de bovenkant van de zak open te doen, en dan te wapperen met het plastic om er zuurstof bij te laten komen? Ik had dit ergens eens gelezen...
Klik om te vergroten...

Niet nodig, daarvoor heb je die luchtfilter op de zak.. En als je ze dan toch besproeit met water verlucht je ze ook. Gewoon de zak niet nodeloos openen.
F
Forest-GnomeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ok.
Naja, sproeien is niet per se nodig, gezien de luchtvochtigheid vrij hoog blijft omdat ik een laagje water laat staan op de bodem van de zak. Maar bij de volgende flush wil ik dit niet doen, kan ik dan het best sproeien ook direct over de paddestoelen heen? En moet ik nog speciaal water gebruiken (ik dacht aan gekookt water, waaruit kalk e.d. dan zijn verdwenen, en waarin eventuele bacteriën zijn doodgegaan).
F
Forest-GnomeLid
01-01-2024, 00:00
#19
Wederom effe een vraagje wat vandaag in me opkwam...
Ik zag dat de eerste pin die ooit de grond uitkwam al erg groot is in vergelijking tot de pins die nu pas de grond uitkomen, hoe gaat dat straks met oogsten? Ik neem toch aan dat ik alleen paddestoelen eruit moet halen waarvan de hoed open staat, maar de rest niet. Moet ik die gewoon laten staan? Wanneer weet ik wanneer ik weer opnieuw kan soaken, want het lijkt me dat er steeds kleine pins uit blijven komen, gezien mijn waarnemingen tot nu toe.
Stel dat ik de grotere straks al moet plukken en de kleinere moet staan, is dat dan niet moeilijk omdat de kans om de kleinere bij de voet van de paddestoel te beschadigen dan groot is? Bovendien kan ik er dan voor zorgen dat andere paddestoelen besmet raken, of niet?
Vertel me hoe jullie hebben geoogst, ik zal morgen weer foto's maken om de vooruitgangen te vergelijken :).
F
Forest-GnomeLid
01-01-2024, 00:00
#20
Hmmm... Ok.
Maar is het niet mogelijk om bijvoorbeeld de grote te plukken, een dag of 1, 2 te wachten en dan kleinere die weer gegroeid zijn te plukken? Dit had ik namelijk ook een keer ergens gelezen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."