Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsPsilocybe cubensis kweek, vraag over schimmel

Psilocybe cubensis kweek, vraag over schimmel

56 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
F
Forest-GnomeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Haha, je ziet er op de foto´s inderdaad maar 2, maar ik heb effe geteld, en het zijn er al minstens 10 :grin:!
Dat gaat smullen worden^^.
F
Forest-GnomeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Update van vandaag, met wederom een vraag :P.
Zoals vrij bekend is, is dit de eerste keer dat ik ook zelf kweek, ik ben er dus onzeker over of de paddestoeltjes er wel gezond uitzien. Kunnen mensen die dit beter weten mij vertellen? Houd er rekening mee dat het om var. Palenque gaat, ze zien er dus sowieso iets anders uit dan de 'standaard' cubensis.




P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#3
Zit geen schimmel op of andere extreem rare verschijnselen, wel zie je er een soort kristalachtig/slijmerig? laagje opzitten, misschien dat dit bij het soort hoort?

Verder kon je ze denk ik beter gewoon in de zak laten staan, en pas bij het oogsten foto's maken of ze goed zijn.
F
Forest-GnomeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Hmmmm... Ik heb verder steriel gewerkt, dus het zal niet erg veel kwaad kunnen denk ik.
Bovendien krijgen ze zo weer effe wat zuurstof binnen.
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#5
Forest-Gnome zei:
Hmmmm... Ik heb verder steriel gewerkt, dus het zal niet erg veel kwaad kunnen denk ik.
Bovendien krijgen ze zo weer effe wat zuurstof binnen.
Klik om te vergroten...

Kan, maar de lucht niet, ik zeg niet dat er meteen besmetting is maar het KAN wel. Zou toch lullig zijn dat je stoeltjes net in de laatste paar dagen ziek worden.

Forest-Gnome zei:
Ohja, en de witte/kristalachtige dingetjes op de koppen zijn normaal bij var. Palenque :wink:.
Klik om te vergroten...

Dan vind ik ze er normaal uit zien.
K
KoxBoxLid
01-01-2024, 00:00
#6
Niets mis mee toch?.. Maareum hou je paddestoelen maar mooi in je zak, die zit er niet voor niets bij! Verder veel succes en foto's plaatsen!! Altijd leuk :)
F
Forest-GnomeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Thanks :).
Maar is het niet zo dat je af en toe de zak effe moet 'luchten' door alleen de bovenkant van de zak open te doen, en dan te wapperen met het plastic om er zuurstof bij te laten komen? Ik had dit ergens eens gelezen...
K
KoxBoxLid
01-01-2024, 00:00
#8
Forest-Gnome zei:
Thanks :).
Maar is het niet zo dat je af en toe de zak effe moet 'luchten' door alleen de bovenkant van de zak open te doen, en dan te wapperen met het plastic om er zuurstof bij te laten komen? Ik had dit ergens eens gelezen...
Klik om te vergroten...

Niet nodig, daarvoor heb je die luchtfilter op de zak.. En als je ze dan toch besproeit met water verlucht je ze ook. Gewoon de zak niet nodeloos openen.
F
Forest-GnomeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ok.
Naja, sproeien is niet per se nodig, gezien de luchtvochtigheid vrij hoog blijft omdat ik een laagje water laat staan op de bodem van de zak. Maar bij de volgende flush wil ik dit niet doen, kan ik dan het best sproeien ook direct over de paddestoelen heen? En moet ik nog speciaal water gebruiken (ik dacht aan gekookt water, waaruit kalk e.d. dan zijn verdwenen, en waarin eventuele bacteriën zijn doodgegaan).
K
KoxBoxLid
01-01-2024, 00:00
#10
Forest-Gnome zei:
Ok.
Naja, sproeien is niet per se nodig, gezien de luchtvochtigheid vrij hoog blijft omdat ik een laagje water laat staan op de bodem van de zak. Maar bij de volgende flush wil ik dit niet doen, kan ik dan het best sproeien ook direct over de paddestoelen heen? En moet ik nog speciaal water gebruiken (ik dacht aan gekookt water, waaruit kalk e.d. dan zijn verdwenen, en waarin eventuele bacteriën zijn doodgegaan).
Klik om te vergroten...

Gewoon kraantjes water will do the trick. Verstuif water tegen de randen van de zak en op het substraat dus automatisch ook over de paddestoelen, dit vormt geen probleem.
K
KoxBoxLid
01-01-2024, 00:00
#11
Als je het substraat besproeit komt er sowieso water op de paddestoelen, dat is onvermijdelijk.
Je kan ook gewoon op de binnenkant van de zak sproeien en niet op het substraat als je het niet vertrouwd maar het zou geen problemen mogen geven.
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#12
KoxBox zei:
Forest-Gnome zei:
Ok.
Naja, sproeien is niet per se nodig, gezien de luchtvochtigheid vrij hoog blijft omdat ik een laagje water laat staan op de bodem van de zak. Maar bij de volgende flush wil ik dit niet doen, kan ik dan het best sproeien ook direct over de paddestoelen heen? En moet ik nog speciaal water gebruiken (ik dacht aan gekookt water, waaruit kalk e.d. dan zijn verdwenen, en waarin eventuele bacteriën zijn doodgegaan).
Klik om te vergroten...

Gewoon kraantjes water will do the trick. Verstuif water tegen de randen van de zak en op het substraat dus automatisch ook over de paddestoelen, dit vormt geen probleem.
Klik om te vergroten...

Dacht dat je het water niet op de paddestoelen moest spuiten?? Het kan natuurlijk geen kwaad over het substraat te sproeien als ze er nog niet staan, maar over de stoeltjes zelf dacht ik van niet?
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#13
Als je hoed 'open' is, maar het vliesje nog niet gescheurd.
F
Forest-GnomeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ok, thanks :).
F
Forest-GnomeLid
01-01-2024, 00:00
#15
Wederom effe een vraagje wat vandaag in me opkwam...
Ik zag dat de eerste pin die ooit de grond uitkwam al erg groot is in vergelijking tot de pins die nu pas de grond uitkomen, hoe gaat dat straks met oogsten? Ik neem toch aan dat ik alleen paddestoelen eruit moet halen waarvan de hoed open staat, maar de rest niet. Moet ik die gewoon laten staan? Wanneer weet ik wanneer ik weer opnieuw kan soaken, want het lijkt me dat er steeds kleine pins uit blijven komen, gezien mijn waarnemingen tot nu toe.
Stel dat ik de grotere straks al moet plukken en de kleinere moet staan, is dat dan niet moeilijk omdat de kans om de kleinere bij de voet van de paddestoel te beschadigen dan groot is? Bovendien kan ik er dan voor zorgen dat andere paddestoelen besmet raken, of niet?
Vertel me hoe jullie hebben geoogst, ik zal morgen weer foto's maken om de vooruitgangen te vergelijken :).
K
KoxBoxLid
01-01-2024, 00:00
#16
Forest-Gnome zei:
Wederom effe een vraagje wat vandaag in me opkwam...
Ik zag dat de eerste pin die ooit de grond uitkwam al erg groot is in vergelijking tot de pins die nu pas de grond uitkomen, hoe gaat dat straks met oogsten? Ik neem toch aan dat ik alleen paddestoelen eruit moet halen waarvan de hoed open staat, maar de rest niet. Moet ik die gewoon laten staan? Wanneer weet ik wanneer ik weer opnieuw kan soaken, want het lijkt me dat er steeds kleine pins uit blijven komen, gezien mijn waarnemingen tot nu toe.
Stel dat ik de grotere straks al moet plukken en de kleinere moet staan, is dat dan niet moeilijk omdat de kans om de kleinere bij de voet van de paddestoel te beschadigen dan groot is? Bovendien kan ik er dan voor zorgen dat andere paddestoelen besmet raken, of niet?
Vertel me hoe jullie hebben geoogst, ik zal morgen weer foto's maken om de vooruitgangen te vergelijken :).
Klik om te vergroten...

Dit is meestal het geval dat als je gaat oogsten niet alle paddestoelen even groot zullen zijn.
Ik zou zo lang mogelijk wachten tot dat je ziet dat bijna alle paddestoelen klaar zijn om te oogsten.
Het kan zijn dat je er al een paar zal moeten plukken als er echt nog veel groot moeten worden, gewoon je handen goed wassen voor het plukken dat zou moeten voldoen om de boel niet te contamineren.

Het is natuurlijk altijd beter om alles in 1 keer te oogsten om er zeker van te zijn dat je de kit niet besmet. Maar soms kan het niet anders, wel altijd alle overblijvende pins verwijderen bij het oogsten anders gaan ze je kit contamineren.
F
Forest-GnomeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ok. Maar hoe lang kan ik volgroeide paddestoelen, die dus hun hoed al gespreid hebben, laten staan voordat ze écht geplukt moeten worden? Met andere worden; Hoe kan ik zien wanneer ze echt niet langer in de grond kunnen staan?
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#18
Als de hoed echt opengaat en het vlies scheurt waardoor ze sporen beginnen te strooien lijkt mij?
F
Forest-GnomeLid
01-01-2024, 00:00
#19
Hmmm... Ok.
Maar is het niet mogelijk om bijvoorbeeld de grote te plukken, een dag of 1, 2 te wachten en dan kleinere die weer gegroeid zijn te plukken? Dit had ik namelijk ook een keer ergens gelezen.
K
KoxBoxLid
01-01-2024, 00:00
#20
Forest-Gnome zei:
Hmmm... Ok.
Maar is het niet mogelijk om bijvoorbeeld de grote te plukken, een dag of 1, 2 te wachten en dan kleinere die weer gegroeid zijn te plukken? Dit had ik namelijk ook een keer ergens gelezen.
Klik om te vergroten...

Kan je doen als het er echt op lijkt dat er nog teveel moeten volgroeien. Maar het is altijd af te raden, als je natuurlijk met 3-4 volgroeide zit en 15-20 andere die nog even moeten groeien zou je inderdaad de grote best plukken en later de andere.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."