Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsPsilocybe cubensis kweek, vraag over schimmel

Psilocybe cubensis kweek, vraag over schimmel

56 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#1
En dat zijn alleen de grote nog maar? Zeker mooie oogst!
Kan het niet begrijpen, wij waren ongeveer op dezelfde dag begonnen en bij mij staat er nog niks :(

Keukenrol is gewoon goed trouwens, bij het drogen kan er echt bijna niets fout gaan hoor.
F
Forest-GnomeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Aha, ok.
Mja, dit zijn niet alleen de grote hoor, de kleinere hadden ook al min of meer de hoed opengedaan, dus ik heb meteen alles geoogst, en de bak weer laten soaken :P.
Maar wel vervelend dat je nog niks hebt zeg, maja, geduld hebben dan maar.
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#3
Tot ongeveer 1cm boven de 'grond' kan een beetje witte schimmel zitten ja, dit is gewoon het mycelium wat ietsjes meegroeit.

Ze horen er ook gewoon niet smakelijk uit te zien, vind ik dan :)
En ja, hoe meer witte schimmel hoe beter.
F
Forest-GnomeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Het is nu 10 dagen geleden dat ik mijn kweekset voor P. cubensis (Mexicaanse paddestoel) heb gekocht en gesoaked etc., en na een toenname van witte schimmel op de bodem (dit was positief had ik ergens gelezen) heb ik vandaag de eerste pinn waargenomen. Nu heb ik het idee dat er op de pinn zelf ook een schimmelachtig-iets zit, en mijn vraag is of dit normaal is. Fotograferen gaat moeilijk worden gezien de condens op de zijkanten van de set, maar ik als het echt nodig is om er een foto bij te hebben zal ik effe iets fixen.
Ik zal de komende tijd de vooruitgangen in dit topic bij blijven houden, en uiteindelijk ook een tripreport plaatsen over m`n eigen gekweekte paddestoeltjes.
K
KoxBoxLid
01-01-2024, 00:00
#5
Gewoon elke dag het papier minstens 1 keer verversen en verder kan er inderdaad weinig fout gaan.
T
TiggLid
01-01-2024, 00:00
#6
Als je de eerste pins ziet dan zijn deze vaak niet groter dan het laagje witte schimmel, als ze iets groter worden gaan ze er steeds beter uitzien. Over een paar dagen is hij al een paar centimeter groot, daarna gaat hij nog harder groeien.

Kijk voor de grap eens goed naar je kweekset, als je langer kijkt zal je pins zien die je eerder nog helemaal niet gezien hebt.
F
Forest-GnomeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Haha, de eerste pin die ik gister waar heb genomen heeft al iets minder schimmel, en ik heb er alweer meerder waargenomen :).
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#8
Na hoelang begon 'de witte schimmel' zichtbaar te groeien?
Heb zelf nu een kitje staan, 7 dagen nu, en het iets wel iets 'gegroeit' maar nog niet echt heel duidelijk.

Ging het bij jou heel geleidelijk aan of begon het pas echt fors te groeien net voor de eerste pins kwamen?
F
Forest-GnomeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Het ging vrij geleidelijk aan eigenlijk. Wel kwam er ineens extra veel voordat de eerste pins opkwamen, en werd de schimmel wat sterker wit in de vorm van bolletjes hier en daar.

Hier ook twee foto's die ik gister heb genomen:



P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#10
op de foto's zie ik nog weinig. Wel zie ik op de 1e foto dat er een laagje water in je zak staat? Klopt dit want volgens mij hoort dat niet??
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#11
Oke, ga ik dit bij de volgende flush ook eens proberen.
Dacht dit omdat dit niet in de handleiding staat en op het forum eigenlijk ook vermeld word dat het niet nodig is.

Qua condens op de zak lijkt jou zak ook veel op de mijne ( zonder water onderin), dus mijn luchtvochtigheid lijkt nog wel voldoende :)
F
Forest-GnomeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Dat hoort wel. Een laagje water vaqn ongeveer 2 cm. onder de bak is nodig omdat dit water verdampt en zorgt voor een goede luchtvochtigheid.
De foto´s zijn inderdaad een beetje onduidelijk, dit vooral omdat een deel van de foto´s weg lijkt te vallen door het formaat.
F
Forest-GnomeLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik weet ook echt niet of het nodig is, maar bij de gebruikzaanwijzing van mijn setje stond van wel, dus heb ik het maar gedaan :P.
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ah okee, we shall see then:P
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik zou wachten, denk dat het nu toch al 'te laat' is, ook heb je dan kans dat er toch nog besmetting is.

Maar ik zie maar 2 paddo'tjes? hoop dat het wel lekker grote worden dan :)
T
TiggLid
01-01-2024, 00:00
#16
Laagje water is niet nodig, maar het kan inderdaad helpen de luchtvochtigheid ietsje hoger te houden.

Na 10 tot 14 dagen begin je de eerste pins te zien. Daarvoor zal je alleen witte schimmel op de bovenkant zien verschijnen, bij mij was dit niet zoveel, de eerste pins zal je tussen de witte schimmel zien verschijnen. Er zullen ook wat paddo's opkomen waarbij je niet echt de witte schimmel op de bovenkant hebt gezien.


Tipje voor beiden, doe wat alluminiumfolie om te buitenkant van de set (je kan dit om de kweekzak heendoen, maar het beste om de bak voor of na het soaken). Dit zal zorgen dat er geen (of iig minder) paddo's aan de buitenkant van de set gaan groeien, deze komen vaak niet boven de grond en kan je dus niet oogsten.
F
Forest-GnomeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Een update van vandaag :P.
Ik was volgensmij vergeten te vertellen dat het var. Palenque is, dus enkele witte plekjes op de paddestoel is normaal.
Ik had nog een vraag betreffende de folie; Kan ik dit nu nog doen, of is het verstandiger om te wachten tot de volgende flush? Is het slecht voor m`n kweekset als ik geen folie om het bakje heen doe?

Hier de foto's van vandaag:


F
Forest-GnomeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ohja, en de witte/kristalachtige dingetjes op de koppen zijn normaal bij var. Palenque :wink:.
F
Forest-GnomeLid
01-01-2024, 00:00
#19
Haha, je ziet er op de foto´s inderdaad maar 2, maar ik heb effe geteld, en het zijn er al minstens 10 :grin:!
Dat gaat smullen worden^^.
F
Forest-GnomeLid
01-01-2024, 00:00
#20
Update van vandaag, met wederom een vraag :P.
Zoals vrij bekend is, is dit de eerste keer dat ik ook zelf kweek, ik ben er dus onzeker over of de paddestoeltjes er wel gezond uitzien. Kunnen mensen die dit beter weten mij vertellen? Houd er rekening mee dat het om var. Palenque gaat, ze zien er dus sowieso iets anders uit dan de 'standaard' cubensis.




Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."