Gevoeligheid is een normale karaktereigenschap die iedereen heeft, alleen is de een is wat gevoeliger aangelegd dan de ander. Het betreft een normaal glijdende schaal en er is geen sprake van een duidelijke grens tussen hoog sensitieve mensen en zij die wat minder sensitief zijn, en daarmee is het dus per definitie geen gave die je of wel hebt of niet hebt.
Er is zo rond het millenium wel een soort cultusstatus ontstaan door een groep arrogante mensen die zichzelf hoogsensitief verklaard hebben en de neiging hebben om dat vrij vaak uit te spreken, en die vinden zichzelf vaak een soort elite die boven het klootjesvolk staat. In mijn ogen zijn dat gewoon een stel egotrippers die de ratio uit het oog verloren hebben, je vind ze vaak onder de nieuwbakken groep spirituelen.
Hoogsensitief is een term die ooit gebruikt is in de jaren 60 door de een of andere psych en waar in de psychiatrie nooit iets mee gedaan is omdat het gewoon een karaktereigenschap is. En die term is opgedoken en afgestoft door die nieuwbakken groep spirituelen die zo ongeveer denken dat als je spiritueel bent ingesteld dat je dan ook maar meteen hoogsensitief bent. Als je besluit je verstand te negeren en alles op gevoel te doen dan is dat een keuze van je, met hoogsensitiviteit heeft dat echter niks te maken.
Het best zit je in het midden qua gevoel, als je te gevoelig bent heb je daar alleen maar last van, alles komt veel harder binnen. Emoties, geluiden, zelfs geuren en smaken. Je bent snel overprikkeld wat helemaal niet leuk is, je neemt snel emoties over van anderen om maar een paar zaken te noemen en dat is echt iets totaal anders dan iemand die er bewust voor kiest om als zweefteef te leven.
'ik ben hoogsensitief' vind ik echt een van de domste uitspraken uit de moderne tijd, maar het zegt wel degelijk iets over de mensen die die holle term gebruiken als een soort geuzennaam om zich onderscheiden van het klootjesvolk, maar zegt echt helemaal niks over hoe gevoelig ze zijn.
'hoogsensitief' is ook eigenlijk een verkeerd gekozen term, noem het liever overgevoelig, want het is geen kwaliteit, maar over het algemeen genomen een blok aan je been.
@Avīci
Als je het niet erg vind dan plaats ik jou juist aan de andere kant van het spectrum. Je bent nogal vrij hard in veel zaken en je lijkt me juist absoluut geen gevoelsmens, laat staan overgevoelig. Je bent zelfs heel erg laagdunkend tegenover gevoelige mensen.