#1
Ik wil altijd de staafjes hebben omdat ik daar altijd lekker op ga.
- Hij is 2 tot 3x minder potent dan zijn S-Ketamine variant omdat 3 tot 4 keer slechter bindt aan de NMDA-receptor (welke verantwoordelijk is
(..)
Wat hierboven in de post staat over de potentie van de isomeren klopt niet helemaal (sorry voor het mierenneuken). S-ketamine is niet drie keer zo sterk als R-ketamine.
Om (de grens van) een K-hole te bereiken is er van S-ketamine ongeveer 274 milligram nodig, en voor de R-ketamine ongeveer 409 milligram (intraveneus). Dat maakt S-ketamine ongeveer 1,5 keer zo potent als R-ketamine. Zie maar dit onderzoek waarbij ze het hebben uitgetest op 11 verschillende mensen.
https://ascpt.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1016/S0009-9236(01)06321-4
De afbeelding laat denk ik wel mooi het verschil zien in werkingsduur van R- en S-ketamine. R-ketamine is minder potent, maar wordt ook minder efficiënt afgebroken door enzymen in de lever, waardoor het langer in het bloed aanwezig blijft.
Verder is het een beetje de vraag wat je bedoelt met 'psychotische verschijnselen'. Want de wetenschappelijke literatuur spreek wel van 'psychotimimetic effects', waartoe bijvoorbeeld (auditieve) hallucinaties horen. Maar dat is wel iets anders dan een psychotische episode, die bestaat uit drie elementen: verwarring, hallucinaties en wanen, en bovendien aanhoudt als de effecten van de drug zijn uitgewerkt.
Wat bij dissociatieve middelen zoals ketamine, 3-MeO-PCP en MXE vaker voorkomt (dan psychoses) zijn perioden van manie nadat de dissociatieve werking van de drug is uitgewekt. Dat is een psychologische staat waarin mensen (hyper)actief zijn en impulsieve besluiten nemen, vaak gevolgd door perioden van schuld en schaamte waarin mensen juist teneergeslagen zijn. Zulke perioden van manie lijken iets vaker voor te komen na toediening van S-ketamine, maar de vraag is of dat verschil significant is of te wijten is aan individuele verschillen in gevoeligheid voor manie.
Of ketamine effectief is tegen depressie is nog niet voldoende medisch-wetenschappelijk bewezen. Er zijn wel (pre-clinical) tests gedaan op muizen en ratten waarbij hoopvolle resultaten zijn geboekt. Er zijn ook succesvolle proeven gedaan op mensen. Maar er is nog niet uitgetest wat de optimale dosis is voor een eventueel anti-depressief effect, en er is ook onvoldoende onderzoek gedaan naar individuele verschillen tussen mensen, of een specifieke groep mensen bijvoorbeeld veel meer last heeft van bijwerkingen.
In de Verenigde Staten wordt ketamine wel als anti-depressief middel off-label voorgeschreven. Dat mag omdat ketamine al een goedgekeurde pijnstiller is. In de VS gelden dan veel eenvoudiger regels voor nieuwe toepassingen van een bestaand geneesmiddel. In Nederland wordt zulk off-label voorschrift nog niet gebruikt. Ik vind het zelf ook een beetje voorbarig om te claimen dat ketamine een anti-depressief effect heeft. Zeker als er een (mogelijk) onzuivere drug wordt toegediend van onbekende herkomst en onprecieze dosering dan zou ketamine best wel eens meer bijwerkingen kunnen veroorzaken dan medicinale effecten. 'Even een avondje keta snuiven met ons' kan dus best gezellig zijn en mogelijk het humeur (tijdelijk) verbeteren. Maar dat maakt het nog geen geneesmiddel voor depressie