Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWie kent de zoem en wat is het?

Wie kent de zoem en wat is het?

12 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
W
Wile-E-PeyoteLid
01-01-2024, 00:00
#1
De kater, komt altijd later.

Maar nu is er bier.
C
CorleonéLid
01-01-2024, 00:00
#2
Nu ik woensdag wat teveel ghb genomen had, heb ik gisteren opnieuw de zoem (weet niet hoe ik het anders moet noemen) gehad (was al 2 jaar geleden van toen ik xtc en speed nam)


Wat is de zoem:

Je komt wakker, of je bent in slaap aan het vallen, en je wordt precies keihard tegen je bed geplakt of erin gezogen, alles in je hoofd hoor je ronken, precies zoals een radiator die op tilt slaat, is precies drummm drummm drummm.... Je ogen zijn open en je ziet overal flikkerlichten. Je kan niets doen, behalve proberen met je hoofd te schudden dat je er zo vlug mogelijk uitgeraakt, want je bent verlamd, weet eigenlijk ook niet wat er zou gebeuren als ik niets zou doen, wss iets erg, er in blijven ofzo :openmouth:

Als je er uit bent geraakt ben je 10 minuten compleet van de kaart en enorm angstig..

Wie kent dit en wat is het? Is het een kortsluiting in je hersenen ofzo?
W
Wile-E-PeyoteLid
01-01-2024, 00:00
#3
Dit merk je ook wel eens als je in slaap valt( en je verzet je er tegen). je zal in slaap vallen en wakker worden met een kater als de ghb is uitgewerkt.
A
Angramar TemenosLid
01-01-2024, 00:00
#4
Dit heb ik vaak genoeg zonder GHB :openmouth:
W
Wile-E-PeyoteLid
01-01-2024, 00:00
#5
Als je net niet in slaap valt zit je in een gebiedje waarin je van wakker naar slaap gaat, de lichaamseigen DMT gaat dan even stromen. Als je je ertegen verzet blijf je wakker en slaap je een uur niet. doe je je ogen dicht, dan voelt het als een tinteling waarin je je gedachten voelt wegzakken in een lege ruimte. Ik vind het een heerlijk gevoel, ook omdat ik het vaker heb gehad( zonder drugs) Meestal na een dagje in de tuin werken, of bij zee. Als je je lichaam laat ontspannen.
c
croppLid
01-01-2024, 00:00
#6
dit heb ik ook na alcohol met veel wiet, en zo weinig speed dat ik nog wel kan slapen
T
TechnofanaatLid
01-01-2024, 00:00
#7
Dit is een process van de slaap.

Als je normaal in slaap valt worden je spieren uitgeschakeld zodat je in je dromen niet gaat bewegen. Maar in jou gevalt werd je wakker en kon je je spieren nog steeds niet bewegen, ondanks dat je wel bewust was. Dit heet slaapverlamming en heeft opzich niks met GHB te maken zover ik weet. Wellicht treed dit effect sneller op als je een verdovend middel als GHB hebt gebruikt.
f
frizzrLid
01-01-2024, 00:00
#8
Oke, in mijn ogen is dit niet normaal om even eerlijk te zijn. Ik wil nog wel geloven dat een slaapverlamming opsich normaal is. Maar als je flink gebruikt hebt is het een hele vervelende, en zoals de TS ook zegt, angstige ervaring. Ik heb dit al een aantal keer meegemaakt en dit was precies de reden waarom ik drugs nog met flinke mate gebruik.

Meestal gaat het zo,
ik ben een nacht keihard aan het pillentrappen geweest. Vaak slaap ik dan maar een paar uurtjes of zelfs helemaal niet. De volgende dag voel ik me redelijk OK (in mijn ogen komt dat omdat de mdma nog niet volledig is uitgewerkt). Ik val als een blok in slaap en dan word ik wakker.
Opsich niet zo heel vreemd natuurlijk, maar waar ik niet helemaal bij kan is het feit dat ik juist pas na die eerste (goede) nacht mezelf vercrackt ga voelen. Ik word wakker en ik zie lichte strepen in mijn kamer. Ik sta op en ik voel duidelijk: Ik ben weer 's te ver gegaan. De hele dag doe ik het rustig aan en eet ik mezelf vol, word vaak ook een beetje dizzy als ik de trap te snel oploop.
Zo na een uurtje of 8 's avonds begint het echt vervelend te worden. Ik val af en toe een beetje weg en ik hoor een kleine 'zoem' of 'piep' noem ik het ook wel. Kortsluiting lijkt me de meest passende benaming.
Als ik eenmaal in m'n bed ligt gebeurd dus de typische slaapverlamming. Soms zelfs 2 keer achter elkaar! Nou gelukkig is het nog nooit ernstig afgelopen aangezien ik altijd wel weer uit die verlamming kom, maar echt gezond voelt het niet.

Je kent het gevoel wel als je bijna in slaap valt en dan plotseling wakker schrikt, vaak ben je in gedachten en val je bijvoorbeeld van een fiets of je zakt letterlijk door de grond. Als je geest zegmaar gezond is dan schrik je wakker. Maar doordat je jezelf nogal hebt 'verneukt' willen je lichaam en geest niet meer volledig samenwerken. Zeker niet goed in mijn ogen! En als je als niet-drugs gebruiker ook zoiets angstigs meemaakt moet je je toch wel zorgen maken (en als drugsgebruiker ook)


Gelukkig is het altijd na 1 nachtje voorbij. Ik eet altijd veel fruit, brood, chocola en vruchtensapjes om het tegen te gaan. Maar het lukt meestal niet helaas. Ik heb het ook echt alleen als ik veel pillen heb geslikt, maar blijkbaar heeft het met ghb dezelfde werking. En aangezien GHB niet met je serotine kloot vraag ik mij toch af wat dan de aanleiding is voor dit verschijnsel.
A
AmaranthLid
01-01-2024, 00:00
#9
Dat pas de tweede dag na het 'pillenfestijn' de kater komt, komt wel vaker voor bij MDMA :wink:
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#10
Er is een mooi topic over slaapverlamming, misschien kun je daar wat mee ook:

viewtopic.php?f=10&t=21516
C
CorleonéLid
01-01-2024, 00:00
#11
frizzr zei:
Oke, in mijn ogen is dit niet normaal om even eerlijk te zijn. Ik wil nog wel geloven dat een slaapverlamming opsich normaal is. Maar als je flink gebruikt hebt is het een hele vervelende, en zoals de TS ook zegt, angstige ervaring. Ik heb dit al een aantal keer meegemaakt en dit was precies de reden waarom ik drugs nog met flinke mate gebruik.

Meestal gaat het zo,
ik ben een nacht keihard aan het pillentrappen geweest. Vaak slaap ik dan maar een paar uurtjes of zelfs helemaal niet. De volgende dag voel ik me redelijk OK (in mijn ogen komt dat omdat de mdma nog niet volledig is uitgewerkt). Ik val als een blok in slaap en dan word ik wakker.
Opsich niet zo heel vreemd natuurlijk, maar waar ik niet helemaal bij kan is het feit dat ik juist pas na die eerste (goede) nacht mezelf vercrackt ga voelen. Ik word wakker en ik zie lichte strepen in mijn kamer. Ik sta op en ik voel duidelijk: Ik ben weer 's te ver gegaan. De hele dag doe ik het rustig aan en eet ik mezelf vol, word vaak ook een beetje dizzy als ik de trap te snel oploop.
Zo na een uurtje of 8 's avonds begint het echt vervelend te worden. Ik val af en toe een beetje weg en ik hoor een kleine 'zoem' of 'piep' noem ik het ook wel. Kortsluiting lijkt me de meest passende benaming.
Als ik eenmaal in m'n bed ligt gebeurd dus de typische slaapverlamming. Soms zelfs 2 keer achter elkaar! Nou gelukkig is het nog nooit ernstig afgelopen aangezien ik altijd wel weer uit die verlamming kom, maar echt gezond voelt het niet.

Je kent het gevoel wel als je bijna in slaap valt en dan plotseling wakker schrikt, vaak ben je in gedachten en val je bijvoorbeeld van een fiets of je zakt letterlijk door de grond. Als je geest zegmaar gezond is dan schrik je wakker. Maar doordat je jezelf nogal hebt 'verneukt' willen je lichaam en geest niet meer volledig samenwerken. Zeker niet goed in mijn ogen! En als je als niet-drugs gebruiker ook zoiets angstigs meemaakt moet je je toch wel zorgen maken (en als drugsgebruiker ook)
Klik om te vergroten...

Idd, het is in ieder geval enorm beangstigend, en zorgt altijd voor hevige paniek omdat je je niet kan bewegen en het steeds erger wordt als je er niets tegen doet..

Heb het ook maar gekregen na XTC-gebruik, vaak de woensdagnacht of donderdagnacht na hevig xtc gebruik in het weekend.. Daardoor dat ik dacht dat het wel schadelijk moest zijn.

Het is idd wss een soort van slaapverlamming, maar het enige dat ik vreemd vind is het enorme gezoem, geronk, je hersenen die precies een radiator is.. Het voelt ook precies alsof je hersenen samengezogen of geplakt worden, voelt echt enorm schadelijk aan.. Je kan er precies ook ingaan, en hoe meer je je jezelf toestemming geeft om er in te gaan, hoe harder het ronkt en hoe moeilijker het wordt om er uit te geraken door je te proberen te bewegen..
B
BlackRobBluntLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik heb zoiets dergelijks wel een paar keer meegemaakt op festivals of na flink gebruik, ik voelde er alleen een flinke klap bij, alsof je op je achterhoofd wordt gemept maar dan net onder je schedel, laat mij voortaan maar snel in slaap vallen dan.
P
PetrovicLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik droom zelf heel veel wat ik over het algemeen als positief ervaar. Zelf heb ik het ook wel dat ik denk dat ik wakker wordt en dat ik helemaal verlamd ben en niets kan bewegen. In het begin schok ik hier erg van aangezien ik het behoorlijk echt vond voelen. Maar naast dat voelen zie ik ook mijn slaapkamer en deze ziet er altijd anders uit als normaal en daaruit weet ik dat ik slaap en is het dus niet echt beangstigend. Dan slaap ik bijvoorbeeld in mijn hoogslaper die ik al niet meer heb, is het buiten gewoon licht met gordijnen open, wilt licht niet aan etc.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."