Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsPsycho-users?

Psycho-users?

34 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
A
Angramar TemenosLid
01-01-2024, 00:00
#1
Volgens mij zit nutss nu in een psychose (tenminste, als je z'n posts leest..), dus aan enigsinds begrijpbare antwoorden heb je geen hol aan hem...
s
schizo_userLid
01-01-2024, 00:00
#2
Zijn er hier tussen de gebruikers van dit forum nog meer mensen die net als ik schizofreen of schizoaffectief zijn? Zoja balanceren jullie soms net als ik ook op het dunne koortje van niet psychotisch worden, en weer een gedwongen opname moeten doorstaan, en het gebruik van drugs?
Zoja wat zijn jullie ervaringen? Welke doet het goed en welke niet? Bij mij: werkt coke lekker, wordt ik niet psychotisch van. Speed misschien ook niet maar dan snuif ik er vaak 2 en slaap ik 2 nachten niet en zit ik er vaak dicht tegenaan. Cannabis kan ik totaal niet tegen. Pillen niet vaak gedaan de laatste jaren, een combo met een beetje speed ging wel lekker.
Ik hoor 't wel!
l
lysergine25Lid
01-01-2024, 00:00
#3
iedereen op dit forum is uniek, 1/4 is skizo, 1/4 heeft ADD/ADHD/PDDNOS, 1/4 is autistisch, 1/4 is zwaar verslaafd met zelfmoordneigingen en iedereen op dit forum is leip.
s
schizo_userLid
01-01-2024, 00:00
#4
Maar hebben ze allemaal 5 keer(in totaal ruim 3 jaar) in een gesloten inrichting verbleven, vanwege dat ze een gevaar waren voor de buitenwereld? Trouwens er is een stichting die heet 1 op 100(familie-belangenvereniging) n.av. het feit dat werldwijd 1 op de 100 mensen kampt met schizofrenie. Zeker geen 1 op de 4, alhoewel onder drugsgebruikers het aan mensen met een psychiatrische aandoening aanmerkelijk hoger ligt dan het landelijke gemmidelde. Maar goed ik zoek mensen met zo'n ziekte en die gebruiken aangezien het mij lukte om 10 jaar niet te gebruiken. Nu ben ik weer teruggevallen sinds een aantal jaren, en het risico is aanwezig dat ik weer doordraai en ze me nog een keer vastzetten en daar heb ik geen zin in, aangezien ik net weer 17 maanden vrij kan rondlopen.
Verder klopt het wat je zegt bij iedereen op dit forum zit wel een steekie los.
A
Angramar TemenosLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik heb een langere tijd in een psychose gezeten :(. Dit werd getriggerd toen m'n ex wegging, ik kreeg als diagnose Schizoaffectieve stoornis, echter is dit later bijgesteld naar schizotypische stoornis.

Na crisis te hebben gehad stabiliseerde dit tot een punt dat ik nogal paranoide, verward en generally waanachtige shit had, maar cognitief er wel "bij" bleef in de meeste gevallen. Ik was uiteindelijk een vrij "licht" geval; Het enige nare was dat antipsychotica paradoxaal bij me werkte (ik werd er semi-katatoon van, ik kon 30 uur naar een muur staren zonder te bewegen of te slapen, puur omdat ik de gedachte om te bewegen of wat dan ook te doen niet kon construeren in m'n hoofd).

Dus werd ik maar volgegooid met veel te veel benzo's. Sinds ongeveer 2 jaar gaat het goed. Ik heb nog wel vaak dat ik andere mensen (waarmee ik op dat moment mee praat) hun gedachtes (even helder als mijn eigen, maar totaal niet onder mijn controle) in mijn hoofd denk; Dit zijn altijd hele creepy, nare gedachtes naar mij (plannen om me wat aan te doen, misleiden, haatvolle dingen), alleen heb ik geleerd dit te scheiden van de werkelijkheid en het te negeren, een gedachte waar ik 0 grip let ik dus niet op, omdat ik heb geleerd dat dat aan mij ligt, en ik niet echt mensen hun gedachtes kan lezen (en al kon ik dat wel, ik heb nu genoeg zelfvertrouwen & goede vrienden om te weten dat niet elk levend wezen op aarde me wat aan wil doen).

In de tussentijd nog 2 korte "periodes" gehad; Een keer was hoogstens een uur, ik werd totaal paranoide dat ik tijdlijnen door elkaar had gegooid en (volgens een heel complex model van het multiversum dat ik toen ook opeens "doorzag") het mijn schuld was dat de wereld zou vergaan doordat dimensies elkaar zouden opheffen, dus ik freakte echt afschuwelijk.

De tweede keer duurde zo'n 2 weken, en dat werd getriggerd door ketamine. Dit was een hele kille, verre toestand waarin ik een soort doodsheid ervaarde waarbij ik nauwelijks gedachtes kon vormen, het niet op mijn eigen gedachtes leken en alles bizzare niet-kloppende associaties oproepte (bijvoorbeeld het concept van rotatie associeëren met boosheid over de kleur paars, totaal onlogische onzin dus).

Qua drugs:

Speed: Doet qua psychose weinig, maar niet slapen is enorm slopend voor me, langer dan 35-40 uur wakker en ik begin me al verward en afwezig te voelen, shit zien in schaduwen, etc. Speed of geen speed; Zonder drugs wakker blijven doet hetzelfde. Overiginds neem ik zo goed als nooit speed; Ik word er veel te neurotisch en (op een negatieve manier) opgefokt van.

Coke: Nooit gehad.

Opiaten: Werken eerder sederend, tegenovergestelde bijna.

Benzodiazepines: Zie opiaten, maar dan functioneel i.p.v recreatief. Was een lange tijd m'n medicatie; Ben nu iets meer dan een jaar medicatieloos. Al schrijf ik mezelf af en toe nog wel benzo's voor :wave: en kan ik altijd wel een recept krijgen voor zo nodig als.

LSD: Vreemd genoeg (Je zou precies het tegenovergestelde verwachten) heeft LSD een GEWELDIGE uitwerking op mij. De wereld krijgt eindelijk de juiste impulssterkte, wordt sprookjesachtig, hoe ik altijd had gewild dat die was; Het is allemaal niet zo vaag en afwezig meer.

Alsof het contrast omhoog gaat. Visuals vind ik prachtig, ik denk super coherent voor mijn gevoel (al ben ik vaag en kan ik het niet naar woorden vertalen, "it just makes sense"). M'n gewone ideeën van paranoia kan ik dan in een ander perspectief plaatsen en m'n gedachtes uit een ander standpunt bekijken.

Als het echt hard gaat en alles op me af flasht geniet ik daar ook enorm van; Ik hou van intensiteit en explosiviteit! Ik word juist gek van kilheid en leegheid, van eenzaamheid, van grijsheid. Dat is waar ik ziek van word.. dan ga ik meer zoeken achter alles, trek ik me terug in de wereld van binnen die ik wel snap en gaat dat en de realiteit door elkaar lopen. Ik voel me na een trip vaak nog enkele weken meer "op aarde".
Het feit dat ik bizarro reageer op LSD voor iemand die psychosegevoelig is betekent niet dat het veilig is als je aan dit soort stoornissen lijdt. In de meeste gevallen zullen psychedelics het juist verergeren. Ik heb een hele theorie hierover, die kan he hier lezen: http://drugsforum.nl/viewtopic.php?f=23&t=25083&p=758029#p756909

Ketamine: Oei in mijn geval. Een lage dosis waarbij het effect voornamelijk lichamelijk is heb ik het idee dat het niks doet, maar zodra ik echt die vreemdheid en scheefheid in m'n kop krijg wordt het alleen maar erger en gaat het ook niet zo 1 2 3 weg, lijkt net of ik op een psycho-alienplaneet zit waar alles z'n oorspronkelijke betekenis kwijt is en door elkaar wordt gehusseld.. Oppassen met dit spul.

GHB: Nooit gehad.

Mescaline: Zie LSD, maar wat zachter, warmer. Waar LSD "psychedelisch rushen" is is mescaline eerder "warm psychedelisch chillen". Beter kan ik het niet omschrijven, hoe debiel de omschrijving ook klinkt.

MDMA: Als het uitwerkt kan ik een gevoel krijgen alsof m'n hersenen zijn gefrituurd en ik helemaal niks kan.. Eng. Voorzichtig ermee, al een flinke tijd niet meer gedaan en zie het voorlopig ook niet gebeuren :P.

Wiet: Vooral lang achter elkaar/vaak gebruiken roept enorme paranoia, mindfuck en raarheid op. Ik kan niet dagelijks blowen, en wiet werkt ook TOTAAL niet als een downer voor mij. Ik heb de joint moeten inruilen voor een lege hand. Heel sporadisch een beetje is nog wel leuk :).

Triggers verder: Relatieproblemen/breuk (absolute nummer 1), Niet slapen (nummer 2), giftig/agressief gedrag, zware stress (gaat eig. samen met niet slapen).
h
heroesssLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik heb er wel aanleg voor, het komt namelijk in mijn familie voor.
Ik heb weleens tijden of momenten gehad dat ik op t randje zat van een psychose. Ik dacht iedereen (vrienden vriend en meer mensen) in een soort van complot tegen mij zaten, dat ze mij allemaal naar de tering wilde helpen. Sowieso ben ik vaak heel achterdochtig wat mede komt door dingen die ik heb meegemaakt. Ik moet wel zeggen dat t door de drugs erger is geworden. Niet door blowen, daar hou ik alleen een leeg en emotieloos gevoel van over. Maar vooral van coke kan ik echt paranoïde worden en vooral in combinatie met andere drugs.
O
Oom KlaasLid
01-01-2024, 00:00
#7
TS:

Bel nutss maar, mooi voorbeeld.
h
heroesssLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik wil er wel bij zeggen dat ik mezelf nog kon corrigeren, dat ik wist dat het niet echt was zegmaar. Zo van 2 gedachtes hebben. Aan de ene kan de realiteit denken, en aan de andere kant die para gedachten, net alsof het leven een film is. O het lijkt me echt eng als je die gedachtes helemaal niet meer onder controle hebt. Het is in iedereval voor mij een motivatie om geen coke meer te gebruiken.
D
DrientjeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik weet er nog wel een paar hoor.

Doodkapje schijnt ook wel redelijk van het padje af te zijn (geweest)
E
ElohtibbarLid
01-01-2024, 00:00
#10
@ AT: ik heb verder geen aanleg voor schizofrenie of iets dergelijks, wel voor depressie maar dat heeft zich gelukkig (nog) niet geuit bij mij. Maar ik herken heel erg wat je over LSD zegt over dat je het gevoel krijgt dat alles zo hoort, dat alles is zoals het moet zijn en dat je een heel vredig gevoel over je krijgt. Ik had dit ook in mindere mate met truffels, maar LSD schijnt wel vaker dat gevoel te bewerkstelligen dus. :) Neemt inderdaad natuurlijk niet weg dat mensen met psychische aandoeningen er heel erg mee op moeten passen.
I
ImmoLid
01-01-2024, 00:00
#11
lysergine25 zei:
iedereen op dit forum is uniek, 1/4 is skizo, 1/4 heeft ADD/ADHD/PDDNOS, 1/4 is autistisch, 1/4 is zwaar verslaafd met zelfmoordneigingen en iedereen op dit forum is leip.
Klik om te vergroten...

:tearsofjoy:
s
schizo_userLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik vraag me af wie die nutss is. Het is toch geen pretje om psychotisch te zijn. en die van doodkapje snap ik ook niet helemaal maar goed, vast niet belangrijk.

Wat betreft LSD, werd mij ten zeerst afgeraden door een van mijn voormalige behandelaars. Misschien dat het mij ook helpt het een en ander op een rijtje te zetten. Zoals een middeweg vinden in de doodsangst negatief uniek te zijn, en de manische euphorie van het tegenovergestelde. Deze angst dringt zich, als ik af en toe een jointje rook soms hevig op(overblijfsel van vorige psychoses). Toch wil ik niet het risico nemen een acute hevige psychose op te lopen door het gebruiken hiervan.

Zou iemand mij willen uitleggen wat TS betekend, ik ben een behoorlijke newbie hier op dit forum, of beter forums in het algemeen, alvast bedankt.
E
ElohtibbarLid
01-01-2024, 00:00
#13
TS = Topic Starter :)
D
DrientjeLid
01-01-2024, 00:00
#14
schizo_user zei:
Ik vraag me af wie die nutss is. Het is toch geen pretje om psychotisch te zijn. en die van doodkapje snap ik ook niet helemaal maar goed, vast niet belangrijk.

Wat betreft LSD, werd mij ten zeerst afgeraden door een van mijn voormalige behandelaars. Misschien dat het mij ook helpt het een en ander op een rijtje te zetten. Zoals een middeweg vinden in de doodsangst negatief uniek te zijn, en de manische euphorie van het tegenovergestelde. Deze angst dringt zich, als ik af en toe een jointje rook soms hevig op(overblijfsel van vorige psychoses). Toch wil ik niet het risico nemen een acute hevige psychose op te lopen door het gebruiken hiervan.

Zou iemand mij willen uitleggen wat TS betekend, ik ben een behoorlijke newbie hier op dit forum, of beter forums in het algemeen, alvast bedankt.
Klik om te vergroten...
De achtergrond achter nutsss en Doodkapje is niet belangrijk, ze postten hier niet meer dus heb je ook niets aan die gegevens.

Natuurlijk wordt LSD afgeraden, wat weet een doorsnee behandelaar nou van dat soort zaken? Niet dat ik je aanraad om LSD te gebruiken, in tegenstelling zelfs maar de meeste mensen geloven heilig dat LSD het pure kwaad is en dat je denkt dat dan je kunt vliegen. Trust me, als je nu niet denkt dat je kunt vliegen, denk je dat ook niet als je LSD op hebt.
s
schizo_userLid
01-01-2024, 00:00
#15
Rabbithole zei:
TS = Topic Starter :)
Klik om te vergroten...

Thx
s
schizo_userLid
01-01-2024, 00:00
#16
Drientje zei:
schizo_user zei:
Ik vraag me af wie die nutss is. Het is toch geen pretje om psychotisch te zijn. en die van doodkapje snap ik ook niet helemaal maar goed, vast niet belangrijk.

Wat betreft LSD, werd mij ten zeerst afgeraden door een van mijn voormalige behandelaars. Misschien dat het mij ook helpt het een en ander op een rijtje te zetten. Zoals een middeweg vinden in de doodsangst negatief uniek te zijn, en de manische euphorie van het tegenovergestelde. Deze angst dringt zich, als ik af en toe een jointje rook soms hevig op(overblijfsel van vorige psychoses). Toch wil ik niet het risico nemen een acute hevige psychose op te lopen door het gebruiken hiervan.

Zou iemand mij willen uitleggen wat TS betekend, ik ben een behoorlijke newbie hier op dit forum, of beter forums in het algemeen, alvast bedankt.
Klik om te vergroten...
De achtergrond achter nutsss en Doodkapje is niet belangrijk, ze postten hier niet meer dus heb je ook niets aan die gegevens.

Natuurlijk wordt LSD afgeraden, wat weet een doorsnee behandelaar nou van dat soort zaken? Niet dat ik je aanraad om LSD te gebruiken, in tegenstelling zelfs maar de meeste mensen geloven heilig dat LSD het pure kwaad is en dat je denkt dat dan je kunt vliegen. Trust me, als je nu niet denkt dat je kunt vliegen, denk je dat ook niet als je LSD op hebt.
Klik om te vergroten...


Jij bedoeld angeldust. Anyway ook een goeie vriend van mij raadt 't me af en dat is een ervaringsdeskundige, dus die weet waar die het over heeft. Lijkt me verstandig dat ik deze week gewoon wat MDMA slik. Dan komen we hopelijk het veiligst weer thuis.
Tis gewoon die zucht/crave of eigenlijk gewoon zelfmedicatie zoals mijn gebruik in de psychiatrie heet.

Alleen nog ff dit: tuurlijk is LSD niet het pure kwaad, maar het lijkt mij toch zeker een van de gevaarlijkere drugs.
Bedankt voor je ply.
D
DrientjeLid
01-01-2024, 00:00
#17
schizo_user zei:
Drientje zei:
schizo_user zei:
Ik vraag me af wie die nutss is. Het is toch geen pretje om psychotisch te zijn. en die van doodkapje snap ik ook niet helemaal maar goed, vast niet belangrijk.

Wat betreft LSD, werd mij ten zeerst afgeraden door een van mijn voormalige behandelaars. Misschien dat het mij ook helpt het een en ander op een rijtje te zetten. Zoals een middeweg vinden in de doodsangst negatief uniek te zijn, en de manische euphorie van het tegenovergestelde. Deze angst dringt zich, als ik af en toe een jointje rook soms hevig op(overblijfsel van vorige psychoses). Toch wil ik niet het risico nemen een acute hevige psychose op te lopen door het gebruiken hiervan.

Zou iemand mij willen uitleggen wat TS betekend, ik ben een behoorlijke newbie hier op dit forum, of beter forums in het algemeen, alvast bedankt.
Klik om te vergroten...
De achtergrond achter nutsss en Doodkapje is niet belangrijk, ze postten hier niet meer dus heb je ook niets aan die gegevens.

Natuurlijk wordt LSD afgeraden, wat weet een doorsnee behandelaar nou van dat soort zaken? Niet dat ik je aanraad om LSD te gebruiken, in tegenstelling zelfs maar de meeste mensen geloven heilig dat LSD het pure kwaad is en dat je denkt dat dan je kunt vliegen. Trust me, als je nu niet denkt dat je kunt vliegen, denk je dat ook niet als je LSD op hebt.
Klik om te vergroten...


Jij bedoeld angeldust. .
Klik om te vergroten...
Nee hoor.
E
ElohtibbarLid
01-01-2024, 00:00
#18
Angeldust is PCP.

En maak wel even het onderscheid: LSD is misschien riskant voor mensen die aanleg voor schizofrenie of psychoses hebben, maar voor mensen die dat niet hebben is het één van de veiligste drugs. Het is niet schadelijk voor je gezondheid, niet verslavend en in normale dosissen gaan ook weinig mensen fout - in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht.
s
schizo_userLid
01-01-2024, 00:00
#19
Rabbithole zei:
Angeldust is PCP.

Weet ik, alleen daar heb ik ooit is over gelezen dat mensen onder invloed van daken zijn gesprongen omdat ze dachten dat ze konden vliegen.

En maak wel even het onderscheid: LSD is misschien riskant voor mensen die aanleg voor schizofrenie of psychoses hebben, maar voor mensen die dat niet hebben is het één van de veiligste drugs. Het is niet schadelijk voor je gezondheid, niet verslavend en in normale dosissen gaan ook weinig mensen fout - in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht.
Klik om te vergroten...

Dat wist ik niet, je zal zeer zeker gelijk hebben.
A
Angramar TemenosLid
01-01-2024, 00:00
#20
Hij heeft zeker ook gelijk. Ik blij erbij dat er 2 (nu wetenschappelijk nog ongedefineerde subtypes) psychosen zijn, namelijk NMDA-verstoord en Dopamine-verstoord (of een combinatie daarvan).
Nogmaals, ik presenteer niets hiervan als wetenschappelijk bewezen, puur mijn uitgebreide theorieën.


Kenmerken NMDA lijken me:
Problemen gedachtes te vormen, bizzare associaties, gevoel van onwerkelijkheid, fantasie die door realiteit gaat lopen, en daardoor enorme angsten omdat je bijv de wereld niet herkent en in je eigen gestoorde associaties gaat geloven

Kenmerken van dopamine lijken me:
Overdaad gedachtes, alles "komt op je af", overdaad impulsen, onvermorgen de realiteit er nog uit te filteren, gedachtes die zintuigelijk worden (gegil ook daadwerkelijk horen). Positief VS negatief; De een is een overweldiging aan cognitie, de andere een doodsheid.


Het tweede heb ik weinig moeite mee. Het eerste echter, freakt me echt dood. Je hebt ook mensen die het tegenovergestelde zijn; Die vinden een holle, gedachteloze leegte en vervreemding juist veilig voelen. Ik denk dus dat het aan twee dingen ligt:

In hoe verre je dopamine/NMDA-systemen verstoord zijn
En in hoe verre je daar last van hebt. Dat is persoonlijk zo verschillend, veranderlijk, dat het vrijwel altijd afraadbaar is psychedelics te nemen; Puur omdat de kans dat het wel shit bij je triggert als je al zo'n stoornis hebt VELE malen hoger is dan iemand die het niet heeft. Puur statistisch gezien. Ik voel bij mezelf dat ik bijv. een gemiddeld tot zelfs beperkt risico loop bij tryptaminerge psychedelics; Echter, het risico bij middelen als ketamine, waarschijnlijk ook PCP, iboga(Ibogaine), Salvia (Salvinorin A) ligt bij mij denk ik toch minstens 1000% keer (minstens tienvoudig dus) zo hoog als bij een gemiddeld persoon.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."