Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDrugsfobie + nieuwsgierigheid?

Drugsfobie + nieuwsgierigheid?

22 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
s
sejkuLid
01-01-2024, 00:00
#1
hey, hoe zit het ondertussen ?
ben er best benieuwd naar :smoke:
T
TardigradeLid
01-01-2024, 00:00
#2
sejku zei:
hey, hoe zit het ondertussen ?
ben er best benieuwd naar :smoke:
Klik om te vergroten...

Wel, ik ben onlangs met mijn partner naar een feestje geweest, waar die (vrij onverwacht en voor mij wat schokkend) heeft laten vallen dat die die avond wel eens iets van drugs wou doen, en mijn reactie is niet volledig bevallen. Ik werd nog steeds heel zenuwachtig en het idee van te gaan feesten met een partner die iets genomen had terwijl ik zelf nuchter was maakte me echt ongemakkelijk. En ja, het idee van 'drugs', zeker in combinatie met een geliefde maakt me nog steeds een beetje paniekerig, en mijn lief weet niet goed hoe daarmee om te gaan. -Lief- heeft dan een beetje tegen de zin toch niets genomen omdat die me niet ongemakkelijk wou maken. We zijn allebei tot de constatatie gekomen dat ik het misschien gemakkelijker ga hebben met te relativeren wanneer ik zelf eens weet in wat voor mindset je zit als je iets genomen hebt, dus we hebben afgesproken om binnenkort samen xtc te nemen. Ergens tussen kerstmis en nieuwjaar, maar niet op een feest. -Lief- heeft nog ergens vrij oude pilletjes liggen die sowieso in kracht al wat zullen hebben afgenomen, dus dat moet allemaal wel gaan.

Het is niet zo leuk weer geconfronteerd te zijn met mijn irrationele angst en hoe, hoewel ik mijn best doe, ik soms toch echt niet veel aan die reactie kan doen. Maar quite soon gaat het er toch van komen. Ik ben toch wel erg benieuwd, en ik ga blij zijn als ik de dingen beter kan plaatsen :)
T
TardigradeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ja, morgen gaat het er dus van komen, he, samen met het lief xtc nemen. Afhankelijk van het weer gaan we naar buiten naar een beschermd natuurgebied. Dingen die ik wil meenemen: mijn mp3-speler, flesje water, wat eetbare dingen en een schetsboek/notaboekje, om te zien wat eruit komt ^^
Wish me luck guys, dit is nogal een mijlpaal in mijn leven. Maar ik ga mijn best doen om het niet zo te zien en het gewoon te nemen zoals het komt. Ik ben benieuwd.
T
TardigradeLid
01-01-2024, 00:00
#4
.. Vandaag komt het er dus toch niet van. Niet omdat ik niet wil of niet durf, maar door een hele hoop andere dingen.
We zien nog wel wanneer het juiste tijdstip/de juiste omstandigheden er dan wel zijn.
r
reverbLid
01-01-2024, 00:00
#5
Tardigrade zei:
.. Vandaag komt het er dus toch niet van. Niet omdat ik niet wil of niet durf, maar door een hele hoop andere dingen.
We zien nog wel wanneer het juiste tijdstip/de juiste omstandigheden er dan wel zijn.
Klik om te vergroten...

Goed van je om niet tegen wil en dank door te zetten! Sterkte met die andere dingen.
T
TardigradeLid
01-01-2024, 00:00
#6
reverb zei:
Goed van je om niet tegen wil en dank door te zetten! Sterkte met die andere dingen.
Klik om te vergroten...

Oh, dankje :) Maar het is al allemaal ongeveer weer opgelost, al is het dus nog steeds niet voor vandaag. Beetje jammer, nu moet ik weer een hele datum vastleggen :tongueout: Maar we zien nog wel! Het is niet dringend.
T
TardigradeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Hi guys. Ik ben compleet nieuw hier en eigenlijk de voornaamste reden waarom ik hier een profiel aanmaak is omdat ik een vraag/probleem heb waar maar weinig mensen in mijn directe omgeving raad op kunnen geven.

Ik heb onlangs pas geconstateerd dat ik iets heb/had wat men zou kunnen bestempelen als een drugsfobie. Ik ben niet volledig zeker waar dat vandaan komt, maar het feit dat een van mijn ouders een drankprobleem had gecombineerd met een agressieprobleem kan hier wel een hand in hebben gehad.
Ik heb dus nog nooit iets geprobeerd. Behalve alcohol, vreemd genoeg, hoewel vrij sporadisch. Ik ben wel stilaan tot de conclusie gekomen dat alcohol niet mijn soort drug is, ik beleef de dingen liever actiever en bewuster dan dat ik mezelf in een stupor drink en als een comatoze zak aardappelen wat lam lig te wezen.
Dan komen we bij punt twee. Ik heb altijd al het gevoel gehad dat mijn irrationele schrik rond drugs (paniekaanvallen, woede, angst als ik hoorde dat een vriend(in) speed gesnoven had bijvoorbeeld) heel hard conflicteerde met mijn eigenlijke persoonlijkheid. Ik ben altijd al ongelooflijk nieuwsgierig geweest, als ik als kind hoorde dat je high kon worden van aan tippex te sniffelen moest ik dat toch eens proberen, dat soort dingen. Nu ben ik stilaan, door zelfreflectie, onderzoek, confrontatie met druggebruik (van vrienden bijvoorbeeld), en rationalisering mijzelf van mijn angst aan het afbrengen (wat aardig lukt), en ik zou mijn natuurlijke nieuwsgierigheid terug willen omarmen.
Wat mij altijd al gefascineerd heeft zijn hallucinogenen, heel erg zelfs. Maar ik weet ook dat dat niet iets is waar je je zomaar in stort, zeker niet als je een geschiedenis hebt van paniek als je controle verliest (ik had dat bij braken door alcohol bijvoorbeeld, al heb ik mij daar nu ook vanaf gebracht). Dus ik kwam hier vragen of er misschien mensen zijn die ook iets dergelijks meegemaakt hebben, of ook van angst naar uitproberen zijn gegaan.
Waar kan ik het best (mee) beginnen? Zijn er een paar stappen die ik best neem vooraleer ik eender wat probeer? Hoe kan ik mezelf 'testen' om te zien of ik ergens klaar voor ben? Ik zou graag willen leren hoe plezier te maken zonder al te veel zorgen, en ik zou heel graag ooit paddo's willen kunnen nemen, maar ik weet niet hoe ik het veiligst en het leukst daar naartoe kan werken.
Ik heb een lief dat mij zeker wilt steunen en vrij veel ervaring heeft met verschillende drugs, maar niet met mijn soort schrik. Ik hoop dus iemand te vinden die een soortgelijke ervaring kan delen, of iemand kent die iets dergelijks ook heeft/had.

Sorry voor de belachelijk lange post, ik wou vrij veel informatie geven in één keer. Maar bedankt om de tijd te nemen om het te lezen.
j
jaapiLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mijn eerste gedachten is dat een pilletje (xtc) wel een goed begin is.
ik zie je angst voor drugs wel, misschien is dat deels wel goed ook.
Het is iets waar je voorzichtig mee om moet gaan, het is geen
grapje.

De reden dat ik xtc aanraad is dat het zich niet zo laat beinvloeden
door eventuele angsten van je. Het is toegankelijk, en als je je een
beetje aan de "spelregels" houd kan het nouwelijks misgaan.

zoek eventueel eens op youtube het spuiten&slikken filmpje op over
xtc

gr.
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#9
Meestal zou ik zeggen doe geen drugs maar sommige mensen denken goed na over hoe en wat. Misschien met een jointje beginnen en langzaam kijken wat je wil voelen en ervaren. Wat het beste is om van een angst af te komen is jezelf eraan blootstellen. Maar doe het wel bewust en controle houden als je eenmaal gebruikt. Geen gewoonte ervan maken..
T
TardigradeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ha, bedankt voor de reacties.

@jaapi
Ja, mijn partner had me ook al gezegd dat ik misschien eens een kleine dosis xtc moet proberen, omdat dat het effect inderdaad wat losstaat van of je schrik hebt of niet, en afgezien van uitdroging (wat vrij gemakkelijk te voorkomen is) zijn er niet zo veel risico's. Plus, de eerste stadia van paddo's zijn blijkbaar wat te vergelijken met mdma. Dus ik overweeg het, maar ik vind het nogal raar omdat ik xtc vooral associeer met stevige feestjes en euh.. 'fuifnummers' en laat ik dat nu niet bepaald zijn.

@willemvaag
Geloof me, ik ben als de dood om verslaafd te raken en als ik ooit iets doe wil ik er heel bewust en volwassen mee omgaan, proberen van een optimale omgeving te creëren. Ik hou echter wel absoluut niet van dingen roken, ik vind dat idee nogal vies, dus ik ben nu aan het denken om eens spacecake te proberen, aangezien ik veel liever iets eet of drink dan bijvoorbeeld rook of snuif.
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#11
Paddo's en mdma lijken wel wat op elkaar maar het zijn toch twee hele verschillende middelen. Xtc gaat niet altijd gepaard met feestjes je kan ook met een groepje bijvoorbeeld ergens buiten zitten kampvuurtje erbij. Het is al goed dat je van te voren er meer over wilt weten en gewoon rustig aan beginnen. Als je gebruikt doe het dan verantwoord en met mate dan zal een verslaving ook niet zo snel om de hoek komen kijken. Denk dat paddo's niet zo heel verslavend werken heb zelf een paar keer paddo's gehad en heb niet echt een behoefte van ik moet het weer zoals bij andere drugs.
j
jaapiLid
01-01-2024, 00:00
#12
xtc hoeft nietecht met feestjes gepaart te gaan. Thuis met een geliefde oid
is ook goed te doen. Ik kom zelf nooit echt op de hardstyle feestjes etc,
het is mijn muziek nietecht. (ieder zijn/haar ding natuurlijk)
T
TardigradeLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ah, het idee van eens xtc te doen thuis of buiten bij een kampvuur staat me al veel meer aan :) Ik ben graag in de buurt van natuur, sowieso.
Een vraagje eigenlijk, blijf je bij xtc eigenlijk nog redelijk 'nuchter' in je manier van denken bijvoorbeeld? Want da's ook een van de redenen waarom ik alcohol eigenlijk niet zo leuk vind, dat maakt alles zo vaag, ik vergeet meteen waar mijn grenzen liggen en het lijkt of het intelligente deel van mijn brein zich gewoon op off heeft gezet. En ik zou liever iets doen waarbij ik nog een (relatief) klare kop behoud of die mijn gedachten en bewustzijn intensifiëren in plaats van verdoven.
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#14
Wat ik zelf met xtc merkte was dat ik socialer en eigenlijk is het een beetje als alcohol zonder de negatieve effecten. Je hebt gewoon energie alleen je weet nog wel wat je doet en de dag erna kun je meestal nog bijna alles herinneren. Bij hogere dosissen xtc heb ik wel veel black outs gehad en dingen gedaan die ik achteraf heb teruggehoord en wat wel ver ging. Maar meestal waren het leuke avondjes buiten lekker ouwehoeren tegen iedereen die ik tegenkwam. Bleef ook extra buiten en ging niet naar kroegen omdat ik binnen in drukte meestal slecht erop ging. Veel te erg aanwezig iedereen kijkt je aan met je knaldoppen en ga maar door. Heb vaak gewoon buiten gezeten met mooi kampvuurtje ergens aan het water of op een groot grasveld in de bossen. Midden in de nacht lekker wandelen of in de vroege morgen je kan zoveel kanten op met xtc.
r
reverbLid
01-01-2024, 00:00
#15
Allereerst, het is niet zo raar om nieuwsgierig te zijn naar de psychedelische ervaring die drugs kunnen geven.

Wellicht is fobie een groot woord (?), je wenst de ervaring, maar je bent bang voor het onbekende en je wenst de controle niet te verliezen. Bij twijfel niet inhalen, als je jezelf niet vertrouwd met drugs niet doen, heb je een goed gevoel, prettige omgeving enzomeer dan zou ik het niet laten. Ik ben altijd nieuwsgierig geweest naar psychedelische middelen, maar bijv nooit naar opiaten. Met de juiste dosis kan er niet veel gebeuren, behalve dan dat je iets leert over jezelf en je angsten.
Persoonlijk houd ik niet zo van een tripsitter, maar als je dit helpt is het aan te raden.

Verslaving, wat is nu je verslaving?

Voordat je ook maar iets neemt, raad ik je aan dit alleen te doen wannneer je je in goede mentale doen voelt. Je hebt een stabiel leven nodig en enige zelfacceptatie, om te genieten van enige geestverruiming. Wacht rustig op het goede moment en leef er dan naartoe.

Tevens, lees je eerst goed in, de ervaring, de werking, de dosis, dat soort dingen en stel je vargen! Besluit je paddo's te nemen, ga voor een eerste keer voor een rustige dosis, neem de tijd, besef dat dit een keuze is, verzet je niet, maar laat de trip je leiden, vertrouw op je eigen kunnen en liefde voor jezelf. Truffels, zijn slecht te sturen. Mdma is heel goed te sturen (1-1.5 mgr/p kg) en geeft een heerlijke kijk op je omgeving. LSD is in een lagere dosis beter te sturen dan truffels, maar LSD duurt weer veeeel langer.

Volgens mij zijn paddo's en mdma totaal verschillend in werking en gevoel. Maar dat terzijde.

Ik houd er ook niet van om te roken en eet liever weed (TCH) in de vorm van een cake. Neem niet teveel cake, het effect kan soms tot een uur op zich laten wachten en wordt alleen maar sterker.
T
TardigradeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ja, iedereen waartegen ik vertel over mijn angsten denkt dat het eigenlijk niet zo erg moet zijn :) Maar ik kan je verzekeren dat het wel verder gaat dan gewoon een algemene 'drugs are bad mkay'-schrik. Ik spreek echt over paniekaanvallen en dergelijke wanneer geconfronteerd met het gebruik van anderen, of soms zelfs bij mijn eigen alcoholgebruik als ik een keer (veel) te veel gedronken had en mezelf niet meer onder controle had. En dat vind ik echt heel absurd dus ik wil daar van af.
Nu is dat al veel veel beter en is het geluwd tot een soort achterdocht en een ongemakkelijk gevoel, en ik denk dat ik mezelf kan helpen door inderdaad een soort confrontatie aan te gaan. Maar alleen als ik me er goed bij voel natuurlijk. Het laatste wat ik wil is het weer erger maken of een slechte ervaring opdoen omdat ik mezelf gepusht heb. Op dit moment zit ik nog in de katerige afterglow van een hele achterlijke avond drinken op een lege maag waardoor ik me heel dom voel en mezelf niet zo goed vertrouw nu, dus iets anders proberen zal nog niet voor morgen zijn medunkt. Sowieso moet je jezelf graag zien en goed in je vel zitten wil je op een gezonde manier met dat soort dingen omgaan :)

Ik krijg ook wel snel blackouts dus misschien moet ik toch maar met een heel kleine dosis beginnen als ik van plan ben xtc te proberen. Dat lijkt me tot nu toe de veiligste optie omdat het effect toch bijna altijd 'happy' is in de juiste omstandigheden, en iets dat je naar alle waarschijnlijkheid blij maakt is misschien wel een goed idee voor iemand die schrik heeft voor slechte ervaringen.

En ik heb nu geen verslaving hoor :grin: Diwaterstofoxide misschien?
j
jaapiLid
01-01-2024, 00:00
#17
onder invloed van xtc ben je meestal wel helder in wat je meemaakt. Maar

Je ziet nergens kwaad in, dus ben bij mensen die het beste met je voor hebben.
op het moment zelf zie je je ergste vijand nog als je beste vriend namenlijk.

til er niet te zwaar aan, maar zorg dat je met de juiste mensen bent.
r
reverbLid
01-01-2024, 00:00
#18
En ik heb nu geen verslaving hoor Diwaterstofoxide misschien?
Klik om te vergroten...

Hahah, moest er erg om lachen. Ja, het leven is verslavend!
Als je volmondig kunt zeggen dat je geen last van verslavingsgedrag hebt, is dat een angst minder. :)

Een confrontatie kan goed zijn, als het maar geen obsessie is. Maar wat je zegt over paniekaanvallen, is wel heftig. Ik zeg, alleen wanneer je anderen er in betrekt kun je een stap verder gaan. Goede vrienden om je heen en rustig aan, niets hoeft. Probeer te leren en te verwoorden, waarom je boos wordt op jezelf, wanneer je teveel hebt gedronken. Wat maakt je zo boos, ongelukkig?

Is niet een van de kenmerken van alcohol dat je grenzen vervagen en je snel teveel neemt door overmoed, sociale druk? Is dat genoeg uitleg voor je, of gaat je teleurstelling dieper, dat je je controle kwijt bent geraakt? Ben je helemaal van de kaart geweest, want dat is niet fijn, voor niemand.
T
TardigradeLid
01-01-2024, 00:00
#19
reverb zei:
Hahah, moest er erg om lachen. Ja, het leven is verslavend!
Als je volmondig kunt zeggen dat je geen last van verslavingsgedrag hebt, is dat een angst minder. :)
Klik om te vergroten...
Wel, ik ben over het algemeen te bang en te voorzichtig om een verslaving te kweken. Ik drink alcohol bijvoorbeeld meestal niet meer dan 1x per week en als ik al een keer zat ben geweest stel ik voor mezelf een regel in om tussen de volgende keer drinken toch minstens een week pauze te zetten. En als ik héél dronken ben geweest dan drink ik een maand niet. Met dat een van mijn ouders een alcoholverslaving heeft/had kan het zijn dat ik daar ook verhoogde kans op heb, dus ik probeer dat bewust te ontwijken.

reverb zei:
Probeer te leren en te verwoorden, waarom je boos wordt op jezelf, wanneer je teveel hebt gedronken. Wat maakt je zo boos, ongelukkig?
Is niet een van de kenmerken van alcohol dat je grenzen vervagen en je snel teveel neemt door overmoed, sociale druk? Is dat genoeg uitleg voor je, of gaat je teleurstelling dieper, dat je je controle kwijt bent geraakt? Ben je helemaal van de kaart geweest, want dat is niet fijn, voor niemand.
Klik om te vergroten...
Inderdaad, overmoed. Vaak dat ik denk 'f-ck dit, booze for everyone' en ik dan opeens ondersteboven lig als het teveel is. Ik denk dat mijn paniek en slechte gevoelens voort komen uit het idee dat ik me constant belachelijk maak, en dat als ik bijvoorbeeld braak door de alcohol iedereen me een idioot vindt, en ik zelf niet om kan met dat ik me niet 'sterk' kon houden en op die manier boos word op mezelf. Inderdaad een teleurstelling van niet in controle te blijven, maar ook gewoon schrik van mezelf belachelijk te maken. Vicieuze cirkel natuurlijk :) dat soort gedachten zorgen net voor slechte ervaringen. Ik moet nog wat leren dat het allemaal niet zo erg is als het lijkt, maar ja, kost moeite en tijd he.
Ik ben gelukkig altijd al wel bij de juiste mensen geweest die het zeer goed met mij voorhebben, en ik zal altijd proberen dat zo te houden.

Nogmaals bedankt voor de reacties hier ^^ het is wel leuk om over dat soort dingen te kunnen praten zonder te veel rare blikken te krijgen.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Een beetje angst lijkt me eigenlijk wel goed, dat zorgt er in ieder geval voor dat je goed oppast met wat je neemt en hoe je het neemt, denk ik. Bij mijn eerste twee keren xtc was ik onwijs zenuwachtig, en nu ik binnenkort 2cb ga doen word ik ook weer zenuwachtig.. Ben totaal niet bang dat er wat fout gaat, maar meer het onbekende, dat je niet weet hoe het gaat voelen..
Maar xtc is inderdaad vrij makkelijk te sturen. Als je je even naar voelt kan je makkelijk gerust stellen of zelf gewoon aan positieve dingen denken, en het is zo weer weg. Dat is op zich wel een goede optie voor als je voor het eerst iets wil proberen. Een jointje roken is natuurlijk heel laagdrempelig en kan je makkelijk doseren, dus dat kan ook nog.

En over dat dronken zijn: iedereen is wel eens dronken, dat jij af en toe ook dronken bent daar zal niemand van opkijken. Dat je met jezelf afspreekt om bepaalde tijd niet te drinken is echt goed, maar ik denk dat als je oplet dat je niet vaker dan x aantal keren in de week drinkt er niet ineens een alcoholverslaving zal zijn. Op je hoede zijn is natuurlijk nooit verkeerd, maar snap idd wel dat je een beetje gek kan worden van overmatig en soms onnodig zorgen maken over dat soort dingen.

Ik vind bij alcohol trouwens ook vervelend dat je op gegeven moment de controle kwijt raakt. Dat ene biertje waarvan je denkt 'misschien moet ik deze maar niet drinken'.... Die verpest altijd de avond. :P Aangeschoten zijn is veel fijner!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."