Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsLichtelijk paranoïa na lachgas

Lichtelijk paranoïa na lachgas

15 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
I
Inception24Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Hallo allemaal,

Afgelopen maandagavond hebben ik en een paar vrienden lachgas gebruikt. Ieder ongeveer 15 patronen. Tijdens merkte ik met enige regelmaat vrij duidelijke hallucinaties van een soortgelijk figuur als het meisje in The Ring. Ik vond het op dat moment wel vet en vond het juist alleen maar spacend. Die zelfde avond nog gaan stappen en ik had nergens last van. Dinsdag op weg naar school merkte ik dat ik veel om me heen begon te kijken, ik dacht dat het niet zo veel betekende. Toen ik iets later in de keuken stond ging het een beetje mis, angstig en bang dat er iemand achter mij stond die me wat aan ging doen. Ook zag ik in mijn ooghoeken (en extra erg in het donker) dat meisje van The Ring (zoon soort figuur). Gelukkig niet extreem helder, maar toch redelijk beangstigend. Ook schrik ik snel van onverwachte geluiden. Allesomvattend zou ik het lichtelijk paranoia kunnen noemen. Het is nu woensdagmiddag en ik heb er nog steeds een beetje last van. Is er iemand die iets soortgelijks heeft ervaren of zo iets als mijn verhaal vaker heeft gehoord? Of misschien iemand die weet hoe er goed mee om te gaan.

Alvast bedankt
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#2
mooi voorbeeld van een 'drug' die niet echt veel kwaad kan. ik heb zelf alleen ervaring met flessen met wat tuinslang eraangetaped en evt met ballonnen. het principe is dat lachgas zwaarder is dan lucht(die zware stem verbeeld je je niet). gevolg is dat het de zuurstof uit je longen verdrijft en je hersenen te maken krijgen met een zuurstoftekort.

als je geen hele fles in eens leeggezogen hebt is de kans groot dat je tussen de patronen door gewoon geademd hebt, en genoeg zuurstof naar je hersenen hebt kunnen voeren om (blijvende?) schade te voorkomen.

misschien heeft het trippen, voor zover je daarvan kan spreken, je aan het schrikken gebracht, maar als je nog normaal kan typen en denken heb je geen permanente schade opgelopen, en zijn je klachten fictief.

n.b.: je hebt flessen lachgas, en medich lachgas, de ene staat gewoon n2o op, de andere zijn wit/grijs met een blauwe band bovenaan de cilinder. die laatste zijn veel geschikter om ver te gaan met een lachgas tripje.

die busjes van de blokker zijn toch om slagroom te maken? geen idee wat daarin zit, staat nooit geen CE sticker op, dus eigen risico.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#3
MeejheM zei:
mooi voorbeeld van een 'drug' die niet echt veel kwaad kan.
Klik om te vergroten...

Lachgas heeft zeker zijn risico's en er moet niet te licht over gedacht worden. Je kunt nokkie gaan en dingen breken of kneuzen en als je het in het water zou gebruiken kun je zelfs verzuipen. Maargoed dat terzijde.

Zo te horen heb je last van angstklachten. Maak je daar vooral geen zorgen om, het gaat vanzelf weer over. Het kan wel vervelend zijn, maar als je je zorgen gaat maken dan maak je het erger. Ga dus niet Googlen naar wat voor ziektes je allemaal zou kunnen hebben en zorg voor afleiding. Eet op vaste momenten en ga op vaste momenten slapen, dan rust je goed uit en zullen de klachten meestal vanzelf verdwijnen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
Het feit dat je hersenen minder/geen zuurstof krijgen geeft toch ook wel duidelijk aan dat er zeker wel risico's zijn?
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#5
Lachgas werkt niet door zuurstof te verdrijven uit je hersenen.

The pharmacological mechanism of action of N2O in medicine is not fully known. However, it has been shown to directly modulate a broad range of ligand-gated ion channels, and this likely plays a major role in many of its effects. It moderately blocks NMDA and β2-subunit-containing nACh channels, weakly inhibits AMPA, kainate, GABAC, and 5-HT3 receptors, and slightly potentiates GABAA and glycine receptors.[27][28] It has also been shown to activate two-pore-domain K+ channels.[29] While N2O affects quite a few ion channels, its anaesthetic, hallucinogenic, and euphoriant effects are likely caused predominantly or fully via inhibition of NMDAR-mediated currents.[27][30] In addition to its effects on ion channels, N2O may act to imitate nitric oxide (NO) in the central nervous system, and this may be related to its analgesic and anxiolytic properties.[30]
Klik om te vergroten...
https://en.wikipedia.org/wiki/Nitrous_o ... _of_action
l
leipebaviaanLid
01-01-2024, 00:00
#6
Fool zei:
Lachgas werkt niet door zuurstof te verdrijven uit je hersenen.

The pharmacological mechanism of action of N2O in medicine is not fully known. However, it has been shown to directly modulate a broad range of ligand-gated ion channels, and this likely plays a major role in many of its effects. It moderately blocks NMDA and β2-subunit-containing nACh channels, weakly inhibits AMPA, kainate, GABAC, and 5-HT3 receptors, and slightly potentiates GABAA and glycine receptors.[27][28] It has also been shown to activate two-pore-domain K+ channels.[29] While N2O affects quite a few ion channels, its anaesthetic, hallucinogenic, and euphoriant effects are likely caused predominantly or fully via inhibition of NMDAR-mediated currents.[27][30] In addition to its effects on ion channels, N2O may act to imitate nitric oxide (NO) in the central nervous system, and this may be related to its analgesic and anxiolytic properties.[30]
Klik om te vergroten...
https://en.wikipedia.org/wiki/Nitrous_o ... _of_action
Klik om te vergroten...

Ik denk dat ik voor iedereen spreek als ik andermaal weer zeg:

:confused:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik kan er ook weinig mee ja. :P

Op Jellinek staat dat lachgas kan leiden tot zuurstoftekort in de hersenen.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#8
Klopt, als je tussendoor geen lucht gaat happen kan het leiden tot ademtekort. Dat wil echter niet zeggen dat het effect hierdoor veroorzaakt wordt.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
Fool zei:
Klopt, als je tussendoor geen lucht gaat happen kan het leiden tot ademtekort. Dat wil echter niet zeggen dat het effect hierdoor veroorzaakt wordt.
Klik om te vergroten...
Ha ha! Is dat echt de enige reden? Want dan vind ik 't wel wat flauw om dat er zo bij te zetten. Nu lijkt het in ieder geval net zo alsof de stof zelf voor een zuurstoftekort in de hersenen kan zorgen, wat de reden voor mij was om het maar niet te proberen.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#10
Nee, dat staat erbij omdat vet veel mensen dat fout doen. Je moet niet non-stop aan die ballon blijven hijsen, maar om de paar teugen eventjes lucht inademen door je neus. :wink:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#11
Fool zei:
Nee, dat staat erbij omdat vet veel mensen dat fout doen. Je moet niet non-stop aan die ballon blijven hijsen, maar om de paar teugen eventjes lucht inademen door je neus. :wink:
Klik om te vergroten...
Maar goed dat ze het zeggen dan, want ik ben iemand die nog weleens vergeet om te ademen...

Misschien toch maar eens proberen. :wink:
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#12
Het klinkt voor mij alleen niet heel waarschijnlijk dat dit door zuurstoftekort veroorzaakt wordt, maar ik ben dan ook niet medici/onderzoeker en zou het best bij het foute eind kunnen hebben. :P
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#13
Fool, als je me in normaal nederlands kan uitleggen wat "ligand-gated ion channels" zijn en wat ze doen zal ik de rest eens lezen, maar zuurstof verdrijven is misschien nog steeds wel de oorzaak voor de reacties beschreven in je artikel.

ik beschouw lachgas als veilig, ze gebruiken het niet voor niks in het ziekenhuis, zelfs de motorambulance heeft een flesje bij.

ik heb het dan over n2o/o2, een mix van lachgas en zuurstof, 50/50 meestal.

dat zijn die grijze cilinders met de blauwe rand. er staat soms n2o2 op, maar dat klopt volgens mij niet helemaal. als je zoveel van die kleine gaspatroontjes moet kopen verdien je er toch niks meer aan.

je moet wel oppassen met o2, dat is echt superverslavend, de hele bevolking is eraan verslaafd, maar straatkwaliteit is meestal maar ietsjes onder de 20% zuiver. en bevat rond industrie en drukke wegen vaak veel vervuiling van andere stoffen. hetzelfde geld trouwens voor h2o, volgens deze site(die echt geweldig is):

http://www.dhmo.org/facts.html
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#14
MeejheM zei:
Fool, als je me in normaal nederlands kan uitleggen wat "ligand-gated ion channels" zijn en wat ze doen zal ik de rest eens lezen, maar zuurstof verdrijven is misschien nog steeds wel de oorzaak voor de reacties beschreven in je artikel.
Klik om te vergroten...
Dat zijn de ionkanaaltjes die de membramen in je zenuwcellen zitten. Als er receptoren getriggerd worden wordt er een impuls over je zenuw verstuurt, dit gebeurd doordat er ionen heen-en-weer stromen van binnen naar buiten(of andersom) de zenuwcel. Dit gaat door deze kanaaltjes.

Zie ook dit: https://nl.wikipedia.org/wiki/Ionotrope_receptor
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#15
leerzaam, maar ik snap nog altijd niet wat n2o daarmee te maken heeft, das wel jammer. maar ze vermoeden dus dat het met het centrale(volgens wikipedia de hersenen en het ruggenmerg) en in mindere maten de specifiekere zenuwkanalen te doen heeft.

als ik een mens zou bouwen zou ik zeker een beveiliging aanbrengen in het centrale zenuwstelsel voor zuurstofgebrek. om de vitale functies aan de gang te houden. het zal wel zoiets zijn wat de reactie veroorzaakt, als het al ingewikkelder is dan een tekort in je hersenen waardoor ze minder functioneren.

mysterieus? misschien.

ik kies het simpelste antwoord. laat hoogleraren of mensen die een scriptie moeten schrijven het maar uitzoeken. als elektricien zeg ik ook altijd dat als je het niet zou kunnen meten het nog altijd magisch zou zijn dat een lamp brand als je ergens anders een schakelaar bediend.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Als het effect van lachgas door zuurstof tekort zou worden veroorzaakt zou het niet als narcose middel gebruikt worden. Echter is er een risico op zuurstof tekort, vandaar dat het medisch vaak wel gemengd wordt met zuurstof.

Recreatief gebruik brengt wel risico's met zich mee, maar als je daar bewust op let is er niks aan de hand. Helaas is bijna iedereen zo dom om in de ballon te blijven ademen zonder af en toe lucht te happen. Dit heb ik er bij mijn vrienden nu wel aardig uit geramd gelukkig want qua effect voegt dat amper iets toe.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."