Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTestservice: hoe betrouwbaar voor identificatie pillen?

Testservice: hoe betrouwbaar voor identificatie pillen?

21 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
K
KropSlaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hi! Hoop dat dit op het goede forum staat. Rare vraag misschien om hier te stellen, want misschien moet ik gewoon ze zelf even bellen als ze straks open zijn, bedenk ik me nu :wink: Maar ben tegelijk ook wel weer benieuwd naar jullie ideeën hierover en ervaringen hiermee, dus post het toch ook maar.

Op dit forum wordt vaak gezegd 'wij weten niet wat er in je pillen zit, laat ze testen, dan weet je het!'.
Dus als braafste meisje van de klas heb ik dat gedaan laatst met twee verschillende soorten 2cb pillen. Met behulp van een Marquis test kon geïdentificeerd worden dat het inderdaad om 2cb ging. De pillen werden echter niet opgestuurd, maar beschreven en opgemeten, ingevoerd in de computer, en daar kwam dan de sterkte uitrollen. Naar wat ik denk, gebaseerd op eerder geteste pillen.

Achteraf vroeg ik mij echter af hoe betrouwbaar dit is, aangezien hier op het forum duidelijk wordt gemaakt dat kleur en opdruk niets zegt, vroeg ik mij af hoe jullie hierin staan? Laten jullie alleen stoffen testen, die dan worden opgestuurd naar het lab, of ook je pillen op basis van gelijkwaardige die in de computer daar staan?
(Waarom) Is dit betrouwbaarder dan bijvoorbeeld zoeken op pillreports? Alvast thanks voor jullie input :)

"Pillen kunnen nagemaakt worden; afdruk & kleur zeggen niets. Laten testen is de enige manier om het zeker te weten.
(...) Als je toch staat op (nietszeggende) ervaringen met soortgelijke pillen in jouw regio, kan je altijd op http://www.pillreports.com/ terecht. Maar zoals eerder gezegd, dezelfde kleur en opdruk zijn helemaal geen garantie dat je goede pillen hebt"
P
PlatinaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik laat het test centrum altijd alles naar het lab sturen. Zoals hier al overal word aangegeven kan dezelfde opdruk van een hele andere batch zijn waar misschien andere vervuilingen in zitten. Daarbij heb je ook mensen die de druk na apen van een bekende druk om zo meer te verkopen.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#3
KropSla zei:
Achteraf vroeg ik mij echter af hoe betrouwbaar dit is, aangezien hier op het forum duidelijk wordt gemaakt dat kleur en opdruk niets zegt, vroeg ik mij af hoe jullie hierin staan?
Klik om te vergroten...
Ja dat is gewoon betrouwbaar, ze moeten al een flinke hoeveelheid recent ingebrachte pillen in de database hebben willen ze het niet opsturen. En ze kunnen ivm de kosten niet alles naar het lab sturen. Een labtest kost over de €100 namelijk.

Waarom dan toch naar het testcentrum en niet op pillreports kijken? Nou allereerst omdat iedereen zomaar wat op pillreports kan zetten en het dus nooit geverifieerd wordt. Ben daar wel eens uitslagen tegengekomen die veel hoger lag dan mijn uitslag. Dealers schijnen er graag hun pillen op te zetten met onrealistische uitslagen.

Maar daarnaast is het ook belangrijk dat ze bij het testcentrum de pillen ook exact opmeten, waardoor ze verschillende batches kunnen onderscheiden. Ik zal je een voorbeeld uit eigen ervaring geven. Paar jaar terug had je de welbekende goudstaafjes, waarvan de eerste batch toen uit mijn hoofd iets van 195mg mdma bevatte. Ik kreeg die toen, liet ze testen en kreeg die uitslag. Half jaar later ofzo kreeg ik weer goudstaafjes in mijn handen die er exact hetzelfde uitzagen. Toen ze ze echter bij de testservice gingen opmeten konden ze direct zien dat het een andere batch betrof die maar 100mg mdma bevatte. Het verschil was maar een paar millimeter, wat je op het oog niet ziet. Maar daardoor, inclusief nog allerlei andere informatie die ze noteren weten ze wel of de pil dus herkend wordt of niet.

Sorry beetje lang verhaal, maar hoop dat dit het wat duidelijker maakt.
L
LangspeelplaatLid
01-01-2024, 00:00
#4
Psychedelibee zei:
Ja dat is gewoon betrouwbaar, ze moeten al een flinke hoeveelheid recent ingebrachte pillen in de database hebben willen ze het niet opsturen. En ze kunnen ivm de kosten niet alles naar het lab sturen. Een labtest kost over de €100 namelijk.

Waarom dan toch naar het testcentrum en niet op pillreports kijken? Nou allereerst omdat iedereen zomaar wat op pillreports kan zetten en het dus nooit geverifieerd wordt. Ben daar wel eens uitslagen tegengekomen die veel hoger lag dan mijn uitslag. Dealers schijnen er graag hun pillen op te zetten met onrealistische uitslagen.

Maar daarnaast is het ook belangrijk dat ze bij het testcentrum de pillen ook exact opmeten, waardoor ze verschillende batches kunnen onderscheiden. Ik zal je een voorbeeld uit eigen ervaring geven. Paar jaar terug had je de welbekende goudstaafjes, waarvan de eerste batch toen uit mijn hoofd iets van 195mg mdma bevatte. Ik kreeg die toen, liet ze testen en kreeg die uitslag. Half jaar later ofzo kreeg ik weer goudstaafjes in mijn handen die er exact hetzelfde uitzagen. Toen ze ze echter bij de testservice gingen opmeten konden ze direct zien dat het een andere batch betrof die maar 100mg mdma bevatte. Het verschil was maar een paar millimeter, wat je op het oog niet ziet. Maar daardoor, inclusief nog allerlei andere informatie die ze noteren weten ze wel of de pil dus herkend wordt of niet.

Sorry beetje lang verhaal, maar hoop dat dit het wat duidelijker maakt.
Klik om te vergroten...

Maar stel, je wilt je coke testen, dan wordt het een duur grapje voor zo'n lab. Of is het dan niet meer zo vrijblijvend en wordt er dan van je verwacht dat je de labkosten aftikt?
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Elpee zei:
Maar stel, je wilt je coke testen, dan wordt het een duur grapje voor zo'n lab. Of is het dan niet meer zo vrijblijvend en wordt er dan van je verwacht dat je de labkosten aftikt?
Klik om te vergroten...
Hoezo coke, of bedoel je gewoon poeders in het algemeen?

En nee, je betaalt enkel een symbolisch bedrag van €2,50. De kosten worden door de Nederlandse staat gedragen. Het testen is er vooral om de drugs markt te kunnen monitoren, de veiligheid van gebruikers is een bijkomend voordeel. Ze hebben echter wel een beperkt budget, vandaar dat ze ook niet alles kwantificeren en dat je soms geen uitslag krijgt omdat er dan teveel ingeleverd was die week.

PS. Toevallig zit ik terwijl ik dit typ in de wachtkamer bij de testservice.
s
stomme eendLid
01-01-2024, 00:00
#6
Platina zei:
Ik laat het test centrum altijd alles naar het lab sturen.
Klik om te vergroten...
Die vrijheid heb je toch niet om bij een testcentrum te bepalen wat er wel en niet naar het lab gestuurd wordt? Of draai jij dan op voor alle kosten?

Verder eens met de eerder gegeven antwoorden. Ik was de eerste x ook al teleurgesteld dat ze niet alles naar lab sturen maar sommigen gewoon aan de hand van hun database beoordelen. Maar ook meegemaakt dat ze ook maar een inimimi beetje twijfel hadden of het zelfde batch was, en dan werd het toch naar lab opgestuurd. Ik heb er wel vertrouwen in dus.
P
PlatinaLid
01-01-2024, 00:00
#7
stomme eend zei:
Die vrijheid heb je toch niet om bij een testcentrum te bepalen wat er wel en niet naar het lab gestuurd wordt? Of draai jij dan op voor alle kosten?

Verder eens met de eerder gegeven antwoorden. Ik was de eerste x ook al teleurgesteld dat ze niet alles naar lab sturen maar sommigen gewoon aan de hand van hun database beoordelen. Maar ook meegemaakt dat ze ook maar een inimimi beetje twijfel hadden of het zelfde batch was, en dan werd het toch naar lab opgestuurd. Ik heb er wel vertrouwen in dus.
Klik om te vergroten...
Ik draai niet op voor alle kosten. Maar heb wel mensen werken daar die best dichtbij mij staan.
L
LangspeelplaatLid
01-01-2024, 00:00
#8
@Psychedelibee

Heb je wel eens gevaarlijke testresultaten teruggekregen? Ik vraag dit omdat ik eigenlijk nooit mijn drugs laat testen, ik haal het altijd bij 1 dealer, dat is tot op heden altijd goed gegaan. Wellicht een beetje kortzichtig van me.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#9
Psychedelibee zei:
PS. Toevallig zit ik terwijl ik dit typ in de wachtkamer bij de testservice.
Klik om te vergroten...
Hoezo toevallig, jij leeft daar toch praktisch?
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Fool zei:
Hoezo toevallig, jij leeft daar toch praktisch?
Klik om te vergroten...
Hahaha er was wel een periode dat ik er zo'n beetje wekelijks kwam. Toen herkende ze me ook en werd me vaak gevraagd of ik inmiddels al met dat ene middel had geexperimenteerd die ik de vorige keer kwam brengen. Maar mijn laatste keer was ruim een half jaar geleden volgens mij, op een gegeven moment heb je alles wel zo'n beetje laten testen.
P
PlatinaLid
01-01-2024, 00:00
#11
Elpee zei:
@Psychedelibee

Heb je wel eens gevaarlijke testresultaten teruggekregen? Ik vraag dit omdat ik eigenlijk nooit mijn drugs laat testen, ik haal het altijd bij 1 dealer, dat is tot op heden altijd goed gegaan. Wellicht een beetje kortzichtig van me.
Klik om te vergroten...
Ik weet dat je het niet tegen mij heb maar ik ben nog geen 1 keer "gevaarlijk" resultaten gehad. Wel vervuilde maar dat was meestal met relatief veilige stoffen (caffeïne voornamelijk).
L
LangspeelplaatLid
01-01-2024, 00:00
#12
Platina zei:
Ik weet dat je het niet tegen mij heb maar ik ben nog geen 1 keer "gevaarlijk" resultaten gehad. Wel vervuilde maar dat was meestal met relatief veilige stoffen (caffeïne voornamelijk).
Klik om te vergroten...

Dat is wel een geruststellende gedachten. :)
P
PlatinaLid
01-01-2024, 00:00
#13
Elpee zei:
Dat is wel een geruststellende gedachten. :confused:mile:
Klik om te vergroten...
Toch weet je natuurlijk nooit zeker met wat voor stof je pil of poeder versneden is tot je het laat testen.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Elpee zei:
@Psychedelibee

Heb je wel eens gevaarlijke testresultaten teruggekregen? Ik vraag dit omdat ik eigenlijk nooit mijn drugs laat testen, ik haal het altijd bij 1 dealer, dat is tot op heden altijd goed gegaan. Wellicht een beetje kortzichtig van me.
Klik om te vergroten...
Ik heb een aantal keer gehad dat iemand me LSD aanbood en dat bleek DOC of 25I-NBOMe te zijn, dat kan wel gevaarlijk worden bij hoge doseringen. Verder heb ik ook wel en keer teruggekregen dat er naast de gewenste stof ook een onbekende stof in zat. Zeer waarschijnlijk een precursor die het lab niet in hun bestand heeft staan, maar dat weet je dan niet zeker.

Het is inderdaad wel een beetje kortzichtig om te denken dat als je het altijd bij 1 dealer haalt en dat ging tot op heden goed, dat dit dan ook altijd zo zal blijven. Dealers krijgen natuurlijk ook wel eens vanuit verschillende bronnen aangeleverd, dus dat zegt niet zoveel.

Bovendien test ik mijn drugs niet enkel ivm versnijdingen, etc. Maar ook voor de zuiverheid of sterkte ervan. Wel zo handig om precies te weten hoeveel er in je pil zit bijvoorbeeld, zodat je daar je dosering op aan kunt passen. Of hoe zuiver je drug is, waardoor doseringen van verschillende batches kunt vergelijken.
L
LiefhebbertjeLid
01-01-2024, 00:00
#15
Het werd niet aan mij gevraagt.
Maar zou toch graag wat mee willen delen:

Ik heb meerdere samples met zeer hoog percentage levamisol ingeleverd
Hoogste was zelfs 16%!

Verder wil ik iedereen aanraden die vaker laat testen pak verschillende centra.
Ik heb helaas een toegangs verbod gekregen.
De reden:
In zeer korte tijd 2 samples afgegeven die zeer zuiver uit de bus kwamen.
Werd er an beschuldigt of te handelen of te importeren.
Niets ervan is waar :frowning:
Maar goed respecteer de keuze
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Psychedelibee zei:
Ja dat is gewoon betrouwbaar, ze moeten al een flinke hoeveelheid recent ingebrachte pillen in de database hebben willen ze het niet opsturen. En ze kunnen ivm de kosten niet alles naar het lab sturen. Een labtest kost over de €100 namelijk.
Klik om te vergroten...

Tegenwoordig niet meer hoor, tenminste een XTC pil is veel goedkoper dan bijvoorbeeld een LSD zegel testen om over GHB nog maar niet te beginnen (daarom doen ze dat ook niet meer). maar indd duur is het wel.

Psychedelibee zei:
En nee, je betaalt enkel een symbolisch bedrag van €2,50. De kosten worden door de Nederlandse staat gedragen. Het testen is er vooral om de drugs markt te kunnen monitoren, de veiligheid van gebruikers is een bijkomend voordeel. Ze hebben echter wel een beperkt budget, vandaar dat ze ook niet alles kwantificeren en dat je soms geen uitslag krijgt omdat er dan teveel ingeleverd was die week.
Klik om te vergroten...

Hier is het gratis, scheelt per testcentrum maar het is inderdaad altijd een symbolisch bedrag. Poeders kwantificeren ze altijd wel als het om bekende stoffen gaat. Soms duurt het alleen een weekje langer.

Platina zei:
Ik laat het test centrum altijd alles naar het lab sturen. Zoals hier al overal word aangegeven kan dezelfde opdruk van een hele andere batch zijn waar misschien andere vervuilingen in zitten. Daarbij heb je ook mensen die de druk na apen van een bekende druk om zo meer te verkopen.
Klik om te vergroten...

Als pillen heel vaak gezien zijn en ze worden herkend dmv de database dan sturen ze het niet altijd op naar het lab. Kun je op je kop gaan staan maar dan heb je gewoon pech. Heeft ook geen zin om alles op te sturen. Sommige pillen worden in hele grote batches gemaakt. Als ze er dan 20 van getest hebben weten ze de exacte spreiding en is het zonde om er meer te testen (behalve als het alweer een oudere pil is, ze blijven altijd wel steekproefgewijs testen).

KropSla zei:
Achteraf vroeg ik mij echter af hoe betrouwbaar dit is, aangezien hier op het forum duidelijk wordt gemaakt dat kleur en opdruk niets zegt, vroeg ik mij af hoe jullie hierin staan? Laten jullie alleen stoffen testen, die dan worden opgestuurd naar het lab, of ook je pillen op basis van gelijkwaardige die in de computer daar staan?
(Waarom) Is dit betrouwbaarder dan bijvoorbeeld zoeken op pillreports? Alvast thanks voor jullie input :confused:mile:
Klik om te vergroten...

Pillen worden herkend op een heel aantal verschillende dingen. Ze worden gemeten in de breedte en de dikte tot de tiende millimenter nauwkeurig, de kleur wordt beschreven en of de pil egaal is of spikkels heeft. Verder wordt gekeken of de pil stevig in elkaar zit, of makkelijk afbrokkelt. De rand wordt bekeken, je hebt pillen met een zogenaamde trap-vorm als rand, maar ook met een rechte of een ronde hoek. Het logo wordt nauwkeurig bekeken. Ik heb wel eens een rood duifje getest op het testcentrum, daar zijn tientallen verschillende logootjes en namaakpillen van geweest. Dan was de staart net even anders of hij had één in plaats van twee pootjes. Hele kleine details kunnen verschillen of de kleur is net een fractie anders. Op pill-reports kun je deze gegevens er niet uithalen, bij het testcentrum wordt dit allemaal apart geregistreerd. Pillreports is slechts een indicatie en geen zekerheid. Het testcentrum wel!
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#17
SkittlesAndMe zei:
Tegenwoordig niet meer hoor, tenminste een XTC pil is veel goedkoper dan bijvoorbeeld een LSD zegel testen om over GHB nog maar niet te beginnen (daarom doen ze dat ook niet meer). maar indd duur is het wel.
Klik om te vergroten...
Wat kost het testen van een xtc pil dan? Dacht begrepen te hebben dat dit ruim boven de €100 ligt. Daarbij vertelden ze me dat LSD testen zo'n 4 keer zo duur is als het testen van een xtc pil.
SkittlesAndMe zei:
Poeders kwantificeren ze altijd wel als het om bekende stoffen gaat.
Klik om te vergroten...
Dat bedoelde ik ook met niet alles kwantificeren. Wel de bekende stoffen, maar niet de wat minder bekende. Die zouden ze net zo goed kunnen kwantificeren natuurlijk, maar snap dat dit veel te duur wordt dan.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#18
oh ik begreep juist dat dat tegenwoordig een stuk lager lag. De precieze prijzen weet ik niet. Kan ik misschien wel eens navragen.

Psychedelibee zei:
Dat bedoelde ik ook met niet alles kwantificeren. Wel de bekende stoffen, maar niet de wat minder bekende. Die zouden ze net zo goed kunnen kwantificeren natuurlijk, maar snap dat dit veel te duur wordt dan.
Klik om te vergroten...

Niet helemaal want ze hebben wel betrouwbare referentiestoffen nodig om te kunnen testen. Of kunnen ze zonder de referentie wel kwantificeren?
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#19
SkittlesAndMe zei:
Niet helemaal want ze hebben wel betrouwbare referentiestoffen nodig om te kunnen testen. Of kunnen ze zonder de referentie wel kwantificeren?
Klik om te vergroten...
Nee die hebben ze wel nodig inderdaad. Maar die kunnen ze natuurlijk best regelen, maar dat zou nogal duur worden voor de frequentie waarmee ze gebruikt zouden kunnen worden.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#20
Psychedelibee zei:
Nee die hebben ze wel nodig inderdaad. Maar die kunnen ze natuurlijk best regelen, maar dat zou nogal duur worden voor de frequentie waarmee ze gebruikt zouden kunnen worden.
Klik om te vergroten...

Nouja, niet alle stoffen zijn even makkelijk verkrijgbaar he. Het moet tenslotte toch door een betrouwbaar lab en waarschijnlijk in kleine hoeveelheden gesynthetiseerd worden

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."