#1
Beste DF-ers
Zoals jullie weten ben ik verzot op dit forum en op de positieve tolerante wijze waarop mensen hier met elkaar omgaan. Het lijkt mij een leuk idee om voor een aantal onderwerpen die mij na aan het hart liggen mijn persoonlijke mening op papier te zetten. Ik ben heel benieuwd hoe “onze gemeenschap” over deze thema’s denkt en of deze mening afwijkt van de bredere maatschappelijke opvatting in de Nederlandse maatschappij als geheel.
Als jullie dit een leuk initiatief vinden kan ik in de toekomst misschien andere thema’s aansnijden. Ik begin deze serie met een voor de hand liggend thema: “drugs”. Ik wil graag een brede holistische beschouwing geven van hoe ik tegen drugsgebruik aan kijk. Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
Terminologie
De term “drugs” wordt meestal gebruikt als containerbegrip waarbij alle illegale psychoactieve stoffen worden bedoeld. Medicijnen en alcohol vallen hierbuiten. Ook wordt er vaak verbazingwekkend weinig onderscheid gemaakt tussen soorten drugs. Het lijkt erop dat voor veel Nederlanders het gebruik van hasj of xtc niet heel anders is dan het gebruik van crack of heroïne. Vorig jaar op vakantie hoorde ik een moeder letterlijk zegge: “ik heb liever dat mijn dochter gaat coma-zuipen dan dat ze aan de drugs gaat. Zuipen is normaal, drugs niet!” Ik heb maar geen navraag gedaan over welke drugs ze precies bedoelde .
De laatste jaren wordt steeds meer bekend over de schadelijke effecten van alcohol. Wetenschappelijke artikelen geven keer op keer duidelijk aan dat alcohol (één van) de gevaarlijkste middelen is die je kunt nuttigen. Het onderscheid dat in de maatschappij gemaakt wordt tussen “drugs” aan de ene kant en “drank” aan de andere is voor mij dan ook onbegrijpelijk. Ik ben er van overtuigd dat alcohol een drug is en bovendien nog een “hard drug” ook.
In een, waarschijnlijk futiele, poging om dit kunstmatige onderscheid te verkleinen spreek ik tegenwoordig vaak over “alcohol en andere drugs”. Hiermee impliceer ik dat alcohol drugs is. Hopelijk leidt dit tot iets meer acceptatie ten aanzien van drugsgebruik.
Drugs Good/Bad
Wat zijn de positieve en negatieve effecten van drugs? Over de risico’s en het mogelijke genot van drugs kun je eindeloos discussiëren. Het gaat te ver om hier per drug op detail op in te gaan. Voor mezelf categoriseer ik drugs in de drie categorieën: “goed voor me”, “ongezond maar lekker” en “liever niet”. Dit is een strikt persoonlijke indeling waarmee ik geen enkel waardeoordeel wil geven over het drugsgebruik van anderen. Wat voor de één verleidelijk en gevaarlijk is hoeft dat voor de ander niet te zijn. Bovendien heeft iedereen een andere risico-inschatting en een andere gewogen beoordeling van hoeveel het potentiële genot waard is.
Mijn lijstje ziet er als volgt uit:
“goed voor me”
De traditionele psychedelica zoals psilocybine en LSD. Ik heb zoveel over mezelf en over de wereld geleerd door deze middelen. Ik ben er echt van overtuigd dat ik een mooier, voller en gelukkiger persoon ben geworden door het trippen. Bovendien heb ik vaak de dagen en weken na gebruik een extra positieve en productieve vibe. Een soort van “positieve kater”. Dit wil niet zeggen dat er geen risico’s zijn. Onverantwoord, respectloos gebruik is volgens mij heel gevaarlijk. Bovendien is het trippen niet voor iedereen. Voor mensen met psychische klachten of instabiliteit kan het wel eens heel slecht uitpakken.
“ongezond maar lekker”
Ik kan enorm genieten van een avondje in de kroeg met drank, een leuk feestje met een pilletje mdma of een avondje gamen/chillen met een jointje. Ik geloof dat al deze drugs schadelijk voor me zijn maar dat het genot dat ik er aan beleef opweegt tegen de beperkte shade. Bovendien heb ik tot nu toe de frequentie van gebruik beperkt kunnen houden.
“liever niet”
In deze categorie zitten met name drugs die me wel lekker lijken maar die ik te gevaarlijk vind of waarvan ik bang ben dat ik ze te vaak ga gebruiken. Denk hierbij aan crystal meth, heroine, coke, speed en GHB. Waarschijnlijk zou ik een aantal hiervan best eens kunnen proberen maar ik ben bang dat ik dan toch mezelf opzadel met extra “cravings”.
The war on Drugs
Elke keer dat ik een lijstje zoals hierboven eens rustig doorneem vraag ik me af hoe het in godsnaam mogelijk is dat Psylocybine en LSD verboden zijn en alcohol en sigaretten vrij verkrijgbaar. Uit diverse onderzoeken blijkt dat drugs veel minder schadelijk zijn dan dat de maatschappij verwacht. Bovendien is het verbieden van genotsmiddelen geen effectief instrument tegen de drugs-gerelateerde criminaliteit en gezondheidsproblemen.
Al decennia lang worden er wereldwijd miljarden dollars uitgegeven aan het bestrijden van drugs zonder dat het enig significant effect heeft gehad op de volksgezondheid of het drugsgebruik. Talloze mensen zitten achter de tralies omdat ze drugs bezaten of hebben gebruikt. En waarom?
Omdat wij als “vrije” westerse maatschappij niet accepteren dat mensen uit eigen vrije wil ervoor kiezen om een genotsmiddel met een bepaald risicoprofiel te gebruiken? Ik kan daar met mijn verstand niet bij!
Wat dan wel?
Drugs verbieden werkt niet! The War on Drugs is volgens mij een verloren oorlog die al veel te veel heeft gekost en veel te veel ellende heeft veroorzaakt. Maar wat is dan wel de juiste weg? Volgens mij is het volledig vrijgeven van alle drugs ook niet helemaal de juiste weg.
Zelf geloof ik in goede eerlijke voorlichting (zoals hier op dit forum), goede zorg en aandacht voor mensen die over de scheef gaan en/of verslaafd raken. Verslaafde zijn in mijn ogen geen criminelen die in de gevangenis thuishoren maar mensen die een drugs-gerelateerd gezondheidsprobleem hebben!
Verder zou ik iets van controle op leeftijd (zoals ik coffeeshops) en iets van overheidscontrole op het productieproces toejuichen. Wat mij betreft mag er zelfs accijns geheven worden op deze legale drugs. Misschien zou zelfs een soort van “drugs-examen” ingevoerd kunnen worden alvorens volwassenen het recht krijgen om drugs aan te schaffen. Per slot van rekening moet je voordat je aan het gemotoriseerd verkeer gaat deelnemen ook bewijzen dat je daar klaar voor bent.
Wat kunnen wij doen?
Ik denk dat we als gemeenschap op dit forum veel goede informatie verschaffen en ook vaak de juiste toon aanslaan. Respectvol en verantwoord gebruik wordt aangemoedigd, serieus onverantwoord gebruik niet. Ik hoop dat verantwoord drugsgebruik in de toekomst haar negatieve stigma verliest.
Ik probeer hieraan een bijdrage te leveren door mensen bewust te maken van de volgende feiten:
Wat een lap tekst is dit geworden zeg. En dat allemaal zonder de hulp van een paar lijntjes speed! Misschien zit er wel niemand te wachten op een verzameling persoonlijke opvattingen van een oude Eik. Maar als er hier mensen zijn die het leuk vinden om mijn persoonlijke mening te delen of van kritiek te voorzien dan hoor ik het graag!
PS Ik ben me er heel bewust van dat dit mijn eigen persoonlijke opvattingen zijn. Ik heb niet de waarheid in pacht en mocht ik toch iemand tegen de borst hebben gestoten met mijn opvattingen dan wil ik me daar bij voorbaat al voor excuseren.
Zoals jullie weten ben ik verzot op dit forum en op de positieve tolerante wijze waarop mensen hier met elkaar omgaan. Het lijkt mij een leuk idee om voor een aantal onderwerpen die mij na aan het hart liggen mijn persoonlijke mening op papier te zetten. Ik ben heel benieuwd hoe “onze gemeenschap” over deze thema’s denkt en of deze mening afwijkt van de bredere maatschappelijke opvatting in de Nederlandse maatschappij als geheel.
Als jullie dit een leuk initiatief vinden kan ik in de toekomst misschien andere thema’s aansnijden. Ik begin deze serie met een voor de hand liggend thema: “drugs”. Ik wil graag een brede holistische beschouwing geven van hoe ik tegen drugsgebruik aan kijk. Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
Terminologie
De term “drugs” wordt meestal gebruikt als containerbegrip waarbij alle illegale psychoactieve stoffen worden bedoeld. Medicijnen en alcohol vallen hierbuiten. Ook wordt er vaak verbazingwekkend weinig onderscheid gemaakt tussen soorten drugs. Het lijkt erop dat voor veel Nederlanders het gebruik van hasj of xtc niet heel anders is dan het gebruik van crack of heroïne. Vorig jaar op vakantie hoorde ik een moeder letterlijk zegge: “ik heb liever dat mijn dochter gaat coma-zuipen dan dat ze aan de drugs gaat. Zuipen is normaal, drugs niet!” Ik heb maar geen navraag gedaan over welke drugs ze precies bedoelde .
De laatste jaren wordt steeds meer bekend over de schadelijke effecten van alcohol. Wetenschappelijke artikelen geven keer op keer duidelijk aan dat alcohol (één van) de gevaarlijkste middelen is die je kunt nuttigen. Het onderscheid dat in de maatschappij gemaakt wordt tussen “drugs” aan de ene kant en “drank” aan de andere is voor mij dan ook onbegrijpelijk. Ik ben er van overtuigd dat alcohol een drug is en bovendien nog een “hard drug” ook.
In een, waarschijnlijk futiele, poging om dit kunstmatige onderscheid te verkleinen spreek ik tegenwoordig vaak over “alcohol en andere drugs”. Hiermee impliceer ik dat alcohol drugs is. Hopelijk leidt dit tot iets meer acceptatie ten aanzien van drugsgebruik.
Drugs Good/Bad
Wat zijn de positieve en negatieve effecten van drugs? Over de risico’s en het mogelijke genot van drugs kun je eindeloos discussiëren. Het gaat te ver om hier per drug op detail op in te gaan. Voor mezelf categoriseer ik drugs in de drie categorieën: “goed voor me”, “ongezond maar lekker” en “liever niet”. Dit is een strikt persoonlijke indeling waarmee ik geen enkel waardeoordeel wil geven over het drugsgebruik van anderen. Wat voor de één verleidelijk en gevaarlijk is hoeft dat voor de ander niet te zijn. Bovendien heeft iedereen een andere risico-inschatting en een andere gewogen beoordeling van hoeveel het potentiële genot waard is.
Mijn lijstje ziet er als volgt uit:
“goed voor me”
De traditionele psychedelica zoals psilocybine en LSD. Ik heb zoveel over mezelf en over de wereld geleerd door deze middelen. Ik ben er echt van overtuigd dat ik een mooier, voller en gelukkiger persoon ben geworden door het trippen. Bovendien heb ik vaak de dagen en weken na gebruik een extra positieve en productieve vibe. Een soort van “positieve kater”. Dit wil niet zeggen dat er geen risico’s zijn. Onverantwoord, respectloos gebruik is volgens mij heel gevaarlijk. Bovendien is het trippen niet voor iedereen. Voor mensen met psychische klachten of instabiliteit kan het wel eens heel slecht uitpakken.
“ongezond maar lekker”
Ik kan enorm genieten van een avondje in de kroeg met drank, een leuk feestje met een pilletje mdma of een avondje gamen/chillen met een jointje. Ik geloof dat al deze drugs schadelijk voor me zijn maar dat het genot dat ik er aan beleef opweegt tegen de beperkte shade. Bovendien heb ik tot nu toe de frequentie van gebruik beperkt kunnen houden.
“liever niet”
In deze categorie zitten met name drugs die me wel lekker lijken maar die ik te gevaarlijk vind of waarvan ik bang ben dat ik ze te vaak ga gebruiken. Denk hierbij aan crystal meth, heroine, coke, speed en GHB. Waarschijnlijk zou ik een aantal hiervan best eens kunnen proberen maar ik ben bang dat ik dan toch mezelf opzadel met extra “cravings”.
The war on Drugs
Elke keer dat ik een lijstje zoals hierboven eens rustig doorneem vraag ik me af hoe het in godsnaam mogelijk is dat Psylocybine en LSD verboden zijn en alcohol en sigaretten vrij verkrijgbaar. Uit diverse onderzoeken blijkt dat drugs veel minder schadelijk zijn dan dat de maatschappij verwacht. Bovendien is het verbieden van genotsmiddelen geen effectief instrument tegen de drugs-gerelateerde criminaliteit en gezondheidsproblemen.
Al decennia lang worden er wereldwijd miljarden dollars uitgegeven aan het bestrijden van drugs zonder dat het enig significant effect heeft gehad op de volksgezondheid of het drugsgebruik. Talloze mensen zitten achter de tralies omdat ze drugs bezaten of hebben gebruikt. En waarom?
Omdat wij als “vrije” westerse maatschappij niet accepteren dat mensen uit eigen vrije wil ervoor kiezen om een genotsmiddel met een bepaald risicoprofiel te gebruiken? Ik kan daar met mijn verstand niet bij!
Wat dan wel?
Drugs verbieden werkt niet! The War on Drugs is volgens mij een verloren oorlog die al veel te veel heeft gekost en veel te veel ellende heeft veroorzaakt. Maar wat is dan wel de juiste weg? Volgens mij is het volledig vrijgeven van alle drugs ook niet helemaal de juiste weg.
Zelf geloof ik in goede eerlijke voorlichting (zoals hier op dit forum), goede zorg en aandacht voor mensen die over de scheef gaan en/of verslaafd raken. Verslaafde zijn in mijn ogen geen criminelen die in de gevangenis thuishoren maar mensen die een drugs-gerelateerd gezondheidsprobleem hebben!
Verder zou ik iets van controle op leeftijd (zoals ik coffeeshops) en iets van overheidscontrole op het productieproces toejuichen. Wat mij betreft mag er zelfs accijns geheven worden op deze legale drugs. Misschien zou zelfs een soort van “drugs-examen” ingevoerd kunnen worden alvorens volwassenen het recht krijgen om drugs aan te schaffen. Per slot van rekening moet je voordat je aan het gemotoriseerd verkeer gaat deelnemen ook bewijzen dat je daar klaar voor bent.
Wat kunnen wij doen?
Ik denk dat we als gemeenschap op dit forum veel goede informatie verschaffen en ook vaak de juiste toon aanslaan. Respectvol en verantwoord gebruik wordt aangemoedigd, serieus onverantwoord gebruik niet. Ik hoop dat verantwoord drugsgebruik in de toekomst haar negatieve stigma verliest.
Ik probeer hieraan een bijdrage te leveren door mensen bewust te maken van de volgende feiten:
- “Drugs” is een containerbegrip. Elke drug heeft een eigen effect en risicoprofiel. Je kunt ze niet over één kam scheren;
- Alcohol is een drug en nog één van de gevaarlijkste ook!
- Drugsgebruik beperkt zich niet tot een gemarginaliseerde bevolkingsgroep. Ook hogeropgeleide mensen die actief deelnemen aan de samenleving gebruiken drugs.
- Aan elk drugsgebruik zit een risico maar verantwoord drugsgebruik is mogelijk.
- Drugs verbieden om drugs te gebruiken is in strijd met de individuele vrijheid van mensen en is bovendien compleet ineffectief. De “war on drugs” is al lang verloren. Het geld dat we hieraan uitgeven kunnen we beter besteden aan gezondheidszorg voor mensen met drugs-gerelateerde problemen.
Wat een lap tekst is dit geworden zeg. En dat allemaal zonder de hulp van een paar lijntjes speed! Misschien zit er wel niemand te wachten op een verzameling persoonlijke opvattingen van een oude Eik. Maar als er hier mensen zijn die het leuk vinden om mijn persoonlijke mening te delen of van kritiek te voorzien dan hoor ik het graag!
PS Ik ben me er heel bewust van dat dit mijn eigen persoonlijke opvattingen zijn. Ik heb niet de waarheid in pacht en mocht ik toch iemand tegen de borst hebben gestoten met mijn opvattingen dan wil ik me daar bij voorbaat al voor excuseren.