#1
3x per maand drugs gebruiken om uit te gaan is wel wat veel. Gezien het om uitgaan gaat denk ik dat het om iets stimulerends gaat en dan ga je met 3 x per maand al snel merken dat je tolerantie opbouwt. Met alle gevolgen van dien.
Vroeg of laat treedt er tolerantie in, ook bij lage doseringen. Zoals ik elders op dit forum ooit eens typte (kon het vrij snel terugvinden): ''(...) vroeg of laat houdt 't toch echt op. Dat vind ik altijd zo tricky aan die ADHD-medicatie. Je denkt iets te hebben gevonden dat werkt. Vervolgens wordt het effect in de loop der jaren steeds minder en voor je het weet ben je terug bij af, sta je weer met lege handen. Óf je gaat steeds meer nemen, waardoor je uiteindelijk nog verder van huis bent dan op het moment waarop je ooit begon. Dat is de realiteit van big pharma: een uitgestoken hand waarvan je uiteindelijk geen vinger overhoudt.'' Wat ik bij meerdere mensen heb zien gebeuren is dat ze zich met behulp van medicatie op konden werken tot een hoger niveau (bijvoorbeeld een HBO-studie, terwijl ze zonder medicatie hooguit MBO hadden aangekund), om na een aantal jaar plots terug te vallen nadat de medicatie niet langer effectief is. Dan heeft men in veel gevallen het leven ingericht rondom een hoger niveau dan je eigenlijk op eigen kracht aankan en dan ontglipt datgene je wat je hebt opgebouwd. Bewijs van effectiviteit van ADHD-medicatie op lange termijn ontbreekt. Bovendien is dat tot op heden nauwelijks onderzocht. Er worden maar weinig langdurige follow-up studies uitgevoerd, mede daar dit om praktische redenen vaak zeer moeilijk uitvoerbaar is.Heb je daar een bron voor? Ik heb mij ook ingelezen op het gebruik van stimulanten op langere termijn (aangezien ik 30 mg MPH/dag slik) maar wat ik lees is dat het allemaal wel meevalt. Mits gebruikt zoals voorgeschreven zijn middelen zoals dex en MPH redelijk beschaafde stimulanten. Elke dag tientallen tot honderden mg's straatpep of coke in je neus stofzuigeren is pas slecht.
Denk je werkelijk dat de huisarts bij elke aanvraag van een herhaalrecept alles gaan controleren?
Het gaat mis door een combinatie van enerzijds overmatige werkdruk en anderzijds wat ze noemen 'diffusion of responsibility' als gevolg van de wijze waarop de (farmaceutische) zorg is georganiseerd. Vanuit mijn eigen werkervaring in de zorg weet ik hoe het in de praktijk gaat. De arts heeft het te druk en denkt ''de apotheek controleert het wel''. Bij de apotheek staat een lange rij ongeduldige mensen, waardoor de apothekersassistente denkt ''de huisarts heeft het herhaalrecept uitgeschreven, dus het zal wel goed zijn''. In theorie zou er in een systeem waarbij een andere partij dan die het medicijn voorschrijft het medicijn verstrekt sprake moeten zijn van dubbele controle. In de praktijk echter leidt het er juist toe dat de controle versloft omdat de ene partij erop vertrouwt dat de andere partij de controle reeds goed heeft uitgevoerd of zal uitvoeren. Kijk, gevaarlijke interacties tussen verschillende medicijnen zullen doorgaans wel voorkomen worden omdat het computersysteem dan automatisch melding geeft, maar de computer slaat niet gelijk groot alarm als patiënt in kwestie nog genoeg van het voorgeschreven medicijn in huis zou moeten hebben.Het zou natuurlijk raar zijn als een huisarts zich focust op de gezondheid van zijn/haar patiënten...... lol
Het gaat mis door een combinatie van enerzijds overmatige werkdruk en anderzijds wat ze noemen 'diffusion of responsibility' als gevolg van de wijze waarop de (farmaceutische) zorg is georganiseerd. Vanuit mijn eigen werkervaring in de zorg weet ik hoe het in de praktijk gaat. De arts heeft het te druk en denkt ''de apotheek controleert het wel''. Bij de apotheek staat een lange rij ongeduldige mensen, waardoor de apothekersassistente denkt ''de huisarts heeft het herhaalrecept uitgeschreven, dus het zal wel goed zijn''. In theorie zou er in een systeem waarbij een andere partij dan die het medicijn voorschrijft het medicijn verstrekt sprake moeten zijn van dubbele controle. In de praktijk echter leidt het er juist toe dat de controle versloft omdat de ene partij erop vertrouwt dat de andere partij de controle reeds goed heeft uitgevoerd of zal uitvoeren. Kijk, gevaarlijke interacties tussen verschillende medicijnen zullen doorgaans wel voorkomen worden omdat het computersysteem dan automatisch melding geeft, maar de computer slaat niet gelijk groot alarm als patiënt in kwestie nog genoeg van het voorgeschreven medicijn in huis zou moeten hebben.
De werkdruk is hoog, maar vergeet vooral de druk van de patiënten niet. Ze eisen hun pammen!
Jammer, het is je niet gelukt het zonder alcohol te doen.Net thuis van vies mooi feestje in heerenveen
Dex met redbull wodka bier en berenburg.....
??
Jammer, het is je niet gelukt het zonder alcohol te doen.
Ai waarom met red bull? Je hart moet nog langer mee dan alleen deze week.Net thuis van vies mooi feestje in heerenveen
Dex met redbull wodka bier en berenburg.....
Geen tolerantie gevoeld met deze keer weer 15mg dex. Zat 2 weken tussen dat wel.
Kreeg deze keer niet van die grote doppen gelukkig. Hoe dat kan??
Ai waarom met red bull? Je hart moet nog langer mee dan alleen deze week.
Lesje geleerd hopelijk.Voel nu al 2 dagen een kater dinsdag en vandaag hoop dat ik me morgen beter voel...
Heb geen zin om te werkenterwijl ik dat anders wel heb...
2 weekenden achter elkaar gebruiken is niet zo,n goed idee
Lesje geleerd hopelijk.
Geen idee, heeft te maken met hoe de rest van je leven er uit ziet. Denk aan voeding, beweging (sport) en mentale gezondheid.3 weekenden achter elkaar alleen maar volgas bier drinken heb ik mindere katers...
Zou ik me morgen al weer mentaal goed voelen of duurt dit nog langer
3x per maand drugs gebruiken om uit te gaan is wel wat veel. Gezien het om uitgaan gaat denk ik dat het om iets stimulerends gaat en dan ga je met 3 x per maand al snel merken dat je tolerantie opbouwt. Met alle gevolgen van dien.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."