#1
Ik heb het gisteren gebinged. Opzich een goeie serie, erg verfrissend om een tegengeluid te horen. Echter vind ik wel dat deze docu-serie ook weer een eenzijdig verhaal verteld. De risico’s van psychedelics (die er wel degelijk zijn) worden namelijk totaal niet belicht. Bovendien wordt er over psychedelica gesproken alsof het wondermiddeltjes zijn die bijna elke psychische aandoening bij de kern kunnen genezen. Hoewel er een aantal trials geweest zijn waarin psychedelica effectief bleken te zijn bij behandeling van psychische ziekten, is er echt nog niet genoeg bewijs om te kunnen stellen dat deze stoffen een goede therapeutische toepassing hebben.
MDMA bijvoorbeeld: de documentaire-makers stellen terecht dat MDMA in de media is gedemoniseerd (het gaten in je hersenen verhaal). Vervolgens wordt MDMA opgehemeld alsof het de beste uitvinding ooit is en we bij wijze van spreken elke ochtend een halve pil door onze müsli zouden moeten prakken. Echter weten we inmiddels dat MDMA wel degelijk neurotoxisch is (zeker bij misbruik)
Wat ik probeer te zeggen is; ik mis een beetje de nuance. Het zou zo mooi zijn als een documentaire beide kanten belicht. Psychedelica kunnen super mooi en chill zijn, maar zoals met alles in het leven zitten er ook risico’s aan vast. Daarom dat verantwoord gebruik zo belangrijk is.
rant over
MDMA bijvoorbeeld: de documentaire-makers stellen terecht dat MDMA in de media is gedemoniseerd (het gaten in je hersenen verhaal). Vervolgens wordt MDMA opgehemeld alsof het de beste uitvinding ooit is en we bij wijze van spreken elke ochtend een halve pil door onze müsli zouden moeten prakken. Echter weten we inmiddels dat MDMA wel degelijk neurotoxisch is (zeker bij misbruik)
Wat ik probeer te zeggen is; ik mis een beetje de nuance. Het zou zo mooi zijn als een documentaire beide kanten belicht. Psychedelica kunnen super mooi en chill zijn, maar zoals met alles in het leven zitten er ook risico’s aan vast. Daarom dat verantwoord gebruik zo belangrijk is.
rant over
