Het is algemeen bekend dat dwangmatig, repetitief ‘tikkerig’ gedrag ontstaat of toeneemt op stimulanten. Ik ben zelf zo lang ik me kan herinneren een nagelbijter geweest (helaas, niet bepaald iets waar ik trots op ben) en op de wat hogere doseringen stimulanten die ik vroeger nog wel eens nam werd dit duidelijk meer extreem. Ik ging dan helemaal los op één nagel bijvoorbeeld en echt over de grens (met verwonding en pijn achteraf als gevolg). Maar ook van mensen die van nature niet perse al zo’n gewoonte hebben, heb ik gehoord dat ze tikkerige dingen gaan doen op bijvoorbeeld pep. Lippen/mondhoeken likken tot die rood en schraal zijn als een soort ‘clownsmond’ heb ik al van iemand vernomen, kauwen… wat ik bij mezelf ook wel eens merkte was overdreven veel in m’n ogen wrijven omdat ik dacht dat er iets in m’n oog zat, waardoor ze heel rood en geïrriteerd werden en gingen tranen.
Ook veel herkenning in de reacties hierboven zo te lezen. En als je naar de link van
@New Dawn kijkt dan zie je dat de diagnose ‘huidpulkstoornis’ uitgesloten wordt als er sprake is van coke- of speedgebruik; logisch, want in dat geval is het geen aparte aandoening maar een direct gevolg van gebruik van deze middelen.
Naast dwangmatig gedrag kunnen stims ook een hyperfocus geven op bepaalde symptomen waardoor je er overmatig veel aandacht aan geeft, zoals wat jij dus lijkt te hebben met plekjes zien en dan niet weg raken bij de spiegel.
De meest voor de hand liggende oplossing is niet of minder gebruiken, want zweren in je gezicht vind ik erg extreem en niet bepaald gezond klinken. Je kunt lelijke infecties krijgen en inderdaad littekens overhouden… Is het niet waard. Als je toch gebruikt, probeer dan bewust iets te vinden dat je je focus hiervan afleidt. Je kunt zo’n gedraging alleen stoppen als je ECHT bewust tegen jezelf zegt en blijft zeggen dat je het NIET mag doen (en dat is lastig onder invloed van stims, want deze kunnen echt enorm pusherig hierin zijn). Misschien is er een gezondere manier van ‘stimmen’ (het wordt niet voor niks zo genoemd in de context van ADHD en ASS haha…) te verzinnen die je handen bezig houdt, zoals knijpen in een stressbal, al snap ik dat dat nogal raar staat in een sociale situatie. 😁