Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsin hoeverre "beschermt" tolerantie

in hoeverre "beschermt" tolerantie

11 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#1
Volgens mij is het niet veiliger als je tolerantie hebt. Je kunt altijd slecht gaan.
y
yiazmatLid
01-01-2024, 00:00
#2
d8 hieraan door een aantal antwoorden in andere topics en wilde ff vragen in hoeverre je tolerantie je beschermt tegen de gevaarlijke effecten van een drug

ff een hypothetisch voorbeeld. p1 neemt iets van 40mg en p2 neemt iets van 20mg, beide personen nemen hetzelfde en hebben evenveel ervaring en zijn even lang/zwaar. maar de tolerantie van p1 is hoger dan p2, in zoverre dat p1 en p2 exact hetzelfde voelen. nou vroeg ik me dus af heeft p1 meer risico dan p2? zo ja hoe zit dat prc

nog ff een ander tegenovergesteld hypothetisch voorbeeld: p1 neemt iets van 50mg en p2 neemt ook iets van 50mg. beide nemen hetzelfde en hebben evenveel ervaring en zijn even lang en zwaar. alleen p1 heeft een hele lage tolerantie hiervoor en p2 een hele hoge tolerantie hiervoor. heeft p2 nu minder kans op risicos dan p1? zo ja hoe zit dat prc

als jullie dit duidelijk kunnen beantwoorden buiten deze voorbeelden om is dat natuurlijk ook prima maar deze leken me wel een duidelijk beeld te scheppen. ben wel benieuwd :)
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#3
yiazmat zei:
d8 hieraan door een aantal antwoorden in andere topics en wilde ff vragen in hoeverre je tolerantie je beschermt tegen de gevaarlijke effecten van een drug

ff een hypothetisch voorbeeld. p1 neemt iets van 40mg en p2 neemt iets van 20mg, beide personen nemen hetzelfde en hebben evenveel ervaring en zijn even lang/zwaar. maar de tolerantie van p1 is hoger dan p2, in zoverre dat p1 en p2 exact hetzelfde voelen. nou vroeg ik me dus af heeft p1 meer risico dan p2? zo ja hoe zit dat prc

nog ff een ander tegenovergesteld hypothetisch voorbeeld: p1 neemt iets van 50mg en p2 neemt ook iets van 50mg. beide nemen hetzelfde en hebben evenveel ervaring en zijn even lang en zwaar. alleen p1 heeft een hele lage tolerantie hiervoor en p2 een hele hoge tolerantie hiervoor. heeft p2 nu minder kans op risicos dan p1? zo ja hoe zit dat prc

als jullie dit duidelijk kunnen beantwoorden buiten deze voorbeelden om is dat natuurlijk ook prima maar deze leken me wel een duidelijk beeld te scheppen. ben wel benieuwd :)
Klik om te vergroten...
Risico's blijven er altijd. Met een hoge tolerantie heb je meer nodig voor hetzelfde effect maar de bijwerkingen kunnen wel eerder optreden. Als 2 personen dezelfde dosis nemen en een verschillende tolerantie hebben zal degene met hogere tolerantie minder effect hebben in theorie.

In de praktijk ligt dit veel genuanceerder en is het van heel veel andere factoren afhankelijk. En verschilt het per stof ook nog eens enorm.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#4
Hier valt onderdeel geen eenduidig antwoord op te geven. Dat hangt van omgevingsfactoren af, alsook van het middel.

Als ik naar mezelf kijk, heeft tolerantie me wel degelijk 'beschermd'. Ik denk dat ik sommige dagen zoveel pyro's wegwerkte. Een persoon zonder tolerantie, moet daar op zijn minst heel slecht op zijn gegaan.

Wat overigens niet wil zeggen, dat dit altijd maar door blijft gaan. Op een gegeven moment nemen de bijwerkingen de overhand. Ik kon wel meer nemen, maar voelde daar niet meer van. Maar de bijwerkingen en dus de kans op de dood, namen zeker wel toe.

Ik denk het meest concrete voorbeeld dat er bekend is, zijn die van teruggevallen heroïne verslaafden. Als die, na een tijdje clean, gewoon weer injecteren wat ze gewend waren, komen ze soms te overlijden. Terwijl het in gebruik, met tolerantie, geen probleem was om die dosis te nemen.

Maar ik denk dat dit per middel, situatie, ROA, heel erg kan verschillen.
y
yiazmatLid
01-01-2024, 00:00
#5
Thx :)
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#6
bij mij was het zo als ik teveel nam en teveel bijwerkingen ervaarde , nam ik gewoon bij en verdwenen de bijwerkingen voor effe
lang leve vicieuze circel
r
reDStoneLid
01-01-2024, 00:00
#7
BenzoLiefhebber zei:
Volgens mij is het niet veiliger als je tolerantie hebt. Je kunt altijd slecht gaan.
Klik om te vergroten...

En zo is dat. Dat heb je eens een keer precies goed gezien.

Je hoeft toch geen seconde na te denken of zoiets ald drank of drugs bij de eerste keer al hardstikke fout kan gaan. Doe normaal, het is drugs. Dat kan altijd fout gaan of dat je er fout op gaat.
Risico van het vak zeg maar, daar heeft de hoeveelheid echt helemaal niks mee te maken. Behalve , dat meer gevaarlijker is, kan een beetje ook heel fout gaan. Het is drugs. En geen banaan.
N
New DawnLid
01-01-2024, 00:00
#8
reDStone zei:
Behalve , dat meer gevaarlijker is, kan een beetje ook heel fout gaan. Het is drugs. En geen banaan.
Klik om te vergroten...

Pas op! Ook een banaan kan de eerste keer hartstikke fout gaan..!

Een banaan in je luchtpijp, of 100 in je maag. Het is fruit. En geen zuurstof.
C
CaRRitaLid
01-01-2024, 00:00
#9
Zoals velen al zeggen, het effect van drugs hangt van zoveel dingen af. Of je vooraf hebt gegeten bijvoorbeeld en wat. Hoeveel bananen zeg maar. Maar ook het tijdstip van de dag/nacht, met wie je bent, of je moe bent, nerveus, of juist helemaal verliefd, vrolijk. Zelfs de ingrediënten van het middel kunnen verschillend zijn. Alcohol is alcohol (denk ik), maar in weed of speed of weet ik veel is de samenstelling elke keer toch net ietsje anders denk ik. Ik merk het zelfs bij Oxycodon van de apotheek. Soms is er een ander merk, dat is dan weer goedkoper voor de apotheek. Maar ik merk dan toch verschil.
r
reDStoneLid
01-01-2024, 00:00
#10
CaRRita zei:
Zoals velen al zeggen, het effect van drugs hangt van zoveel dingen af. Of je vooraf hebt gegeten bijvoorbeeld en wat. Hoeveel bananen zeg maar. Maar ook het tijdstip van de dag/nacht, met wie je bent, of je moe bent, nerveus, of juist helemaal verliefd, vrolijk. Zelfs de ingrediënten van het middel kunnen verschillend zijn. Alcohol is alcohol (denk ik), maar in weed of speed of weet ik veel is de samenstelling elke keer toch net ietsje anders denk ik. Ik merk het zelfs bij Oxycodon van de apotheek. Soms is er een ander merk, dat is dan weer goedkoper voor de apotheek. Maar ik merk dan toch verschil.
Klik om te vergroten...

Ja, die discussie over een ander merkje wel of niet uitmaakt!? Ik ben bang dat er flink gejokt wordt. Die apothekers opleiding moet ook echt een flutopleiding zijn.
y
yiazmatLid
01-01-2024, 00:00
#11
Thx 4 de antwoorden tot nu toe, alleen hebben sommigen vgm de vraag waar zitten de verschillen verward met de vraag kan drugs risicos geven, 2e vraag was k namelijk zelf ook al uit 😜
C
CaRRitaLid
01-01-2024, 00:00
#12
yiazmat zei:
Thx 4 de antwoorden tot nu toe, alleen hebben sommigen vgm de vraag waar zitten de verschillen verward met de vraag kan drugs risicos geven, 2e vraag was k namelijk zelf ook al uit 😜
Klik om te vergroten...
Ik heb persoonlijk niet gelezen dat de vraag is: waar zitten de verschillen? Ik heb de vraag beantwoord of er meer of minder risico is.
yiazmat zei:
heeft p1 meer risico dan p2
Klik om te vergroten...
yiazmat zei:
heeft p2 nu minder kans op risicos dan p1?
Klik om te vergroten...

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."