Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsRelaties en druggebruik

Relaties en druggebruik

24 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
C
Cath-R-EllaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hoi lieve forumleden

Er zijn hier vast veel mensen met een relatie maar ook mensen zonder een.

Mijn vraag luidt als volgt,
Hoe kijken jullie aan tegen een relatie waarin drugs regelmatig worden gebruikt en hoe kijken jullie naar een relatie waar niet regelmatig drugs worden gebruikt.

Wat zie ik als regelmatig: 1x of meer in de maand.

Wat zie ik als niet regelmatig: 1x of minder in de 5/6 maand.

En een vraag die daar op volgt,
Kan je een relatie hebben als je allebei verslaafd bent?
D
De pen is van je zusLid
01-01-2024, 00:00
#2
Natuurlijk kan je een relatie hebben als je allebei verslaafd bent. Of het een gezonde relatie is een andere vraag. Maar hangt ook af van veel factoren.
D
Don DraperLid
01-01-2024, 00:00
#3
Op het moment dat een van de twee stopt en drugsvrij is, wordt het wel moeilijk heb ik het idee.

Het kan zijn dat je van elkaar een "enabler" bent maar dat houd nooit vol op de langere termijn. Misschien een paar jaar, maar niet tien jaar of langer.
C
Cath-R-EllaLid
01-01-2024, 00:00
#4
De pen is van je zus zei:
Natuurlijk kan je een relatie hebben als je allebei verslaafd bent. Of het een gezonde relatie is een andere vraag. Maar hangt ook af van veel factoren.
Klik om te vergroten...
Ik ben zelf verslaafd aan poes en mijn vriend aan coke en poes. Ik merk dat als het goed gaat, we elkaar echt sterker maken. Maar als het slecht gaat, het ook echt slechter gaat.

Daarom, denk je niet dat je je verslaving erger maakt hierdoor?
C
Cath-R-EllaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Don Draper zei:
dat houd nooit vol op de langere termijn
Klik om te vergroten...
Hoezo niet? Ben wel benieuwd naar je antwoord
D
Don DraperLid
01-01-2024, 00:00
#6
@Speedboot1993 wat zie jij trouwens als verslaafd in dit geval? In mijn ogen is dat dagelijks of wekelijks gebruik. 1x in de maand zie ik niet als een verslaving tbh.
D
De pen is van je zusLid
01-01-2024, 00:00
#7
Speedboot1993 zei:
Ik ben zelf verslaafd aan poes en mijn vriend aan coke en poes. Ik merk dat als het goed gaat, we elkaar echt sterker maken. Maar als het slecht gaat, het ook echt slechter gaat.

Daarom, denk je niet dat je je verslaving erger maakt hierdoor?
Klik om te vergroten...
Ja denk het wel want als de 1 een zwak moment heeft en op het moment staat te gebruiken kan dat aanlokkelijk zijn voor de ander om ook te gebruiken.
Speedboot1993 zei:
Hoezo niet? Ben wel benieuwd naar je antwoord
Klik om te vergroten...
Denk dat hij bedoeld dat als 1 helemaal stopt met gebruiken het wel een stuk lastiger wordt om de relatie te behouden om het punt hierboven.
D
Don DraperLid
01-01-2024, 00:00
#8
Speedboot1993 zei:
Hoezo niet? Ben wel benieuwd naar je antwoord
Klik om te vergroten...
Zie jij jezelf tot je dood dit doen en volhouden? En andersom je vriendje?

Of het wordt je dood of je stopt. Of het lukt om harm reduction toe te passen waardoor het op een speciale gelegenheid wel kan. Dan kan je misschien wel oud worden ermee.

Wat er nu is, kan straks anders zijn. En dat is niet erg! Want we worden ouder en we veranderen. En hopelijk ook wijzer.
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik rook zelf al 30 jaar dagelijks cannabis en heb een relatie met iemand die nog nooit heeft geblowd. Ze is zelf alcoholist en drinkt elke dag. Ik vind dat we desondanks een goede relatie hebben en we zijn al 22 jaar samen.
C
Cath-R-EllaLid
01-01-2024, 00:00
#10
Don Draper zei:
@Speedboot1993 wat zie jij trouwens als verslaafd in dit geval? In mijn ogen is dat dagelijks of wekelijks gebruik. 1x in de maand zie ik niet als een verslaving tbh.
Klik om te vergroten...
Ik zie dat ook zo. Verslaafd is als je echt afhankelijk van het spul bent en als jet het wekelijks doet.

ik schrijf hierboven, regelmatig gebruiken. Dat zie ik wel als 1x per maand maar dan ben je niet verslaafd
C
Cath-R-EllaLid
01-01-2024, 00:00
#11
Hippie Langwaus zei:
Ik rook zelf al 30 jaar dagelijks cannabis en heb een relatie met iemand die nog nooit heeft geblowd. Ze is zelf alcoholist en drinkt elke dag. Ik vind dat we desondanks een goede relatie hebben en we zijn al 22 jaar samen.
Klik om te vergroten...
Hoe denk je dat jullie relatie zou zijn als je allebei verslaafd bent aan hetzelfde middel?
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#12
Speedboot1993 zei:
Hoe denk je dat jullie relatie zou zijn als je allebei verslaafd bent aan hetzelfde middel?
Klik om te vergroten...
Dat zijn we. Ik ben zelf ook alcoholist. Ik ben daarnaast ook polytoxicomaan. Dus ik kan gewoon variëren en zij heeft enkel alcohol.
C
Cath-R-EllaLid
01-01-2024, 00:00
#13
Hippie Langwaus zei:
Dat zijn we. Ik ben zelf ook alcoholist. Ik ben daarnaast ook polytoxicomaan. Dus ik kan gewoon variëren en zij heeft enkel alcohol.
Klik om te vergroten...
Interessant! Zijn jullie al verslaafd vanaf het begin van jullie relatie? Als ik dat mag vragen he.
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#14
Speedboot1993 zei:
Interessant! Zijn jullie al verslaafd vanaf het begin van jullie relatie? Als ik dat mag vragen he.
Klik om te vergroten...
Dat mag je vragen. Eigenlijk zijn waren we vanaf het begin al verslaafd. Destijds is dat niet eens echt herkend door onszelf. We vonden het eigenlijk gewoon normaal.

Ik rookte al jaren dagelijks cannabis en experimenteerde echt met van alles aan andere drugs, maar meestal redelijk 'verantwoord'.

We dronken allebei dagelijks 'stevig' en als ik er nu aan terug denk, waren dat echt bizarre hoeveelheden drank.

Pas later besef je dat je verslaafd bent en dat ook je lieve schatje er niet vanaf kan blijven.

Maar je hebt al die jaren zoveel met elkaar meegemaakt en elkaar 100% kunnen vertrouwen. Extreme diepe dalen gehad, maar ook super euforische toppen gehad. Je mag allebei helemaal jezelf zijn en je zorgt voor elkaar.

Daar zijn verslavingen helemaal niet voor nodig natuurlijk, maar het is geen belemmering voor een goede relatie.

Wordt het er makkelijker op om een relatie goed te hebben en te houden met verslavingen?

Nee, absoluut niet. Het geeft een heleboel extra stress, problemen, misverstanden en zorgen, die je zonder verslavingen niet zou hebben. Deze komen bovenop de normale uitdagingen die bij een relatie spelen.

Als het dan toch lukt, zit het gelukkig wel heel goed met je relatie.
C
Cath-R-EllaLid
01-01-2024, 00:00
#15
Hippie Langwaus zei:
lieve schatje er niet vanaf kan blijven.
Klik om te vergroten...
Hier snap ik je echt mee, het is verschrikkelijk om te zien hoe je geliefden zich kapot maakt. Maar het zou hypocriet zijn moest je er echt wat van zeggen want ik ben zelf ook verslaafd.


Hippie Langwaus zei:
Pas later besef je dat je verslaafd bent
Klik om te vergroten...
Dit heb je altijd pas door als het al te laat is…


Hippie Langwaus zei:
Het geeft een heleboel extra stress, problemen, misverstanden en zorgen, die je zonder verslavingen niet zou hebben.
Klik om te vergroten...
Dit is volkomen waar, maar ik vind doordat je allebei verslaafd bent je ook sterk bent en elkaar op een andere manier kent en kunt steunen.

ik merk dat in mijn relatie dat moest er 1 van ons verslaafd zijn en de ander niet, onze relatie niet zou werken. Puur omdat als je geen verslaving hebt, je het ook niet kunt begrijpen. Mijn vriend en ik kunnen elkaar steunen als we bv craving hebben. Andere zouden dat niet snappen of juist boos worden..

ik ben toch wel blij dat ik in zo’n relatie zit maar toch is het dubbel
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Word je gesteund als je zegt dat je wilt minderen, of verlangen jullie van elkaar dat jullie blijven consumeren? Als je zegt dat je verslaafd bent, moet je dan niet proberen gezond te worden op je leeftijd? Moet je niet verlangen van je partner, dat die zijn best doet zich niet kapot te maken?
Maar beide verslaafd zijn aan alcohol of wiet is denk ik makkelijker dan 1 die verslaafd is en de andere niet, al kan dat ook best werken.
Zo denk ik maar even... Maar ik ben geen relatie specialist.
Hou je van je partner of van hoe je je voelt als je met je partner bent? :) enjoy love!
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#17
Speedboot1993 zei:
Ik zie dat ook zo. Verslaafd is als je echt afhankelijk van het spul bent en als jet het wekelijks doet.

ik schrijf hierboven, regelmatig gebruiken. Dat zie ik wel als 1x per maand maar dan ben je niet verslaafd
Klik om te vergroten...
Ik vind dit een tricky uitspraak. Voor mij heeft verslaving met name te maken met het niet meer in de hand hebben van zelf opgelegde grenzen. Als je jezelf voorneemt 3 maanden te wachten tussen MDMA-sessies en het dan toch maandelijks doet, is er wel degelijk iets aan de hand dat waarschijnlijk nog verder uit de hand gaat lopen. M.i. dien je altijd breder te kijken dan sec naar frequentie van gebruik.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#18
Nee, ik vind van niet.

Ik ben zelf verslaafd geweest en mijn toenmalige partner was dat niet. We gebruikten daarvoor wel samen maar alleen op feestjes. Mijn verslaving (onder andere) heeft ons uitelkaar gedreven en de liefde kapot gemaakt. Door dat ik erover loog en alleen beslissingen maakte voor mijzelf. Maar er zat nog wel een barrière op gebruik. Ik kon niet elk weekend gebruiken of als zij thuis was bijvoorbeeld. Dat zorgde ervoor dat ik niet vaak gebruikte maar wel om de verkeerde redenen. Want ik wilde heel graag laten zien dat ik niet verslaafd was en helemaal kon stoppen. Dit zorgde er echter ook voor dat de dynamiek volledig kapot ging want ik was in m'n hoofd 24/7 met drugs bezig. En dat is killing.

Achteraf ben ik er door therapie achter gekomen dat het bij mij veeel genuanceerder ligt.

Een situatie waar 2 mensen verslaafd zijn heb ik in de praktijk meegemaakt en hier op het forum komt het ook voor. Dat werkt simpelweg niet. Je houdt elkaars gedrag en excuses in stand. Je kan ook niet samen clean worden of minderen, dat moet je voor jezelf doen. Een andere motivatie is er niet of houdt geen stand. De enige die je op die manier voor de gek houdt ben je zelf.
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#19
Manu76 zei:
Word je gesteund als je zegt dat je wilt minderen, of verlangen jullie van elkaar dat jullie blijven consumeren?
Klik om te vergroten...
We steunen elkaar bij stoppogingen of wanneer één van ons wil minderen, maar het is je eigen keuze en verantwoordelijkheid. Je kunt iemand anders niet laten stoppen. Dat kan alleen de verslaafde zelf.

Manu76 zei:
Als je zegt dat je verslaafd bent, moet je dan niet proberen gezond te worden op je leeftijd? Moet je niet verlangen van je partner, dat die zijn best doet zich niet kapot te maken?
Klik om te vergroten...

Ik ben gelukkig, voor zover ik weet, behoorlijk gezond. Het logische antwoord is natuurlijk dat je moet proberen gezond te worden en te blijven. We proberen dat zo goed als het gaat, ondanks de alcoholmisbruik en in mijn eigen geval ook het gebruik van andere middelen.

Je wilt het liefst dat je partner zijn/haar best doet om zichzelf niet kapot te maken, maar je kunt dat niet van iemand verlangen. Dat kan iemand alleen zelf.

Gelukkig houden we heel erg veel van elkaar en blijkt liefde de sterkste drug te zijn.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ja meegemaakt (nu verleden tijd). In ieder geval het beide vaak gebruiken. Ik denk dat gebruik in de weg van de relatie gaat staan, zeker als je het gebruikt bij intimiteit in verschillende vormen. Het kan bij gebruik vanaf het begin ook zelfs deel uit gaan maken van de relatie zelf, wat achteraf gezien ook niet goed is.

Stoppen kun en moet je inderdaad voor jezelf doen, maar dat is wel heel lastig als de ander in je bijzijn gebruikt. Niet dat het per se een kwestie van schuld is, maar je houdt elkaar gewoon meer in het gebruiken. Dat worden dan patronen die nog moeilijker te doorbreken zijn dan in je eentje.

Ik geloof wel dat er echt mensen zijn die een echte relatie hebben ondanks hun gebruik/verslaving, maar het lijkt me alles moeilijker maken en daarnaast denk ik dat het doel sowieso zou moeten zijn om verslaving-vrij te worden.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."