Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHot sauces/peppers addiction.

Hot sauces/peppers addiction.

42 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#1
Waw, nog nooit zo´n gedetailleerd bericht gezien over pepers. Best vermakelijk om te lezen, men mondhoeken krullen omhoog als ik jou passie over pikant lees.

Ik lees dit omdat ik vrijwel hetzelfde ben hierin😂.

Ik maak bijna alles pikant, voor elk gerecht de gepaste peper zoeken, zelfs rauw in ringetjes tussen een smos kaas oid. Waar de meeste mensen al hun vocht bij verliezen...zit ik met smaak te eten.

Het enige nadeel als je met pepers werkt... was je handen voor je moet gaan pissen of in je gezicht wrijft... ben meermaals gemolesteerd op deze manier, dan eindig je met je pik in een glaasje melk.

Of het endorfines aanwakkert...daar heb ik geen verstand van
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#2
Stop hier eens mee. Ik vind dit topic veel te confronterend 😂

Mocht je het nog niet gezien hebben, mag ik jullie wijzen op de topics:

Pittige Peper Plantage (eigen kweek)

Inmiddels zal op dit forum toch wel bekend zijn dat ik houd van alliteraties. Wat misschien minder bekend is, is dat ik het ook leuk vind om pepers te kweken. Voordat ik mijn cactus hobby begon, heb ik weleens pepers gekweekt. De laatste jaren heb ik daar eigenlijk niets meer mee gedaan...
drugsforum.nl drugsforum.nl


Pittige Peper Proeverij (Sambals, Hot Sauces, Hete recepten, etc.)

Om het topic Pittige Peper Plantage toch wat schoon te houden en te laten richten op het kweken van pepers, leek het me een goed idee om er een aan te maken over het eten van pittig voedsel. Eigenlijk kan alles in dit topic terecht als het maar gaat over het consumeren van capsaïcine op een zo...
drugsforum.nl drugsforum.nl

Ik ben nog naarstig op zoek naar goede recepten voor sambals en hot sauces. Ik heb namelijk achterlijk veel peperplantjes staan momenteel. Moet ook echt een deel weg gaan doen tegen het eind van deze maand denk ik.
Dus mocht iemand van jullie recepten hebben. Van harte welkom! Ik heb o.a. gele pepers (soort onbekend), Serrano's, Habanero's, Madame Jeanette en Bhut Jolokia (ghost pepper)

Ook nog Ancho Grande en Numex Big Jim. Maar die zijn meer bestemd om te vullen voor de oven of bbq denk ik.

Mijn favoriete hot sauces tot zover

ABC hot sauce extra heet - deze is helemaal niet zo heet. Wel lekker!

Torchbearer - Garlic Reaper (deze is wel echt moeilijk heet, voor mijn standaarden dan. Er bestaat zeker hetere sauzen. Maar errug lekker sausje)
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#3
@LucidLucy @Nihilist88 bekijk de show Hot Ones op youtube!
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#4
Wat ik me soms afvraag... ik kan zelf niet tegen het pittige ´mosterdpikant´ dat schiet omhoog in m´n neus en gaat vervolgens door tot in de achterkant van m´n hoofd.. met als gevolg dat ik echt letterlijk m´n hoofd vasthoud en druk tot het voorbij is🙈🤣

Wat maakt het ´mosterdpikant´ anders dan het ´peperpikant´ ? Pikant is pikant toch?

Of moeten we dan wasabi en mosterd als´ scherp´ zien ipv ´pikant´
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#5
Goeie ouwe boeren pepper brandt ook in de neus.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#6
mandragora zei:
Wat ik me soms afvraag... ik kan zelf niet tegen het pittige ´mosterdpikant´ dat schiet omhoog in m´n neus en gaat vervolgens door tot in de achterkant van m´n hoofd.. met als gevolg dat ik echt letterlijk m´n hoofd vasthoud en druk tot het voorbij is🙈🤣

Wat maakt het ´mosterdpikant´ anders dan het ´peperpikant´ ? Pikant is pikant toch?

Of moeten we dan wasabi en mosterd als´ scherp´ zien ipv ´pikant´
Klik om te vergroten...

Ik dacht er van de week nog aan. Wat zorgt er eigenlijk voor dat wasabi pittig is?

Het is ongetwijfeld een ander stofje dan capsaïcine. Want de pittigheid is heel erg anders.

FredKroket zei:
@LucidLucy @Nihilist88 bekijk de show Hot Ones op youtube!
Klik om te vergroten...

Daar ben ik uiteraard mee bekend haha
Die eten inderdaad zeer hete sausjes. Ik zou toch een keertje Da Bomb moeten proberen. Al schijnt ie ook gewoon ontzettend ranzig te zijn. En ik heb niet echt zin om met zon heel flesje accuzuur te blijven zitten.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#7


Ik heb geen recepten maar wil je peperplanten wel hoor🤷🏻‍♀️
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#8
mandragora zei:
Wat maakt het ´mosterdpikant´ anders dan het ´peperpikant´ ? Pikant is pikant toch?
Klik om te vergroten...

Ik heb het toch even opgezocht. Pepers zijn pittig door capsaïcine. Dit stofje werkt op de pijnreceptoren net zoals wanneer je je mond zou verbranden. Zie hier de molucuulstructuur:

imgsrv (2).png


Wasabi is pittig door het stofje allyl isothiocyanate. Schijnbaar is dat dezelfde stof die verantwoordelijk is voor de pittigheid in mosterd en mierikswortel. Hoe dit precies werkt heb ik nog niet opgezocht. Zie hier de molucuulstructuur:

imgsrv (1).png

Nu nog interessanter: radijs. Radijs bevat dus helemaal geen pittige componenten van zichzelf. De cellen van een radijs laten stoffen los op het moment dat ze beschadigen: myrosinase en glucosinolaat. En door de afbraak van enzym ontstaat er uiteindelijk allyl isothiocyanate.
N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#9
LucidLucy zei:
Ik dacht er van de week nog aan. Wat zorgt er eigenlijk voor dat wasabi pittig is?

Het is ongetwijfeld een ander stofje dan capsaïcine. Want de pittigheid is heel erg anders.
Klik om te vergroten...
Echte Japanse wasabi, afkomstig vd Wasabi Japonica wortel, vind je hier zeer moeilijk en heeft niets te maken met die groene wasabi pasta die wij hier kennen, zowel vd winkel, sushi, restaurant...Onze wasabi wordt gemaakt v mierikswortel, mosterd en kleurstof.
De echte wasabi is zoet en heeft een aangename, unieke pittige smaak en zeer romige structuur.

Mosterd is indd heel andere pittigheid, afhankelijk vh gebruikte soort mosterdzaad, gebruik v meer bruin mosterdzaad creëert scherpere mosterd. Hier hou ikzelf ook enorm van, maar gaat indd veelal doorheen je neus n vervliegt veel sneller dan de capsaïcine in pepers.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#10
LucidLucy zei:
Ik heb het toch even opgezocht. Pepers zijn pittig door capsaïcine. Dit stofje werkt op de pijnreceptoren net zoals wanneer je je mond zou verbranden. Zie hier de molucuulstructuur:

Bekijk bijlage 51139


Wasabi is pittig door het stofje allyl isothiocyanate. Schijnbaar is dat dezelfde stof die verantwoordelijk is voor de pittigheid in mosterd en mierikswortel. Hoe dit precies werkt heb ik nog niet opgezocht. Zie hier de molucuulstructuur:

Bekijk bijlage 51138

Nu nog interessanter: radijs. Radijs bevat dus helemaal geen pittige componenten van zichzelf. De cellen van een radijs laten stoffen los op het moment dat ze beschadigen: myrosinase en glucosinolaat. En door de afbraak van enzym ontstaat er uiteindelijk allyl isothiocyanate.
Klik om te vergroten...
Wasabi en mosterd vind ik ook eerder scherp dan pittig toch? Hapje wasabi brandt even maar dat gaat snel over. Met een echt scherpe peper zit je wat langer op de blaren..
N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#11
mandragora zei:
Waw, nog nooit zo´n gedetailleerd bericht gezien over pepers. Best vermakelijk om te lezen, men mondhoeken krullen omhoog als ik jou passie over pikant lees.

Ik lees dit omdat ik vrijwel hetzelfde ben hierin😂.
Klik om te vergroten...
Haha jua pikant, pepers, hot sauces...ts indd giga passie en kruiden in het algemeen ook en combinaties.
En jua hete pep en hot sauces, eens wat anders hier e🌶😁
mandragora zei:
Het enige nadeel als je met pepers werkt... was je handen voor je moet gaan pissen of in je gezicht wrijft... ben meermaals gemolesteerd op deze manier, dan eindig je met je pik in een glaasje melk.
Klik om te vergroten...
Lol daar ben ik nog gespaard van gebleven. Maar indd bij de hetere pepers en hot sauces, doe ik steeds zwarte latex wergwerp handschoenen aan.
mandragora zei:
Of het endorfines aanwakkert...daar heb ik geen verstand van
Klik om te vergroten...
Jups, bij (zeer/extreem) pikant eten, dat veroorzaakt wordt door de stof capsaïcine, die stof gaat nr je hersenen. Waarop je hersenen gaan reagereren door endorfine aan te maken, wat een pijnstillend effect heeft. De toename van endorfine geeft een lichte roes v euforie en hoe meer je ervan eet en opdrijft (pikant eten), hoe meer endorfine er wordt aangemaakt en zo kan pittig eten verslavend zijn. 🌶😁
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#12
Nihilist88 zei:
Wasabi Japonica
Klik om te vergroten...
Ben pepers gewend, dit niet.
Heel eigenwijs flink dik gesmeerd op een broodje knakworst.
Mijn neus. 👺
Wel heel lekker.
N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#13
LucidLucy zei:
Mijn favoriete hot sauces tot zover

ABC hot sauce extra heet - deze is helemaal niet zo heet. Wel lekker!

Torchbearer - Garlic Reaper (deze is wel echt moeilijk heet, voor mijn standaarden dan. Er bestaat zeker hetere sauzen. Maar errug lekker sausje)
Klik om te vergroten...
Hier favo hot sauces:

Extreem heet:
- Hellfire Fiery Fool, met als de 4 hoofdbestanddelen zijn allemaal superhots: 7-pot primo, Carolina Reaper, Bhut Jolokia en Trinidat Scorpion.
- Crazy Bastard Superhot Reaper Hot Sauce, de allerheetste saus van dit Duitse merk en die maar liefst voor 50% bestaat uit de heetste peper ter wereld, de Carolina Reaper, maar de creoolse kruiden zoals knoflook, oregano en komijn geven het extra dimensie.

Heel heet:
- Heartbeat Scorpion Hot Sauce, de pittigste van dit Canadese merk. Hiervoor zijn 3 verschillende pepers gebruikt, Habanero's, Trinidat Scorpion en Chipotles in adobo (mix van rode chipotle, water, azijn, suiker, zout, tomatenpuree, rookaroma, ui en knoflook) en ook bieten, uien, knoflook, citroensap, koolzaadolie en kruiden (secret). Dus de smaak vd pepers komt duidelijk nr voren, de bieten geven de saus helemaal opt begin een zoet randje, maar dat verdwijnt al snel om plaats te maken vr de hitte vd pepers, de rokerige smaak vd Chipotle en het friszure vd azijn en citroensap.
- Tabasco Scorpion Pepper Sauce, waardoor z'n bekendere Tabasco broertjes in het niets verdwijnen, zeker alles onder de Tabasco Habanero, want ik bleef mr meer en meer de rode Tabasco original toevoegen aan gerechten, vooral pasta's, pizza's, pikante tonijnsalade, martino,...Voor mij is de gewone Tabasco herlijdt tot veredelde azijn😆

Heet:
- Marie Sharp's Hot Habanero Pepper Sauce, afkomstig uit Mexico en Midden-Amerika en heet, maar heerlijk verfijnd door de basis van wortelen, ui en knoflook, limoensap, azijn en zout en de heat is goed te hebben. Gebruik ik veel in gerechten met een tomatensaus, in wokgerechten, bij mijn gehakt,...

Medium heet:
- Piko Peppers Piko Riko Hot Sauce van Canada, die een über heerlijke en smakelijke piri piri stijl hete saus oplevert, met ingrediënten zoals paprika, ui, veel knoflook, Habanero's, Cayennepepers en zelfs bier, jawel en qua geur en smaak je bijna denkt aan pizza in een flesje. Overige ingrediënten zijn azijn, citroensap, rietsuiker, koolzaadolie. Zeer lekkere en boeiende hot sauce, ook voor de minder die-hard pikant fan, waardoor je gezelschap niet meteen als zot afziet.
- La Pimenterie Green Curry Hot Sauce, weer uit Canada. Een curry hot sauce mag niet ontbreken en ook al ist van Canadese makelij, hun inspiratie op Thaise groene curry, is heel goed herkenbaar in dit flesje, je waant je even in Thailand, dus dik in hun opzet geslaagd. 't Is echt een aromatische, geurige, kruidige, frisse en lichtzoete hete saus, een must have voor al je Thaise curry's.
Het ingrediënten lijstje is dan ook wat uitgebreider: Geselecteerde groene pepers (groene lange pepers, groene Trinidat kruiden, groene Habanero, Thai chili, groene Ghost Pepper), courgette, kokosmelk, ciderazijn, aubergine, sjalotten, ahornsiroop, limoensap, kokosnoot, koolzaadolie, groene uien, laos, citroengras, zout, kruiden, kaffir limoenrasp, knoflook.

En puur qua pepers:
Jalapeno's, minder vr de hitte, maar gewoon lekker op pizza, pitta-durrum, chili fries, tex-mex food.
Habanero, zowel vers en als plantjes, als gedroogde stukjes.
Spaanse chilipeper, vers en gedroogde chili peulen en cayennepeper, vlokken, poeder.
Thai Bird's Eye Chillies, enkel vers, medium tot heet.
Verse Carolina Reaper, da's kicken om hiermee aan de slag te gaan.

En tip, om verse pepers langer te bewaren, invriezen, wikkel ze apart (om beschadiging te voorkomen) in vershoudfolie of doe in zakje n eventueel vacuüm zuigen. Kun je ze tot max 1j bewaren. Na het ontdooien, wordt de peper weliswaar slap, maar behoudt grotendendeels zijn smaak en sterkte en ideaal voor je bereidingen doorheen het jaar.

'NO HEAT NO EAT' 😁
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#14
Jemig, jou posts.... jij lijkt echt de pepperking. De passie spat er vanaf. Steeds leuk om te lezen. Echt fanatiek 😂✌

Nog een extra tip om ze te bewaren, ik laat ze vaak drogen aan een draadje gerijgd. Handig om te vermalen of natuurlijk gesneden in een gerecht te verwerken. Mij lijken ze soms nog pikanter wanneer ze gedroogd zijn
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#15
Nihilist88 zei:
Heel heet:
- Heartbeat Scorpion Hot Sauce,
Klik om te vergroten...
Nihilist88 zei:
Medium heet:
- Piko Peppers Piko Riko Hot Sauce
Klik om te vergroten...
Deze stonden al op mijn verlanglijstje haha
Goed om te horen dat deze bij jou ook bevallen dan!

Nihilist88 zei:
- La Pimenterie Green Curry Hot Sauce,
Klik om te vergroten...
Klinkt interessant! Ik houd heel erg van curry, dus deze moet ik zeker een keer proberen!


Ik was er vorige keer een vergeten als favoriet: Queen Majesty - Scotch Bonnet en ginger

Heerlijk sausje, past alleen niet bij alle gerechten. Wel bij bijvoorbeeld vis. Of een pizza tonijn, echt fenomenaal! Ook redelijk mild wel deze saus.
N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#16
LucidLucy zei:
Deze stonden al op mijn verlanglijstje haha
Goed om te horen dat deze bij jou ook bevallen dan!
Klik om te vergroten...
Niet twijfelen😉 De Heartbeat Scorpion heeft wel duidelijk rooksmaak aanwezig, dus heerlijk bij kip, ribstuk, taco's nzo....Denk aan Mexico.

De Piko Riko is vd mildere, echt topper, doordat het zo'n smaakbom in een flesje is. Dus veel minder vr zij die puur heet, heter, heets willen.
LucidLucy zei:
Klinkt interessant! Ik houd heel erg van curry, dus deze moet ik zeker een keer proberen!
Klik om te vergroten...
Idem hier, en niets boven een goeie Thaise curry en daar is deze perfect voor, kun je ook evenzeer in een rode curry doen fzo.
Gebruik deze ook voor een simpele kip-curry-rijst.
LucidLucy zei:
Ik was er vorige keer een vergeten als favoriet: Queen Majesty - Scotch Bonnet en ginger

Heerlijk sausje, past alleen niet bij alle gerechten. Wel bij bijvoorbeeld vis. Of een pizza tonijn, echt fenomenaal! Ook redelijk mild wel deze saus.
Klik om te vergroten...
Lijkt dan toch pak minder voor mij te zullen zijn, want eet zelden of nooit warme vis gerechten. Nooit echt een grote fan geweest van de zee op mn bord, schaal- en schelpdieren al helemaal ni, echt mosselen, oesters, kreeft, krab...zegt me totaal niets. Bij een v mn lieven, die verzot was op kreeft en krab, fruit de mère...is zowel krab als kreeft geproefd, kdacht is het dat, da's zels ni echt lekker en dan voor die prijs n dan da gedoe om da te eten. Geef mij dan maar tbeste n duurste stuk rund, saignant of bleu gebakken, in goei boter, toegeschroeid en mé goe wa zwarte peper vd molen en grof zout.

En ech srry maar de gedachte alleen al bij pizza tonijn, zegt nope, doordat ik dit met koude gerechten link. En dit voor vis best algemeen kan doortrekken.
Vis eet ik voornamelijk koud en rauw, als in sushi, gerookte vis vooral zalm en heilbot, grijze garnalen, Hollandse maatjes, pekelharing/rolmops, in koude pastasalade.

En ik buiten mn tonijnsalade, vis ook nergens aan link met pikant.

Als ik al warme vis eet, is dit thuis kabeljauw en daar past vooral lichte wittewijn-saus bij en als ik aan zee ben, heerlijke zeetong, puur mé geklaard botersausje.

Bij vis geniet ik dus vooral vd smaak an sich en ben ik dit door de jaren heen juist gaan eten met de gedachte hoe verser hoe beter, door m'n gegroeide liefde voor de Japanse keuken, met op kop sushi en sashimi en deze juist de pure smaken hanteert.

Ooh boy zo ferm uitgeweken op een saus die mij waarschijnlijk ni ligt n het vis-thema werd😆😂 Srry nu al😉
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#17
Nihilist88 zei:
Niet twijfelen😉 De Heartbeat Scorpion heeft wel duidelijk rooksmaak aanwezig, dus heerlijk bij kip, ribstuk, taco's nzo....Denk aan Mexico.

De Piko Riko is vd mildere, echt topper, doordat het zo'n smaakbom in een flesje is. Dus veel minder vr zij die puur heet, heter, heets willen.

Idem hier, en niets boven een goeie Thaise curry en daar is deze perfect voor, kun je ook evenzeer in een rode curry doen fzo.
Gebruik deze ook voor een simpele kip-curry-rijst.

Lijkt dan toch pak minder voor mij te zullen zijn, want eet zelden of nooit warme vis gerechten. Nooit echt een grote fan geweest van de zee op mn bord, schaal- en schelpdieren al helemaal ni, echt mosselen, oesters, kreeft, krab...zegt me totaal niets. Bij een v mn lieven, die verzot was op kreeft en krab, fruit de mère...is zowel krab als kreeft geproefd, kdacht is het dat, da's zels ni echt lekker en dan voor die prijs n dan da gedoe om da te eten. Geef mij dan maar tbeste n duurste stuk rund, saignant of bleu gebakken, in goei boter, toegeschroeid en mé goe wa zwarte peper vd molen en grof zout.

En ech srry maar de gedachte alleen al bij pizza tonijn, zegt nope, doordat ik dit met koude gerechten link. En dit voor vis best algemeen kan doortrekken.
Vis eet ik voornamelijk koud en rauw, als in sushi, gerookte vis vooral zalm en heilbot, grijze garnalen, Hollandse maatjes, pekelharing/rolmops, in koude pastasalade.

En ik buiten mn tonijnsalade, vis ook nergens aan link met pikant.

Als ik al warme vis eet, is dit thuis kabeljauw en daar past vooral lichte wittewijn-saus bij en als ik aan zee ben, heerlijke zeetong, puur mé geklaard botersausje.

Bij vis geniet ik dus vooral vd smaak an sich en ben ik dit door de jaren heen juist gaan eten met de gedachte hoe verser hoe beter, door m'n gegroeide liefde voor de Japanse keuken, met op kop sushi en sashimi en deze juist de pure smaken hanteert.

Ooh boy zo ferm uitgeweken op een saus die mij waarschijnlijk ni ligt n het vis-thema werd😆😂 Srry nu al😉
Klik om te vergroten...

Er zullen vast nog meer gerechten zijn waar die saus bij past hoor. Ik heb ze alleen nog niet gevonden.

Hij is heel anders dan andere sauzen. Lijkt zelfs een soort speculaas achtige smaak in te zitten. Is verder niet zoet ofzo. Wel echt een heerlijk sausje.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik heb de Carolina reaper gesnoven en de Trinidad moruga scorpion ook.
Heb een tijdje als tiener ook Carolina reaper poeder in mijn wondjes om ze extra te voelen.
Mede dankzij pepers wel kunnen stoppen met snijden.
Wel na een periode van peppers in wondjes looool.

heb ook peper fase gehad.
Heb nog steeds klein flesje saus over van die periode die denk ik nog wel goed is is al 8 jaar terug ofz.
Maar die saus is praktisch gezien gwn capsaicin opgelost in olie…
Kan toch niet fout gaan.

paar druppels en je gerecht is goed heet.
Paar meer en je hebt het verneukt.
Daar doe ik nog wel ff mee gebruik het haast nooit.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#19
benzzzy zei:
Ik heb de Carolina reaper gesnoven en de Trinidad moruga scorpion ook.
Heb een tijdje als tiener ook Carolina reaper poeder in mijn wondjes om ze extra te voelen.
Mede dankzij pepers wel kunnen stoppen met snijden.
Wel na een periode van peppers in wondjes looool.

heb ook peper fase gehad.
Heb nog steeds klein flesje saus over van die periode die denk ik nog wel goed is is al 8 jaar terug ofz.
Maar die saus is praktisch gezien gwn capsaicin opgelost in olie…
Kan toch niet fout gaan.

paar druppels en je gerecht is goed heet.
Paar meer en je hebt het verneukt.
Daar doe ik nog wel ff mee gebruik het haast nooit.
Klik om te vergroten...

Ik hoop oprecht dat je nog eens een periode mag kennen met veel zelfliefde! ❤️
N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Ben een ware heet/pikant addict geworden.

Die liefde voor pikant begon reeds als tiener thuis, van de kruiden thuis, hield ik reeds van zeer goed gepeperde (zwart gemalen) puree, vlees en bij pasta's hoorde cayennepeper, pili-pili, de gewone rode tabasco.
Qua curry voor bij de rijst en kip, hadden we lange tijd zo'n hele zachte gele curry, maar daarna had m'n ma een groene curry (qua kleur zoals bij de Chinees) gevonden in blik van Devos Lemmens (D&L) en da was echt heerlijk goeie pikante curry, die je tenminste wa deed zweten.

Jalapeno's moesten op al m'n pizza's en ook samen met hot salsa op tortillachips in de bioscoop. Maar Jalapeno's vond ik extreem mild, zowel opgelegd als hele verse. Da was van in het begin, vr mij zeer wel lekker, mr veroorzaakte niks wat je van iets heet pikant mag verwachten. En later werd de Scovilleschaal een vast iets om richtlijn te hebben mbt de sterkte van pepers en hot sauces. En Jalapeno stond er zoals verwacht heel laag met waarden ca tussen 2500-5000, voor mij zeer mild tot licht.

De über bekende verse rode Spaanse chilipeper was next, bij lief thuis eens puur geprobeerd, haar vader was ook wel liefhebber van pikant eten. En dit was voor mij tenminste duidelijk een duidelijk pikante peper ivm Jalapeno's. Maar de Cayennepeper heeft hier veel v weg. De scovillewaarde zit hier ca tussen 30000-50000, dus toch indd minstens 10 x sterker ivm de Jalapeno.

Overal bij oa Aziatische, Tex-Mex eetstandjes en eetzaken koos ik de pikantste gerechten sauzen.

Ook had een vast klein Thais winkeltje, waar ik zowel de alomgekende n meest pikante Sriracha sauce, curry paste kocht en kennismaking met de Thai Bird's Eye Chillies, een kleiner Zuid-Aziatisch pepertje, rijp zijn ze rood en groen wanneer onrijp, maar evengoed eetbaar. Dit kleine puntige pepertje heeft een scovillewaarde van ca 100000. Dus ging opzoek en ontdekte steeds meer pepers die hoger op de Scovilleschaal stonden.

Later bij ander lief thuis, maakte ik via haar ma kennis met de Habanero peper, echt als plantje en het afrijpen vd vrucht gaat van groen nr geel, oranje, rood tot soms bruin toe. En dit was ferme upscale qua hete peper, die start bij 100000, maar gemakkelijk een scovillewaarde van 350000 kan hebben. En mn lief kon totaal ni tegen pikant, zwarte peper, was al niks vr haar. Dus als haar ma kookte, een gewone schotel n vr mij de über pikante variant met Habanero in verwerkt en eeecht da was echt hot as hell, met alle effecten erbij, mr ik was/ben echt iemand die dan tijdens ervaren vd hitte vd peper, bijneemt, heet en meer heet. Velen nemen hap n voelen de giga hitte en ipv door te eten, laten ze ff tot volgende hap n stoppen puur van het afzien en happen dan nr melk, brood, ijsblokjes.

En ik kon ook steeds de Scovilleschaal hogerop klimmen en ging me dan meer mengen in de wereld van de hot sauces, met zoveel soorten, keuze en van mild heet tot de meest extreem hete sauzen.

Heb hier al heel wat hete sauzen in huis gehad en steeds meerdere in huis. De gewone tabasco deed niks en werd vervangen door Tabasco scorpion met 50duizend scovillewaarde, wat 20 x heter is dan de originele, maar ik nog bij de mildere zet.
Heb hier oa ook de heetste saus ter wereld, nl. Hellfire Fiery Fool Hot Sauce met 2,2 miljoen scovillewaarde, dus 44 x heter dan die heetste tabasco. Maar in de hot sauce wereld evolueerd m'n ook steeds n is m'n steeds op zoek nr nog hetere varianten en waarbij het ook meer is dan puur alleen de hitte en extreme hitte perfect samengaat met andere kruiden, vruchten.

En er zijn genoeg sauzen, waarbij een zo hoog mogelijke scovillewaarde primeert, maar zijn er ook bijna oneindige combinaties en varianten, zo zijn er über hete sauzen die ananas en/of mangopulp nzo bevatten, wat net die extra n andere touch geeft.
De varianten waar vooral ook look en mediterraanse herbs inzitten.
Andere soorten met vb wortel.
Dan weer soorten die meer smeerbare, met een meer drogere sambal structuur hebben.
De bbq en smoked varianten. Zoveel toepassingen mogelijk.

En echt de combinatie hitte kick over gans u lichaam n de hersenen die endorfine vrijgeeft, dat als natuurlijke pijnstiller werkt en je een licht euforische roes geeft, maakt dit voor mij soort v aparte addiction. Velen krimpen ineen bij een mini hapje uit hete peper n gaan hysterisch te keer n proberen als zot de 'pijnlijke' hitte van hun tong te verdrijven...Is dit eerder logischer vd mens om (zeer) pikant te mijden, omdat dit net zoals bitter juist staat voor, opgepast, mogelijk giftig. En kan hierbij ook als extra reden zijn, dat er bij de ene beduidend meer/minder endorfine wordt vrijgegeven?

Bitter vind ik ook eerder smerig. En pikant en zoet zijn mijn favo smaken.

Heb dit nu bij 'drugs' gezet, door pikant en vrijgave endorfine.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."