Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTrillen door 3mmc?

Trillen door 3mmc?

29 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#1
OtherShore zei:
Het is misschien niet verstandig om nu zonder begeleiding te stoppen. Maar als de ernst van de situatie bekend is dan is er misschien meer mogelijk.

Ik heb ook je andere topic gelezen:

Dit is allemaal wel zorgelijk hoor. Het zou me erg verbazen als ze je zo op de wachtlijst laten staan.
Klik om te vergroten...
r_p_05 zei:
Hmm ik heb het even doorgelezen, maar sommige dingen herken ik wel..
Ik heb mij ook ingeschreven bij een behandeling van Tactus, maar het wordt gewoon zwaar als ik niet gebruik..
Klik om te vergroten...
Het vervelende aan stoppen met stimulerende middelen zoals 3-MMC is dat het na het stoppen eerst inderdaad vervelender wordt, voordat het beter wordt. Als je lang 3-MMC hebt gebruikt dan kun je extra last krijgen van depressieve klachten, paniekaanvallen of angstklachten, vermoeidheid, emotionele schommelingen zoals woedeuitbarstingen of huilbuien.

Maar die klachten wegen wel op tegen de lichamelijke schade die je nu aan het aanrichten bent: slaaptekort is op zichzelf al heel schadelijk, maar daarnaast kan er ook schade in het brein ontstaan waardoor je last kunt krijgen van concentratiestoornissen, of de ziekte van Parkinson, nog even naast schade aan het gebit, en problemen met de spijsvertering (zoals obstipatie of zelfs een maagzweer).

Omdat die lichamelijke schade blijft opbouwen, is het beter om gewoon direct stoppen met gebruiken. Daar zitten alleen maar lichamelijke voordelen aan. De slaapfunctie en de spijsvertering herstellen zich redelijk snel (binnen twee weken). Dus dat is wel een voordeel t.o.v. andere middelen zoals benzo's of opioïden, waarvan je langzaam moet afkicken omdat je anders last kunt krijgen van gevaarlijke lichamelijke bijwerkingen.

Stoppen kan dus gewoon.
En als het stoppen niet bevalt kun je altijd weer gewoon gaan gebruiken. Dan ben je uiteindelijk niks verloren :wink:
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#2
Neo-Shulginist zei:
Stoppen kan dus gewoon.
Klik om te vergroten...
@r_p_05 Ik ben het medisch gezien volledig eens met @Neo-Shulginist, dus laat mijn opmerking hierboven je er niet van weerhouden te stopen 😉

Wat ik probeerde te zeggen is dat stoppen zonder begeleiding mentaal en emotioneel zwaar kan zijn. Dus ik begrijp het als je het niet alleen wilt doen (ook al is nu stoppen uiteindelijk gezonder). Ik vind het ook belangrijk om te overleggen met hulpverlening.

Hoe gaat het inmiddels trouwens met je?
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#3
OtherShore zei:
Wat ik probeerde te zeggen is dat stoppen zonder begeleiding mentaal en emotioneel zwaar kan zijn. Dus ik begrijp het als je het niet alleen wilt doen (ook al is nu stoppen uiteindelijk gezonder). Ik vind het ook belangrijk om te overleggen met hulpverlening.
Klik om te vergroten...
r_p_05 zei:
Ik schaam me er ook gewoon heel erg voor, omdat heel veel vrienden van me wel eens drugs gebruiken maar niemand weet dat ik er zoveel last van heb, ik hoop dat de Tactus behandeling mij gaat helpen
Klik om te vergroten...
Schuldgevoel en schaamte komen vaak voor bij verslavingsproblemen. Dat is ook best logisch, want drugs worden gestimatiseerd dus mensen doen er vaak nogal overdreven over. Maar schaamte over drugsgebruik is onderdeel van het probleem. Waar je eigenlijk naartoe wil werken is dat je blij bent met de keuzes die je maakt. Kennelijk gebruik je steeds vaker dan waar je je goed bij voelt. Dan wordt dus de vraag: wat zorgt er nou voor dat je steeds drugs gebruikt terwijl je het eigenlijk niet wil? Schaamte kan een belemmering zijn om die vraag uit te zoeken, omdat je daarmee misschien belangrijke dingen (voor jezelf) verzwijgt.
J
Junkie_05Lid
01-01-2024, 00:00
#4
OtherShore zei:
@r_p_05 Ik ben het medisch gezien volledig eens met @Neo-Shulginist, dus laat mijn opmerking hierboven je er niet van weerhouden te stopen 😉

Wat ik probeerde te zeggen is dat stoppen zonder begeleiding mentaal en emotioneel zwaar kan zijn. Dus ik begrijp het als je het niet alleen wilt doen (ook al is nu stoppen uiteindelijk gezonder). Ik vind het ook belangrijk om te overleggen met hulpverlening.

Hoe gaat het inmiddels trouwens met je?
Klik om te vergroten...
Het gaat momenteel super slecht met me, ik was zondag een hele dag clean met behulp van mijn beste vriend, aan het einde van de dag werd het super zwaar en kreeg ik een grote breakdown en ben weer flink gaan gebruiken, heb sinds zondag ook maar 6 uur geslapen denk ik…
Ik weet niet meer wat ik moet doen
J
Junkie_05Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Neo-Shulginist zei:
Schuldgevoel en schaamte komen vaak voor bij verslavingsproblemen. Dat is ook best logisch, want drugs worden gestimatiseerd dus mensen doen er vaak nogal overdreven over. Maar schaamte over drugsgebruik is onderdeel van het probleem. Waar je eigenlijk naartoe wil werken is dat je blij bent met de keuzes die je maakt. Kennelijk gebruik je steeds vaker dan waar je je goed bij voelt. Dan wordt dus de vraag: wat zorgt er nou voor dat je steeds drugs gebruikt terwijl je het eigenlijk niet wil? Schaamte kan een belemmering zijn om die vraag uit te zoeken, omdat je daarmee misschien belangrijke dingen (voor jezelf) verzwijgt.
Klik om te vergroten...
Ik gebruik het eigenlijk omdat het men hoofd gewoon helemaal uitzet en op het moment dat men hoofd weer aangaat schaam ik me en voel ik me super kut
Maar op dat moment is er een of andere stem in mijn hoofd die zegt dat de enige oplossing gebruiken is..
J
Junkie_05Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Neo-Shulginist zei:
Het vervelende aan stoppen met stimulerende middelen zoals 3-MMC is dat het na het stoppen eerst inderdaad vervelender wordt, voordat het beter wordt. Als je lang 3-MMC hebt gebruikt dan kun je extra last krijgen van depressieve klachten, paniekaanvallen of angstklachten, vermoeidheid, emotionele schommelingen zoals woedeuitbarstingen of huilbuien.

Maar die klachten wegen wel op tegen de lichamelijke schade die je nu aan het aanrichten bent: slaaptekort is op zichzelf al heel schadelijk, maar daarnaast kan er ook schade in het brein ontstaan waardoor je last kunt krijgen van concentratiestoornissen, of de ziekte van Parkinson, nog even naast schade aan het gebit, en problemen met de spijsvertering (zoals obstipatie of zelfs een maagzweer).

Omdat die lichamelijke schade blijft opbouwen, is het beter om gewoon direct stoppen met gebruiken. Daar zitten alleen maar lichamelijke voordelen aan. De slaapfunctie en de spijsvertering herstellen zich redelijk snel (binnen twee weken). Dus dat is wel een voordeel t.o.v. andere middelen zoals benzo's of opioïden, waarvan je langzaam moet afkicken omdat je anders last kunt krijgen van gevaarlijke lichamelijke bijwerkingen.

Stoppen kan dus gewoon.
En als het stoppen niet bevalt kun je altijd weer gewoon gaan gebruiken. Dan ben je uiteindelijk niks verloren :wink:
Klik om te vergroten...
Ik heb inderdaad gemerkt dat als ik stop, ik gekke woede aanvallen krijg of in huilen uitbarst
Stoppen is gewoon zo moeilijk
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#7
r_p_05 zei:
Ik weet niet meer wat ik moet doen
Klik om te vergroten...
Heb je contact gehad met Tactus? Misschien even aan de bel trekken zodat er vaart wordt gemaakt met de intake en behandeling.
r_p_05 zei:
Stoppen is gewoon zo moeilijk
Klik om te vergroten...
Ja, maar professionele steun helpt enorm. Je hoeft het niet alleen te doen
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#8
r_p_05 zei:
Het gaat momenteel super slecht met me, ik was zondag een hele dag clean met behulp van mijn beste vriend, aan het einde van de dag werd het super zwaar en kreeg ik een grote breakdown en ben weer flink gaan gebruiken, heb sinds zondag ook maar 6 uur geslapen denk ik…
Ik weet niet meer wat ik moet doen
Klik om te vergroten...
Misschien ook even naar je omgeving kijken.

Je zegt dat je met hulp van je beste vriend een tijdje van de 3-MMC af wist te blijven. Goed dat je zo steun hebt gevonden!

Maar hoe kwam het dat je toch weer 3-MMC ging gebruiken? En vooral: hoe kwam het dat je gelegenheid had om 3-MMC te gebruiken?

Als je wil stoppen maar het lukt niet, dan is het noodzakelijk dat je je omgeving zo verandert dat die je niet in de verleiding brengt. Dat betekent dus: geen voorraad 3-MMC achter de hand, nummers van dealers verwijderen, geen contact met vrienden/kennissen die zelf nog gebruiken. En als het nodig is mogelijk zelfs je eigen nummer veranderen, en/of even een andere telefoon nemen waarmee je niet op je social media accounts kan komen.

Zo kan je jezelf behoeden voor weer in dezelfde valkuilen vallen.
Ik snap wel: dit kunnen best radicale stappen zijn. Maar ik denk dat het tijd is dat je voor jezelf kiest. En dit hoort erbij. Verder geen zorgen: je kunt later wel weer gewoon contact hebben met vrienden/kennissen. Maar nu is het gewoon even niet goed voor je. Dat kun je ook gewoon tegen mensen zeggen. Zo van 'sorry, maar contact met jou zorgt ervoor dat ik weer terugval in 3-MMC gebruik en daar wil ik juist mee stoppen'. Als ze daar geen begrip voor hebben dan zijn het sowieso egoïstische klootzakken die je liever naar beneden halen dan dat ze zien dat het goed met je gaat. Zulke mensen heb je dus niet nodig in je leven.
J
Junkie_05Lid
01-01-2024, 00:00
#9
OtherShore zei:
Heb je contact gehad met Tactus? Misschien even aan de bel trekken zodat er vaart wordt gemaakt met de intake en behandeling.
Klik om te vergroten...
Ik ben gestopt bij Tactus en ben nu ingeschreven bij de yeswecan kliniek
Daar ga ik waarschijnlijk binnenkort heen
V
VeryNicePersonLid
01-01-2024, 00:00
#10
r_p_05 zei:
Hoii ik gebruik al een tijdje 3mmc, maar sinds vorige week begonnen mijn handen heel heftig te trillen, en sinds gister mijn hele lichaam.
het is sinds dien ook niet meer gestopt, ook niet als ik bij nam..
Weet iemand waardoor ik zo tril?
Klik om te vergroten...
K heb een klinische behandeling bij tactus en iriszorg gehad het waard!!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."