Je bent er nu uit eigen ervaring achter gekomen waarom je geen geld moet lenen aan mensen die kampen met verslavingsproblemen. De kans is groot dat ze het geld gebruiken om nog een fix te halen. Je helpt er daarom meestal niet mee. En achteraf volgen er ruzies, schuldgevoelens, schaamte. Precies het tegenovergestelde wat je wilde bereiken.
Nou vind ik het allereerst echt super aardig van je dat je 900 euro leent aan vrienden. Dat is een groot bedrag. Heel fijn dat je zoiets over hebt voor vrienden. Toch denk ik dat je daar in de toekomst wel voorzichtiger mee moet zijn.
Maar waar het voor mij al mis ging was hier:
Hierdoor hebben wij een lange tijd geen contact met elkaar gehad, in deze periode heeft hij zoals zelf gezegd hulp gehad via het ggz.
Afgelopen kerst heb ik weer contact met mijn kameraad en zijn vriendin gekregen.
we hebben zo’n 4 nachten met elkaar door gehaald, ik was diegene met speed op zak, en hier werd behoorlijk van geprofiteerd.
Je weet dat die maat van je naar de verslavingzorg is geweest voor behandeling van verslaving aan gokken, speed en alcohol. Dan kunnen vrienden met oude gewoontes een van de sterkste triggers zijn om weer te gaan gebruiken. Daarom zou het eigenlijk fijner zijn geweest als je had geholpen door met hen af te spreken in een drugsvrije context. Misschien even wat dingen doen die je normaal anders niet zou doen? Bijvoorbeeld bowlen of minigolf, naar een museum, escaperoom, naar het bos/strand, schaatsen, spelletje spelen, weet ik veel. Gewoon wel afspreken maar dan ergens anders en vooral zonder de middelen waaraan je vrienden verslaafd zijn.
Financiële problemen, moeite om afspraken na te komen, ruzies met vrienden/geliefden, dat is allemaal onderdeel van de verslaving. Zulke kenmerken zijn nou juist wat verslaving problematisch maakt. Ik denk dus dat je het beste dit gedrag kunt zien als een kenmerk van verslaving. Kennelijk gaat het niet goed met ze. Dat betekent niet dat je nu weer aardig en vrijgevig tegen ze moet doen. Logisch als je hier een grens trekt van 'okee, dit gaan we dus nooit meer zo doen'. En ook meer dan logisch dat je je geld terug wil.
Maar besef ook dat verslaafde mensen vaak kiezen tussen drugs of eten, drugs of een woning, drugs of kleding, drugs of een werkende verwarming. Allereerst sta je dan niet heel hoog op het prioriteitenlijstje. En ten tweede zorgt verhogen van stress juist voor nieuwe vluchtpogingen met drugs. Als je echt graag je geld terug wil, dan kun je dus beter strategisch zijn dan luister je eerst hoe het echt met hen gaat, vraagt dan of ze ook begrip kunnen opbrengen voor jouw situatie, en dan probeer je tot een afspraak tot een betaalregeling te komen ofzo.