Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVriendschap tijdens gebruiken

Vriendschap tijdens gebruiken

35 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
S
Sniffle88Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik leen ook veel te vaak geld uit en weet dat het nooit terug komt.
Ooit schreef ik het op en kon het af en toe oplopen maar elke keer als het dan terug moet voel ik me de zeurpiet terwijl de ander zn afspraak niet nakomt.
Gevolg is geruzie en uiteindelijk ben je vrienden kwijt
Ik (leen) nu max een euro of 10 /20 uit en reken dan maar op dat dit niet meer terug komt eigenlijk meer een kleine gift dus.

Maar ja je bent zwaar genaaid.
Goede les misschien voor de volgende keer.
Ik begin er niet meer aan om grote bedragen uit te lenen wil best helpen en als iemand geen eten meer heeft mag die mee eten of wil ik wat boodschappen geven maar me laten gebruiken als bank doe ik niet meer.
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Mijn vader zei altijd (van kleins af aan tegen mij)

Je kan niemand vertrouwen met geld lenen zelfs je beste vrienden niet.
Z
ZweevteevLid
01-01-2024, 00:00
#3
Het heeft heel erg lang geduurd voordat ik op het punt gekomen ben dat ik enkel nog mensen geld leen die mij ook financieel bijgestaan hebben. Liever leen ik helemaal niemand wat en leen ik ook niet van anderen, maar dat is heel lang anders geweest. Pas een jaar geleden zag ik in dat je geld lenen moet zien als een gift dat je niet terug gaat krijgen. Ik was altijd iemand die ook gewoon geld leende als ik zelf amper wat had, omdat ik dacht dat anderen het meer nodig hadden dan ik en ze net zoals ik z.s.m. het geld terug zouden geven. Ik heb me echt staan verbazen over hoe anderen het lef hadden om het gewoon van je te stelen, maar ja, zo zijn echt veel mensen.

Ik hoop dat je het geld kan missen, want je gaat het echt niet terugkrijgen @PotjeBier.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#4
Je bent er nu uit eigen ervaring achter gekomen waarom je geen geld moet lenen aan mensen die kampen met verslavingsproblemen. De kans is groot dat ze het geld gebruiken om nog een fix te halen. Je helpt er daarom meestal niet mee. En achteraf volgen er ruzies, schuldgevoelens, schaamte. Precies het tegenovergestelde wat je wilde bereiken.

Nou vind ik het allereerst echt super aardig van je dat je 900 euro leent aan vrienden. Dat is een groot bedrag. Heel fijn dat je zoiets over hebt voor vrienden. Toch denk ik dat je daar in de toekomst wel voorzichtiger mee moet zijn.

Maar waar het voor mij al mis ging was hier:

PotjeBier zei:
Hierdoor hebben wij een lange tijd geen contact met elkaar gehad, in deze periode heeft hij zoals zelf gezegd hulp gehad via het ggz.

Afgelopen kerst heb ik weer contact met mijn kameraad en zijn vriendin gekregen.
we hebben zo’n 4 nachten met elkaar door gehaald, ik was diegene met speed op zak, en hier werd behoorlijk van geprofiteerd.
Klik om te vergroten...

Je weet dat die maat van je naar de verslavingzorg is geweest voor behandeling van verslaving aan gokken, speed en alcohol. Dan kunnen vrienden met oude gewoontes een van de sterkste triggers zijn om weer te gaan gebruiken. Daarom zou het eigenlijk fijner zijn geweest als je had geholpen door met hen af te spreken in een drugsvrije context. Misschien even wat dingen doen die je normaal anders niet zou doen? Bijvoorbeeld bowlen of minigolf, naar een museum, escaperoom, naar het bos/strand, schaatsen, spelletje spelen, weet ik veel. Gewoon wel afspreken maar dan ergens anders en vooral zonder de middelen waaraan je vrienden verslaafd zijn.

Financiële problemen, moeite om afspraken na te komen, ruzies met vrienden/geliefden, dat is allemaal onderdeel van de verslaving. Zulke kenmerken zijn nou juist wat verslaving problematisch maakt. Ik denk dus dat je het beste dit gedrag kunt zien als een kenmerk van verslaving. Kennelijk gaat het niet goed met ze. Dat betekent niet dat je nu weer aardig en vrijgevig tegen ze moet doen. Logisch als je hier een grens trekt van 'okee, dit gaan we dus nooit meer zo doen'. En ook meer dan logisch dat je je geld terug wil.

Maar besef ook dat verslaafde mensen vaak kiezen tussen drugs of eten, drugs of een woning, drugs of kleding, drugs of een werkende verwarming. Allereerst sta je dan niet heel hoog op het prioriteitenlijstje. En ten tweede zorgt verhogen van stress juist voor nieuwe vluchtpogingen met drugs. Als je echt graag je geld terug wil, dan kun je dus beter strategisch zijn dan luister je eerst hoe het echt met hen gaat, vraagt dan of ze ook begrip kunnen opbrengen voor jouw situatie, en dan probeer je tot een afspraak tot een betaalregeling te komen ofzo.
J
Javelin FGM-148FLid
01-01-2024, 00:00
#5
N3K0 zei:
kan niemand vertrouwen met geld lenen zelfs je beste vrienden niet.
Klik om te vergroten...
Ik leen geld en had zelf geleend. Tuurlijk niet aan iedereen maar van 10 keer heeft maar 1 moeilijk proberen te doen en zoekte een excuus niet terug betalen.
Een goede gesprek met een grote jongen heeft gelijk alles opgelost ( dat was nog in Oekraine)
Hier moest ik met super urgentie 3,5k euro aan belasting betalen en een vriendin van
Mij heeft mij dit geld gegeven. Later, als dankbaarheid, heb ik haar op mijn kosten naar Lissabon Meegenomen , vliegtuig en hotel .
Maar ik zou nooit een groot bedrag aan iemand die verslaafd is.
K
Koffieb00nLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik noem dit geen vrienden. Wanneer je met ze om gaat helemaal in hun eigen wereldje zitten door gebruik. Van je profiteren als je drugs bij je hebt (ook al is het maar pep). Geld lenen en niet terugbetalen en dan zelfs niet reageren.

Tja..
J
Javelin FGM-148FLid
01-01-2024, 00:00
#7
PotjeBier zei:
Hoe erg ben ik genaaid ?
Klik om te vergroten...
Wat denk je zelf?:wink:
Ik snap je frustratie hoor, maar dat geld mag je vergeten.
shit happens, ik hoop dat t niet je laatste geld was .
Ik ben meer benieuwd waarom je tegen hun geen “ nee” kon zeggen?
Is dat schuldgevoel dat jij oke in je leven staat en zij het minder hebben?
Of was je zo bang hun vriendschap kwijt te raken?
K
Koffieb00nLid
01-01-2024, 00:00
#8
Javelin FGM-148F zei:
Ik ben meer benieuwd waarom je tegen hun geen “ nee” kon zeggen?
Is dat schuldgevoel dat jij oke in je leven staat en zij het minder hebben?
Of was je zo bang hun vriendschap kwijt te raken?
Klik om te vergroten...
Goede vragen!
K
Koffieb00nLid
01-01-2024, 00:00
#9
N3K0 zei:
Mijn vader zei altijd (van kleins af aan tegen mij)

Je kan niemand vertrouwen met geld lenen zelfs je beste vrienden niet.
Klik om te vergroten...
Mijn vader zei hetzelfde haha
N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Sorry da's geen kameraad en als je eerdere vriendenkring daar hoofdzakelijk ook uit bestond, slechte vrienden.
Da soort mensen noem ik de psychische vampier, narcisten...
Die 'kameraad' is er enkel als ie geld en drugs nodig heeft,...en gij blijft da doen, waarschijnlijk om die persoon ook ni te verliezen, maar zulke vrienden zedde beter kwijt dan rijk...

En gouden raad, hou geldzaken en vrienden/familie best zo ver mogelijk uit elkaar.
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik zou het erger vinden dat je “vrienden” zo met je omgaan…

Maar ja, flink genaaid dus. Heb hetzelfde meegemaakt en geen contact meer met zulke “vrienden”
K
KevinDLid
01-01-2024, 00:00
#12
Aangezien onze huidige vriendengroep aardig uit elkaar aan het vallen was, bleef ik uit eindelijk over met mijn beste kameraad.
vrijwel elk weekend gebruikte we vooral speed en drank.

aangezien mijn kameraard veelal in zijn eigen wereldje was tijdens gebruik, was er niet echt een gesprek mee te voeren. Zijn huidige vriendin begon ook het wereldje van speed te ontdekken, met haar kon ik bij vlagen goeie gesprekken voeren, maar vooral op Social media hadden wij met elkaar contact als er geen after of zitting was.

mijn kameraad heeft een gok probleem en heb hem meerdere keren geld geleend, vooral het terug betalen is bij hem een probleem.. hierdoor ontstaan onze ruzies vooral.
Vooral dat hij er om loog en smoesjes verzon zat mij erg dwars.

Hierdoor hebben wij een lange tijd geen contact met elkaar gehad, in deze periode heeft hij zoals zelf gezegd hulp gehad via het ggz.

Afgelopen kerst heb ik weer contact met mijn kameraad en zijn vriendin gekregen.
we hebben zo’n 4 nachten met elkaar door gehaald, ik was diegene met speed op zak, en hier werd behoorlijk van geprofiteerd.

Aangezien ik had gehoopt dat de behandelingen van het ggz mijn kameraad goed hadden gedaan, en door zijn vlotte babbel. Heb ik hem weer geld geleed, rond de 900 euro.

nadat ik dit al aan mijn kameraard had uitgeleend, vraagt zijn vriendin mij om hulp om de rekening voor het gas water en licht te willen voorschieten, omdat ze anders worden afgesloten. Ze geeft hierbij boos aan dat dit door het gok probleem van haar vriend komt.
Met pijn en moeite betaal ik ook deze rekening. We spreken een betaal datum af en hebben vervolgens die week nog veel Contact op Social media.

De dag voordat er betaald moet worden is mevrouw niet meer te bereiken, appjes worden niet beantwoord, tel telefoongesprekken worden niet opgenomen etc. Tot op de dag vandaag geen enkele vorm van contact..

Mijn kameraad is wel bereikbaar, maar is vooral vaag met antwoorden en ook hij is zijn betaling verplichtingen niet nagekomen

Hoe erg ben ik genaaid ?
K
KevinDLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ging uit van het beste in de mens denk ik?

Nee heb ook niet door gevraagd helaas, had wel mijn twijfels
U
UlixesLid
01-01-2024, 00:00
#14
Op een schaal van 1 tot 10?
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#15
PotjeBier zei:
Ging uit van het beste in de mens denk ik?

Nee heb ook niet door gevraagd helaas, had wel mijn twijfels
Klik om te vergroten...
Het kan ook zijn dat hij het verzonnen heeft.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#16
PotjeBier zei:
Aangezien onze huidige vriendengroep aardig uit elkaar aan het vallen was, bleef ik uit eindelijk over met mijn beste kameraad.
vrijwel elk weekend gebruikte we vooral speed en drank.

aangezien mijn kameraard veelal in zijn eigen wereldje was tijdens gebruik, was er niet echt een gesprek mee te voeren. Zijn huidige vriendin begon ook het wereldje van speed te ontdekken, met haar kon ik bij vlagen goeie gesprekken voeren, maar vooral op Social media hadden wij met elkaar contact als er geen after of zitting was.

mijn kameraad heeft een gok probleem en heb hem meerdere keren geld geleend, vooral het terug betalen is bij hem een probleem.. hierdoor ontstaan onze ruzies vooral.
Vooral dat hij er om loog en smoesjes verzon zat mij erg dwars.

Hierdoor hebben wij een lange tijd geen contact met elkaar gehad, in deze periode heeft hij zoals zelf gezegd hulp gehad via het ggz.

Afgelopen kerst heb ik weer contact met mijn kameraad en zijn vriendin gekregen.
we hebben zo’n 4 nachten met elkaar door gehaald, ik was diegene met speed op zak, en hier werd behoorlijk van geprofiteerd.

Aangezien ik had gehoopt dat de behandelingen van het ggz mijn kameraad goed hadden gedaan, en door zijn vlotte babbel. Heb ik hem weer geld geleed, rond de 900 euro.

nadat ik dit al aan mijn kameraard had uitgeleend, vraagt zijn vriendin mij om hulp om de rekening voor het gas water en licht te willen voorschieten, omdat ze anders worden afgesloten. Ze geeft hierbij boos aan dat dit door het gok probleem van haar vriend komt.
Met pijn en moeite betaal ik ook deze rekening. We spreken een betaal datum af en hebben vervolgens die week nog veel Contact op Social media.

De dag voordat er betaald moet worden is mevrouw niet meer te bereiken, appjes worden niet beantwoord, tel telefoongesprekken worden niet opgenomen etc. Tot op de dag vandaag geen enkele vorm van contact..

Mijn kameraad is wel bereikbaar, maar is vooral vaag met antwoorden en ook hij is zijn betaling verplichtingen niet nagekomen

Hoe erg ben ik genaaid ?
Klik om te vergroten...

Biggie’s goede raad: that credit, dead it. You think a crackhead’s paying you back? Shit, forget it.

Je bent te goed voor je vriend. Leen ze geen geld meer en sta er op dat ze je alles terug betalen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."