Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
Β© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBang voor psychose

Bang voor psychose

27 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
S
SneeuwStormLid
01-01-2024, 00:00
#1
Pauze houden, niet snuiven maar slikken en de dosering terugbrengen naar 180 - 200 mg (met optioneel 1x redose). Dat is het recept. O ja, en even checken of je wel echt 3-MMC hebt.
R
RaveTeef20Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Hey hoi dames en heren

Al 3 jaar een echte raver alleen kamp ik nu met een probleem laatste 2 techno feesten vielen echt tegen! even bij het begin.
Al op jonge leeftijd hield ik al van House naderhand veranderde dat naar Hardstyle waarbij ik naar Hardstyle festivals ging, hier gebruikte ik geen drugs omdat ik simpelweg niemand vertrouwde, voor het geval dat ik bad zou gaan. Ik had al een slechte ervaring met softdrugs.
Dus 3 jaar terug leerde ik iemand geweldig kennen volle vertrouwen in haar en nam ze me mee naar een rave, hard techno, lekker duister! πŸ€ͺ
Dus mijn eerste keer was vloeibare mdma(rood spul in een buisje) ging er echt geweldig op! Gaf mij vooral een β€œgeile” gevoel. Aangezien ik ook een vriendin heb was het vaak kussen en voelen. Maar toen was het tijd voor iets nieuws en kwam ik in aanraking met 3MMC(miauw) waardoor ik abnormaal hard van ging. Een ware stuiterbal. Normaal hield ik raves amper vol tot het einde (nuchter of met vloeibare mdma), met 3mmc kon ik tot het eind volhouden.
Persoonlijk vondt ik buiten dat soms mijn ogen trilden en door had dat ik best wel veel zweette een goeie drugs. Ik had dan ook een zakje van 0,8gram mee waarvan ik 0,4-0,6 gebruikte en de rest meestal gewoon kwijtraakte. Ik hoorde wel eens opmerkingen van mensen dat ik echt veelste hard ging, dat ik krom liep met puilende ogen en een smakkende geiten bek.
Ik kon meestal geen oog dicht doen na een rave met een bonkend hart en de muziek in mijn oren maar had dan tot nu toe ook nooit last van een dinsdag dip (volgens mijn vriendin door mijn ADHD ??).

maar alwel laatste 2 rave feesten begon ik iets rustig aan op te merken dat ik tegen het einde van de rave een heel naar gevoel begon te krijgen bij de één na laatste rave begon ik dingen te hallucineren en onzekerheid dat mijn vriendin zou vreemdgaan en naar andere mannen keek(hierover gepraat met haar, natuurlijk weet ik dat ze het nooit zou doen maar een apart gevoel in ieder geval, volgens haar had ik net een tikkeltje teveel gebruikt)
Laatste rave tegen het einde aan voelde het alsof ik niet welkom was alsof ik een apart figuur was in de tent. Het leek alsof een persoon naast mij zei:”die man staat naast ons” zo van een rare vent, keek naar rechts van mij, zag ik een lachend gezicht dus draaide mij maar om moest even krabben aan mijn hoofd van wat gebeurd er?
Nu ben ik dus aan het nadenken of ik wel niet een aanleg heb voor een psychose want op een dagdagelijkse leven ben ik iemand die sociaal is en zelfverzekerd alles op orde in het leven. In mijn jeugd heb ik wel veel trauma’s opgelopen.

Nu bewijfel ik dus of ik maar drugs voor goed en altijd maar moet opgeven en nuchter naar raves gaan of helemaal niet meer.

PS: ik hou minimaal 3 maanden tussen feestjes en wat over blijft van mijn voorraad gooi ik of weg of geef het aan iemand wanneer ik weg ga.
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik weet niet zoveel van 3MMC af, maar als de drug in werking vergelijkbaar is met MDMA en in vergelijkbare hoeveelheden gedoseerd moet worden dan doseer je het middel simpelweg veel te hoog. Na een snelle Google search en wat informatie van het Trimbos Instituut doorgelezen te hebben komt naar voren dat dat inderdaad het geval is. Dus daar heb je je antwoord. Het is doelloos om 800 milligram 3MMC voor eigen gebruik mee te nemen naar een technofeest, want je bent al verkeerd bezig als je daar de helft van neemt.

Zelf heb ik in het verleden ook een aantal keer te hoge doseringen MDMA gebruikt op technofeesten en lag ik aan het einde van de avond ook te hallucineren. Zo was ik vanwege misselijkheid tegen een muur aan gaan liggen en lag ik een beetje mee te bouncen op de muziek toen er opeens een andere feestganger op me af kwam en dwars door mij en de muur heen liep. Een hallucinatie dus. Wanneer een stimulerend middel in een partysetting tot hallucinaties leidt is er meestal sprake van een te hoog ingenomen dosering.

Als je dit soort middelen in de toekomst nog eens wilt gebruiken, las dan een lange pauze in om je zenuwstelsel een welverdiende break te geven en probeer het de volgende keer op een lagere dosering opnieuw. Dat klinkt misschien als een minder leuk vooruitzicht, maar in werkelijkheid komen dit soort middelen het beste tot hun recht wanneer ze gebruikt worden op de wijze waarvoor ze bedoeld zijn. MDMA valt bijvoorbeeld in de drugsklasse empathogenen/entactogenen en stimulanten. Maar als je drie keer zoveel doseert als je in theorie hoort te doen, dan wordt de emptathogene/entactogene werking (gevoelens van verbondenheid, verliefdheid, eenheid, empathie, openheid, etc.) overmeestert door de stimulerende werking. Zodoende mis je misschien wel een heel liefdevol en uniek moment met je vriendin omdat je alleen maar de hele avond kneiterstrak staat en het teveel aan energie uit je lichaam staat te beuken. Dat is ook leuk, I get it, maar het is ook fijn om een wat smoothere ervaring te hebben waarbij je meerdere facetten van de drug ervaart. Daarbovenop komt dat je op die manier je hersens niet aan het aanranden bent en dat is ook best belangrijk.

Kortom, ik zou niet onmiddellijk bang zijn dat de hallucinaties voortkwamen uit een aanleg voor psychoses, het heeft vrijwel zeker met je gebruik te maken. Wil je helemaal zeker zijn dan is het beste antwoord natuurlijk altijd om dit soort spullen niet aan te raken. Wil je deze ervaringen wel blijven beleven, zoek dan even uit wat de richtlijn is voor gebruik van 3MMC. Bij MDMA is dat bijvoorbeeld een dosering van 1 tot 1,5 milligram MDMA voor iedere kilo in lichaamsgewicht. Dat is voor een volwassen man van 80 kilo dus een dosering tussen 80 en 120 milligram.

Edit: pin me er niet op vast, maar van wat ik hier en daar lees lijkt dezelfde richtlijn te gelden voor 3MMC als voor MDMA. Als je ergens tussen de 400 en 600 kilo bent zou ik me zorgen gaan maken voor vatbaarheid voor psychoses. Als je onder de 400 kilo vet, vocht, botten en al het andere zit, dan weet je dus wat je te doen staat. :wink:
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#4
Sally Tessio zei:
Ik weet niet zoveel van 3MMC af, maar als de drug in werking vergelijkbaar is met MDMA en in vergelijkbare hoeveelheden gedoseerd moet worden dan doseer je het middel simpelweg veel te hoog.
Klik om te vergroten...
3-MMC is wel iets totaal anders dan MDMA β€” als het gaat om dosering niet vergelijkbaar. PsychonautWiki schat een hoge dosis MDMA op 150 mg, maar een hoge dosis 3-MMC op 350 mg.

De TS geeft aan 400 a 600 mg te gebruiken over een avond. Dat is wel ietsje meer dan verstandig is, maar schrikbarend hoog is het zeker niet.

Feit is @RaveTeef20 dat hallucinaties and paranoia vrij veel voorkomen bij stimulantia zoals 3-MMC vooral als je te lang door bent gegaan, te lang wakker bent, uitgeput bent, niet genoeg gegeten hebt etc. In die omstandigheden kan dat iedereen overkomen en op zich is dat geen teken dat je gevoelig bent voor psychoses.

Het is natuurlijk wel een goed idee om het iets rustiger aan te doen, iets minder gebruiken, rust momenten inbouwen in je avond (even rustig zitten), zorgen dat je niet oververhit raakt, genoeg drinken en als het lukt een klein beetje eten. Vrij logisch allemaal πŸ™‚ gewoon goed voor jezelf zorgen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#5
RaveTeef20 zei:
maar alwel laatste 2 rave feesten begon ik iets rustig aan op te merken dat ik tegen het einde van de rave een heel naar gevoel begon te krijgen bij de één na laatste rave begon ik dingen te hallucineren en onzekerheid dat mijn vriendin zou vreemdgaan en naar andere mannen keek(hierover gepraat met haar, natuurlijk weet ik dat ze het nooit zou doen maar een apart gevoel in ieder geval, volgens haar had ik net een tikkeltje teveel gebruikt)
Laatste rave tegen het einde aan voelde het alsof ik niet welkom was alsof ik een apart figuur was in de tent. Het leek alsof een persoon naast mij zei:”die man staat naast ons” zo van een rare vent, keek naar rechts van mij, zag ik een lachend gezicht dus draaide mij maar om moest even krabben aan mijn hoofd van wat gebeurd er?
Nu ben ik dus aan het nadenken of ik wel niet een aanleg heb voor een psychose want op een dagdagelijkse leven ben ik iemand die sociaal is en zelfverzekerd alles op orde in het leven. In mijn jeugd heb ik wel veel trauma’s opgelopen.
Klik om te vergroten...
Je kan van stimulerende middelen inderdaad paranoΓ―de gedachten krijgen, en zeker als je lang wakker blijft + hoge dosissen gebruikt, ook hallucinaties. Dat zijn wat heftigere bijwerkingen, en die kunnen bij sommige mensen inderdaad uitmonden in een psychotische episode. Ik denk niet dat het nu al zo ver is gekomen, maar wat nog niet is zou wel kunnen komen. Het is dus goed dat je dit van jezelf doorhebt en even aan de bel trekt. Ik denk ook dat je even moet opletten nou, en op zijn minst wat rustig aan moet doen.

@SneeuwStorm doet een prima aanbeveling:
SneeuwStorm zei:
Pauze houden, niet snuiven maar slikken en de dosering terugbrengen naar 180 - 200 mg (met optioneel 1x redose). Dat is het recept. O ja, en even checken of je wel echt 3-MMC hebt.
Klik om te vergroten...
Houd er wel rekening mee dat je van 3-MMC enorme cravings kunt krijgen. Dus zorg ervoor dat je niet meer dan de geplande dosis bij je hebt. Zodat je wel moet stoppen als het is uitgewerkt.

Overigens, voel je niet verplicht om het feest tot het einde vol te houden. In mijn ervaring daalt de kwaliteit van zo'n feest exponentieel na 02.00 uur :tongueout:
RaveTeef20 zei:
Normaal hield ik raves amper vol tot het einde (nuchter of met vloeibare mdma), met 3mmc kon ik tot het eind volhouden.
Klik om te vergroten...
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#6
Wat is vloeibare mdma ΓΌberhaupt?
U
UlixesLid
01-01-2024, 00:00
#7
FredKroket zei:
Wat is vloeibare mdma ΓΌberhaupt?
Klik om te vergroten...
Waarschijnlijk die mengelmoesjes met G enz. β€œBuisjes”
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#8
FredKroket zei:
Wat is vloeibare mdma ΓΌberhaupt?
Klik om te vergroten...
Hopelijk MDMA opgelost in water
R
RaveTeef20Lid
01-01-2024, 00:00
#9
OtherShore zei:
3-MMC is wel iets totaal anders dan MDMA β€” als het gaat om dosering niet vergelijkbaar. PsychonautWiki schat een hoge dosis MDMA op 150 mg, maar een hoge dosis 3-MMC op 350 mg.

De TS geeft aan 400 a 600 mg te gebruiken over een avond. Dat is wel ietsje meer dan verstandig is, maar schrikbarend hoog is het zeker niet.

Feit is @RaveTeef20 dat hallucinaties and paranoia vrij veel voorkomen bij stimulantia zoals 3-MMC vooral als je te lang door bent gegaan, te lang wakker bent, uitgeput bent, niet genoeg gegeten hebt etc. In die omstandigheden kan dat iedereen overkomen en op zich is dat geen teken dat je gevoelig bent voor psychoses.

Het is natuurlijk wel een goed idee om het iets rustiger aan te doen, iets minder gebruiken, rust momenten inbouwen in je avond (even rustig zitten), zorgen dat je niet oververhit raakt, genoeg drinken en als het lukt een klein beetje eten. Vrij logisch allemaal πŸ™‚ gewoon goed voor jezelf zorgen.
Klik om te vergroten...
Ik probeer er inderdaad zelf ook op te letten dat ik rustig aan moet doen dan neem ik ook even een pauze maar door geen tijdsbesef (en controle over mijn geheugen?) sta ik weer na enkele minuten te beuken waar ik sta te pauzeren en de rest aan het roken is. πŸ™ƒπŸ˜…
R
RaveTeef20Lid
01-01-2024, 00:00
#10
FredKroket zei:
Wat is vloeibare mdma ΓΌberhaupt?
Klik om te vergroten...
Tegen mij is er verteld dat het mdma is maar in vloeibare toestand. Zit in een kleine buisje met een draaidop erop puur te drinken of in je drankje te gooien. Bij mijn eerste keer dacht ik ook even dat het iets met GHB te maken had. Heb zelf ook mijn research gedaan maar op het internet zou het dodelijk zijn maar volgens google is elke stofje dodelijk.
R
RaveTeef20Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Neo-Shulginist zei:
Overigens, voel je niet verplicht om het feest tot het einde vol te houden. In mijn ervaring daalt de kwaliteit van zo'n feest exponentieel na 02.00 uur :tongueout:
Klik om te vergroten...
Geef ik je deels gelijk in maar als ik voor een ticket 100% hebt betaald ga ik er ook 100% van genieten 😁 vooral die van 7 september Rotterdam Rave in Ahoy πŸ˜ͺ (DUUR!!)
S
SnuifcabineLid
01-01-2024, 00:00
#12
RaveTeef20 zei:
Tegen mij is er verteld dat het mdma is maar in vloeibare toestand. Zit in een kleine buisje met een draaidop erop puur te drinken of in je drankje te gooien. Bij mijn eerste keer dacht ik ook even dat het iets met GHB te maken had. Heb zelf ook mijn research gedaan maar op het internet zou het dodelijk zijn maar volgens google is elke stofje dodelijk.
Klik om te vergroten...
Had je het toen ook laten testen? En weet je de dosering die je nam?
Als je het laat testen EN juist doseert, dan heb je meer garantie voor een leuk festival, plus je weet ongeveer wat je de volgende keer kan verwachten met dezelfde dosering!
Probeer een keer minder mee te nemen en doseringen van te voren af te wegen (bijvoorbeeld in capsules), grote kans dat je dan geen last hebt van klachten.
Less is more!
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#13
RaveTeef20 zei:
Geef ik je deels gelijk in maar als ik voor een ticket 100% hebt betaald ga ik er ook 100% van genieten 😁 vooral die van 7 september Rotterdam Rave in Ahoy πŸ˜ͺ (DUUR!!)
Klik om te vergroten...
Echt Nederlands dit πŸ˜‚
Het EDM-equivalent van de flessenschraper.
"Ik heb betaald om muziek te horen, dus dan wil ik ook echt elke noot luisteren die afgespeeld worden, ook al moet ik het laatste beetje energie er compleet uit schrapen."

Flessenschraper.JPG
S
SnuifcabineLid
01-01-2024, 00:00
#14
Neo-Shulginist zei:
Echt Nederlands dit πŸ˜‚
Het EDM-equivalent van de flessenschraper.
"Ik heb betaald om muziek te horen, dus dan wil ik ook echt elke noot luisteren die afgespeeld worden, ook al moet ik het laatste beetje energie er compleet uit schrapen."

Bekijk bijlage 56656
Klik om te vergroten...
Flessenschraper, dat woord klinkt veel beter dan flessenlikker.
Altijd handig zo'n flessenschraper, om je laatste beetje vloeibare MDMA uit het flesje te schrapen op een festival!
M
Mevrouw PlΓΈpLid
01-01-2024, 00:00
#15
Neo-Shulginist zei:
Echt Nederlands dit πŸ˜‚
Het EDM-equivalent van de flessenschraper.
"Ik heb betaald om muziek te horen, dus dan wil ik ook echt elke noot luisteren die afgespeeld worden, ook al moet ik het laatste beetje energie er compleet uit schrapen."

Bekijk bijlage 56656
Klik om te vergroten...
Love de flessenlikker wel
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#16
Snuifcabine zei:
Flessenschraper, dat woord klinkt veel beter dan flessenlikker.
Altijd handig zo'n flessenschraper, om je laatste beetje vloeibare MDMA uit het flesje te schrapen op een festival!
Klik om te vergroten...
Ohja flessenlikker. Dat was het πŸ˜‚
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#17
Neo-Shulginist zei:
Ohja flessenlikker. Dat was het πŸ˜‚
Klik om te vergroten...
Oh kennelijk mag het allebei: flessenlikker of flessenschraper.
nl.m.wikipedia.org

Flessenlikker - Wikipedia

nl.m.wikipedia.org nl.m.wikipedia.org

Het oorspronkelijke octrooi spreekt wel van een 'flessenschraper':

BPP eRegister

mijnoctrooi.rvo.nl mijnoctrooi.rvo.nl
S
SnuifcabineLid
01-01-2024, 00:00
#18
Neo-Shulginist zei:
Oh kennelijk mag het allebei: flessenlikker of flessenschraper.
nl.m.wikipedia.org

Flessenlikker - Wikipedia

nl.m.wikipedia.org nl.m.wikipedia.org

Het oorspronkelijke octrooi spreekt wel van een 'flessenschraper':

BPP eRegister

mijnoctrooi.rvo.nl mijnoctrooi.rvo.nl
Klik om te vergroten...
Welke viezerik is het vervolgens flessenlikker gaan noemen:thinking:
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#19
OtherShore zei:
3-MMC is wel iets totaal anders dan MDMA β€” als het gaat om dosering niet vergelijkbaar. PsychonautWiki schat een hoge dosis MDMA op 150 mg, maar een hoge dosis 3-MMC op 350 mg.

De TS geeft aan 400 a 600 mg te gebruiken over een avond. Dat is wel ietsje meer dan verstandig is, maar schrikbarend hoog is het zeker niet.
Klik om te vergroten...
Uit het geringe onderzoek wat er naar is gedaan door een paar Nederlandse instanties, blijkt dat het gemeten gebruik van gebruikers zelden boven 250 milligram uitkomt. Het Trimbos geeft aan dat een gepaste dosering voor slikken van 3MMC tussen de 75 en 250 milligram ligt. En dat is, in tegenstelling tot Psychonautwiki, een instituut dat in het leven is geroepen door het Ministerie van Volksgezondheid om onder andere een betrouwbare bron voor veilig gebruik te zijn. Psychonautwiki is open source; gebruikers van het platform kunnen hun eigen inbreng delen. Welke bron geloof je dan? Mijn voorkeur gaat in zo'n geval duidelijk uit naar het Trimbos Instituut. Op basis van hun informatie is TS echt verkeerd bezig.

Maar goed, zoals ik al aangaf ben ik niet zo bekend met 3MMC, dus ik sluit niet uit dat je gelijkt hebt. Pakweg 80% van het advies wat op dit forum wordt gegeven wordt echter gedaan op basis van eigen ervaringen en een gebrek aan daadwerkelijke kennis, dus daar ben ik altijd waakzaam voor. Je opmerking dat TS 'ietsje meer gebruikt dan verstandig is', wanneer hij op sommige avonden bijna het dubbele gebruikt van wat volgens Psychonautwiki al een hoge dosering is, vind ik er al blijk van geven dat je het te licht opvat. Ik weet dat het haast de norm is geworden dat festivalgangers overdoseringen nemen op dit soort middelen, maar dat maakt het niet okΓ©. Als 350 milligram daadwerkelijk om en nabij de grens is, dan is 600 milligram gewoon een veel te hoge dosering. En er zijn dus meerdere bronnen die 350 milligram al als een overdosering categoriseren.
R
RaveTeef20Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Neo-Shulginist zei:
Echt Nederlands dit πŸ˜‚
Het EDM-equivalent van de flessenschraper.
"Ik heb betaald om muziek te horen, dus dan wil ik ook echt elke noot luisteren die afgespeeld worden, ook al moet ik het laatste beetje energie er compleet uit schrapen."

Bekijk bijlage 56656
Klik om te vergroten...
Hahahahaha 🀣🀣🀣🀣! Maar nee ik was niet serieus met dat ik ook 100% van het feestje wil meemaken maar door de drugs heb ik wel altijd zin om tot het eind te blijven, gevalletje nuchter? Uitgeput is uitgeput ben ik ook meteen naar huis.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."