Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsStructuurformules raden

Structuurformules raden

471 antwoorden
56 weergaven
18-5-2026
H
HuisbaasBobLid
01-01-2024, 00:00
#1
Het is net als een gewoon streepje, als er niks aan het eind staat is het dus een koolstof. Maar idd om aan te geven welke richting het op staat als dat verder niet op te maken is uit de rest van het molecuul. Een gevuld streepje komt omhoog 'van het papier af' en een stippellijn zakt in het papier
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#2
HuisbaasBob zei:
In structuur tekeningen is elke hoek een koolstof atoom. Deze is in organische chemie de hoeksteen dus dat scheelt weer tekenen.

koolstof kan 4 verbindingen aangaan en de waterstof (H) atomen moeten worden ingevuld op de plekken waar er minder dan 4 verbindingen zijn
HuisbaasBob zei:
Niet nodig, is stabiel van zichzelf. Het laten detoneren heb je wel een primair explosief nodig, met een lontje gaat het niet lukken 🌞
HuisbaasBob zei:
Het is net als een gewoon streepje, als er niks aan het eind staat is het dus een koolstof. Maar idd om aan te geven welke richting het op staat als dat verder niet op te maken is uit de rest van het molecuul. Een gevuld streepje komt omhoog 'van het papier af' en een stippellijn zakt in het papier
Klik om te vergroten...
Klik om te vergroten...
Klik om te vergroten...
Wil je mij adopteren als je scheikunde lakei?
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#3
Neo-Shulginist zei:
Benzeenring zonder waterstof? De waterstof-atomen worden meestal weggelaten 'voor het gemak'. Dus bedoel je met of zonder dubbele streepjes? Die streepjes staan namelijk voor een dubbele koolstofbinding, en niet voor waterstof. Je bedoelt misschien de zeshoekige koolstof-structuur zoals rechtsboven in het plaatje van methoxphenidine? Dat is dus een piperidine :wink:

Oh slaat daar de 'zonder waterstof' op? Dat als je een piperidine los tekent dat er dan een 'H' onder wordt gezet. Ja, dat is om de overgebleven covalente binding te illustreren.

Ik had gisteren even dit plaatje erbij gepakt, vind je vast vet:

Bekijk bijlage 48592
en.wikipedia.org

Heterocyclic compound - Wikipedia

en.wikipedia.org en.wikipedia.org
Klik om te vergroten...
C22573BF-BA45-4DEE-B3DB-A5CC129FEE31.jpegIk dacht dat hij benzeen die dubbele streepjes stonden voor waterstof maar wat dom dan had er denk ik h bij gestaan

33DD1DEB-ACB8-4088-B6F2-68C33D5E9561.jpeg
Ik had die n niet gezien, dus een piperidine idd. Dacht dat het een benzeenring was die zijn dubbele koolstof bindingen was verloren.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#4
Neo-Shulginist zei:
Benzeenring zonder waterstof? De waterstof-atomen worden meestal weggelaten 'voor het gemak'. Dus bedoel je met of zonder dubbele streepjes? Die streepjes staan namelijk voor een dubbele koolstofbinding, en niet voor waterstof. Je bedoelt misschien de zeshoekige koolstof-structuur zoals rechtsboven in het plaatje van methoxphenidine? Dat is dus een piperidine :wink:

Oh slaat daar de 'zonder waterstof' op? Dat als je een piperidine los tekent dat er dan een 'H' onder wordt gezet. Ja, dat is om de overgebleven covalente binding te illustreren.

Ik had gisteren even dit plaatje erbij gepakt, vind je vast vet:

Bekijk bijlage 48592
en.wikipedia.org

Heterocyclic compound - Wikipedia

en.wikipedia.org en.wikipedia.org
Klik om te vergroten...
Dat plaatje had je die van mij? Had ik geüpload volgens mij. Of kwam je hem toevallig tegen? Ik ga deze als poster bestelen en op mijn kamer plakken
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#5
Dirkjan zei:
Bekijk bijlage 48593

Ik dacht dat hij benzeen die dubbele streepjes stonden voor waterstof maar wat dom dan had er denk ik h bij gestaan
Klik om te vergroten...
Ja, nouja, da's niet per se dom. Dit zijn gewoon dingen die je leert bij scheikunde in de tweede fase havo/vwo. Als je dat niet gehad hebt..

Als je deze twee video's even kijkt dan zou je het moeten snappen:


en

N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#6
Dirkjan zei:
Dat plaatje had je die van mij? Had ik geüpload volgens mij. Of kwam je hem toevallig tegen? Ik ga deze als poster bestelen en op mijn kamer plakken
Klik om te vergroten...
Nee ik had het van Wikipedia. Maar misschien onafhankelijk van elkaar gegoogled :wink:
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#7
Neo-Shulginist zei:
Nee ik had het van Wikipedia. Maar misschien onafhankelijk van elkaar gegoogled :wink:
Klik om te vergroten...
Ik had hem toevallig gepost vond het toeval. Heb uren naar die poster zitten kijken.
39D0F332-5BD9-4C50-96A2-D09F15231A9D.png
D
De ZeemeermanLid
01-01-2024, 00:00
#8
FAFEED99-B78D-430E-B98C-3D65EF3D6715.png
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik heb er achteraf spijt van dat ik op het VWO zo lui was dat ik die exacte vakken heb laten vallen omdat ik er niet zo goed in was. Jammerlijk. Als ik het opnieuw zou doen, had ik mezelf een schop onder m’n reet gegeven.

Ik heb dus weinig toe te voegen met m’n kennisgebrek. Maar leuk om dit topic te lezen. ^^ Stofjes zijn rare en interessante dingesen.

Heb een LSD-molecuul aan m’n huissleutel hangen. <3
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#10
De Zeemeerman zei:
Bekijk bijlage 48625
Klik om te vergroten...
Natrium bicarbonaat?
Ik heb geen idee man
H
HuisbaasBobLid
01-01-2024, 00:00
#11
De Zeemeerman zei:
Bekijk bijlage 48625
Klik om te vergroten...
Au is goud en Hg kwik dus dan was Ag volgens mij zilver. In een zout verbinding met NO3 krijg je dan zilver nitraat.

Kalium nitraat en ammonium nitraat zou je nu ook moeten kunnen inbeelden
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#12
HuisbaasBob zei:
Elke koolstof moet 4 verbindingen aan gaan, dus wanneer je er een ring van maakt is elke koolstof met zijn 2 buren verbonden en heb je dus per koolstof nog 2 waterstof over. Deze worden eigenlijk nooit getekend uit praktische overwegingen en vul je in op de plekken waar er verbindingen over zijn.

Je hebt ook dubbele verbindingen, waar er tussen 2 atomen dus 2 van de beschikbare plekken gebruikt worden, en deze worden met een dubbele streep getekend.

Een benzeen is een vrij aparte structuur. De 3 dubbele bindingen zijn niet gelokaliseerd en verdelen zich in de ring. (Te) simpel gezegd gaan ze dus in een treintje rond


Een 6hoek zonder die dubbele strepen is cyclohexaan en heeft dus ook juist meer waterstof atomen
Klik om te vergroten...
Thanks voor de info. Ik zat wat te zoeken, en kwam dit tegen:

4B65D3C1-BEA5-4278-AC2D-B1F57544E29A.jpeg
Een stimulant met cyclohexaan
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#13
Tijdloos zei:
Bekijk bijlage 48646


Gok dat deze makkelijk (redelijk makkelijk zover ik het begrijp) is voor de kenners
Klik om te vergroten...
Een hangmat
H
HuisbaasBobLid
01-01-2024, 00:00
#14
Dirkjan zei:
Hoe heet die benzeenring zonder waterstof eigenlijk? Dus die lege zeshoek?
Klik om te vergroten...
Elke koolstof moet 4 verbindingen aan gaan, dus wanneer je er een ring van maakt is elke koolstof met zijn 2 buren verbonden en heb je dus per koolstof nog 2 waterstof over. Deze worden eigenlijk nooit getekend uit praktische overwegingen en vul je in op de plekken waar er verbindingen over zijn.

Je hebt ook dubbele verbindingen, waar er tussen 2 atomen dus 2 van de beschikbare plekken gebruikt worden, en deze worden met een dubbele streep getekend.

Een benzeen is een vrij aparte structuur. De 3 dubbele bindingen zijn niet gelokaliseerd en verdelen zich in de ring. (Te) simpel gezegd gaan ze dus in een treintje rond


Een 6hoek zonder die dubbele strepen is cyclohexaan en heeft dus ook juist meer waterstof atomen
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#15
Dirkjan zei:
Een hangmat
Klik om te vergroten...
lol zo ziet het er wel uit dat zou pas handig zijn als 2-cb e.d ook te lezen zouden zijn maar da's natuurlijk onzin te zeggen , maar dacht dat jij of Bob het wel wisten :sunglasses:
H
HuisbaasBobLid
01-01-2024, 00:00
#16
Tijdloos zei:
Bekijk bijlage 48646


Gok dat deze makkelijk (redelijk makkelijk zover ik het begrijp) is voor de kenners
Klik om te vergroten...
Azijnzeikerij
H
HuisbaasBobLid
01-01-2024, 00:00
#17
Dirkjan zei:
Thanks voor de info. Ik zat wat te zoeken, en kwam dit tegen:

Bekijk bijlage 48647
Een stimulant met cyclohexaan
Klik om te vergroten...
Interessant. Het is amfetamine maar dan net niet.

Volgens internet zijn de effecten een stuk matiger /meer bijeffecten dan de benzeenring stims. Vraag me af wat de mechaniek erachter is. Aromatische verbindingen zijn wel een stuk stabieler
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#18
HuisbaasBob zei:
Azijnzeikerij
Klik om te vergroten...
Mercury (kwik)
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#19
Tijdloos zei:
Mercury (kwik)
Klik om te vergroten...
That was a kwik response
H
HuisbaasBobLid
01-01-2024, 00:00
#20
Tijdloos zei:
Mercury (kwik)
Klik om te vergroten...
Ik zie 2 acetaat groepen (de conjugaat base van azijn) aan een kwik, maar ik wou het niet meteen verklappen 🦆


OT:
geen gegoogle. Je krijgt ook deels punten als je je redenatie neer zet
polyethylene-pe-polythene-polyethene-plastic-chemical-structure-skeletal-formula-PH004R~2.jpg

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...1819202122...24
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."