Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMoeder verslaafd

Moeder verslaafd

30 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
J
Javelin FGM-148FLid
01-01-2024, 00:00
#1
Dani_ zei:
Even een update...

Ze heeft dus gister €70,- van mijn oma geleend en is toen later gaan halen met de smoes dat zij iemand moest ophalen.

Nu heeft ze weer 50€ geleend van mijn oma en is er dus weer met mijn auto vandoor..

Hoe ernstig is dit? Ik neem aan dat je voor 70€ wel iets kan halen voor een aantal dagen en dat dat niet in 1 dag op kan zijn..... toch?! 😥
Klik om te vergroten...
Het is absoluut mogelijk 1 gr en zelfs meer per dag opsnuiven. Of je moeder het echt doet of nog iets anders koopt is niet zeker, maar suspicious…
D
Dani_Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Javelin FGM-148F zei:
Het is absoluut mogelijk 1 gr en zelfs meer per dag opsnuiven. Of je moeder het echt doet of nog iets anders koopt is niet zeker, maar suspicious…
Klik om te vergroten...
Het begint zover ik weet 'sochtends vroeg en eindigd 's avonds laat.. ik weet niet in welke hoeveelheid en in welk tijdsbestek erbij gepakt word.. 😅

Ik ben iniedergeval begonnen met bewijs verzamelen (screenshot van locatie, foto's van de lege packs...) Hopen dat ik binnekort het gesprek kan aangaan..
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Dani_ zei:
Even een update...

Ze heeft dus gister €70,- van mijn oma geleend en is toen later gaan halen met de smoes dat zij iemand moest ophalen.

Nu heeft ze weer 50€ geleend van mijn oma en is er dus weer met mijn auto vandoor..

Hoe ernstig is dit? Ik neem aan dat je voor 70€ wel iets kan halen voor een aantal dagen en dat dat niet in 1 dag op kan zijn..... toch?! 😥
Klik om te vergroten...
Naja opzich kan het zo opzijn. Dat is eigenlijk niet zo moeilijk voor iemand die verslaafd is.

Misschien je oma duidelijk proberen te maken dat ze je ma geen geld meer moet geven.

En Misschien ervoor zorgen dat je ma niet meer bij je auto sleutels kan. Stel ze maakt een ongeluk wat dan? Stel ze rijd iemand aan wat dan?

Ik zou zelf niet zo lang hiermee kunnen rondlopen en gewoon open kaart spelen. (Zonder beschuldigingen en verwijten)
Het ergste wat kan gebeuren is dat ze kei hard ontkent en zichzelf eruit probeert te lullen.. Althans ik denk dat dat het ergste is. Maar ook dat komt vast wel goed want zij weet dat jij weet.

Spreek vanuit je hart :twohearts:
J
Javelin FGM-148FLid
01-01-2024, 00:00
#4
Dani_ zei:
Hoe ernstig is dit? Ik neem aan dat je voor 70€ wel iets kan halen voor een aantal dagen en dat dat niet in 1 dag op kan zijn..... toch?!
Klik om te vergroten...
Probeer nu niet te diep denken over de hoeveelheid van haar gebruik , dit is niet zo belangrijk nu.
Hou maar jezelf bezig met de voorbereiding voor het gesprek.
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#5
Wat een vervelende situatie! Sowieso goed om te confronteren. De kans is vrij groot dat zij in jouw auto onder invloed rond rijdt. Daarmee brengt zij zichzelf en anderen in gevaar. De roze olifant in de kamer moet worden besproken.
D
Dani_Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Bedankt voor de lieve reacties weer, ik voel me nu niet meer zo alleen.. ❤

@N3K0 het is heel moeilijk geweest om er zo lang mee rond te lopen.. maar ik begin nu te merken dat het me begint op te breken..

En jullie hebben gelijk over het feit dat ze onder invloed in mijn auto rond rijd en daarmee ongelukken kan veroorzaken. Dat zou een nachtmerrie zijn..
Ik ga met mijn oma praten zodat ze mijn moeder geen geld meer mag lenen, ik zal nog niet de reden vertelen.. daar wacht ik nog even mee. Maar wel dat het beter is als ze het even niet meer doet.

Ondertussen ga ik mezelf voorbereiden op het gesprek.. Mocht er nog iemand zijn met goed advies, is het harstikke welkom! 🥺
H
HappyMindLid
01-01-2024, 00:00
#7
Dani_ zei:
Bedankt voor de lieve reacties weer, ik voel me nu niet meer zo alleen.. ❤

@N3K0 het is heel moeilijk geweest om er zo lang mee rond te lopen.. maar ik begin nu te merken dat het me begint op te breken..

En jullie hebben gelijk over het feit dat ze onder invloed in mijn auto rond rijd en daarmee ongelukken kan veroorzaken. Dat zou een nachtmerrie zijn..
Ik ga met mijn oma praten zodat ze mijn moeder geen geld meer mag lenen, ik zal nog niet de reden vertelen.. daar wacht ik nog even mee. Maar wel dat het beter is als ze het even niet meer doet.

Ondertussen ga ik mezelf voorbereiden op het gesprek.. Mocht er nog iemand zijn met goed advies, is het harstikke welkom! 🥺
Klik om te vergroten...
Ik vind je al hartstikke dapper dat je je moeder wil gaan confronteren. Ze zal het misschien gaan ontkennen, in de verdediging schieten of boos worden, maar jouw intentie komt voort uit liefde voor jouw moeder. Je hebt het beste met haar voor. Maar tegelijkertijd gaat je moeder nu over jouw grenzen heen door je auto bv te lenen dus het is goed dat je voor jezelf opkomt. Het is belangrijk dat je haar niet indirect "helpt", dus geen geld lenen of toegang geven tot jouw auto.

Wat mij helpt in moeilijke gesprekken is van tevoren wat steekwoorden opschrijven, zodat je ergens op terug kunt vallen wanneer je het moeilijk hebt.

You got this! En je kan hier alles van je afschrijven als je dat fijn vindt 💛
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#8
Dani_ zei:
Ondertussen ga ik mezelf voorbereiden op het gesprek.. Mocht er nog iemand zijn met goed advies, is het harstikke welkom! 🥺
Klik om te vergroten...
Is er iemand in je vertrouwenskring (en die van je moeder) die je deelgenoot kunt maken van deze situatie? Het lijkt er nu op dat je deze last op enkel jouw schouders draagt, terwijl dat niet misschien niet hoeft. Enerzijds wil je je moeder natuurlijk niet teveel in een hoek drijven, maar door dit gesprek niet 1 op 1 te voeren voorkom je in ieder geval dat ‘t wellicht te persoonlijk wordt of op jou wordt afgewend.
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Misschien kan het helpen om een brief te schrijven naar je moeder zonder rekening te houden met vanalles.

En dan vanuit daar kijken wat je daadwerkelijk echt tegen haar wilt zeggen.
P
PompoenLid
01-01-2024, 00:00
#10
Damius zei:
Is er iemand in je vertrouwenskring (en die van je moeder) die je deelgenoot kunt maken van deze situatie? Het lijkt er nu op dat je deze last op enkel jouw schouders draagt, terwijl dat niet misschien niet hoeft. Enerzijds wil je je moeder natuurlijk niet teveel in een hoek drijven, maar door dit gesprek niet 1 op 1 te voeren voorkom je in ieder geval dat ‘t wellicht te persoonlijk wordt of op jou wordt afgewend.
Klik om te vergroten...
Dit vind ik een hartstikke goede tip. Vandaar dat ik in eerste instantie geneigd was om te zeggen dat je je oma ook inlicht. Maar ik ken je oma natuurlijk niet en weet niet hoe dat bij haar valt. Misschien kun je inderdaad een familielid (broer of zus van je moeder) of een vriendin of iemand anders met wie zij (en jij) een goede klik heeft, betrekken? Naast dat de boodschap dan misschien ook duidelijker bij haar binnenkomt, kan de ander je ook bijstaan tijdens het gesprek en loop je er inderdaad niet alleen mee rond.

Mijn tip voor tijdens het gesprek is om te proberen niet teveel in de verwijten terecht te komen. Verslaving is een ziekte en je moeder wil dit zelf ook niet. Probeer aan je geven dat je je zorgen maakt en met haar wil zoeken naar hulp. Hopelijk staat ze er al voor open, al is er ook best een kans dat ze gaat ontkennen en de bal zelfs terug gaat kaatsen. Goed om daarop voorbereid te zijn en je grenzen goed aan te geven.

Kan me voorstellen dat dit alles heel veel met je doet. Super dapper dat je hier om tips vraagt en het gesprek met je moeder aan wil gaan. Lijkt me enorm lastig, maar wel het juiste om te doen. veel sterkte!!
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#11
Dani_ zei:
Bedankt voor de lieve reacties weer, ik voel me nu niet meer zo alleen.. ❤

@N3K0 het is heel moeilijk geweest om er zo lang mee rond te lopen.. maar ik begin nu te merken dat het me begint op te breken..

En jullie hebben gelijk over het feit dat ze onder invloed in mijn auto rond rijd en daarmee ongelukken kan veroorzaken. Dat zou een nachtmerrie zijn..
Ik ga met mijn oma praten zodat ze mijn moeder geen geld meer mag lenen, ik zal nog niet de reden vertelen.. daar wacht ik nog even mee. Maar wel dat het beter is als ze het even niet meer doet.

Ondertussen ga ik mezelf voorbereiden op het gesprek.. Mocht er nog iemand zijn met goed advies, is het harstikke welkom! 🥺
Klik om te vergroten...
Ga eerst eens naar Nar-Anon, praat met de mensen daar over de situatie. Eventueel even naar de huisarts.
G
Gelato43Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Een familielid erbij betrekken is inderdaad een goede optie, ik heb zelf mijn vader ook betrokken bij een gesprek als dit omdat ik me erg zorgen maakte over een familielid die redelijk veel miauw gebruikte in het weekend en niet naar mij en mijn broer wou luisteren. Het is wel een behoorlijke stap die je niet altijd zomaar even zet maar hou a.u.b. in je achterhoofd dat je dit langzaamaan echt heel erg kan gaan slopen, mentaal en uiteindelijk daardoor ook fysiek als je het bij jezelf blijft houden.

Dit soort gesprekken horen (helaas) ook bij het leven, maar uit ervaring kan ik je wel vertellen dat dit heel goed kan zijn voor je eigen ontwikkeling!

Eerlijkheid binnen je kleine cirkel is echt belangrijk en ik heb daar ook jaren voor moeten strijden voordat mijn ouders inzagen hoe belangrijk dat is over dit onderwerp.
P
PompoenLid
01-01-2024, 00:00
#13
Hoe gaat het nu @Dani_ ? Weet je al of/hoe/wanneer je het gesprek aangaat? Heb je het met iemand kunnen delen?
m
mitchieeeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Praat met der erover
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#15
Tsjeeeeses wat een moeilijke situatie.....
Ik hoop, dat je moeder toch een beetje openstaat voor een goed diepgaand gesprek want deze gang van zaken kan zo natuurlijk niet zo door blijven gaan.
Straks raakt je moeder alles kwijt, het huis, haar relaties, al haar geld en nog heel veel meer.
Ik zou proberen om daar een goed moment voor te nemen, als je moeder in een justice bui is en dat de sfeer ook rustig is.
Ga geen verwijten maken. Probeer rustig en kalm te praten, dan komen de woorden goed binnen en dan heb je de meeste kans op succes.
Van belang is het om te weten te komen wat je moeder precies wil.
Als zij geen hulp wil, dan wordt het nog veel beroerder....
Zorg zo mogelijk dat ze geen geld meer kan lenen als dat lukt.
Probe er haar uit je auto te houden. Zoals gezegd is het onder invloed rijden echt zeer gevaarlijk, stel dat er een ongeval gebeurt waarbij iemand zwaar gewond raakt....dan zijn de gevolgen niet te overzien van ellende voor iedereen die erbij betrokken is....

Alle sterkte toegewenst!
Het zal niet meevallen om dit op te lossen...
Laat je hier weten hoe het met jullie verder gaat?
D
Dani_Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Pompoen zei:
Hoe gaat het nu @Dani_ ? Weet je al of/hoe/wanneer je het gesprek aangaat? Heb je het met iemand kunnen delen?
Klik om te vergroten...
Nog eigenlijk geen vooruitgang helaas.. heb het er erg moeilijk mee, ook omdat ik een heftige tijd achter de rug heb en zij er wel voor mij is geweest. Dat maakt het erg lastig om haar ermee te confronteren.
Wel is het gelukt om mijn oma te vertellen mijn moeder even geen geld meer uit te lenen, de reden heb ik nog even voor mij gehouden.

Ik heb een meeting bij mij in de buurt gevonden waar ik volgende week naar toe ga. Hopenlijk krijg ik daar tips hoe ik ermee om kan gaan.

Wel heb ik onwijs veel gehad aan de reacties hier, waardeer het echt enorm! ♥️ Ga ik ook zeker wat mee doen.
Ik ga even zelf landen en me klaarmaken voor het gesprek..... Update volgt.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#17
Hoe gaatt het met je, en hoe gaat het met je moeder?
Heeft h e t gesprek al plaatsgevonden?
D
Dani_Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Hoi allemaal, ik ben vrij nieuw op dit forum.. maar hoop dat jullie mij kunnen helpen. :)

Ik ben een beetje ten einde raad, mijn moeder is al een aantal jaar verslaafd aan cocaïne (denk ik, ik vind pony packs..)

Ik ben hier ook al een aantal jaar geleden (ik denk 2016?) achter gekomen, maar eigenlijk nooit wat gezegt omdat ik dacht dat het wel mee zou vallen en misschien eenmalig was? Maar niks is minder waar, ze gebruikt dagelijks en ook echt wel regelmatig.

Waar ik mee zit is sowiso dat het om haar gezondheid gaat natuurlijk! Maar ze leent ook geld van mij en mijn oma ervoor, met elke keer de smoes dat het voor de belastingdienst is, of dat ze iets anders moet betalen.. sinds ik erachter ben gekomen, leen ik haar zo min mogelijk geld, omdat ik hier absoluut niet aan mee wil betalen! Ook gebruikt ze mijn auto om dagelijks heen en weer te rijden. Ik probeer soms gewoon zo lang mogelijk weg te blijven, zodat ze niks kan halen.. maar goed, wie iets wil komt er sowiso wel aan.

Gister zaten we in de auto en deed ze alsof iemand haar belde die haar hulp nodig had, nadat ze eerder geld had gevraagd aan mijn oma.. ik wist alweer hoe laat het was. 🙄

Ook snuit (ja snuit) ze echt heel erg veel en hard en vooral bloed. Kan dit komen door de cocaïne? Soms snuit ze wel 10 minuten lang.

Ik heb jullie advies nodig, hoe kan ik dit ter sprake brengen? Ik ben er gewoon een beetje klaar mee.. maar ben heel erg bang voor haar reactie.. 😢

Liefs xx
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Wat een moeilijke situatie!
Ik heb geen idee hoe je dit aan kunt pakken, alleen wil ik je zeggen dat ik niet meer in verslaving aan middelen geloof. Oftewel, ik denk dat je moeder momenteel waarschijnlijk niet zonder cocaïne kan, maar denk dan dat ze vast zit en zelf radeloos is.
Alsof ze niet weet hoe ze de toekomst in moet en gevangen zit in iets uit haar verleden.
Enig idee waarom je moeder zo vast zit? Hebben jullie het wel eens over traumatische gebeurtenissen, angsten en kansloze toekomstbeelden?
Heel veel sterkte toegewenst!
J
Javelin FGM-148FLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik vind dat jij in gesprek met je moeder moet gaan.
Eerlijk zeggen dat jij van haar gebruik allang weet en maakt enorme zorgen over haar lichamelijke en geestelijke gezondheid. Dat je van haar houdt en wilt dat ze nog lang en gelukkig leeft en dat jullie samen leuke dingen ( blijven) kunnen doen . Dat jij haar zal steunen als ze beslissing neemt om naar de HA te gaan om hulp te zoeken. Dat jij weet dat verslaving een ziekte is .
Haar reactie kan ik niet voorspellen maar ik sluit niet uit dat zij gelijk in verdediging gaat en dan helemaal in aanval uit angst, frustratie en woede. Daar moet je klaar voor zijn.
Veel mensen hebben ff tijd nodig om te toegeven dat zij in problemen zitten.
Ik vind verstandig ook even tegen haar zeggen dat je geen auto en geen geld meer gaat lenen , vooral de auto, omdat onder invloed rijden , zelfs als diegene denkt dat hij heel nuchter is, strafbaar en gevaarlijk is.

misschien deze link zal je een beetje helpen:
www.afkickkliniekwijzer.nl

Omgaan met een verslaafde: Een Stappenplan

Hoe moet je omgaan met een verslaafde? Dit stappenplan kan je helpen met de juiste aanpak en de weg naar herstel. Kijk ook het RTL 4 programma 'Verslaafd!'
www.afkickkliniekwijzer.nl www.afkickkliniekwijzer.nl

Iig veel succes toegewenst!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."