Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHardstyle Origins

Hardstyle Origins

361 antwoorden
27 weergaven
18-5-2026
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#1
alles gaat voorbij zei:
Ik vind alleen earlyhardstyle mooi, denk dat ik in 2003/4 al ben afgehaakt. In het begin was klonk het zo fris en was het zo creatief en orgineel.
Klik om te vergroten...
Ja ben het wel eens wb de originaliteit idd. Al waren de beginjaren van de golden age ook origineel. Het concept veranderde gewoon totaal. Van een meer acid/trance sound naar een build up met een (mid)intro, break, climax, outro. De italianen hadden dan vaak nog een dubbele mid intro, wat de plaat langer maakte en ook leuker om te mixxen.

Zie hier. Na de eerste mid komt een volgende mid, die net wat afwijkt van de eerste en nog meer build-up creëert naar de break- en climax.


Tegenwoordig zijn alle plaatjes max 3 minuten en vaak ZONDER in en outro. Het mixxen is meer knip en plak werk geworden. Ik vind het waardeloos en zelfs minachting naar publiek. Maar goed wie ben ik. Vandaag willen we 30 plaatjes in een uur horen en interesseert het niemand of en hoe er gemixt wordt. Daar kwam ik juist voor: Pavo of DJ Vince die met 4 decks tegelijk draaiden en alle platen door elkaar samplede met 1 bassline. Heerlijk. Maar dat boeit dus niemand nog wat. All about the drop en hoe harder hoe gekker hoe beter.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik vind het een leuk topic @alles gaat voorbij! Om nog even over kicks door te lullen...

Toen DJ Thera z'n "comeback" maakte, na vroeger onderdeel te zijn geweest van Brennan & Heart (Thera is anagram van Heart) en Brennan & Heart, Brennan Heart werd (Fabian Bohn) en als soloproject door ging en mee ging in de flow van de toen bestaande hardstyle (overgang van early naar de >05 periode), kwam hij (Thera dus) met de gated kick. Vaak ook gezamenlijk met reversed bass en een wat rauwer, meer early achtigere sound.

Hij richtte toen zijn label "Theracords" op, wat uiteindelijk enorm aansloeg en eigenlijk gezien kan worden als de basis voor de splitsing tussen euphoric en raw hardstyle. Dit is later nog veel verder geevolueerd (of zeg maar gerust geëscaleerd als je het mij vraagt😂😂)

Maar dat klinkt oa zo


En ook wat experimenteler zoals Wavolizer toen ten gehore bracht

j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik ga morgen die plaatjes hierboven even luisteren...
Vandaag wel weer genoeg herrie gehoord

Zanza zei:
Ja ben het wel eens wb de originaliteit idd. Al waren de beginjaren van de golden age ook origineel. Het concept veranderde gewoon totaal. Van een meer acid/trance sound naar een build up met een (mid)intro, break, climax, outro. De italianen hadden dan vaak nog een dubbele mid intro, wat de plaat langer maakte en ook leuker om te mixxen.
Klik om te vergroten...
En toen is er ook dat melodieuze waar jij het over had aan toegevoegd? Dat herken ik nu in dat plaatje van the hose. Die melodie klinkt alsof er een soort verhaaltje is.

Die zit hier ook in

j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#4
De Dunne zei:
Klik om te vergroten...
Best een leuk nummer, maar is dit ook hardstyle?
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#5
alles gaat voorbij zei:
Best een leuk nummer, maar is dit ook hardstyle?
Klik om te vergroten...

Ik vind het harder dan ik meestal luister.
Dit word door oa Charlotte de Witt gebruikt in sets.

Charlotte de Witt valt toch onder hard style? Voor mij wel als Carl Cox super lover al sinds half jaren'90. 😂
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#6
De Dunne zei:
Ik vind het harder dan ik meestal luister.
Dit word door oa Charlotte de Witt gebruikt in sets.

Charlotte de Witt valt toch onder hard style? Voor mij wel als Carl Cox super lover al sinds half jaren'90. 😂
Klik om te vergroten...

Als ie van Charlotte de Witt komt vind ik hem opeens nog leuker.
Maar zij draait techno dacht ik, net als Carl Cox.

Ik dacht eerst dat het een oud nummer was, maar hij is net nieuw ja.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#7
alles gaat voorbij zei:
Als ie van Charlotte de Witt komt vind ik hem opeens nog leuker.
Maar zij draait techno dacht ik, net als Carl Cox.

Ik dacht eerst dat het een oud nummer was, maar hij is net nieuw ja.
Klik om te vergroten...

Ik vind behoorlijk verschil, voor in de bpm, tussen de Witt en Cox. Het is beiden wel techno.
iEn Cox is gewoon technisch veel beter door ervaring. Maar smaken verschillen.

Valt hardstyle niet onder techno? Ik ken al die sub techno benamingen niet hahaha. Hoe de techno sub styl van Carl Cox heet weet ik ook niet. 😂😂🤣
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#8
De Dunne zei:
Ik vind behoorlijk verschil, voor in de bpm, tussen de Witt en Cox. Het is beiden wel techno.
iEn Cox is gewoon technisch veel beter door ervaring. Maar smaken verschillen.

Valt hardstyle niet onder techno? Ik ken al die sub techno benamingen niet hahaha. Hoe de techno sub styl van Carl Cox heet weet ik ook niet. 😂😂🤣
Klik om te vergroten...

Ik vind die set van Carl Cox ook best wel hard.
Komt dat nu nummer van Charlotte de Witt uit een set?
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#9
Echte hardstyle por favor!

Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#10
Oke laatste voor vandaag😁Activator ook altijd een van de topitalianen geweest. Veel dikke tracks, waarbij deze mijn meest gewaardeerde is en blijft. Weet nog hoe ik m voor t eerst live in de HMH hoorde op oudejaarsnacht 2006-07 op dat geluidssystseem... poah hehehe tering

P
Powder RangerLid
01-01-2024, 00:00
#11
Zanza zei:
Waarom scantraxx dan degene was die dat deed
Klik om te vergroten...
Ik weet vrij zeker dat dat van de hand van Dov Elkabas kwam (The Prophet) hij is altijd van het oude eren geweest maar ook meegaan met de tijd. Waarschijnlijk 1 van de vele redenen waarom hij een 35 jaar lange succesvolle carrière heeft gehad. Zijn laatste set van zijn carrière op Defqon1 2023 is nog altijd de beste set die ik ooit heb mogen aanschouwen. Zie meer dan 100 sets per jaar live dus dat top plekje is echt uitzonderlijk. Zijn laatste Qlimax set staat ook in de top 5 ooit. Een fenomeen was het, levende legende
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#12
Deze afsluitset is mij altijd bijgebleven van hem. Defqon 2007 ook (hence de bad quality video haha)


Prophet was overigens niet per se een goede dj. Hij wist wel heel goed welke platen ie moest draaien en draaide altijd nieuwe en verrassende tracks uit zijn stal. Maar goed ik ging slapen hehe. Groentjes
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#13
Powder Ranger zei:
weet vrij zeker dat dat van de hand van Dov Elkabas kwam (The Prophet) hij is altijd van het oude eren geweest maar ook meegaan met de tijd.
Klik om te vergroten...
Spijker op de kop idd. Scantraxx is letterlijk groot geworden door nieuw talent meteen mee te laten doen. Dbstfn, frontliner (abject in die tijd nog) hhz en wildstylez, etc etc. Waren allemaal totaal onbekende artiesten toen ze tekenden bij scantraxx. Weet nog op defqon 2007 dat ik bij dbstfn in de purple (talentstage) stond bij ze😅 kijk wat die in die 20 jaar die volgden hebben gepresteerd hehe
P
Powder RangerLid
01-01-2024, 00:00
#14
Zanza zei:
dat ik bij dbstfn in de purple (talentstage) stond bij ze😅 kijk wat die in die 20 jaar die volgden hebben gepresteerd hehe
Klik om te vergroten...
Zo ja niet normaal. Echt al jaren fan van die gasten. Ga as November ook naar 20 Years D-Block & S-te-Fan From History to Infinity
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#15
Powder Ranger zei:
Zijn laatste set van zijn carrière op Defqon1 2023
Klik om te vergroten...

Prophet gestopt in 23?
Zijn er nog meer gestopt van de oude garde?
Want van Dana hoor je ook opeens niks meer. Laatste optreden augustus 23.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#16
alles gaat voorbij zei:
@Zanza begrijp ik goed dat dit nu eigenlijk een golden age draadje is geworden?
Klik om te vergroten...
Nee sorry. Ik heb het idd een (beetje) gekaapt. In feite is het beiden early, maar wat jij specifiek bedoelt is idd de 2000-2004 tijd. Ik zal daarover ook gasn posten, maar de discussie over het ontstaan van en het ontwikkelen ervan is wat uit de hand gelopen oeps😇. Raakte iets te enthousiast over hardstyle in general hehe
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#17
Monday reversed bass throwback

P
Powder RangerLid
01-01-2024, 00:00
#18
alles gaat voorbij zei:
Prophet gestopt in 23?
Klik om te vergroten...
Ja helaas wel. Hij was na al die jaren wel beetje klaar met het produceren van het harde (vandaar ze boektitel "uit het hard") en hij wou zich meer focussen op ze jonge kinderen en Scantraxx
Dit was ze laatste set

alles gaat voorbij zei:
Zijn er nog meer gestopt van de oude garde?
Klik om te vergroten...
draaien bijna allemaal nog, meeste op Classics en Early feesten
Ken alleen Dana en Outblast bedenken die gestopt zijn. Dana is gestopt door medische redenen, als ik het me goed herinner een spierziekte. Outblast is gestopt omdat hij de motivatie niet meer op kon brengen
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#19
Powder Ranger zei:
set
Klik om te vergroten...

Wat een mooi decor

Powder Ranger zei:
Dana is gestopt door medische redenen, als ik het me goed herinner een spierziekte.
Klik om te vergroten...

Hoe weet jij dat dan? Want ik kan er niks over vinden.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#20
De Dunne zei:
Maar ik zit dit topic te “vervuilen” met NIET oude hard style. Sorry! 🙏🏼
Klik om te vergroten...

Nog eentje dan @Powder Ranger 🤣



De vorige was de zaterdag en deze de zondag.

😍

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...56789...19
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."