Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAntwoord week 23 Speekseltesten in het verkeer

Antwoord week 23 Speekseltesten in het verkeer

28 antwoorden
33 weergaven
18-5-2026
s
sethLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ze krijgen geen boete, wel 12uur rijverbod en een bloedtest.
N
NorthernLightBELid
01-01-2024, 00:00
#2
Stond in de krant dat ADHD patienten die dex nemen geen speekseltesten moeten doen
s
sethLid
01-01-2024, 00:00
#3
http://www.skynet.be/nieuws-sport/nieuws/detail?id=716258
s
spacelordLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik heb gehoord en vind ook op internet dat je met lysterine (mondwater) de test kan omzeilen zodat deze altijd negatief aanduidt. In hoeverre is dit onzin of de oplossing :sunglasses: ?
t
tdolLid
01-01-2024, 00:00
#5
Kan iemand me vertellen of deze speekseltesten ook positief aangeven bij het gebruik van benzodiazepines?
E
EinsteinLid
01-01-2024, 00:00
#6
Volgens de interwebs bestaan er wel zulke testen, maar worden deze niet gebruikt. Toch lijkt het me niet erg slim om de wagen in te stappen terwijl je aan de benzo's bent.
D
Drugs InfolijnLid
01-01-2024, 00:00
#7
Vraag:
Hi in belgie voeren ze nu de speekseltest in. Maar wat als je ADHD medicatie moet nemen? teken je dan niet voor Amfetamine
Klik om te vergroten...

Antwoord:
In Nederland zal je waarschijnlijk een positieve uitslag krijgen op amfetamine als je Ritalin slikt en een speekseltest moet doen. Voor zover nu bekend maken deze speeksteltesten namelijk geen onderscheid tussen dexamfetamine en gewone amfetamine. Maar als je positief test op een speekseltest zal je mee moeten naar het politiebureau om een bloedtest te ondergaan. Hierbij kunnen ze wel zien dat het om dexamfetamine gaat en als jij kunt aantonen dat je dit voorgeschreven krijgt, zal er niets aan de hand zijn.

Het wetsvoorstel over de invoering van speekseltesten is naar de Kamer gegaan, maar naar verwachting wordt daar pas in april 2011 een besluit over genomen. Als besloten wordt de speekseltest in te voeren, zal dit waarschijnlijk pas in 2012 zijn.

In België is de speekseltest al 1 oktober van dit jaar ingevoerd. De agent loopt eerst een checklist met signalen van drugsgebruik na, dan volgt een speekselscreeningtestje en als die positief is komt er meteen een rijverbod van 12 uur. In tussentijd moet een speekselanalyse in een laboratorium gebeuren om vals-positieven uit te sluiten. Alleen zijn deze analyses nog niet uitvoerbaar om technische of praktische redenen. Voorlopig voeren ze daarom bloedanalyses uit. Als men hierop positief bevonden wordt, volgt een behoorlijke boete en eventueel een celstraf + zijn alle kosten van het speekselonderzoek voor de betrokkene. De uitslag van een bloedanalyse laat echter wel een paar dagen op zich wachten. In de tussentijd moet je om de 12 uur een speekseltest ondergaan. Is de uitslag hiervan positief, dan wordt het rijverbod verlengd met 12 uur net zo lang tot je een negatieve uitslag hebt.
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#8
Drugsenuitgaan zei:
In Nederland zal je waarschijnlijk een positieve uitslag krijgen op amfetamine als je Ritalin slikt en een speekseltest moet doen. Voor zover nu bekend maken deze speeksteltesten namelijk geen onderscheid tussen dexamfetamine en gewone amfetamine. Maar als je positief test op een speekseltest zal je mee moeten naar het politiebureau om een bloedtest te ondergaan. Hierbij kunnen ze wel zien dat het om dexamfetamine gaat en als jij kunt aantonen dat je dit voorgeschreven krijgt, zal er niets aan de hand zijn.
Klik om te vergroten...

Ritalin is toch Methylfenidaat, geen dexamfetamine? :)
E
EinsteinLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ritalin is inderdaad methylfenidaat, een stof die wel gelijkenis vertoont met amfetamine maar zeker niet hetzelfde is. Volgens artikelen op internet reageert de speekseltest inderdaad "in sommige gevallen" (?) op methylfenidaat, er staat niet bij of de stof als amfetamine of als cocaïne (waar methylfenidaat ook aan verwant is) wordt gedetecteerd.
http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenl...seltest-ook-positief-bij-ADHD-medicatie.dhtml

Als je dexamfetamine als medicatie krijgt voorgeschreven ben je sowieso de sjaak, deze stof is qua chemische eigenschappen vrijwel identiek aan recreatieve speed (die ook voor de helft uit dexamfetamine bestaat) en zal dus gegarandeerd positief worden getest voor amfetamine, tenzij de test niet goed werkt.
D
Drugs InfolijnLid
01-01-2024, 00:00
#10
Wat we eigenlijk wilden zeggen is dat zover nu bekend speekseltesten geen onderscheid maken in amfetamine, dexamfetamine en metylfenidaat.
k
knolselderijLid
01-01-2024, 00:00
#11
is wel zuur als je iedere keer mee moet naar het politie bureau
t
tdolLid
01-01-2024, 00:00
#12
Dank je voor je antwoord Einstein.
Ben het ook volledig met je eens. Gebruik ze dan ook niet recreatief. Maar soms kan ik er echt wel eentje gebruiken in bepaalde sociale situaties...
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#13
spacelord zei:
Ik heb gehoord en vind ook op internet dat je met lysterine (mondwater) de test kan omzeilen zodat deze altijd negatief aanduidt. In hoeverre is dit onzin of de oplossing :sunglasses: ?
Klik om te vergroten...

misschien als je het doet en daarna gelijk een test afneemt, maar denk dat dat niet zo gemakkeljk kan eerlijk gezegd. Daarbij moet je dit niet willen weten :P
N
NorthernLightBELid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik zag eergisteren in de krant dat mensen met ADHD uitstelsel krijgen en geen speekseltesten moeten afleggen...geld dit ook voor ADD? Ik heb dat waarschijnlijk en maakt eigenlijk niet uit of ik het heb, dan ga ik toch een bewijsje gaan vragen lijkt me.
F
FronskeLid
01-01-2024, 00:00
#15
Flameon zei:
spacelord zei:
Ik heb gehoord en vind ook op internet dat je met lysterine (mondwater) de test kan omzeilen zodat deze altijd negatief aanduidt. In hoeverre is dit onzin of de oplossing :sunglasses: ?
Klik om te vergroten...

misschien als je het doet en daarna gelijk een test afneemt, maar denk dat dat niet zo gemakkeljk kan eerlijk gezegd. Daarbij moet je dit niet willen weten :P
Klik om te vergroten...

In een programma op de Belgische tv (Telefacts) hebben ze dit getest, en het helpt wel degelijk, maar niet perfect.

http://www.fundalize.com/actua/Nieuwe_s ... er-184991/
P
PammerLid
01-01-2024, 00:00
#16
Zoals hier enkelen al gevraagd hebben of door methylfenidaat de test ook positief kan testen; het antwoord is Ja. Dit geldt ook voor Dexamfetamine. Dit is zeer spijtig dat je dus 12 uur je rijbewijs kan kwijtspelen gewoon omdat je medicatie neemt.
Hetzelfde geldt voor de meeste opiaten: Tramadol, Morfine, Acedicone, Methadon, ...
k
kaasbaasLid
01-01-2024, 00:00
#17
Pammer zei:
seth zei:
je kunt een brief bij de dokter krijgen
Klik om te vergroten...
Nog steeds ben je de pineut.
Klik om te vergroten...

Dus zelfs met zo'n brief word je rijbewijs dan tijdelijk afgepakt omdat ze denken dat het vervalst kan zijn?
k
kaasbaasLid
01-01-2024, 00:00
#18
Pammer zei:
Zoals hier enkelen al gevraagd hebben of door methylfenidaat de test ook positief kan testen; het antwoord is Ja. Dit geldt ook voor Dexamfetamine. Dit is zeer spijtig dat je dus 12 uur je rijbewijs kan kwijtspelen gewoon omdat je medicatie neemt.
Hetzelfde geldt voor de meeste opiaten: Tramadol, Morfine, Acedicone, Methadon, ...
Klik om te vergroten...

Zou het een geldig bewijs zijn als je een (oud) doosje met je medicatie meeneemt in de auto waar op staat dat de medicatie voor jou is bedoelt. En dan natuurlijk je ID laat zien, wat sowieso wel zou moeten, om te bewijzen dat de medicatie ook daadwerkelijk voor jou is?
s
sethLid
01-01-2024, 00:00
#19
je kunt een brief bij de dokter krijgen
P
PammerLid
01-01-2024, 00:00
#20
seth zei:
je kunt een brief bij de dokter krijgen
Klik om te vergroten...
Nog steeds ben je de pineut.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."