#1
LSD is in mijn ogen (en in die van vele anderen) een stuk vergevingsgezinder dan paddo's/truffels.Voor ik LSD probeer maak ik bewust eerst kennis met de effecten van wat vergevingsgezinder psychedelica!
Vat dit niet verkeerd op, maar als je al jaren mediteert en dit niet als een oplossing voor onderliggende problematiek ziet, dan is je meditatie niet wat het eigenlijk wezen moet. Ik ben bang dat meditatie vaak niet goed onderwezen wordt, omdat degene die het onderwijst zelf vaak niet goed weet wat meditatie echt is. Meditatie is een zeer diepgaand en ingrijpend fenomeen, waar vaak veel te licht over gedacht wordt. Van echte meditatie is pas sprake wanneer men voorbij het verstand gaat, wat betekent dat men voorbij de voor waarheid aangenomen concepten van het verstand gaat. Enkele concepten die men hierbij vaak over het hoofd ziet omdat ze zo schijnbaar absoluut waar lijken te zijn, zijn bijvoorbeeld: tijd, ruimte, materie. Zolang men niet het geloof in deze concepten (want dat zijn ze) uitstelt kan er geen sprake zijn van meditatie. Hier zijn nu als de ondoorgrondelijke eeuwigheid die je bent is de enige echte meditatie.Bedankt voor de tips! Mediteren doe ik al jaren (hoewel ik het periodes laat voor wat het is). Het is voor mij een hulpmiddel om beter om te gaan met mezelf, maar geen oplossing voor onderliggende problematiek. Misschien kan ik via die weg nog vooruitgang boeken; hopelijk kan de (volgende) psy mij hier beter in begeleiden.
Let er dus heel goed op dat je tijdens het mediteren niet bijvoorbeeld denkt 'ik zit in deze kamer als persoon te mediteren op deze vrijdag avond'. In deze gedachte heb je bovenstaande concepten al aangenomen als waarheid en kan er simpelweg geen sprake zijn van meditatie. Heb je wel deze of een vergelijkbare gedachte, aanschouw deze dan, maar geloof het niet. Pas wanneer je je geloof in álle concepten uitstelt, vindt meditatie automatisch plaats en zal er zo'n hoge energie door je heen gaan dat je depressie onmogelijk in stand is te houden. Het wordt gewoonweg uit je systeem gespoeld. En dit hoeft geen jaren te duren. De snelheid waarmee dit gaat hangt helemaal af van je durf en volharding om door de lagen van het ego heen te breken.
Leun dus niet teveel op wat zo'n psycholoog je leert is wat ik probeer te zeggen, maar ga zelf op zoek naar hoe je je meditatie zo diep mogelijk kunt maken.
Dat is wat wordt gezegd, maar ik zie er weinig nut in om daar aandacht aan te besteden. Wat zulk denken doet is eindeloos antwoorden zoeken in het verleden. Voor mij is depressie uiteindelijk altijd terug te leiden naar het negeren van je echte zelf, je ware aard van irrationeel geluk die altijd hier en nu is.Zoals ik het zie heeft een depressie meerdere mogelijke oorzaken en triggers die elkaar versterken, zoals slechte brain chemistry, trauma's, negatieve gedachtenpatronen, negatieve emoties, conditionering (in de vorm van imitatiegedrag, slechte opvoeding, of het jezelf aanleren van foute gewoontes).
Ik denk dat psychedelica zeker kunnen helpen.Waarom ik denk dat psychedelica mij kunnen helpen: ik ben me, deels door de professionals die ik gesproken heb en deels door veel en grondige zelfanalyse en gesprekken met anderen, bewust van een zeer groot deel van de problematiek. Ik hoop dat de psychedelica mijn onderbewustzijn kan helpen om te begrijpen wat mijn verstand weet, en er echt in te geloven. En vice versa!