#1
Nee gelukkig niet echt.Psychoses zijn als een puzzel die in elkaar valt terwijl de stukjes niet passen.
Vanwaar je interesse? Heb je zelf klachten?
Nee gelukkig niet echt.Psychoses zijn als een puzzel die in elkaar valt terwijl de stukjes niet passen.
Vanwaar je interesse? Heb je zelf klachten?
Psychoses zijn als een puzzel die in elkaar valt terwijl de stukjes niet passen.Goedenacht allemaal. Ik ben op dit moment best geïnteresseerd in jullie verhalen over psychoses. Ik vind het toch interessant hoe dat gaat. Zijn er mensen die ervaringen zouden willen delen
Ik heb twee personen in mijn kleine vrienden/kennissen kring die allebei vier psychoses hebben gehad en daarvoor ook vier keer opgenomen zijn geweest. Een woont al jaren begeleid, het gaat niet echt goed met hem. De ander is een dame met wie het veel beter gaat. Ze heeft een relatie en vaste baan en veel vrienden die klaar voor haar staan.Ik heb alleen ervaring met psychoses bij een dierbare naaste. Dat waren zeer traumatische ervaringen waar ik nog steeds last van heb.
Dankjewel voor je verhaal !Ik wil best mijn verhaal delen, maar ik weet vrij zeker dat het geen volwaardige psychose was waar ik in zat (maar wel op het randje):
Ik had al meerdere nachten niet geslapen en was non stop 3 en 4-mmc aan het gebruiken, afwisselend met soms wat wiet. Op gegeven moment begon het weer avond te worden en ik voelde mij steeds raarder. Ik zat in de woonkamer en kreeg een whatsapp bericht binnen van mijn broer. Zonder erbij na te denken antwoord ik daarop door gewoon hardop te praten, ik dacht namelijk dat hij achter mij in de kamer zat (hij was en kon nog helemaal niet thuis zijn). Mijn moeder hoorde vaag wat en vroeg wat ik zei. Toen pas keek ik achter mij en zag ik dat hij er helemaal niet zat.
Dat was het moment waarop de paniek inkickte. Vervolgens keek ik uit het raam en leek het ineens alsof hij buiten in de bosjes stond (was helemaal niet). Ik begon ook allemaak vage patronen of vormen en tekens op de muren te zien die bleven bewegen. Later die avond toen ik naar bed ging en door het donkere huis liep zag ik ook overal een soort schimmen/geesten bewegen vanuit de hoeken. Elke keer als ik dat zag schrok ik.
Nadat ik eindelijk een nacht geslapen had voelde ik mij alsnog meerdere dagen heel anders dan normaal, maar dat trok langzaam weg.
De reden waarom ik denk dat dit om een soort halve psychose ging en niet gewoon "vaag zijn" , is omdat er echt een heel ander gevoel bij kwam kijken. Een soort angst. Bij wat voor middel dan ook lukt het mij altijd nog wel om normale gedachtes te vormen, maar nu begon ik ineens die controle te verliezen zonder dat ik het doorhad.
Dit is een belangrijk onderdeel dat ik was vergeten. Ik heb ook vaker stemmen of muziek gehoord in andere geluiden (bijvoorbeeld stromend water wanneer ik een bad vol liet lopen of in het zoemende geluid van de afzuiging sirenes horen).Hij hoorde ook dingen die er niet waren, en was hier echt van overtuigd. Hij hoorde heel vaak een wekker / alarm geloof ik
Dit herken ik allemaal wel. Nou heb ik niet het idee dat dit echt een psychose is maar meer oververmoeid.Dit is een belangrijk onderdeel dat ik was vergeten. Ik heb ook vaker stemmen of muziek gehoord in andere geluiden (bijvoorbeeld stromend water wanneer ik een bad vol liet lopen of in het zoemende geluid van de afzuiging sirenes horen).
Wanneer je het geluid dan weghaalt gaan de andere geluiden die je hoort ook weg, maar zodra ik dan de kraan open zette of de afzuiging weer aan zette kwamen die geluiden weer terug.
Op gegeven moment ging ik ook raar tegen mijzelf praten.
Laat ik vooropstellen dat ik hier geen verstand van heb en dit dus pure speculatie is vanuit mijn kant:Dit herken ik allemaal wel. Nou heb ik niet het idee dat dit echt een psychose is maar meer oververmoeid.
Dankjewel voor je ervaring ! Ik denk inderdaad dat je dan wel op het randje zit. Je lichaam is oververmoeid en dan zal het inderdaad niet veel langer duren voordat je in een psychose komtLaat ik vooropstellen dat ik hier geen verstand van heb en dit dus pure speculatie is vanuit mijn kant:
Ik heb wel het gevoel dat op de momenten wanneer je deze klachten krijgt je erg op het randje begint te komen van een psychose.
Ik heb twee personen in mijn kleine vrienden/kennissen kring die allebei vier psychoses hebben gehad en daarvoor ook vier keer opgenomen zijn geweest. Een woont al jaren begeleid, het gaat niet echt goed met hem. De ander is een dame met wie het veel beter gaat. Ze heeft een relatie en vaste baan en veel vrienden die klaar voor haar staan.
Ik weet niet of het echt waar is maar het lijkt me dat je als vrouw met psychoses meer hulp zal krijgen waarschijnlijk dan als man. Zonder familie sta je er als man waarschijnlijk meestal alleen voor.
Ik heb het met allebei wel te doen..
Klopt, maar als man wordt meestal verwacht dat je ondanks alles je eigen boontjes wel kan doppen. Ik denk daarom ook dat mannen sneller hierdoor over het algemeen in een isolement raken dan vrouwen die volgens mij eerder hulp zullen krijgen. Dit zal heus niet altijd het geval zijn maar ik denk toch wel vaak.Ligt helemaal aan welk ziektebeeld er onderliggend is en de aard en heftigheid van de psychoses en vooral je directe omgeving. Man , vrouw maakt niet uit.
En waar gaat het over dat spel? Wat heeft het te maken met dit topic 😊Heb je een Playstation of X-Box dan kan ik je het spel Hellblade: Senua’s Sacrifice aanraden. Koptelefoon met surround of over surround-audio systeem spelen is aan te raden.
Dan kun je het een beetje ervaren hoe is om in een psychose te zitten.En waar gaat het over dat spel? Wat heeft het te maken met dit topic 😊
Woonde je met diegene onder 1 dak?Ik heb alleen ervaring met psychoses bij een dierbare naaste. Dat waren zeer traumatische ervaringen waar ik nog steeds last van heb.
JaWoonde je met diegene onder 1 dak?
Ik begrijp je redenering maar zo werkt dat niet. Psychoses kunnen demonen in mensen naar boven halen en velen belanden na een gebeurtenis in een gesloten inrichting voor een x periode, danwel met rm of niet. Ook doen mensen in een psychose de mensen het dichtste bij hun vaak het meeste pijn. Vaak worden mensen dichtbij onderdeel van de psychose , die vaak gepaard gaat met een enorm gevoel van achterdocht, wantrouwen en angsten.Klopt, maar als man wordt meestal verwacht dat je ondanks alles je eigen boontjes wel kan doppen. Ik denk daarom ook dat mannen sneller hierdoor over het algemeen in een isolement raken dan vrouwen die volgens mij eerder hulp zullen krijgen. Dit zal heus niet altijd het geval zijn maar ik denk toch wel vaak.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."