Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMethadon, wat een RAMP is dit, (al 3 JAAR!!!)

Methadon, wat een RAMP is dit, (al 3 JAAR!!!)

54 antwoorden
14 weergaven
18-5-2026
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#1
My bad
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#2
Heb 38 jaar heroine gebruikt en zit sinds 3 jaar op de methadon, gebruik niets bij, ( zelfs geen weed, alcohol of wat dan ook).
Ik kreeg de eerste 2 jaar de methadon van Brijder (verslavingszorg). Om mij onbekende redenen veranderde Brijder elke paar
maanden van methadon fabrikant, wat maakte dat ik elke paar maanden zo'n 2 maanden me slecht voelde tot ziek was. En
ookal bleef het dezelfde fabrikant, dan toch veranderde de kwaliteit heel vaak ookal was de zwaarte van de pillen hetzelfde.
Waarschijnlijk lagen ze dan te lang in geopende verpakking alvorens ze werden verpakt in zulke Baxter zakjes. Op originele
verpakking zetten methadon fabrikanten altijd dat het hooguit 2 maanden werkzaam is nadat de verpakking is geopend. De
kwaliteit wordt dus langzaam slechter na openen.

Was dus constant ziek en besloot over te stappen naar apotheek als methadon verstekker. Dit maakte dat ik vanaf dan dezelfde
fabrikant had, maar vaak was het dan erg slechte methadon. Xpharma bijvoorbeeld, heeeeel slechte ervaringen hiermee. Van
week tot week veranderde de kwaliteit. Dus van apotheek naar apotheek, tot ik bij de ziekenhuis apotheek terecht kwam en die
mij methadon van Sandoz kon leveren, maar omdat dat ik potten van 500 pillen kwam en dus steeds werd geopend om er wat
uit te halen zakte die kwaliteit ook steeds. En toen waren de 20 mg tabletten op, dus kreeg ik 10 mg tabletten. Dit maakte dat
ik weer ziek werd 2 maanden lang, ookal nam ik dezeflde aantal tabletten maar dan 2 keer zoveel. Kreeg dus zeflde dosis binnen.
Schijnt met verschil in hulpstoffen ofzo te maken te hebben. Nu is tot overmaat van ramp Sandoz op, overal. Pas 29-11-2021
wordt er pas weer geleverd aan apotheken, maar dit kan ook nog zware vertragin opleveren. Dus moet ik weer overstappen,
op welk middel? Ik weet het niet meer! Dus weer 8 tot 11 weken ziek zijn! Tot overmaat van ramp krijg ik zware migraine aanvallen
wanneer ik afbouw verschijnselen heb. Heb hiervoor Sumatriptan, maar die mag je maar 6 keer per maand slikken. Lig dus veel
met afkick verschijnselen en migraine op bed, dagen aan een. En dit nu al 3 jaar. Niemand kan helpen, artsen weten amper iets
van methadon af, of opiaten in het geheel. ("O, wist niet dat je ziek werd als je stopte met methadon". sprak een apotheker. What
the fuck man, what the fuck! Een ander; " alle methadon is hetzelfde, er is geen verschil tussen fabrikanten en miligrammen. Wat
u zegt kan niet! What the fuck man! Heb jij t ooi geprobeert dan? Nee, lul dan niet zo dom!!! Maarja, dat zeg je natuurlijk niet, ik
tenminste niet, maar denk het wel!).

Maar goed, dit is dus mijn methadon verhaal. Weet gewoon niet meer wat ik moet doen. Overstappen op Suboxone? Ja, theoretisch
zou dat kunnen. Maar door mijn 40 jarige afhankelijkheid van opiaten word ik ZO ziek dat dat niet echt een optie is. Want je moet
eerst een paar dagen, minstens 2, zonder methadon alvorens je overstapt. En dan nog duurt het minstens een paar dagen alvorens
de methadon echt verdwenen is uit je bloedspiegel.

Ik weet het gewoon niet meer, wilde dat gewoon even kwijt,
Mocht iemand enige raad kunnen geven dan hoor ik dit graag.
iemand...?
Alvast heel erg bedankt.
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Om te beginnen ben je bekend met kratom? Dit maakt de ontwenning echt een stuk dragelijker dus meerdere soorten hiervan in huishalen en bergen is echt een must en supergoed advies
Ken je 't niet lees je er eens over in....
Verder ben je inderdaad fucked vind het kut voor je dat je zo afhankelijk bent aan die methadon troep.....
Tja ik denk dat als je stabiel op methadon blijven niet voor elkaar krijgt door die rare kwaliteitschommelingen enzo wat gewoon absurd is zul je wel over moeten op suboxone....
Kan je niet toch een andere plek vinden waar ze stabiele methadon hebben? Ik heb een maat in Amsterdam die heeft altijd top kwaliteit 20mg's en zit op 60mg
Mocht je naar de subs gaan kan die kratom je misschien ook helpen tijdens het methadon staken?
Kratom nemen tijdens ontwennen voelt echt als een paracetamolletje bij hevig ziek zijn, je voelt je niet gelijk super maar het maakt het gewoon een stuk lichter
Hoop dat je hier wat aan hebt man, anyway succes👍🏻

Ik heb genoeg filmpjes gezien het hoe mensen succesvol met kratom van heroine afkicken, maar van methadon weet ik niet man.... theoretisch moet het kunnen omdat van dope afkomen tijdelijk zwaarder is dan methadon maaaaaar omdat de ontwenning van methadon zoveel langer duurt zoals je zelf al zegt, maanden word het een lastigere opgaven
m
mikozLid
01-01-2024, 00:00
#4
Wat rot voor je, verschrikkelijk... ik heb persoonlijk geen ervaring met opiaten, maar is het niet mogelijk heel langzaam af te bouwen met methadon of eventueel met kratom, zoals @Dopemonster voorstelt?
Ik begrijp dat dat makkelijker gezegd dan gedaan is na zo'n lange verslaving. Maar áls dat lichamelijk mogelijk is, rest ''alleen'' de mentale kracht nog...
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ben vandaag over gestapt op methadon van de Regenboog apotheek (uit Alkmaar).
Deze maken de methadon zelf, is wel 4 keer zo duur ongeveer (betaalde bij Brijder 40 euro per maand, en gaat nu rond
de 150 euro per maand kosten, voor 90 mg per dag). Maar, maand na maand ziek zijn is geen optie meer. Verzekeraar
vergoed dit niet. Die van Brijder wel, (wat normale gangbare methadon was, XPharma, Sandoz, etc), maar je moest eerst
je eigen risico betalen wat een zo'n 9 maanden methadon inhoudt.
Moet natuurlijk weer op deze nieuwe overstappen, bloedspiegel opbouwen, etc. Zal dus even wat weken duren eer ik
zeker weet of dit echt veel beter is. Zal ter zijner tijd een update geven.

Leon
А
АЛ-90Lid
01-01-2024, 00:00
#6
leveldesigner zei:
Heb 38 jaar heroine gebruikt en zit sinds 3 jaar op de methadon, gebruik niets bij, ( zelfs geen weed, alcohol of wat dan ook).
Ik kreeg de eerste 2 jaar de methadon van Brijder (verslavingszorg). Om mij onbekende redenen veranderde Brijder elke paar
maanden van methadon fabrikant, wat maakte dat ik elke paar maanden zo'n 2 maanden me slecht voelde tot ziek was. En
ookal bleef het dezelfde fabrikant, dan toch veranderde de kwaliteit heel vaak ookal was de zwaarte van de pillen hetzelfde.
Waarschijnlijk lagen ze dan te lang in geopende verpakking alvorens ze werden verpakt in zulke Baxter zakjes. Op originele
verpakking zetten methadon fabrikanten altijd dat het hooguit 2 maanden werkzaam is nadat de verpakking is geopend. De
kwaliteit wordt dus langzaam slechter na openen.

Was dus constant ziek en besloot over te stappen naar apotheek als methadon verstekker. Dit maakte dat ik vanaf dan dezelfde
fabrikant had, maar vaak was het dan erg slechte methadon. Xpharma bijvoorbeeld, heeeeel slechte ervaringen hiermee. Van
week tot week veranderde de kwaliteit. Dus van apotheek naar apotheek, tot ik bij de ziekenhuis apotheek terecht kwam en die
mij methadon van Sandoz kon leveren, maar omdat dat ik potten van 500 pillen kwam en dus steeds werd geopend om er wat
uit te halen zakte die kwaliteit ook steeds. En toen waren de 20 mg tabletten op, dus kreeg ik 10 mg tabletten. Dit maakte dat
ik weer ziek werd 2 maanden lang, ookal nam ik dezeflde aantal tabletten maar dan 2 keer zoveel. Kreeg dus zeflde dosis binnen.
Schijnt met verschil in hulpstoffen ofzo te maken te hebben. Nu is tot overmaat van ramp Sandoz op, overal. Pas 29-11-2021
wordt er pas weer geleverd aan apotheken, maar dit kan ook nog zware vertragin opleveren. Dus moet ik weer overstappen,
op welk middel? Ik weet het niet meer! Dus weer 8 tot 11 weken ziek zijn! Tot overmaat van ramp krijg ik zware migraine aanvallen
wanneer ik afbouw verschijnselen heb. Heb hiervoor Sumatriptan, maar die mag je maar 6 keer per maand slikken. Lig dus veel
met afkick verschijnselen en migraine op bed, dagen aan een. En dit nu al 3 jaar. Niemand kan helpen, artsen weten amper iets
van methadon af, of opiaten in het geheel. ("O, wist niet dat je ziek werd als je stopte met methadon". sprak een apotheker. What
the fuck man, what the fuck! Een ander; " alle methadon is hetzelfde, er is geen verschil tussen fabrikanten en miligrammen. Wat
u zegt kan niet! What the fuck man! Heb jij t ooi geprobeert dan? Nee, lul dan niet zo dom!!! Maarja, dat zeg je natuurlijk niet, ik
tenminste niet, maar denk het wel!).

Maar goed, dit is dus mijn methadon verhaal. Weet gewoon niet meer wat ik moet doen. Overstappen op Suboxone? Ja, theoretisch
zou dat kunnen. Maar door mijn 40 jarige afhankelijkheid van opiaten word ik ZO ziek dat dat niet echt een optie is. Want je moet
eerst een paar dagen, minstens 2, zonder methadon alvorens je overstapt. En dan nog duurt het minstens een paar dagen alvorens
de methadon echt verdwenen is uit je bloedspiegel.

Ik weet het gewoon niet meer, wilde dat gewoon even kwijt,
Mocht iemand enige raad kunnen geven dan hoor ik dit graag.
iemand...?
Alvast heel erg bedankt.
Klik om te vergroten...
Interessant verhaal. Ik vind het apart dat jij aangeeft te denken dat de potentie van methadon in pilvorm afneemt als de verpakking geopend is. Methadon is een vrij stabiel molecuul en zou prima een aantal jaar goed moeten blijven zonder verlies van potentie. Vraag me af hoe het dan kan dat jij zo'n verschil merkt. Ik zou eerder verwachten dat het dan aan het productieproces zelf ligt, en niet aan de methadon die binnen zeg een half jaar potentie verliest.

Over alternatieven: er zijn inderdaad veel mensen die buprenorfine een veel fijner onderhoudsmiddel vinden dan methadon. Voornamelijk omdat de bijwerkingen minder heftig zijn. In één keer overstappen van methadon naar buprenorfine zal inderdaad niet gaan bij een dagdosering van 90mg. Wat ik je wilde meegeven is dat ik vernomen heb dat het ook mogelijk om stapsgewijs over te stappen van methadon naar buprenorfine. Je kunt de methadon stap voor stap voorzichtig verlagen en meteen vervangen door een lage dosis buprenorfine, die je stap voor stap verhoogt. De lage dosering buprenorfine zal dan maar een deel van de methadon van je receptoren stoten waardoor je geen precipitated withdrawal krijgt. De buprenorfine zal je misschien niet genoeg verzadiging geven aangezien je een volle agonist vervangt door een partiële agonist, dus misschien wordt je enigszins ziek, maar het is wel mogelijk om over te stappen op deze manier. Ik ben echter geen expert dus wil je dit proberen dan zou ik het eens aankaarten met je arts.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#7
Op zich is het al knap, dat je na 38 jaren opiaten, nu niets extra's bijneemt
bij de methadon!
Hoeveel methadon gebruik je nu?
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#8

АЛ-90​

bedankt voor je reactie. Je schreef wel dat je geen expert bent, maar moet zeggen, je klinkt wel als eentje. Wist niets van geleidelijk overstappen
van methadon naar buprenorfine, dacht dat dit letterlijk onmogelijk was. Heb eens 5 weken op suboxone gezeten, en was van heroine op suboxone overgestapt. Gebruikte toen heel weinig en moest daarvoor toch intern. Zat toen een week in een afkick kliniek waar ik 5 dagen op bed lag en doodziek was. Dat was echt haast niet te doen! Dat ook nooit meer. Verplegend personeel dacht er toen ook over behandeling te stoppen daar mijn bloeddruk (meen ik) gevaarlijk laag werd. Men raadde me aan rond te gaan lopen wat ik probeerde. Maar zakte letterlijk door mijn knieën zodra ik naast mijn bed stond. Nee, heb heel wat afkick pogingen meegemaakt in mijn leven, en veel ziek geweest. Maar dat was echt te zwaar. Waarschijnlijk ook mijn leeftijd 58 al was ik toen meen ik rond de 53, en de lange duur van gebruik vooral.

Maar zoals ik al schreef, ben ik nu overgestapt naar de Regenboog apotheek in Alkmaar die zelf zijn methadon maakt. En, moet zeggen, dit ziet er erg goed uit. Gebruik het nu 5 dagen en ben amper ziek, normaal kots ik me leeg wanneer ik van een naar andere fabrikant overstap. Zie er ook veel beter uit en voel me prima. Er is dus wel echt goede methadon te krijgen in de wereld. Begon mijn geloof daarin te verliezen! Dus, maar eerst even hier een paar weken op staan en dan zakken langzaam.

De Zandman​

Ook jij bedankt voor je reactie, en om je vraag te beantwoorden, ik neem nu dagelijks 40 mg in.

Leon
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#9
Dat is na die heroïne een best resultaat!
Ik maakte in de kliniek mensen mee, die begonnen met 120 mg methadon!
Daarbij nog eens 125 mg nozinan....een zeer sterk kalmerend middel...

Bouw je die methadon verder af?
Ik krijg vanwege een oxcycodon verslaving nu 20 mg methadon en ik kan er vanwege rugproblemen niet mee stoppen....
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ja, bouw af, ben van 140 mg naar 30 afgebouwd. Jaar geleden, door slechte methadon kwaliteit ben ik toen weer tot 100 mg per dag gegaan, en daarvan ben ik weer tot 30 mg afgebouwd. Maar was werkelijk minstens 2 van de 4 weken echt ziek, echt zulk slechte methadon. Heb vele merken geprobeerd, en vele apothekers. Laatste weken toch weer 10 mg verhoogd omdat ik gewoon TE ziek was. Zit nu dus op 40. Kan zelf schommelen want krijg eerlijk gezegd nog steeds 90 mg per dag. Zodra ik weer goed ga op de methadon, wat ik echt zeker verwacht met deze dure van Regeboog apotheek. Want vooruit zichten zijn erg goed. Dan is mijn doel toch binnen een jaar zeker tot 0 mg af te bouwen. Heb totaal geen behoefte meer aan middelen. Sinds 5 jaar is er iets in mijn hersenen verandert. Klinkt heel raar, maar drugs werken gewoon niet meer bij mij. Kan coke, heroine, weed, of alcohol proberen. Voel gewoon niets, raar, maar toch echt waar. Denk dat na kleine 40 jaar gebruik mijn receptoren gewoon beschadigd zijn, of wat dan ook. Methadon werkt gelukkig wel goed, als het goed merk is. Dus, ben alle drugs en medicijnen zo zat, wil er echt vanaf.

Maar lullig joh, dat je door jouw rug problemen er niet verder mee af kunt bouwen. Heb dit vaker gehoord, dat gebruiker medische klachten heeft en dat de pijn onderdrukking van de methadon gewoon niet weg te nemen valt. Ja, dan zit je voor de rest van je leven aan die zooi vast.
Neem aan dat jij geen problemen hebt met je methadon? Dus, dat het gewoon goed werkt, niet schommelt van wel werken to amper werken?
Mijn vriendin neemt zelfde methadon en heeft zelfde ervaring die ik heb. Ligt dus niet aan mij, maar echt aan de methadon die ik had.
Mag ik vragen wel merk je hebt?

Leon
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik heb zelf ook de methadon in zo'n baxter zakje zitten en wanneer het goed is dan staat op het zakje wat er in het zakje
zit. Dus aantal mg en de fabrikant, dit was althans zo met de Brijder zakjes. Maar de Regeboog apotheek die zelf zijn methadon
maakt zet niet de fabrikant naam erop. Waarschijnlijk omdat zij dit zelf zijn.

Over dat je methadon werkt, ben daar blij om want heel veel methadon gebruikers ervaren dat het erg slecht werkt tegenwoordig.
Nu schrijf je dat je ook andere medicatie krijgt. Je hoeft dit niet mee te delen hoor. Maar kan zijn dat je anti psychotica krijgt, en
dit medicatie maakt dat je amper onthouding verschijnselen hebt van opiaten, raar maar waar.

Leon
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Typisch
Als ik na 4 uren die methadon niet inneem, word ik ontstellend ziek...ondanks quetiapine...na 24 plus 4 uren dus.
Dat is sowieso al raar, omdat methadon lang werkt naar men zegt zou 2 dagen moeten zijn!
Maar het ene lijf is het andere niet...
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ex AA er, dat klopt.
De eerste 2 jaren na het stoppen met zuipen, heb ik veel aan de meetings met de AA gehad.
Maar dat is allemaal al heeel lang geleden en ik drink gewoon niet. Nee.
Maar ik was veel chagrijniger, toen ik nog wel aan de drank was . Jazeker!
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik krijg hier gelukkig afkeurende reacties op het idee ooit nog eens heroïne te proberen. Bedankt daarvoor. ❤
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#15
Daar zeg ik drie woorden op.

Doe. Dit. Niet.

Waarom met vuur spelen?
Er zijn veel mensen die gezegd hebben iets in de richting van " ik probeer het maar een keer" die nu hooked zijn.
Beter links laten liggen die rotzooi!
N
New DawnLid
01-01-2024, 00:00
#16
Er zijn zoveel betere middelen om aan verslaafd te raken, deze zou ik overslaan als ik jou was...
M
MarkVLid
01-01-2024, 00:00
#17
leveldesigner zei:
Lijkt wel alsof Fentanyl nu ook zijn intrede doet in Nederland, want de dope is nu slecht maar je zakt na 10 minuten wel in een diepe slaap.
Voelt alsof je al 3 dagen niet geslapen hebt en je gewoon je ogen niet meer open kunt houden. Snap nu hoe die figuren zich voelen in die filmpjes
van Amerika, waar al die junks slapend op straat hangen. Dacht dat dat wel lekker zou voelen. Maar weet nu dat je gewoon niets voelt, enkel
dat je je ogen gewoon niet meer open kunt houden. Je MOET slapen! Verder voel je geen zak, echt helemaal niets. Of beter gezegd, heb je pech
dan voel je verder enkel hoofdpijn, want dat kreeg ik er 2 keer van, van verschillende batches.

Dus, allemaal rotzooi!
Klik om te vergroten...
Fentanyl, of Fetty, is zo gehaat onder gebruikers dat zelfs DW markets het (proberen te) weren. Toch heb ik het ook een paar keer gehad, gemixt in de dope. Geen warmte, geen rush, geen happy zingend door huis, geen kunstige invallen zoals gedichten of teksten schrijven, geen energie; dus geen van de effecten die goede H mij wel geeft, alleen maar een diepe slaap. Wat een k**middel. Gelukkig is er nog steeds kwaliteitsdope te vinden want fetty heb ik al zowat een jaar niet meer gekregen.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ardat Yakshi zei:
.........en als je pillen gebruikt neem ze verdeeld over de dag in en accepteer dat ondanks alles er toch wat fluctuaties in je gevoel qua 'ziek' zijn zullen voorkomen....
Klik om te vergroten...

Noot:
Een van de voordelen van methadon is dat je deze maar een keer per dag kunt innemen, dit in tegenstelling met bijvoorbeeld oxcycodon.
Die moet je echt verspreid over de dag innemen, waaraan ik een pesthekel had omdat je er dan zowat de hele dag mee bezig bent.
Ik neem mijn 20 mg methadon in een keer in de vroege ochtend in.
En verder de dag geen omkijken naar....
s
systeemLid
01-01-2024, 00:00
#19
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op de site ik zal niet meteen alle regels weten , bv waar je wel en niet mag schrijven . Ik zal me in het kort even voor stellen. Ik ben een veteraan die door pijnlijke herstel operaties verslaafd werd aan zware pijnstillers. Merkte na een tijdje dat het ook de geestelijke (ptss)pijn verdoofde ben sinds kort ontslagen na 10 mnd therapie in een veteranen kliniek, en na een korte terugval nu begonnen met afbouwen en gesprekken, over mn functioneren met mn beperkingen in een burger maatschappij. Mijn mening over opiaten is dubbel . Blijkbaar heeft het een functie gehad om me door een moeilijke tijd te loodsen . Maar ik haat het ook en ben er vreselijk bang voor geworden
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#20
herc zei:
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op de site ik zal niet meteen alle regels weten , bv waar je wel en niet mag schrijven . Ik zal me in het kort even voor stellen. Ik ben een veteraan die door pijnlijke herstel operaties verslaafd werd aan zware pijnstillers. Merkte na een tijdje dat het ook de geestelijke (ptss)pijn verdoofde ben sinds kort ontslagen na 10 mnd therapie in een veteranen kliniek, en na een korte terugval nu begonnen met afbouwen en gesprekken, over mn functioneren met mn beperkingen in een burger maatschappij. Mijn mening over opiaten is dubbel . Blijkbaar heeft het een functie gehad om me door een moeilijke tijd te loodsen . Maar ik haat het ook en ben er vreselijk bang voor geworden
Klik om te vergroten...
Welkom op het forum! Ik hoop dat je veel aan dit forum gaat hebben betreft je herstel van deze gemene verslaving en dat je leuke gesprekken gaat hebben met de mensen op het forum! 💪🏻

Ik ben geen veteraan maar wel iemand met ptss en een verslaving aan opiaten, ben van de zware opiaten afgekickt maar gebruik nog wel kratom (een lichte natuurlijke opöide vergelijkbaar in sterkte met tramadol) weet dus hoe het is om ptss te bestrijden met opium maar heb ook andere verslavingen aan andere middelen gekent.

Mocht je willen babbelen staat mijn pm open voor jou :)

Ps: als dit bericht bedoeld was om jezelf te introduceren zit je wel in het verkeerde topic er is een ander topic om jezelf voor te stellen

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."