Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAfkicken oxycodon

Afkicken oxycodon

35 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
N
Nietnodif-1807Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Beste leden en medeluisteraars van de afgelopen week. Inmiddels zijn we al eventjes verder, had nooit gedacht dat de tijd zo snel zou zijn gegaan haha…
Maar, ik ben VOLLEDIG van de oxycodon af. Mijn sterke discipline heeft de vruchten afgewerkt. Heb nog een klein beetje verschijnselen maar dat is minimaal, dat gaat vanzelf wel over. Is bij lange na niet te vergelijken met hoe het wat.

bedankt voor jullie tips en mooie berichten. Ik ben blij dat t achter de rug is en ik er vanaf ben.
Als iemand vragen heeft, stel ze gerust!
L
LepeltjeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Goed gedaan! De aanhouder wint. Ik weet hoe zwaar het is om die ontwenning te voelen, je kan echt trots op je zelf zijn dat je het hebt volgehouden. Het is een hele zware strijd. En ook fijn dat je nu weer je normale leven terug hebt. Alhoewel het wel kan zijn dat je nog even een weekje nodig hebt om lichamelijk te herstellen en aan te passen. Maar beetje bij beetje komt dat ook weer snel helemaal goed.
N
Nietnodif-1807Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik ben lekker weer aan het sporten, weer goed aan het eten. Dat is mijn nieuwe dopamine kick. Heb 2.5maand voor ik op vakantie ga, dus 2.5 maand om een grotere versie van de persoon te worden die ik was VOOR oxycodon. Sport is ondankbaar, je werkt ergens 2 jaar voor en bent t in een maand kwijt(ik gebruik geen anabolen, puur natuur). Voor de oxycodon had ik een vrij goed en breed postuur, behaald na me alchohol verslaving. Maar, de spiertjes hebben geheugen. We gaan t maar eens flink op de proef stellen en ondervinden en dan weet ik zeker dat ik er over 2.5maand groter bij sta als voor de oxycodon.

@Lepeltje jij heel veel succes met de benzo’s!! Als de oxycodon je lukt, lukt dit je ook; dat weet ik zeker. Laat de moed niet in je schoenen zakken als het even tegenzit. Het gaat er tenslotte niet om hoe vaak je valt maar hoe vaak je op staat, remember? Je kan 100x vallen, als je maar 101x op staat. You got this!! 👊🏽✅
M
Maatje90Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Zeebats zei:
Volgens mij is cold turkey alleen potentieel dodelijk bij alcohol , benzodiazepines en andere gaba drugs. Oxycodon is een opioïde.

Heb er zelf geen ervaring mee , maar hier wat tips:
https://www.reddit.com/duplicates/3hjbe7/the_definitive_withdrawal_survival_guide/

Vooral phenibut en kratom (ook een opioïde) maken de ontwenningsverschijnselen wat draagbaarder en zijn ook legaal te verkrijgen. Maar zijn op zichzelf ook weer verslavend , goed opletten dus.

Succes en sterkte de komende tijd!
Klik om te vergroten...
phenibut is echt levens gevaarlijk ik weet dat echt goed spul en bedoel ik dat iemand lekker gaat maar aangezien een maatje van mij en ik dit namen 6 pillen deden niks in de avond en beide gingen we teleurgesteld naar huis en beide werden we de volgende dag wakker en ik voelde me top en nam er nog 4 en nog een paar in de middag en avond en heb echt geweldige 2 dagen gehad maar mijn maatje is 3 dagen door gegaan en had er 22 op in 3 dagen en ik kon de ambulance bellen die schrokken zich rot hoge hartslag en ze kende dit middel niet. Niemand kende het dus maag leeg gepompt maar hij bleef maar weg vallen ze hebben hem toen 2 dagen in slaap gehouden omdat ze bang waren dat hij anders zou overlijden

Dit is een medicijn in Rusland daar word het nog steeds gebruikt ik weet zo even niet meer waarvoor maar ik weet wel dat het erg gevaarlijk is zeker als je met iets wil stoppen dan stop je ! Je kunt een arts vragen voor wat verlichting maar stoppen doe je zonder iets en niet door een ander middel te nemen om te stoppen dat heeft al behoorlijk wat mensen het leven gekost !

Cold Turkey is zwaar maar wel het beste en het is slim om eerst iets aftebouwen en daarna cold Turkey het laaste beetje

Ja je word ziek en gek maar je zit niet vast aan een ander middel 👍 natuurlijk is iedereen anders naar ik heb mijn maatje zien liggen wel ik daar half space naast stond en alle piepjes zelfs fijn klonken😓

Is echt maf spul veel mensen zegge dat ze niks merken maar je moet het ook nemen voor je gaat slapen dan werkt het de volgende dag (beter neem je dit niet )
N
Nietnodif-1807Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik heb er nog nooit van gehoord en ben niet van plan het te gaan gebruiken haha. Buiten opiaten voor rugpijn, heb ik nog nooit iets van drugs geprobeerd, geen enkele, rook ik niet en drink ik geen alcohol meer. Alleen Kratom heb ik gebruikt in me laatste dagen(laag gedoseerd), en vannacht voor t eerst goed geslapen, niet wakker geworden en geen ontwenning meer. Dus de Kratom die ik over had ligt in de prullenbak want ik heb het niet meer nodig 🙃
N
Nietnodif-1807Lid
01-01-2024, 00:00
#6
En in mijn optiek, als je hele goede research doet en genoeg discipline en wilskracht hebt, kan je prima cold turkey stoppen MET Kratom om het iets dragelijker te maken. Je hebt ook mensen die 40mg loperamide, benzo’s en noem t maar op gebruiken tijdens hun afkick, dat zou ik niet doen. T is ook niet de bedoeling dat je tijdens je afkick andere middelen gaat zoeken om t zelfde resultaat te bereiken, daar zit een groot verschil tussen in gedachtegang. Neem je tijdens je afkick een middel/middelen voor het gewenste resultaat op een andere manier, of gebruik je het puur om je ontwenning dragelijker te maken? Geloof me, die afkick is geen pretje. Gun t niemand toe waar je doorheen gaat. En de prikkel voor vechtlust en craving naar het middel waar je van stopt is vele malen groter dan de prikkel om te slapen, terwijl je helemaal naar de klote bent en nauwelijks tot niet slaapt. Dus dat je tijdens t proces IETS gebruikt om het dragelijker te maken, snap ik en kan ik iedereen adviseren. Alleen wel met de bedoeling dat het niet als vervanging is, je alleen datgene neemt wat je nodig hebt, niet langer dan noodzakelijk en dat je weet wat je neemt. En hoe ik jou stuk heb gelezen, zat er niet echt een grens op phenibut. Net zo lang slikken tot je wat voelt lijkt mij niet een passende oplossing. Dat is vragen om problemen…
L
LepeltjeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik sluit me eigen bij Zandman aan, maar wel met de kanttekening dat niet elke verslavingsarts even kundig is. Mijn behandelplan was eigenlijk een hele, hele grote puinhoop. Ik kan me nog herinneren bij het eerste gesprek dat ik tegen hem zei dat ik al een paar keer geprobeerd had om te stoppen maar dat ik zo enorme pijn kreeg in mijn hele lichaam dat ik dat niet goed trok en bijna uit elkaar klapte van de pijn.
"Dat hoort niet bij de symptomen van oxycodon afbouw" Kreeg ik van hem te horen. Dat was iets dat bij mij bij hoorde en persoonlijk was?!
Hoe kunnen ze dit soort mensen de titel Verslavingsarts geven?
Tijdens evaluatie een paar maanden later was ik de enige die het volgehouden had met 10mg per week eraf, de rest lukte het niet. Hoe zou dat nou toch komen.. Ik heb geen lang oxycdon gebruik verleden maar is 10mg per week afbouwen eigenlijk al niet te zwaar? Ik denk dat mensen ambulant veel betere begeleiding nodig hebben en waarom niet hetzelfde programma als in de kliniek?
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#8
Nietnodif-1807 zei:
En in mijn optiek, als je hele goede research doet en genoeg discipline en wilskracht hebt, kan je prima cold turkey stoppen MET Kratom om het iets dragelijker te maken. Je hebt ook mensen die 40mg loperamide, benzo’s en noem t maar op gebruiken tijdens hun afkick, dat zou ik niet doen. T is ook niet de bedoeling dat je tijdens je afkick andere middelen gaat zoeken om t zelfde resultaat te bereiken, daar zit een groot verschil tussen in gedachtegang. Neem je tijdens je afkick een middel/middelen voor het gewenste resultaat op een andere manier, of gebruik je het puur om je ontwenning dragelijker te maken? Geloof me, die afkick is geen pretje. Gun t niemand toe waar je doorheen gaat. En de prikkel voor vechtlust en craving naar het middel waar je van stopt is vele malen groter dan de prikkel om te slapen, terwijl je helemaal naar de klote bent en nauwelijks tot niet slaapt. Dus dat je tijdens t proces IETS gebruikt om het dragelijker te maken, snap ik en kan ik iedereen adviseren. Alleen wel met de bedoeling dat het niet als vervanging is, je alleen datgene neemt wat je nodig hebt, niet langer dan noodzakelijk en dat je weet wat je neemt. En hoe ik jou stuk heb gelezen, zat er niet echt een grens op phenibut. Net zo lang slikken tot je wat voelt lijkt mij niet een passende oplossing. Dat is vragen om problemen…
Klik om te vergroten...
Kan gevaarlijk advies zijn , al helemaal als je hoge doseringen neemt en dat al jaren neemt. Waarom dan niet zonder nare bijwerkingen gewoon afbouwen via huisarts?

Met mijn chronische pijn zal ik er waarschijnlijk mijn hele leven lang aan zitten maar liever dat dan een leven waar teveel pijn is en de score van pijn te hoog is. Zelfs de neuroloog en de pijnpoli zijn het daarmee eens. Had een wandelstok nodig zonder goede pijnstiller. Daar schrok mijn fysio zo van dat die met de huisarts belde over hoeveel pijn ik had.
En van 240mg oxycodon = circa 500mg morfine omgerekend dagelijks stop je niet ineens zonder gevaar..

Probeer wat empathie te laten zien.

Ps kratom is ook een opiaat dus vervang je het alsnog..

Peace ✌️ ☮️
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik ben de mening toegedaan, dat zeer zeker bij hogere doseringen opiaten/ benzo's/alcohol ( en nog veel meer stoffen) de afbouw het beste in overleg met een ( verslavings),arts gedaan moet worden.
Het valt echt niet mee om deze moeilijke kwesties zelf op eigen houtje met succes af te kunnen ronden.
Ik heb een stevige alcohol, opiaten en benzo verslaving gehad. Zonder begeleiding van een verslavings arts en hulp van medewerkers was mij het overwinnen van die verslavingen echt niet gelukt.....
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik vind 10 mg per week afbouwen veels te zwaar.
Ik zou 5 mg per twee weken willen volgen als ik in een soortgelijke situatie zou zitten maar ik ben geen arts natuurlijk.
Wel ervaringsdeskundige.
L
LepeltjeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik denk dat ervaringsdeskundigen veel meer weten en vooral ook begrijpen hoe je af moet bouwen. Verslavingsartsen doen zo maar wat en hebben totaal geen idee hoe ontwenning voelt. Het lijkt wel alsof veel artsen denken dat ontwenning inhoudt dat je die medicijnen wil pakken, in plaats van moeten pakken.
Tijdens mijn afbouw heb ik veel meer support gehad aan verhalen van mensen dan mijn eigen verslavingsarts. 5mg per 2 weken is misschien wel te doen inderdaad, maar als je op het punt komt van 40-30mg dan begint het echt zwaar te worden.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Hoe dan ook, je zult altijd voelen dat je stopt.
Ontwenningsverschijnselen horn er nu eenmaal bij.
Ook met 5 mg per twee weken zul je jezelf een tijdje niet zo lekker voelen...
.
N
Nietnodif-1807Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Uit onderzoek is gebleken dat cold turkey stoppen van opiaten niet gevaarlijk is; in tegenstelling tot alchohol en benzo’s waar dit wel gevaarlijk is.
Ik nam op sommige dagen tussen de 300 en 400 mg kort en langwerkende(niet altijd). Maar ik zat elke dag tegen de 300mg aan. In sommige afkickklinieken laten ze je ineens stoppen(cold Turkey) en kijken hoe dat vordert. Mocht je te veel last krijgen, geven ze je een bepaald medicijn(ik zal het niet noemen) om de ontwenning te remmen. Van dit medicijn MOET je wel afbouwen, net als benzo’s en alcohol. Maar opiaten kun je door turkey mee stoppen. Alleen hoe langer je het gebruikt, hoe moeilijker het wordt. Sterker nog, cold turkey komt uit de opiatenverslaving omdat je als een “koude kip” lag te spartelen in bed. Ik werk zelf als verpleegkundig specialist op de neurochirurgie en een hoop patiënten schrijven wij oxy’s voor na ingrepen. En regelmatig ook belletjes terug dat t stoppen niet lukt. Ik zal je de details besparen maar, je mag er in 1 keer mee stoppen. Of je het kan is de vraag, dat kan mentaal zijn maar natuurlijk ook als je chronische pijn hebt; wat een goede reden is om het te gebruiken. Maar in veel gevallen wordt er misbruik van gemaakt. Dat is een groot verschil.

Als laatste is kratom wel anders. Het bind zich in veel mindere maten aan je pijn receptoren maar hangt er meer als een wolkje voor en verdwijnt dan weer. Pas als je t langdurig gebruikt en meer dan 20gram per dag, zal je een groter risico lopen er verslaafd aan te raken. MAAR, als iemand tijdens zijn ontwenning van opiaten kratom gebruikt, dit uit handen geeft en laat beheren door een naaste, en zich netjes aan de doseringen houdt, is er geen gevaar en minimale kans op verslaving bij Kratom. In tegendeel, hoe meer je gebruikt hoe slechter je je voelt. Kratom werkt het beste bij lagere doseringen. Maar ook hier geld, net als bij alles; gebruik het alleen indien nodig of met mate, maak er geen misbruik van. Ik weet waar ik over praat, trust me. En ik geef geen advies, ik vertel mijn ervaring en maak ook duidelijk dat het niet de bedoeling is dat je een ander middel zoekt om het gewenste resultaat te gebruiken. Daar zit een groot verschil tussen!
N
Nietnodif-1807Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Als laatste, heb ik empathie voor ieder op deze website, wil ik over alles meedenken dus aan “gebrek van empathie” zal het niet liggen. T zou mijn werk in de zorg ook heel lastig maken. Ik kaart alleen aan, dat het niet gevaarlijk is(dat weet ik uit onderzoeken) en de vraag of ik het kan adviseren? Dat ligt per persoon verschillend. Nogmaals, met chronische pijn heb je een goede reden, vooral t blijven gebruiken! Maar als iemand misbruik maakt van het medicijn en er echt vanaf wilt; zou ik t adviseren als je wilskracht, discipline en doorzettingsvermogen hebt. Wil je het jezelf dragelijk maken met weinig symptomen, vooral afbouwen. Duurt t alleen wel veel langer! Ik persoonlijk ging liever 1 week door een hel, dan 12 weken bezig zijn en daarna alsnog door een hel gaan. Dat is mijn mening, mijn visie en mijn advies! Wat ieder ander daarmee doet is aan zichzelf. Ik heb respect voor iedereen die wel of niet stopt!
H
HaltzoLid
01-01-2024, 00:00
#15
Hey Piet! (Of wat je echte naam ook wezen mag :)),

Ik ben ongv. dezelfde leeftijd als jou en mijn verhaal is bijna volledig hetzelfde als jou, had ook vroeger een alcoholverslaving en heb ook rugproblemen, bij mij was na een botscan aan het licht gekomen dat mijn onderrug vastgegroeid zat op mn bekken en mijn bekken al levenslang gekanteld zit, na een verkeerde beweging ben ik beginnen sukkelen met hevige pijn na vroeger nooit last ervan te hebben, ik was ook met oxy begonnen en zat na 3j al op bijna 1g per dag (12x 80mg langwerkend op een dag maar deze met een vijzel fijn maken of kauwen zodat deze meteen werken). Ik ben nu al een paar weken aan het afbouwen en neem sedert 4 dagen geleden geen oxy meer. Ik ben via dit forum op "Kratom" gekomen, en heb dit gebruikt om de ontwenningsverschijnselen tegen te gaan. Ik had er nog nooit van gehoord tot ik het hier in een andere post las, en voor mij hielp Kratom heel goed. Ik neem de Green Malay Kratom, je kan dit gewoon op internet bestellen, is een soort poeder die van planten komt uit Azië en is gewoon legaal. Het is een plant die kan helpen tegen pijn want het is ook een opioïde-achtige plant, alsook kan het helpen om je ontwenningsverschijnselen vd oxy weg te nemen. Kratom kan je in een thee gooien of kan je ook roken (al heb ik het nooit gerookt ik deed het in een thee of koffie, en aangezien ik geen thee drinker ben was het koffie maar het smaakt wel nieg zo super) Ik zou je voorstellen eens Kratom te proberen en tegelijk de oxy af te bouwen. Ik hoop dat t ook jou helpt zoals het mij tot nu toe geholpen heeft, let wel op dat je de oxy niet gaat vervangen met kratom en dan aan de kratom verslaafd word natuurlyk!
Succes met je strijd om terug sober te worden en natuurlijk ook succes met je pijnlijke rug!

Groetjes,
Kevin
D
DownUnderLid
01-01-2024, 00:00
#16
Lepeltje zei:
Ik sluit me eigen bij Zandman aan, maar wel met de kanttekening dat niet elke verslavingsarts even kundig is. Mijn behandelplan was eigenlijk een hele, hele grote puinhoop. Ik kan me nog herinneren bij het eerste gesprek dat ik tegen hem zei dat ik al een paar keer geprobeerd had om te stoppen maar dat ik zo enorme pijn kreeg in mijn hele lichaam dat ik dat niet goed trok en bijna uit elkaar klapte van de pijn.
"Dat hoort niet bij de symptomen van oxycodon afbouw" Kreeg ik van hem te horen. Dat was iets dat bij mij bij hoorde en persoonlijk was?!
Hoe kunnen ze dit soort mensen de titel Verslavingsarts geven?
Tijdens evaluatie een paar maanden later was ik de enige die het volgehouden had met 10mg per week eraf, de rest lukte het niet. Hoe zou dat nou toch komen.. Ik heb geen lang oxycdon gebruik verleden maar is 10mg per week afbouwen eigenlijk al niet te zwaar? Ik denk dat mensen ambulant veel betere begeleiding nodig hebben en waarom niet hetzelfde programma als in de kliniek?
Klik om te vergroten...

Wat betreft 10mg per week afbouwen, je vraagt je af of dit niet eigenlijk al te zwaar is of niet. Hierop kan ik ja en nee zeggen. Ja, het is al zwaar wanneer je dit alleen moet doen en er niemand is die je helpt en waarbij je nog steeds de mogelijkheid hebt om aan dat spul te komen. Nee indien je in een veilige omgeving bent, zoals in een verslavingskliniek. Ik zelf zit nu sinds 12 augustus in een kliniek voor mijn Oxy, ik nam op een gegeven moment 250mg per dag, terwijl het 120mg op recept was. Toen ik dus in deze kliniek werd opgenomen had ik gezegd dat ik op 150mg per dag zat i.p.v. 120mg zoals voorgeschreven, terwijl het eigenlijk 250mg was. Ik kon dit niet zeggen omdat mijn huisarts dit niet wist maar ook mijn vrouw niet. Dus, ik ben meteen van dag 1 van 250mg op 120mg gezet en daarna iedere 2 dagen 10mg minder. Momenteel zit ik op 30mg per dag, dit na 19 dagen, alleen vandaag (zaterdag) nog 30mg en zondag dus 20mg. Ik moet zeggen dat het nog redelijk goed te doen is. Ik neem namelijk om 8 uur, 13 uur, 18 uur en 23 uur wat Oxycodon in en juist ook door deze regelmaat en iedere keer op exact hetzelfde tijdstip iets innemen, maakt het dat het mindere een stuk makkelijker gaat dan gewoon maar op een willekeurige moment van de dag iets te nemen. Enige waar ik nu last van heb is dat ik slecht slaap, ik kijk ieder uur op mijn telefoon, daarnaast toch veel last van onrust, echter heb ik een uur geleden Clodinine gekregen, dit zou moeten helpen, Anyway, ik voel me wel rustig op dit moment en heb geen last van iets. 19 dagen geleden 250mg en nu dus 30mg per dag zonder grote problemen en/of noemenswaardige (ernstige) bijwerkingen. Ik zal aankomende woensdag op 0 komen, daarna willen ze het een weekje gaan dempen met nog steeds Clodinine of anders Suboxone, als dat goed gaat dan zal ik pas naar huis gaan, dan heb ik 4 weken kliniek erop zitten, terwijl het doorgaans 2 weken is voor welk verslaving dan ook. Heel veel mensen zien weggaan na 2 weken, soms na slechts een week. Ik kan niet wachten om naar huis te gaan.... CLEAN!! :)

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."