Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAfkicken oxycodon

Afkicken oxycodon

35 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
N
Nietnodif-1807Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Goeiedag!
ik zit in een dilemma en hoop hier antwoorden en oplossingen te krijgen voor het probleem waar ik mee kamp, namelijk los komen van oxycodon. Ik wil er zo graag vanaf maar weet niet waar ik goed aan doen…

Ik zal me even voorstellen en mijn verhaal doen. Ik ben Piet(blijf graag anoniem), 27 jaar oud en ik werk als verpleegkundig specialist in het ziekenhuis.
ik heb sinds een maand of 6 ontzettend veel rugpijn klachten wat vermoedelijk een hernia is. Omdat ik veel van medicijnen en ziektebeelden weet, omdat het me werk is, zei mijn huisarts “wat stel je zelf voor”, waardoor ik heb gekozen voor oxycodon kortwerkend 5mg(6x daags) en oxycodon 10mg langwerkend(2x daags). Ook omdat ik veel maagproblemen heb en NSAID’s niet goed verdraag. A fijn, begonnen met slikken ivm pijn klachten en hierbij 3x fysio per week.
al gauw kwam ik tot de conclusie dat het niet voldoende was omdat ik pijn bleef houden, waarbij ik op eigen initiatief 6x10mg kortwerkend ben gaan slikken en 2x 20mg langwerkend. Dit bleef oplopen omdat mijn lichaam een tolerantie ging opbouwen en ik steeds meer nodig heb/had om t gewenste resultaat te behalen. Op dit moment zit ik op een totaal van 130-150mg per dag en ik wil er gewoon zo graag van af. Ik ben t zat om afhankelijk te zijn. Ik zit momenteel thuis omdat er een bacterie is uitgebroken op me afdeling, dus in theorie een ideaal moment om te stoppen. Ik denk dat me pijn vrijwel weg is, want slik het allang niet meer voor de pijn maar puur gewenning.

mijn vraag is, ik lees dingen dat cold Turkey stoppen dodelijk kan zijn, allemaal nare dingen. Epileptische aanvallen en noem maar op.
Kan ik “gewoon” cold Turkey stoppen? Of zeggen jullie eerst afbouwen? Ik ben wel heel sterk van mezelf, dus als ik iets echt wil ga ik ervoor en lukt het me. T met alleen wel veilig zijn. Of moet ik Iets gebruiken om de ontwenningsverschijnselen tegen te gaan?
Ik weet dat t gepaard zal gaan met een hoop verschijnselen, ziek, griep, spugen diarree en noem maar op. Als dat het enige is, ga ik t cold Turkey doen. Zolang ik niet speel met me organen en me leven zoals me lever(daar waar die meer enzymen aan maakt om alle medicijnen te verwijderen) of epileptische aanvallen en de dood.

ik heb in het verleden een alcohol verslaving gehad en ben toen cold Turkey gestopt, ook met verschijnselen maar dat is me wel gelukt(nog steeds drink ik niet en dit is 4 jaar terug.
Ik hoop dat jullie me kunnen/willen leren voorzien van tips hoe ik dit het beste aan kan pakken. Ik wil/moet gewoon van deze klote zooi af.
En waarom ik dit alleen MOET doen, als ik dit onder begeleiding/in een instelling ga doen, krijg je een aantekening wat in je dossier komt, VOG misschien niet meer haalbaar en noem maar op. Ik loop het risico om me baan en alles te verliezen. En me hart ligt in de zorg!

Alvast heel erg bedankt voor jullie berichten. Tevens ben ik ook heel benieuwd naar jullie eventuele ervaringen. Hoe jullie er vanaf zijn gekomen of hoe jullie andere ervaringen hebben en die met mij zouden willen delen!

Bij voorbaat al super erg bedankt!! 😁
Z
ZeebatsLid
01-01-2024, 00:00
#2
Volgens mij is cold turkey alleen potentieel dodelijk bij alcohol , benzodiazepines en andere gaba drugs. Oxycodon is een opioïde.

Heb er zelf geen ervaring mee , maar hier wat tips:
https://www.reddit.com/duplicates/3hjbe7/the_definitive_withdrawal_survival_guide/

Vooral phenibut en kratom (ook een opioïde) maken de ontwenningsverschijnselen wat draagbaarder en zijn ook legaal te verkrijgen. Maar zijn op zichzelf ook weer verslavend , goed opletten dus.

Succes en sterkte de komende tijd!
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Je kan gewoon cold turkey kicken.

De hele term cold turkey afkicken wordt tegenwoordig gebruikt voor alle drugs maar oorspronkelijk is deze term ontstaan door het afkicken van opium

Omdat je letterlijk als een koude kip loopt te trappen met je benen in je bed (spasmes en rusteloze benen)

Het is gewoon heel pijnlijk, het is wel belangrijk dat je goed in de gaten houdt dat je niet uitdroogd door het kotsen en zweten want dan kan het wel gevaarlijk worden maar dit zie je meer met langdurige opoiden zoals methadon of fentanyl

Ontwennen is heel intens maar dat kan jij wel! Je bent nog jong en gebruikt nog geen 20 jaar dat is enorm in je voordeel.

Diazepam
Clodinine
hoog gedoseerde vitamine C tabletten
Magnesium badzout


Je kan het!
S
Sterretje1984Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik ben bij Oxy voorstander van cold turkey. In 12 jaar meerdere pogingen gedaan. Ik heb toch liever 2 weken hele zware griep dan telkens met een stapje eraf weer een kut gevoel. Ik ben nu qua oxy 20 maanden clean en ga nooit meer terug hoeveel pijn ik ook heb!
E
Eve's dropLid
01-01-2024, 00:00
#5
Sterretje1984 zei:
Ik ben bij Oxy voorstander van cold turkey. In 12 jaar meerdere pogingen gedaan. Ik heb toch liever 2 weken hele zware griep dan telkens met een stapje eraf weer een kut gevoel. Ik ben nu qua oxy 20 maanden clean en ga nooit meer terug hoeveel pijn ik ook heb!
Klik om te vergroten...

Echte bikkel!!

Respect!
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Sterretje1984 zei:
Ik ben bij Oxy voorstander van cold turkey. In 12 jaar meerdere pogingen gedaan. Ik heb toch liever 2 weken hele zware griep dan telkens met een stapje eraf weer een kut gevoel. Ik ben nu qua oxy 20 maanden clean en ga nooit meer terug hoeveel pijn ik ook heb!
Klik om te vergroten...
Ikzelf ga ook nooit meer terug naar opiaten ondanks chronische pijn.
Na een verslaving van jaren ben ik eindelijk de uitspraak gaan begrijpen, zonder pijn is er geen vreugde en dat betekend dat je niet leeft

Tuurlijk zijn er condities waar je gwn echt niet zonder kan maar het is alsnog niet gezond om je altijd comfortabel en pijnvrij, warm te voelen zo werkt het leven niet, maar dat is wat opiaten wel met je doen.
L
LepeltjeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Andere mensen hebben je al gerustgesteld, ik wil het ook nog benadrukken. Cold Turkey stoppen van Oxycodon ga je echt niet dood aan. Ik kan je wel verzekeren dat de pijn intens kan gaan zijn, en waar je voor uit moet kijken is dat je na 1-2 dagen geen terugval krijgt en je vorige dosis weer gaat nemen, omdat je tolerantie dan al naar beneden is gegaan. Dan kan het wel echt fout gaan. Misschien ook goed om te weten, dat is een extra stimulatie om alsnog niet opnieuw te gebruiken. Afbouwen is ook een optie natuurlijk, maar daar gaat veel tijd inzitten en op je werk kun je dan straks je eigen waarschijnlijk niet meer goed concentreren.

Ik ben zelf van 140mg afgebouwd in een paar maanden naar 30-40mg en toen vanaf daar Cold Turkey gestopt.
Heb met meerdere (Verslavings)artsen gesproken en ze bevestigen allemaal dat Cold Turkey stoppen niet dodelijk is.
Stoppen met alcohol kan wel fataal zijn. Als je bereid bent een weekje door een hel te gaan dan heb je daarna je je vrijheid terug.
Misschien heb je geluk en valt de ontwenning mee. Ik wil je niet ontmoedigen, maar het kan echt aan gaan voelen dat je kapot gaat van de pijn.
Je zou ook gewoon 10mg er af kunnen halen en dan kijken hoe je lichaam daar op reageert na een paar dagen.
D
Daantjuh-2082Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik heb ooit een tip gehad wat heeeel goed geholpen heeft.
Iemand had gelezen op de Amerikaanse internet dat je met grapefruitsap en loperdemine kunt afkicken..na een verslaving van 5 jaar oxy. In drie dagen zonder problemen afgekickt. Drie dagen 20 loperdemine van de kruidvat en verse grapefruitsap.
Geen afkickverschijnselen gehad.
Voor mij heeft het perfect geholpen.
Wie weet voor iemand anders ook..
N
Nietnodif-1807Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Het heeft eventjes geduurd en ik zit nu op de 220-250mg per dag, maar ik ga vanaf nu stoppen. 00:00 heb ik me laatste dosis genomen, niet afgebouwd en ik ga t gewoon cold turkey doen. Inderdaad dan maar even door een verschrikkelijke hel gaan, maar daarna wel me vrijheid en leven terug. Ik zorg dat ik voldoende eet en drink(zo ver dat zal lukken), gematigd gebruik van loperamide, een slaap tablet voor de avond en voor de rest heel stevig op me tanden bijten. Ik ga geen benzo’s of methadon gebruiken. Dat is t ene probleem oplossen en een nieuw probleem creëren.

ik houdt jullie op de hoogte!!
L
LepeltjeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Nietnodif-1807 zei:
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Het heeft eventjes geduurd en ik zit nu op de 220-250mg per dag, maar ik ga vanaf nu stoppen. 00:00 heb ik me laatste dosis genomen, niet afgebouwd en ik ga t gewoon cold turkey doen. Inderdaad dan maar even door een verschrikkelijke hel gaan, maar daarna wel me vrijheid en leven terug. Ik zorg dat ik voldoende eet en drink(zo ver dat zal lukken), gematigd gebruik van loperamide, een slaap tablet voor de avond en voor de rest heel stevig op me tanden bijten. Ik ga geen benzo’s of methadon gebruiken. Dat is t ene probleem oplossen en een nieuw probleem creëren.

ik houdt jullie op de hoogte!!
Klik om te vergroten...
Knap dat je die beslissing hebt genomen. Ben zelf van 140 naar 50mg gegaan en toen vanaf daar Cold Turkey gedaan. Dat was erg heftig. Mijn vermoeden is dat je zoveel last gaat krijgen dat slapen sowieso niet gaat. Dat zijn de moeilijkste momenten om dan vol te houden. Na 70-80 uur worden de symptomen echt veel minder. Kijk wel uit als je het na 2 dagen niet meer volhoudt dat je dan niet ineens weer 220mg gaat innemen, want je lichaam heeft dan al tolerantie opgebouwd, dat kan gevaarlijk zijn met overdosering tot gevolg. Misschien ook een goede motivatie om juist dan niet meer in te nemen.
Maar met jouw instelling moet het lukken. Ook al gaat het nog zo'n pijn doen, houd in je achterhoofd dat je er niet dood aan kunt gaan en daarna er van af bent.
L
LepeltjeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik hoop ook dat hij het vol heeft kunnen houden. Is natuurlijk wel loodzwaar gezien de startdosering naar 0mg. Het scheelt natuurlijk ook nog of je alleen kort of langwerkende oxy hebt gebruikt hoe snel en hoe heftig je dan ontwenning krijgt. Zelf was ik overgestapt van kort naar lang en toen het afbouwtraject in gegaan. Symptomen zaten bij mij binnen 24uur op een hoogtepunt en dat ging vervolgens niet meer weg tot 70-80 uur. Zal bij elke persoon ook verschillend zijn. Dat van die warme douche kan ik bevestigen, ik ging een keer of 8 wel onder de douche per dag, je voelt dan wel ontwenning maar het is dan net of het 50% minder is. Sporten en bewegen is niet te doen. Sliep op zolder en als ik naar beneden ging om te eten deed ik daar 10 minuten over omdat lopen bijna niet ging. Wat mij vooral hielp is dingen kijken op de pc waar ik weinig nieuwe prikkels van kreeg, ik ging bijvoorbeeld sportwedstrijden terug kijken waar ik de uitslag al van wist en dingen die weinig stress genereren. Series kijken of films ging absoluut niet omdat er dan te veel nieuwe prikkels binnen kwamen.

Wat ik heb ervaren is dat je met het stoppen van kortwerkende ook nog paniekaanvallen kan krijgen, toen ik naar langwerkende ben geswitcht verdween dat vrij snel. Maar van kort naar langwerkend, dan voel je dat fijne gevoel bijna niet meer dus dat maakt de overstap misschien ook dubbel zo zwaar.
N
Nietnodif-1807Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Zoals beloofd zou ik jullie op de hoogte houden. Ik ben nu 15 uur verder na me laatste inname. Ik zit te twijfelen om een tabletje kortwerkend te nemen omdat het wel heel pittig is. Ergens denk ik dat ik het fysiek en mentaal wel aan kan. Maar anderzijds is de sprong iets te groot misschien.
Ik voel continu koude en warme rillingen. Een raar gevoel in me buik, veel naar het toilet. Misselijk en gewoon ontzettend onrustig. Continu willen bewegen. De mensen die aan t afkicken zijn geweest kennen het wel.

Anderzijds denk ik dan ook weer, dat ene tabletje is een excuus voor uiteindelijk meer medicijnen, daar wil ik niet aan toegegeven.
Ik heb de gedachte van, ik heb mezelf in deze positie gebracht, je gaat doorbijten ook. Geen ja maar, gewoon doen.
L
LepeltjeLid
01-01-2024, 00:00
#13
Herkenbaar, maar als je de extreme pijn van je ledematen nog niet voelt dan heb je echt nog veel geluk als het hierbij blijft. Ik zou dat pilletje niet pakken, je bent al 15 uur verder. 1 pilletje zal waarschijnlijk niet of nauwelijks helpen waardoor je weer opnieuw gaat pakken. Je lichaam is zich al aan het ontgiften, werk nu naar de 24 uur zonder pil toe en dan besef je dat je de eerste dag er al op hebt zitten. 15uur van de 72 klinkt misschien niet veel, maar 15 uur het volhouden is echt al heel goed. Volhouden en dan ben je er in een paar dagen vanaf.

Ik zou met tijdframes werken, dat je elke keer een doel stelt bijvoorbeeld tot 20.00u savonds en daarna tot 06.00u smorgens. Dan komt de finish makkelijker in zicht.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#14
Mooi om te mogen lezen, deze succesverhalen!
Houd vol, mensen, ook als het straks weer even moeilijk gaat door cravings.
Knap gedaan, respect!
N
Nietnodif-1807Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Misschien is het grote verschil dat ik nog niet lang gebruikte maar wel snel het besef had dat dit niet is wat ik wil. De rollen moeten omgedraaid zijn. Niet een normaal leven lijden met pilletjes, maar een normaal leven zonder pilletjes.

ik weet niet of me lichaam na aan t ontgiften is, of dat het gewoon de drang naar medicijnen is. Maar als jij t zegt neem ik dat van je aan.
t is ook wel een hele grote stap; Van 250mg naar 0mg Ineens. Maarja, even doorbijten dan ben ik er!
L
LepeltjeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Goed dat je volhoudt! De termijn die je hebt gebruikt heeft natuurlijk wel grote invloed. Maar als je het tot nu toe hebt volgehouden weet ik zeker dat je de 70uur ook kan volmaken. Het zou overigens best kunnen dat de ontwenning bij jou al eerder verdwijnt aangezien je die extreme pijn niet hebt ervaren.
Oxycodon is een sluipmoordenaar, heel langzaam ga je steeds meer en meer innemen tot je beseft dat het niet langer kan en dan is stoppen ineens heel erg moeiijk. Als je straks de eerste 24uur er op hebt zitten dan heb je vooral mentaal de strijd al gewonnen. Slapen kan wel lastig worden maar een paar dagen met weinig slaap overleef je wel. Symptomen zitten wel op een hoogtepunt binnen 24uur, dat gaat zeker niet erger worden en gaat alleen maar minder worden. Wel goed dat je het nu volhoudt.
L
LepeltjeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Hoe is de 2e dag gegaan?
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Lepeltje zei:
Goed dat je volhoudt! De termijn die je hebt gebruikt heeft natuurlijk wel grote invloed. Maar als je het tot nu toe hebt volgehouden weet ik zeker dat je de 70uur ook kan volmaken. Het zou overigens best kunnen dat de ontwenning bij jou al eerder verdwijnt aangezien je die extreme pijn niet hebt ervaren.
Oxycodon is een sluipmoordenaar, heel langzaam ga je steeds meer en meer innemen tot je beseft dat het niet langer kan en dan is stoppen ineens heel erg moeiijk. Als je straks de eerste 24uur er op hebt zitten dan heb je vooral mentaal de strijd al gewonnen. Slapen kan wel lastig worden maar een paar dagen met weinig slaap overleef je wel. Symptomen zitten wel op een hoogtepunt binnen 24uur, dat gaat zeker niet erger worden en gaat alleen maar minder worden. Wel goed dat je het nu volhoudt.
Klik om te vergroten...
Symptomen kunnen juist tot aan de 48-72 uur erger worden en pieken en op de 24 uur zijn ze nog niet op zijn ergst. Belangrijk om te weten zodat je niet in paniek gaat schieten denkende dat er iets mis is

het is inderdaad heel heftig, ik zou nog aanraden om veel douches op een dag te nemen dit stopt de ontwenning even tijdelijk en kan ook gebruikt worden om ff een dutje in bad te doen (als je er één hebt) zorg dan wel dat je niet kan verdrinken lol
Luister veel naar muziek waar jij van houdt, en andere dingen die je een tijdelijke gezonde dopamine kick geven,ook seks helpt al zal het niet lang duren 😂
verder jezelf echt zoveel mogelijk afleiden
Ze zeggen veel bewegen of zelfs sporten maar dit raadt ik de eerste 72 uur eigenlijk zwaar af, de trap op en af gaan is al erg genoeg. Probeer jezelf gewoon zoveel mogelijk af te lijden, drink genoeg water want al dat zweten en diarree gaat je dehydraten

vanaf de 72 uur clean met (kleine) stapjes weer energie opbouwen door kleine stukjes te gaan wandelen, de pijnen gaan steeds minder heftig worden en langzaam aan ga je je lichamelijk steeds beter voelen en helderder van geest

na 7 dagen voel je je alsof je van een zware griep bent herstelt al is het natuurlijk veel erger, wees lief voor je benen na al dat gekick 😜 en onthoud dat je mentaal steeds beter gaat voelen en je je plezier in het leven terug gaat vinden!

ik hoop echt dat je nog steeds aan het kicken bent en niks meer hebt gepakt dat zou zonde zijn maar niet het einde van de wereld, hoort erbij, gewoon weer opstaan en het opnieuw proberen, je kunt dit! 👊🏻
N
Nietnodif-1807Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Hoi Allemaal,
Ik ben nog steeds clean! Niks gepakt. Het was wel heel intens en oprecht, ik kan niemand aanraden cold turkey te stoppen van 250mg naar 0mg als je geen verschrikkelijk stalen en keiharde discipline hebt. maar ik bleef nadenken van “het is tijdelijk, het gaat over” “bijt even door, dan heb je je leven terug”. Ik heb geen enkel moment een tablet gepakt maar me nachten zijn vreselijk. Ik zie elk uur van de klok. Maar, het gaat steeds beter! Ik heb vandaag iets gekocht, het heet Kratom. Je kent het vast wel, en ik doe het alleen voor de laatste loodjes omdat ze verschrikkelijk pittig zijn. Ik dacht dat het minder zou worden na 48 uur maar helaas. Ik gebruik nu Kratom met de dag. Ik kijk dan zonder wat in te nemen of me verschijnselen te verdragen zijn en als het echt de spuigaten uitloopt neem ik 2 gram kratom(rode variant) om de ontwenningsverschijnselen te dempen. In de ochtend neem ik de groene variant voor een goede oppepper, dat ik niet mentaal naar de klote ga door in bed te liggen. Probeer zoveel mogelijk alles te doen maar dat is loodzwaar. Maar ik geloof dat het einde in zicht is. Tevens behoed ik mezelf ervoor dat kratom niet me nieuwe verslaving wordt. Al is kratom veeeeeeel minder verslavend als oxycodon daar waar het zich niet daadwerkelijk bint aan de receptoren in je hersenen. Gebruik het dus echt alleen voor een goede nachtrust en een oppepper in de ochtend.

erkennen is de eerste stap in herstel! Als je zelf niet kan erkennen dat je verkeerd bezig bent, raak je jezelf plus de mensen om je heen kwijt.
ik heb weer kleur op me gezicht, ben een vrolijker mens, kijk helderder uit me ogen en heb weer emotie.
Ik houdt jullie op de hoogte over de laatste dagen! Maar dit gaat me lukken, 1000%!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#20
Respect kerel!
Je gaat goed en ik vind het erg knap om van 250 mg naar nul te gaan en dit in 1 x!
Mij is het niet gelukt iig
Dit omdat mijn rug in puin ligt en ik heb zonder de methadon die ik nu krijg, geen leven meer....
Dus ik ga verder op de methadon maar dit op een lage dosis.
Jij krijgt straks je vrije leven weer terug!
Houd vol, de haven ligt in zicht!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."