Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBromazolam en Funcaps

Bromazolam en Funcaps

38 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#1
Wat is het doel van dit artikel? Dat zal voor de meesten hier een grote rol spelen in hun beslissing om er wel of niet aan mee te werken.

Ik denk dat er weinig leden zijn die zitten te wachten op een nieuw artikel die slecht spreekt over deze vendors. De meesten hier zullen juist positieve ervaringen hebben met deze vendor (ik ook).
Overigens is namen van verkooppunten hier noemen ten strengste verboden. Het levert je een permanente ban op. Omdat Funcaps niet meer bestaat en breeduit in de media is genoemd, wordt daar coulanter mee omgegaan

Zelf heb ik wel een aantal keer bromazolam gebruikt. In de piek van mijn gebruik, waren er veel betere benzo's te krijgen dan bromazolam. Maar 'helaas' zijn die verboden geraakt waardoor alleen nog het super potente bromazolam over blijft als geschikte optie.

Zelf werk ik alleen maar mee in de media als de focus ligt op het verloop en herstel van verslaving. Om daarmee taboe te doorbreken en te laten zien dat het mogelijk is om als verslaafde weer een succesvol, clean leven terug te krijgen.

Mocht je daar ooit iets over schrijven, mag je me altijd benaderen.

Succes met je zoektocht!
C
ChielTimmermans3651252Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Benzo-dope is wereldwijd in opkomst. De groep slaap- en kalmeringsmiddelen zijn online eenvoudig te verkrijgen en staan te boek als zeer verslavend. Bromazolam is misschien wel het bekendste voorbeeld. Het middel werd ook veelvuldig verkocht door Funcaps, de website met partydrugs die nu wordt gelinkt aan tientallen sterfgevallen.
Maar goed, ik ben een journalist bij het AD die vrij weinig slikt en ik heb totaal geen verstand van Bromazolam. Maar ik moet er wel een verhaal over maken. En dus ben ik op zoek naar mensen die het ooit hebben gebruikt en kunnen vertellen over hun ervaringen (goed of slecht). Hoe ben je bij dit middel uitgekomen? Wanneer gebruik je het? Wat voor gevoel geeft het je?Welke risico's zitten eraan? Etc. etc. Mocht je het middel ooit bij Funcaps hebben besteld, dan is dat mooi meegenomen.
De gesprekken zijn vertrouwelijk en we publiceren je informatie of gegevens niet zonder dat je daar achter staat. Kortom, ik kan jullie hulp goed gebruiken, meld je via [email protected]. Andere tips zijn ook welkom!

Groet, Chiel
C
ChielTimmermans3651252Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Nou, de aanleiding is de zaak rondom de website-waarvan-ik-de-naam-niet-zal-noemen :wink:. Maar dat is natuurlijk een ontzettend trieste zaak waaruit blijkt dat behoorlijk wat mensen zijn overleden, in coma raakten etc na gebruik van middelen van die webshop. Ik heb experts gesproken die Bromazolam een linke pijnstiller noemen, die behoorlijk verslavend is. Dus mijn houding richting Bromazolam is behoorlijk kritisch. Tegelijkertijd ga ik er open in, ik wil met (ex-)gebruikers van het spul praten over hun ervaringen omdat die een beter beeld geven van de werkelijkheid. Maar ik schat in dat er ook wel in zal worden gewaarschuwd voor de risico's.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#4
ChielTimmermans3651252 zei:
Nou, de aanleiding is de zaak rondom de website-waarvan-ik-de-naam-niet-zal-noemen :wink:. Maar dat is natuurlijk een ontzettend trieste zaak waaruit blijkt dat behoorlijk wat mensen zijn overleden, in coma raakten etc na gebruik van middelen van die webshop. Ik heb experts gesproken die Bromazolam een linke pijnstiller noemen, die behoorlijk verslavend is. Dus mijn houding richting Bromazolam is behoorlijk kritisch. Tegelijkertijd ga ik er open in, ik wil met (ex-)gebruikers van het spul praten over hun ervaringen omdat die een beter beeld geven van de werkelijkheid. Maar ik schat in dat er ook wel in zal worden gewaarschuwd voor de risico's.
Klik om te vergroten...
Het is niet echt een pijnstiller. De werking van Bromazolam is niet wezenlijk anders dan van andere Benzo's. Misschien wat sterker (en bovendien vaak in hooggedoseerde pilletjes verkocht). Het enige dat veel uitmaakt is dat het in het grijze/zwarte circuit werd verkocht en dat er dus geen arts bij betrokken was, en de kopers zo veel en vaak konden bestellen als ze wilden. Dat in combinatie met een zeer verslavende stofsoort is een linke situatie. Maar het zijn natuurlijk gewoon drugsdealers, alleen dan met een hippe website.

Op zich vind ik het goed dat er gewaarschuwd wordt voor Benzo-gebruik. En het grijze circuit is natuurlijk altijd link. Maar ondertussen zijn er hele volksstammen, vele malen meer dan klanten van RC-verkopers, die soortgelijke middelen jarenlang via hun huisarts krijgen.

Waar m.i. echt aandacht voor nodig is, is de afbouw van dit type middel. Daar worden veel fouten mee gemaakt, en er is zelfs bij psychiaters maar weinig kennis van en ervaring mee. En bij het plots verdwijnen van websites zoals FC zitten mensen die gewenning hebben opgebouwd dus wel met de gebakken peren.

Maar succes met je artikel.
L
LysergineLid
01-01-2024, 00:00
#5
Het artikel staat inmiddels online zie ik. Het is inderdaad het zoveelste eenzijdige sensationele bericht geworden: https://archive.ph/J9f11
L
LysergineLid
01-01-2024, 00:00
#6
Vrijwel alle recente berichtgeving over benzodiazepinen is gebaseerd op de premisse dat gebruik per definitie problematisch is, onvermijdelijk tot verslaving/afhankelijkheid leidt en zich vooral afspeelt in een feest- of uitgaanscontext. Dit frame wordt zelden bevraagd. Is dit artikel bedoeld om dat te herhalen, of sta je open voor perspectieven die dat beeld nuanceren? In het eerste geval voegt het weinig toe aan wat al uitgebreid (en vaak sensationeel) is geschreven.


ChielTimmermans3651252 zei:
Ik heb experts gesproken die Bromazolam een linke pijnstiller noemen, die behoorlijk verslavend is.
Klik om te vergroten...
Dit is foutief. Benzodiazepines hebben géén (directe) analgetische werking en zijn dus geen pijnstillers. Het zijn kalmeermiddelen. Opiaten en opioïden hebben wel een directe pijnstillende werking (en werken overigens ook sedatief).
Ontwenningsverschijnselen treden alleen op bij continu gebruik over langere tijd (enkele dagen tot 2 weken?). Bij incidenteel gebruik is de kans op verslaving minimaal.

Bromazolam behoort tot de groep benzodiazepinen die intraveneus in klinische setting gebruikt worden als sedativum bij operaties. Daarnaast worden ze door psychiaters of huisartsen voorgeschreven bij slapeloosheid, angstklachten, convulsies etc. Sommige benzos staan geregistreerd als medicijn en sommige (waaronder bromazolam) niet; dat zijn dan de "research benzodiazepines". Hier is een lijst met benzos die als medicijn geregistreerd staan: https://www.farmacotherapeutischkompas.nl/bladeren/groepsteksten/benzodiazepine_agonisten . Als je op een middel klikt, kun je onder "indicaties" zien waarvoor dat middel geïndiceerd is.

Als je concrete vragen hebt, wil ik kijken of ik ze kan beantwoorden.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#7
ChielTimmermans3651252 zei:
Nou, de aanleiding is de zaak rondom de website-waarvan-ik-de-naam-niet-zal-noemen :wink:. Maar dat is natuurlijk een ontzettend trieste zaak waaruit blijkt dat behoorlijk wat mensen zijn overleden, in coma raakten etc na gebruik van middelen van die webshop. Ik heb experts gesproken die Bromazolam een linke pijnstiller noemen, die behoorlijk verslavend is. Dus mijn houding richting Bromazolam is behoorlijk kritisch. Tegelijkertijd ga ik er open in, ik wil met (ex-)gebruikers van het spul praten over hun ervaringen omdat die een beter beeld geven van de werkelijkheid. Maar ik schat in dat er ook wel in zal worden gewaarschuwd voor de risico's.
Klik om te vergroten...

Thanks voor je antwoord!

Overigens eerst een correctie. Bromazolam is geen pijnstiller. Het is een benzodiazepine, een slaap- en kalmeringsmiddel. Het kan spierverslappend werken en daarom verlichting geven bij bepaalde soorten pijn. Maar het is geen pijnstiller. Ik ben benieuwd wat voor experts dit wel zo noemen.

Ik moet me telkens inhouden om hier niet namens andere leden op dit forum te gaan spreken. Dus ik zal het zoveel mogelijk bij mezelf houden.

Zelf heb ik een verslavingsachtergrond. Ik heb 70 verschillende soorten drugs gebruikt, waaronder veel designer drugs. Er wordt in de media zelden een middel genoemd dat ik nog niet gebruikt heb (op de nitazenes na). Ik ken de verschrikkingen van verslaving. Heb psychoses gehad, mensen schade aangericht, alles erop en eraan.

Tegelijkertijd besef ik me dondersgoed dat dit komt door mijn aanleg voor verslaving. Was ik niet verslaafd geraakt aan flakka, was het wel met speed gebeurd. Was ik überhaupt nooit harddrugs gaan gebruiken, was het wel met alcohol gebeurt. Alleen waren de problemen pas op latere leeftijd gaan spelen.

Wat ik op het moment in de media mis, is een stukje perceptie. Ja, het is verschrikkelijk dat er mensen zijn overleden aan deze middelen. Tegelijkertijd denk ik dat wij een aardig besef hebben van de schaal waarop deze middelen werden verkocht.
Over alcohol doden horen we nooit iemand. Ofja, zelden dan. En de doden die door 'reguliere' drugs vallen, hoor je ook zelden. Alleen omdat dit door een maas in de wet legaal was en onbekend, wordt het tot gigantische proporties opgeblazen zonder perspectief.

Als herstellend verslaafde maak ik het van dichtbij mee. Door alcohol en drugs vallen doden. Zo is het nu eenmaal. Dat ligt niet per se aan de drugs, wel aan de omstandigheden waarin die genomen worden. Nu lijkt het alsof designerdrugs bovengemiddeld veel doden met zich mee brengen. Maar ik ben daar zeer sceptisch over.

En dat terwijl ik de gruwelen van verslaving maar al te goed ken.

Tegelijkertijd denk ik dat veel forumleden het hier met me eens zullen zijn. Bromazolam is een link goedje. En de meesten die het nemen doen dat uit onwetendheid of omdat de betere alternatieven (etizolam, flualprazolam, etc.) eerder al verboden zijn geraakt.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#8
Eens ook met de eerdere benoeming dat bromazolam slechts een benzo is van de vele typen andere benzo's. Wel een hele potente. Een die pas laat begint te werken waardoor het makkelijk is teveel te nemen.

Maar benzo gebruik en benzo misbruik is niet nieuw. Benzo's worden massaal op recept uitgeschreven. Soms zelfs voor langere tijd. Terwijl er vaak weinig kennis is hoe je er ook weer vanaf kan komen.

Hetzelfde zie ik op de pijnpoli's in ziekenhuizen. Daar worden sterke opiaten voorgeschreven. Maar als iemand ermee wilt stoppen, worden ze doorverwezen naar een afkickkliniek. Voor een onwetende patiënt is dat verschrikkelijk. Het ene moment krijg je een medicijn van een dokter die je vertrouwt. Het volgende moment wordt je bestempeld als een junk. Er komt mondjesmaat binnen die pijnpoli's meer aandacht voor. Maar het is bizar dat daar pas zo laat aandacht voor komt. En in de media lees je er niets over.

Exact hetzelfde gebeurt met benzo's. De meeste doktoren zijn daar best makkelijk in om ze voor te schrijven. Niet allemaal gelukkig. Maar ik hoorde van de week weer iemand die bij zijn huisarts bekend staat als verslaafde, die hem toch alprazolam wilde voorschrijven. Gelukkig heeft ie het zelf geweigerd en de dokter daarop gewezen.
L
LysergineLid
01-01-2024, 00:00
#9
LucidLucy zei:
Exact hetzelfde gebeurt met benzo's. De meeste doktoren zijn daar best makkelijk in om ze voor te schrijven. Niet allemaal gelukkig. Maar ik hoorde van de week weer iemand die bij zijn huisarts bekend staat als verslaafde, die hem toch alprazolam wilde voorschrijven. Gelukkig heeft ie het zelf geweigerd en de dokter daarop gewezen.
Klik om te vergroten...
Mijn ervaring bij meerdere artsen is dat ze juist heel terughoudend zijn. Het verschilt een beetje per arts denk ik.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#10
LucidLucy zei:
Over alcohol doden horen we nooit iemand. Ofja, zelden dan. En de doden die door 'reguliere' drugs vallen, hoor je ook zelden. Alleen omdat dit door een maas in de wet legaal was en onbekend, wordt het tot gigantische proporties opgeblazen zonder perspectief.
Klik om te vergroten...
Mee eens. En Alcohol en Bromazolam (net als alle Benzo's) werken op dezelfde hersengebieden / receptorengroepen.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#11
Eindhoven, Noord-Brabant, Nederland · Misdaadverslaggever Algemeen Dagblad · AD.nl
Als verslaggever van het Eindhovens Dagblad neem ik de stad Helmond voor mijn rekening. Ik schrijf nieuwsartikelen, leesverhalen, interviews en ben actief via ...
Klik om te vergroten...
Ja leuke kant van verslaggeving dit zegt echt alles al..
Enige wat ik deed is kopietekst rechtermuisknop google search en dit komt eruit.


Helaas mij niet gezien, wordt vaak beloftes gebroken die een journalisten me hadden toegezegd. En kwam mijn naam bij foutieve informatie. Niks persoonlijks maar is al genoeg voor gewaarschuwd en doen alle bron(en) zelf ook nog eens. Waardoor ik denk dat dit alleen maar meer rc's die indien je goed onderzoek doet 'veilig zelfde gevaarlijk heid met zoveel vergelijkbare medicamenten. Ga er maar vanuit dat weinig mensen zomaar iets slikken. Vraag het altijd nogmaals aan de arts en doe zelf onderzoek voor alleen medicamenten, laat staan RC's denk dat ieder lid van hier dat ook doet en het anders vragen. Heb ik ook gedaan als er te weinig informatie of geen dosering te vinden is online.
Succes en hopelijk doe je dan eerst zelf onderzoek. Clonazepam werkt deels als pijnstiller voor mensen die neuropatische klachten hebben. Zonder dat en andere echte pijnstillers als morfine derivaten (oxycodon bijvoorbeeld wat 2x sterker is) staat alles al online vermeld. We hebben hier daarvoor een heel subforum over NPS (RC'S in de volksmond,) enige waar een onderzoek goed ging en op niveau was toen ik bij een event was van Trimbos instituut.
Ben benieuwd wie je wijs maakt dat benzodiazepinen pijnstillers zijn (is voor zeer specifieke diagnose die niet veel mensen hebben.. Dat zijn en blijven opiaten of opioïden de echte pijnstillers. Houdt niet van off-label gebruik. Heb hier artsen zelfs op aan moeten spreken. Genoeg informatie zo. :wink:


Info - Benzodiazepinen informatie

Benzodiazepine De benzodiazepinen (BDZ) zijn medicijnen die behoren tot een geneesmiddelengroep met sederende (kalmerende, slaapbevorderende) en anxiolytische (gevoelens van angst verminderende) eigenschappen. De ontdekking van deze middelen was een grote medische doorbraak. Met name omdat deze...
drugsforum.nl drugsforum.nl
Hier zijn vast wat feiten /huiswerk voordat er weer desinformatie wordt verspreid..

Plus dit hoort in het subforum Medewerking van gevraagd:

https://drugsforum.nl/forums/medewerking-gevraagd.46/

©Tijdloos
Playtime planet ®™
Ps
www.vice.com

A Deadly Synthetic Street Drug Called ‘Benzo Dope’ Is on the Rise

The emerging drug contains two highly-potent highs, fentanyl and etizolam, and has been linked to a string of drug deaths in Canada.
www.vice.com www.vice.com
Dit is benzo-dope hier is jou onderzoek allang gedaan door (in mijn ogen en ervaringen zeer betrouwbare) VICE
Benzo-dope jou eerste woord; en dat is een mix van benzodiazepines plus opiaten tegelijkertijd wat alleen samen gebruikt wordt als de pijnpoli en neuroloog het voorschrijven om de levenskwaliteit hoog genoeg te houden. Door bijvoorbeeld zenuwpijn of lumbale radiculopathy fibromyalgie etc. Op YouTube staan er veel documentaties over. Oud nieuws is het. Met alle respect naar je opdrachtgever toe.Screenshot_20260123-115158.png
Komt uit 2021. :wink:

En dit zinnetje "ik moet er een verhaal over schrijven"
Klik om te vergroten...
Ik ben totaal onbekend in die wereld zou je sierlijk staan eerlijk toegeven ik weet hier niets over wat ik zelf in mijn eerste woordkeuze en styling van de vragen zegt me al genoeg om dat niet te gaan lezen meeste weten hier dondersgoed wat benzo-dope is dat delen we immers met elkaar zullen informatie plus weer de koppeling maken met iets wat niet meer bestaat dat bedrijf f*ń©als. De geschiedenis is al geschreven en uitgebreide media aandacht gehad zou dat delen aan je werkgever; velen zouden zuchten van meer foutieve gegevens. Lees eens eerst hier en op het grote drugs-forum.com het grote broertje niet van ons maar kwam informatie heb ik het 1 en andere ook daar geplaatst bij de Nederlandse afdeling. Volgens mij is of was het zelfs zo dat juristen advocaten e.d daar niet welkom zijn.

Iedereen heeft zijn of haar eigen talenten en kennisgebieden. Is er niemand bij het AD die behalve toetsenbord 'skills' iets weet over medicatie en andere Nieuwe psychoactieve Stoffen (NPS) wat weet?! En interactis met elkaar of doe ik dan zo'n goede research? Of bang voor ontslag als ze weten dat je er van alles af weet. Ga het AD stuk minder raadplegen wat al zelden is.
Kennis is macht werd mij altijd gezegd.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#12
@ChielTimmermans3651252 ik hoop nu niet dat we je weg hebben gejaagd 🤣

Als je gebruikersnaam klopt met je echte naam, zie ik dat je misdaadverslaggever bent. Cool! Wat ik me nog steeds weleens afvraag in dit wereldje is hoe goed de vendors op de hoogte zijn van wat ze verkopen.

Even als voorbeeld. Van benzo's is bekend dat je vaak super hoge doseringen nodig hebt, wil je daarop overdoseren. Bromazolam is een research chemical, daar is weinig wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Toch, in lijn met de beter onderzochte benzodiazepinen zou je verwachten dat je niet snel kan overdoseren.

Tot je het combineert. Benzo's combineren met andere downers is echt not-done. Met als nummer 1 killer combi benzo's en opiaten. In de US zien we de effecten daarvan maar al te goed.
In de media lees ik dat veel van die coma's en doden worden gelinkt aan bromazolam. Maar het lijkt mij dus heel sterk dat bromazolam alleen dit veroorzaakt.

Dat laat voor mij de vraag open: was er sprake van combinatie gebruik? Of was de bromazolam vervuild, bijvoorbeeld met opiaten? En wisten de verkopers dat dit vervuild was of niet?
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#13
LucidLucy zei:
Van benzo's is bekend dat je vaak super hoge doseringen nodig hebt, wil je daarop overdoseren
Klik om te vergroten...
Als dat het enige middel is zal je alleen een diep slapen in veel gevallen. Kans op ziekenhuisopname is soms gering daarover. Die vragen eerder of een familielid je in de recovery positie laat liggen en op de ademhaling let . Zolang saturatie maar goed is en de persoon niet misselijk wordt. En las het artikel van je over internet chats en apps waar mensen gruwelijk worden gechanteerd etc. Maar goed heb nu niet veel meer eraan toe te voegen. Zolang je geen plagiaat pleegt op mijn berichten dan zal ik de baas van het AD in dit geval bellen 😂
Succes!

Ps volgens de google werk je ook o.a ook bij Parool en lokale krant en AD andere (digitale) kranten. Maar staat letterlijk zijn naam fotos etc. Niet zo slim om dat openbaar te maken maar is nu te laat. Doe liever eens de andere kant alle RC's van vroeger zijn nu veel als medicijnen voor mensen die ze nodig hebben. Lijkt me interessant te weten welke oude middelen vroeger als NPS werden beschouwd en nu in de apotheek soms zonder recept verkrijgbaar zijn. Of juist voor een bepaalde aandoening om het grote informatie aanbod niet overweldigend door te worden.
Maar dat past natuurlijk niet bij een misdaadverslaggever maar verklaard wel dat je eerste woord "Benzo-dope" is en dat gelukkig nog niet bekend is in Nederland qua omloop. Dus zou dan daar verder niet juist mensen nieuwsgierig maken. (Zie Vice artikel)

jammer dat journalisten met jou specialisme moeite hebben genoeg werk te kunnen vinden. Hoewel ook juist goed dat er minder misdaad is laten we eerlijk zijn.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#14
Tijdloos zei:
Als dat het enige middel is zal je alleen een winterslaap houden. Kans op ziekenhuisopname is soms gering daarover. Die vragen eerder of een familielid je in de recovery positie laat liggen en op de ademhaling let . Zolang saturatie maar goed is en de persoon niet misselijk wordt. En las het artikel van je over internet chats en apps waar mensen gruwelijk worden gechanteerd etc. Maar goed heb nu niet veel meer eraan toe te voegen. Zolang je geen plagiaat pleegt op mijn berichten dan zal ik de baas van het AD in dit geval bellen 😂
Succes!

Ps volgens de google werk je ook o.a ook bij Parool en lokale krant en AD andere (digitale) kranten. Maar staat letterlijk zijn naam fotos etc. Niet zo slim om dat openbaar te maken maar is nu te laat. Doe liever eens de andere kant alle RC's van vroeger zijn nu veel als medicijnen voor mensen die ze nodig hebben. Lijkt me interessant te weten welke oude middelen vroeger als NPS werden beschouwd en nu in de apotheek soms zonder recept verkrijgbaar zijn. Of juist voor een bepaalde aandoening om het grote informatie aanbod niet overweldigend door te worden.
Maar dat past natuurlijk niet bij een misdaadverslaggever maar verklaard wel dat je eerste woord "Benzo-dope" is en dat gelukkig nog niet bekend is in Nederland qua omloop. Dus zou dan daar verder niet juist mensen nieuwsgierig maken. (Zie Vice artikel)

jammer dat journalisten met jou specialisme moeite hebben genoeg werk te kunnen vinden. Hoewel ook juist goed dat er minder misdaad is laten we eerlijk zijn.
Klik om te vergroten...

Ik kan echt geen kop noch staart vinden in deze woordenbrei. Sprak je tegen mij of tegen de journalist?
V
VJ_LSD72Lid
01-01-2024, 00:00
#15
ChielTimmermans3651252 zei:
ik ben een journalist bij het AD die vrij weinig slikt
Klik om te vergroten...
:wink: maar des te meer snuift?
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#16
LucidLucy zei:
Ik kan echt geen kop noch staart vinden in deze woordenbrei. Sprak je tegen mij of tegen de journalist?
Klik om te vergroten...
Alleen het eerste stukje haakte ik in op 'overdose' slaapmiddelen.

Had het over de journalist verder whoops te snel getypt. Zal het aanpassen.
P
PinnacleLid
01-01-2024, 00:00
#17
Wat gaat het insteek zijn van het artikel zijn? De meeste artikelen over dit onderwerp missen mijns inziens nogal wat perspectief en balans. Tot nu toe is het vooral "MENSEN DOOD DOOR RESEARCH CHEMICALS" met weinig vergelijking met legale middelen, of 'normale' drugs. Je hebt zelf geloof ik geen goed beeld van wat het is; benzo-dope is wat anders dan benzo's (iets waar overigens een miljoen Nederlanders aan zitten in de een of andere vorm: https://www.groene.nl/artikel/wakker-liggen-van-een-slaappil) en bromazolam is zoals eerder aangegeven geen pijnstiller, maar een kalmerings/slaap/antistress middel.

Ik vraag het vooral omdat er nogal wat stigmatisering is rond drugs en drugsgebruikers, en ik denk niet dat je mensen voor een interview krijgt als je ze wegzet als zwak, verslaafd, of wat dan ook. Het AD is nou ook niet de krant waarvan ik denk, goh die hebben doorgaans die nuance te pakken, maar misschien word ik te hard geclickblait door sommige van jullie artikelen.
L
LysergineLid
01-01-2024, 00:00
#18
ChielTimmermans3651252 zei:
Ik maakte inderdaad de fout door het een pijnstiller te noemen, ik bedoelde een slaap-/kalmeringsmiddel. Dus jullie kunnen me om de oren slaan met alle dingen in mijn tekst die niet kloppen. Maar volgens mij geef ik zelf al heel duidelijk aan dat ik er nog helemaal niks over weet. Dan kun je twee dingen doen: met experts praten en op basis daarvan een artikel schrijven óver gebruikers. Ik dacht: laat ik er open ingaan en gebruikers zelf benaderen en om hun ervaringen vragen. Dit is een handreiking, wie wil kan er op ingaan. En ik begrijp ik het ook heel goed als iemand dat niet ziet zitten.
Klik om te vergroten...

Als je concrete vragen over bromazolam/benzodiazepinen hebt, wil ik kijken of ik ze kan beantwoorden.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#19
Pinnacle zei:
"MENSEN DOOD DOOR RESEARCH CHEMICALS" met weinig vergelijking met legale middelen, of 'normale' drugs.
Klik om te vergroten...
Precies dit , plus dat veel zaken nooit bewezen konden worden dat wat ze namen daadwerkelijk van die vendor kwam. Daar worstelen ze nog steeds meer en kan niet meer bewezen worden. De aantallen zullen gok ik lager wat natuurlijk als ze het op de 1 of andere manier denken te kunnen bewijzen moet bij de autopsie de maaginhoud en bloed onderzocht worden wat logischerwijs niet(als er een familie dat wel heeft laten doen en dan de kleine testen van een zakje kunnen ze het pas waterdicht bewijzen maar denk niet dat dit gebeurt.. Het zou je eigen kind of familielid maar zijn dan laat je ook niet zomaar even de buik opensnijden bij de autopsie.


En omdat je niet eens weet/wist wat je typte oogt me erg lui om niet even zelf onderzoek te doen. Anders kan iedereen je alles wijsmaken. Lees vice artikel maar is al door meer leden uitgelegd dat dope-benzo letterlijk alles kan zijn icm een benzodiazepine. Vooral opiaten icm benzodiazepines en drank in zal geen hoeveelheid noemen (maar is een hele dure bedoeling)
En is al uitgebreid op google te vinden 8 pagina's vol zoekresultaten op de naam van dit topic dat voegt niets meer van.
En ga verder er niet meer op in anders doen we per ongeluk jou onderzoek voor jou. Dus we gaan letten of er geen quotes en goede juiste informatie zonder vragen wordt verzameld.
Fijn weekend iedereen!!
C
ChielTimmermans3651252Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Lysergine zei:
Vrijwel alle recente berichtgeving over benzodiazepinen is gebaseerd op de premisse dat gebruik per definitie problematisch is, onvermijdelijk tot verslaving/afhankelijkheid leidt en zich vooral afspeelt in een feest- of uitgaanscontext. Dit frame wordt zelden bevraagd. Is dit artikel bedoeld om dat te herhalen, of sta je open voor perspectieven die dat beeld nuanceren? In het eerste geval voegt het weinig toe aan wat al uitgebreid (en vaak sensationeel) is geschreven.



Dit is foutief. Benzodiazepines hebben géén (directe) analgetische werking en zijn dus geen pijnstillers. Het zijn kalmeermiddelen. Opiaten en opioïden hebben wel een directe pijnstillende werking (en werken overigens ook sedatief).
Ontwenningsverschijnselen treden alleen op bij continu gebruik over langere tijd (enkele dagen tot 2 weken?). Bij incidenteel gebruik is de kans op verslaving minimaal.

Bromazolam behoort tot de groep benzodiazepinen die intraveneus in klinische setting gebruikt worden als sedativum bij operaties. Daarnaast worden ze door psychiaters of huisartsen voorgeschreven bij slapeloosheid, angstklachten, convulsies etc. Sommige benzos staan geregistreerd als medicijn en sommige (waaronder bromazolam) niet; dat zijn dan de "research benzodiazepines". Hier is een lijst met benzos die als medicijn geregistreerd staan: https://www.farmacotherapeutischkompas.nl/bladeren/groepsteksten/benzodiazepine_agonisten . Als je op een middel klikt, kun je onder "indicaties" zien waarvoor dat middel geïndiceerd is.

Als je concrete vragen hebt, wil ik kijken of ik ze kan beantwoorden.
Klik om te vergroten...


Ik maakte inderdaad de fout door het een pijnstiller te noemen, ik bedoelde een slaap-/kalmeringsmiddel. Dus jullie kunnen me om de oren slaan met alle dingen in mijn tekst die niet kloppen. Maar volgens mij geef ik zelf al heel duidelijk aan dat ik er nog helemaal niks over weet. Dan kun je twee dingen doen: met experts praten en op basis daarvan een artikel schrijven óver gebruikers. Ik dacht: laat ik er open ingaan en gebruikers zelf benaderen en om hun ervaringen vragen. Dit is een handreiking, wie wil kan er op ingaan. En ik begrijp ik het ook heel goed als iemand dat niet ziet zitten.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."