Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsKabinet wil niet meer alle ggz-zorg vergoeden, behandelaren boos

Kabinet wil niet meer alle ggz-zorg vergoeden, behandelaren boos

23 antwoorden
592 weergaven
18-5-2026
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#1
zie dot artikel nog meer bezuinigingen

www.trouw.nl

Kabinet wil niet meer alle ggz-zorg vergoeden, behandelaren boos

Het kabinet wil het mes zetten in de vergoedingen voor zorg. Alleen als zorgaanbieders en -verzekeraars daar afspraken over maakten, mag die nog vergoed worden. Dat leidt tot protest in de ggz.
www.trouw.nl www.trouw.nl

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#2

We kunnen de pagina die u zoekt niet weergeven​
​
​

M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#3
sorry blijkbaar was ik een stukje vergeten
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#4
Dat je een gedeelte zelf moet betalen vind ik helemaal prima. Dan ben je vaak ook wat gemotiveerder.
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#5
annihilation zei:
Dat je een gedeelte zelf moet betalen vind ik helemaal prima. Dan ben je vaak ook wat gemotiveerder.
Klik om te vergroten...

Het eigen risico geldt ook in de GGZ. Dus waarom zou diegene dan nog extra moeten betalen om gemotiveerd te zijn? Tegen een kankerpatiënt zeg je zoiets toch ook niet? Die laat je toch ook niet extra betalen zodat ie gemotiveerd is voor een behandeling. Waarom dat verschil? Aan iets psychiatrisch kun je vaak zelf ook niet wat doen, niet alles is je eigen schuld als je in de GGZ zit.
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#6
MyLittlePonyPack zei:
Het eigen risico geldt ook in de GGZ. Dus waarom zou diegene dan nog extra moeten betalen om gemotiveerd te zijn? Tegen een kankerpatiënt zeg je zoiets toch ook niet? Die laat je toch ook niet extra betalen zodat ie gemotiveerd is voor een behandeling. Waarom dat verschil? Aan iets psychiatrisch kun je vaak zelf ook niet wat doen, niet alles is je eigen schuld als je in de GGZ zit.
Klik om te vergroten...
Je hebt natuurlijk ook minder ernstige gevallen die hulp krijgen. En je moet het toch ergens vandaan halen. Of moeten we Jan modaal extra belasten zodat die de kosten kunnen dekken?

En ik zeg ook niet dat ze alles zelf moeten betalen maar een kleine eigen bijdrage scheelt toch weer.
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#7
annihilation zei:
Je hebt natuurlijk ook minder ernstige gevallen die hulp krijgen. En je moet het toch ergens vandaan halen. Of moeten we Jan modaal extra belasten zodat die de kosten kunnen dekken?
Klik om te vergroten...

Maar waarom dat verschil tussen psychisch en lichamelijk? Je gaat toch ook niet zeggen dat iemand met een gekneusde arm geen hulp krijgt omdat hij niet gebroken is wat erger is?
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#8
annihilation zei:
Je hebt natuurlijk ook minder ernstige gevallen die hulp krijgen. En je moet het toch ergens vandaan halen. Of moeten we Jan modaal extra belasten zodat die de kosten kunnen dekken?

En ik zeg ook niet dat ze alles zelf moeten betalen maar een kleine eigen bijdrage scheelt toch weer.
Klik om te vergroten...
vind ik wel
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#9
MyLittlePonyPack zei:
Maar waarom dat verschil tussen psychisch en lichamelijk? Je gaat toch ook niet zeggen dat iemand met een gekneusde arm geen hulp krijgt omdat hij niet gebroken is wat erger is?
Klik om te vergroten...
Dat is nu niet aan de orde en ik reageer op het artikel dat ik het er wel mee eens ben.

Ja voor een gekneusde arm hoef je niet 12 keer eens per week (of hoe lang je hulp ook mag zijn) naar de dokter toe. Dus die kosten zijn al een stuk minder lijkt mij.
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#10
Raver zei:
Meer betalen voor dramatische ggz zorg. Ja goed plan.
Klik om te vergroten...
Eigenlijk zijn veel behandelaars niet geschikt voor het werk wat ze doen?

wordt dat ook bijgehouden hoeveel personen ze succesvol geholpen hebben? Zou voor ambtenaren ook wel goed zijn.
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#11
MR_CHIP zei:
vind ik wel
Klik om te vergroten...
En dat is wel eerlijk?
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#12
En je zou hier ook weer naar inkomen kunnen kijken. Niet iedereen die naar een psycholoog gaat is werkloos en zit in een uitkering.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#13
annihilation zei:
En dat is wel eerlijk?
Klik om te vergroten...
ik pleit ervoor om de mensen die boven modaal verdienen extra veel te belasten die kunnen het toch hebben al die kut ambtenaren
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#14
MR_CHIP zei:
ik pleit ervoor om de mensen die boven modaal verdienen extra veel te belasten die kunnen het toch hebben al die kut ambtenaren
Klik om te vergroten...
Zolang ze het bij ambtenaren houden ben ik het met jou eens. 😛
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#15
Meer betalen voor dramatische ggz zorg. Ja goed plan.
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#16
Gelukkig kan er oneindig geld geschept worden dus zal ook wel voor dit kunnen!

Laten ze eerst maar de regels verminderen en protocollen schrappen zodat het ook daadwerkelijk nuttig gaat zijn.
Het systeemdenken in de GGZ is echt verschrikkelijk irritant, een mens is zo divers dat in dit werk protocollen juist conflicten kan geven in het herstel.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#17
annihilation zei:
Dat is nu niet aan de orde en ik reageer op het artikel dat ik het er wel mee eens ben.

Ja voor een gekneusde arm hoef je niet 12 keer eens per week (of hoe lang je hulp ook mag zijn) naar de dokter toe. Dus die kosten zijn al een stuk minder lijkt mij.
Klik om te vergroten...

Nou ja, opzich is dat wel aan de orde. Jij maakt duidelijk dat je je kunt vinden in meer eigen bijdrage van GGZ-patiënten omdat ze dan “gemotiveerder” zouden zijn. Dan kun je een reactie als die van @MyLittlePonyPack verwachten. Waar baseer je op dat iemand die psychische hulp krijgt gemiddeld minder gemotiveerd zou zijn dan iemand die puur medische hulp krijgt? Zit nogal een aanname achter lijkt mij.
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#18
Roze Olifant zei:
Nou ja, opzich is dat wel aan de orde. Jij maakt duidelijk dat je je kunt vinden in meer eigen bijdrage van GGZ-patiënten omdat ze dan “gemotiveerder” zouden zijn. Dan kun je een reactie als die van @MyLittlePonyPack verwachten. Waar baseer je op dat iemand die psychische hulp krijgt gemiddeld minder gemotiveerd zou zijn dan iemand die puur medische hulp krijgt? Zit nogal een aanname achter lijkt mij.
Klik om te vergroten...
https://www.psychologicalscience.org/news/the-powerful-motivation-of-paying-upfront.html

Ik snap ook wel dat iemand die zelfmoord wil plegen en totaal in de put zit niet geholpen wordt door 35€ per sessie te laten betalen.
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#19
Roze Olifant zei:
Ligt nogal een aanname achter lijkt mij.
Klik om te vergroten...
In mijn eigen omgeving neem ik dit ook waar.
Kun je mensen eigenlijk niet kwalijk nemen omdat het voor hen niet bestaat, enkel alleen in jezelf. Iemand die een gebroken been heeft is zichtbaar en dus verklaarbaar.
En daarbij is het ook zo dat de generaties hiervoor zo enorm rationeel met het leven omgaan en ook hen is dat
overkomen dat psychische ziektes niet bestaan in het leven.

Wat ik zeg is ook weer een aanname.
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#20
annihilation zei:
https://www.psychologicalscience.org/news/the-powerful-motivation-of-paying-upfront.html

Ik snap ook wel dat iemand die zelfmoord wil plegen en totaal in de put zit niet geholpen wordt door 35€ per sessie te laten betalen.
Klik om te vergroten...
De sessie's van tegenwoordig zijn wel 500€ per uur.
Hoe? Geen idee maar als ik de kosten bekijk die mijn verzekering doorgeeft zijn dit de kosten die gedeclareerd worden.
Vooral door de ICT kosten is de GGZ enorm gestegen.
Werkt het goed? Nee.
Word er iets mee gedaan? Nee.

Dit zijn mijn ervaringen voor de duidelijkheid.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."