Ik ben gepakt met 5 pillen bij een festival, ik heb het afgegeven en heb 6 uur in de cel gezeten, nu krijg ik thuis een boete van 1100 euro is dit realistisch?
De boete zit wel boven de gangbare strafmaat ja. Kijk maar hier:
www.om.nl
Daar staat een boete van 500 euro of 80 uur werkstraf op het in bezit hebben van 5 pillen (of 2,5 gram harddrugs).
Waren er strafverzwarende omstandigheden? Bijvoorbeeld dingen die wijzen op dealen zoals een weegschaal, meerdere zakjes, veel contant geld, of andere strafverzwarende omstandigheden zoals agressief gedrag, rijden onder invloed.
Of ben je vaker gearresteerd?
De boete kun je altijd aanvechten. Maar het kost ook geld om naar de rechtbank te gaan. Dus dan moet je je afvragen of het zin heeft. Op basis van de strafvordering zou je 600 euro 'korting' kunnen eisen. Dan bespaar je er misschien een paar honderd euro mee, als je daadwerkelijk in het gelijk wordt gesteld door de rechter.
Meestal moet je eerst een bezwaarschrift indienen. Waar je bezwaar kunt indienen staat altijd in de brief die je van het OM hebt gehad. Als het gaat om een brief dan is dat bijna gratis dus altijd wel het proberen waard. Wat je in die brief schrijft kan wel tricky zijn want dat heeft juridische gevolgen.