Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsCBR gezondheidsverklaring vraag over middelengebruik

CBR gezondheidsverklaring vraag over middelengebruik

14 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
V
VoltobroLid
01-01-2024, 00:00
#1
Heya, ik wil dus beginnen met het behalen van mijn rijbewijs.
Nu ben ik inmiddels 1.5 jaar volledig clean van alle substanties na ADHD diagnose en behandeling en vroeg ik mij af of het slim is om hier dan eerlijk over te zijn op de gezondheidskeuring.
Ik kan alleen niks online vinden over of je hiervoor dan een bloedonderzoek moet doen, ik heb niks te verbergen dus wil daarom eerlijk zijn alleen ben ik bang dat de kosten dan heel hoog gaan oplopen.
Weet iemand dus of als je het eerlijk aangeeft je meteen een bloedonderzoek moet doen en dus hoge kosten maak, of is bewijs dat ik succesvol een traject heb afgerond voldoende in dit geval? Ik ben natuurlijk nooit meer van plan enige middelen te nemen (buiten mijn ADHD medicatie) en vandaar vraag ik het hier ook.
X
XMRLid
01-01-2024, 00:00
#2
Gewoon alles ontkennen, je wilt niet meer kosten maken dan nodig. Rijbewijs halen is tegenwoordig al duur zat.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#3
Voltobro zei:
Heya, ik wil dus beginnen met het behalen van mijn rijbewijs.
Nu ben ik inmiddels 1.5 jaar volledig clean van alle substanties na ADHD diagnose en behandeling en vroeg ik mij af of het slim is om hier dan eerlijk over te zijn op de gezondheidskeuring.
Ik kan alleen niks online vinden over of je hiervoor dan een bloedonderzoek moet doen, ik heb niks te verbergen dus wil daarom eerlijk zijn alleen ben ik bang dat de kosten dan heel hoog gaan oplopen.
Weet iemand dus of als je het eerlijk aangeeft je meteen een bloedonderzoek moet doen en dus hoge kosten maak, of is bewijs dat ik succesvol een traject heb afgerond voldoende in dit geval? Ik ben natuurlijk nooit meer van plan enige middelen te nemen (buiten mijn ADHD medicatie) en vandaar vraag ik het hier ook.
Klik om te vergroten...
Met alleen je ADHD medicatie krijg je al een extra dokterverwijzing denk ik. Jouw verleden gaat hun verder weinig aan.
D
DonkeyGonzLid
01-01-2024, 00:00
#4
Je zal naar een gespecialiseerde adhd add psycholoog moeten, waarschijn lijke rijtests moeten afleggen.
is het niet voor één keer een verhoor van je afnemen kan je zelfs teruggeroepen worden.
Voelde me persoonlijk tbh net een "patientje" hoe dat het CBR met je omgaat. Beetje afgekeurde onpersoonlijke sferen daar met extreme bedragen die je ervoor betaalt.

Ik ga je niet zeggen om te liegen maar toch moet je dit niet serieus nemen.
Kostte mij op me 18e een leuke kleine vakantie bovenop die geldwolven prijs en wachttijden die je bij het CBR al betaald.

Verder.. heb ik wat meegemaakt en ben ik vaker op gesprek moeten komen bij meerdere psychologen. Mijn laatste sessie weet ik nog.. dat ik zei heb ADHD en heb er mee leren omgaan het is nu (12 jaar ) na de diagnose, maar ik gebruik geen medicatie, doe aan meditatie dit dat.

Mijn advies is, liegen is fucked up en geeft je enigzins een fucked gevoel en ook wellicht je eerste ritten.. althans voor mij. Lieg niet.. maar begin niet over je medicatie.
Óf vertel, dat je er geen medicatie voor slikt.

Gaat puur om het plaatje van medicatie en een ongeluk veroorzaken onder invloed van medicatie.
Als in jouw dossier staat dat je geen medicatie heb geslikt voor je ADHD. Kan mij in ieder geval niks overkomen terwijl er wel medicatie wordt voor geschreven.
Heb een ongeluk veroorzaakt en nooit is er een woord over adhd medicatie gevallen).

Winst : omstr wel iets van zoveel honderden paar kleine duizenden euros wat ik anders kwijt was aan ritten naar andere kant van het land voor een "psycholoog" en rijtesten etc etc.
Bloedtesten nog nooit over gehoord over adhd medicatie enkel bij ongelukken of alcohol en drugs controlled of opvallend rijgedrag.
Relax je zal vrijwel nooit zomaar van de weg geplukt worden.
S
StraatPiraatLid
01-01-2024, 00:00
#5
Voltobro zei:
vroeg ik mij af of het slim is om hier dan eerlijk over te zijn op de gezondheidskeuring.
Klik om te vergroten...
Eerlijkheid duur t het langst.
In dit geval is het jokken geblazen.
Anders is het bukken zonder vaseline.
M
MDMAutistLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ga je wel verklaren dat je ADHD hebt en medicatie gebruikt?
Ook dan zul je een extra keuring moeten doen namelijk.
Dit is vaak een afweging die mensen in jouw geval maken. Wil ik alles verzekeringstechnisch dicht breien en de fop keuring die niets bijdraagt aan de verkeersveiligheid maar doen voor iets van €350 1 keer per 5 jaar of lieg ik liever?
Er zijn discussies over op ADHD en Autisme forums.
Als je verklaart over middelen gebruik in het verleden, dan krijg je mogelijk heel veel gezeik extra. En dan niet om de verkeersveiligheid te verhogen, maar echt absurd, haast treiter gedrag i.m.o.
Ik ken mensen die zijn gepakt met iets en wiet bij zich hadden. En alleen daardoor 5 keer jaarlijks in een potje moesten piesen.
Het rijbewijs werd ongeldig verklaard. Er moest een cursus bij het CBR worden gedaan. Er moest een advocaat aan te pas komen.
Bij elkaar heel veel gezeik en duizenden euros verder.
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#7
Vanaf volgend jaar april is iig die keuring bij ADHD niet meer.

Geen verplichte rijbewijskeuring meer bij ADD en ADHD - https://nos.nl/l/2579303

Zelf zit ik ook een beetje met dit dilemma over middelengebruik, al heb ik mijn rijbewijs al wel. Maar ik moet hem volgend jaar laten verlengen. Ik ben echt wel zo verstandig om nooit met alcohol of drugs of medicatie te rijden. En vanwege mijn diabetes moet ik altijd al extra keuring bij de oogarts. Dus ik twijfel ook of ik wel eerlijk moet zijn🙈
Want als ik een ongeluk maak maar gewoon nuchter ben mogen ze lijkt me niet mijn medische geschiedenis opvragen qua drugsgebruik/behandeling?🤔
M
MDMAutistLid
01-01-2024, 00:00
#8
1000028224.jpgMet andere woorden. Laat je nooit met iets diagnostiseren! It's a trap! 😐
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#9
maar je middelengebruik in het verleden is sowieso geen vraag vanuit het cbr, toch?
- Nvm toch wel. Vraag 17
1757266362854.png

Ik zou in elk geval eerlijk zijn. Dat is in de toekomst verzekeringstechnisch ook verstandig.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#10
ljuv zei:
maar je middelengebruik in het verleden is sowieso geen vraag vanuit het cbr, toch?
- Nvm toch wel. Vraag 17
Bekijk bijlage 67232
Klik om te vergroten...
Wat absurd dit😂 tjongejonge zeg.
M
MDMAutistLid
01-01-2024, 00:00
#11
Bent u zichzelf regelmatig anaal aan het vuisten onder het rijden, waardoor u maar 1 hand aan het stuur heeft en mogelijk sneller betrokken raakt bij een aanrijding?
Tatoeëert u regelmatig uw balzak tijdens het rijden en heeft u dan de voeding van het tatoeërapparaat verbonden met de 12volt dc ingang in uw voertuig, waardoor er een verhoogde kans is op kortsluiting, waardoor u een grotere kans heeft van de vluchtstrook gebruik te moeten maken, waardoor u op deze manier mogelijk hinder veroorzaakt voor hulpdiensten en/of een verhoogde kans heeft om door een uit het Oostblok afkomstige vrachtwagenchauffeur die ladderzat is van de Vodka te worden aangereden?
Bestuurt u wel eens uw voertuig vanuit 3rd person view, tijdens een Keta trip, waardoor u een beter overzicht heeft van de verkeerssituatie?
Heeft u een zogeheten Turken Vanger op uw auto gemonteerd? Zo ja, bent u van plan om alleen Turken aan te rijden of ook andere mensen van een andere nationaliteit, en/of ook 2e generatie Turken/mensen van een andere nationaliteit en/of ook autochtonen?
We raden u sowieso aan om vanwege de huidige stikstof problematiek met de trein te gaan.
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik zal er nooit iets over zeggen.
Zolang je altijd nuchter rijd en goed je aandacht erbij kan houden is er niet veel aan de hand in mijn ogen.
Veiligheid nummer 1.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#13
Zanza zei:
Wat absurd dit😂 tjongejonge zeg.
Klik om te vergroten...
Tegenwoordig wordt alles bijgehouden bij verzekeraars overkoepelend volgens mij, wat met medische informatie helemaal niet zou moeten mogen. De grootste fraudeurs zijn echter njet de 'junkies' maar de witteboorden🤣
V
VoltobroLid
01-01-2024, 00:00
#14
Kleine update voor mensen die hetzelfde tegenkomen: de extra kosten vallen mee en het labonderzoek kost zo goed als ook niks. Alleen als je echt je rijbewijs kwijt bent door middelengebruik krijg je de duurdere labtesten, voor het eerst aanvragen met een verleden is het meer lax want je hebt nog nooit gereden. Ik heb ongeveer 50eu meer moeten betalen dan alleen voor de ADHD keuring.. dat is met de urineonderzoek/bloedonderzoek.
Gewoon eerlijk zijn voor het geval dat je verzekering ooit je verleden gaat bekijken en ziet dat je het nooit ingevuld hebt.
D
DonkeyGonzLid
01-01-2024, 00:00
#15
Wow dan is er veel veranderd in de wetgeving afgelopen paar jaar, maar enigzins begrijpelijk want de generatie "volwassenen" moest vroeger, althans niet in mijn omgeving vrijwel niets van adhd weten.

En ook volwassen zijn meer gaan diagnosticeren en medicatie gaan gebruiken.
ADHD Medicatie gebruik is de afgelopen jaren met 3.2% gestegen. In 2006 waren dit 78.000 mensen, in 2023 waren dit er 300.000.

Maar ben blij te horen dat het financiële mee is gevallen voor je en ook voor onze mede adhd"ers dat het "extra" financiële onderdeel zelfs geschrapt gaat worden.

Top!!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."