Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWoodlovers buitenkweek

Woodlovers buitenkweek

87 antwoorden
19 weergaven
18-5-2026
P
PerfectChaosLid
01-01-2024, 00:00
#1
0t0lerance zei:
Snap je hoor, helaas heb ik geen ouders waar ik echt mee kon praten toen ik jong was, had ooit een print van een paddestoel gekocht en wilde het stiekem doen.. maar was er nooit van gekomen omdat er te veel bij kwam kijken en durfde het onderwerp ook niet aan te snijden.

Maar ik had me ook totaal niet ingelezen en zou dat dan ook voor recreatieve doeleinden gebruiken, de therapeutische effecten waren in 2008 nog niet onderzocht.. maar nu wél.. op netflix staat genoeg "The mind explained - psychedelics", "Magic medicine", "Have a good trip".. je ouders krijg je niet mee met argumenten, pas als ze zelf zien wat iets is en ze hun vooroordelen, dogma's, stigma, taboo enz links laten liggen en ernaar kijken met een verse blik.. dan kan er een moment van inzicht zijn. Op vimeo "The devided brain - Ian McGilchrist", youtube "A stroke of insight - Jill Bolte Tailor", op youtube alles van Jiddu Krishnamurti, gister nog gekeken:
Legt kinderen uit over de linker hemisfeer.. mechanisch.. repetitief.. , rechter hemisfeer ziet de connectie met alles, schoonheid.. enz.. psychedelica dempen je default mode network.. je ego.. met een microdosering zie je alles met een verse blik, je vriendin voor diegene die ze nu is.. niet volgens je eigen beeld wat je van haar hebt. Deze video is, in tegenstelling tot z'n publieke toespraken en dialogen.. in jip-en-janneke taal, dus goed te volgen.

Als je er passie voor hebt en je zou zoiets duidelijk kunnen maken.. als ik van m'n kind hou, dan luister ik zonder oordelen naar m'n kind, zonder conclusie.. zonder mn dochter of zoontje te onderbreken.. alleen dan kan ik luisteren met respect en helder nadenken (zie ook dat filmpje van krishnamurti). Ach wie weet kan je er wat mee.. ik schaam me er niet voor en heb er heel lang over nagedacht en alles opgezocht wat ik maar kon vinden. Maar gebruik psychedelica a.u.b niet alleen voor de lol, vooral voor de therapeutische doeleinden; zie je angsten en lelijke 'zelf' onder ogen, verander en wordt een mooi mens niet zo corrupt en zelfgericht als iedereen om je heen. Het is jou leven.
Klik om te vergroten...
Dat heb je mooi gezegd, absoluut met je eens!
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#2
LucidLucy zei:
Toch een aardige succes rate! Mooi hoor!

Ja soms zitten er inderdaad bacteriën of iets dergelijks in die visueel niets laten zien, maar die wel de groei vertragen. Ik ben benieuwd wat er nog met die potten gebeurt. Echt slecht ziet het er zeker niet uit. Best wel een flink deel gecoloniseerd.

Zou het misschien kunnen dat de bovenkant wat ingedroogd is en daardoor minder snel koloniseert?
Ik noem maar wat. Even m'n gedachten spuwen.

Ik kan me voorstellen dat met het deksel een klein stukje open er naast gaswisseling ook wat vocht verloren gaat. T.o.v. zakken of bakjes met een gas exchange filter.
Klik om te vergroten...
Ja dat kan zeker! heb daar zelf nog niet bij stil gestaan, maar daar kon je wel eens een punt hebben, dank! Als het na een week niet is dichtgegroeid, dan is dat ok, gebruik het sowieso voor een restant houtsnippers.. meer heb ik ook niet. Heb dan in totaal 2 grote zakken.. en 3 kleine zakken op kweek.. echt wel meer dan zat voor een plantenbak.
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#3
Nou gister merkte ik op dat, ondanks dat een aantal graankorrels, de korrels die niet gekoloniseerd waren.. besmet zijn geraakt met groene en zwarte schimmel.. is wel bijzonder om te zien dat de houtsnippers dus niet aangeraakt worden door de schimmel.

Dit is voor het eerst dat ik dit zie.. en wat ik heb begrepen via fora is dat het advies dan is;
z.s.m naar buiten en beetje met potgrond mengen en dan zou de schimmel moeten verdwijnen. Hierzo nog een paar plaatjes van bovenaf.
20220529_144523.jpg20220529_144517.jpg

Dus ja dat heb ik gedaan.. plantenpot erbij gepakt.. laagje potgrond.. snippers erin mikken, met nog wat gesteriliseerde snippers die ik niet meer ging gebruiken.. beetje door de snippers husselen.. beetje potgrond er doorheen mengen en daarna afdekken met een laag potgrond.
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#4
paddobak is bijna af.. is een beste bak geworden.. 1x1x1.20 hoog, 60 diep. Na daar kan je aardig wat paddo's in kweken denk ik zo. Zit eraan te denken wat helmgras in te doen, azurescens en cyanescens groeit daar van nature in, dan zal het ook prima werken voor subaeruginosa denk ik.
20220530_131835.jpg
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#5
Alles in de bak gepleurd.. gft links om een idee geven van het formaat.

- 70l hydrokorrels onderin
- 160l goedkope bio potgrond onderop
- 120l aan (deels gekoloniseerde) houtsnippes erop
- 40l aan kwaliteit bio potgrond als casing, nog een restantje perliet doorheen gemikt met een paar eetlepels calciumhydroxide voor de pH.
20220605_192007.jpg
...
verder 5 stukja helgras (duingras) gekocht voor erbij. Houtminnendme soorten groeien er van nature tussen. Verder komen er nog wat aardbei plantjes in voor de kinderen.
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#6
Helm erbij en zag een stukje agar uitsteken en de subaeruginosa is al begonnen met coloniseren 20220609_203743.jpg20220610_190122.jpg
Zit echt een behoorlijke laag snippers in met wat aarde. Heb grote verwachtingen voor deze bak! Heel benieuwd wat 120l aan snippers gaat opleveren haha
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#7
Nou.. toch écht een tegenslag te melden. Ik heb even zitten wroeten in de azurescens patch.. en vermoed dat het mycelium verstikt is geraakt.. heb namelijk best een laag zand erop geschoven en ben bang dat dit te dik is geweest. De chips eronder zijn namelijk niet gekoloniseerd...

Bij de cyanescens patch zie ik dit wel:
20220624_183347.jpg
T
TrippyhightsLid
01-01-2024, 00:00
#8
Hey @0t0lerance ziet er goed uit. heb je nog een update? ben erg benieuwd hoe het er op moment bij ligt met de warmte nu . Groetjes trippyhights.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#9
@0t0lerance nog iets wat me te binnen schoot. Mycelium creëert zelf warmte als het groeit toch?
Als je gaat upscalen kan dit nog weleens een probleem vormen. Ken je het fenomeen van die grote rollen van gemaaid gras. Na een tijdje gaat dat fermenteren en wordt het warm. Je kan de warmte ervan op een afstandje voelen en in hevige gevallen kan het zelfs spontaan ontbranden.

Nou zal het bij mycelium vast niet zo'n vaart lopen, maar ik kan me voorstellen dat als het stevig groeit, dat de kerntemperatuur misschien dusdanig hoog wordt dat het de groei weer tegenwerkt.

Zomaar een hersenspinsel van mijn kant. Misschien had je er al over nagedacht.

Zeker met het warme weer van laatst kan ik me voorstellen dat het invloed heeft op je buiten kweeks.
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#10
LucidLucy zei:
@0t0lerance nog iets wat me te binnen schoot. Mycelium creëert zelf warmte als het groeit toch?
Als je gaat upscalen kan dit nog weleens een probleem vormen. Ken je het fenomeen van die grote rollen van gemaaid gras. Na een tijdje gaat dat fermenteren en wordt het warm. Je kan de warmte ervan op een afstandje voelen en in hevige gevallen kan het zelfs spontaan ontbranden.

Nou zal het bij mycelium vast niet zo'n vaart lopen, maar ik kan me voorstellen dat als het stevig groeit, dat de kerntemperatuur misschien dusdanig hoog wordt dat het de groei weer tegenwerkt.

Zomaar een hersenspinsel van mijn kant. Misschien had je er al over nagedacht.

Zeker met het warme weer van laatst kan ik me voorstellen dat het invloed heeft op je buiten kweeks.
Klik om te vergroten...
Ja snap je gedachtegang hoor, maar dan had ik dit ook bij de psilocybe cyanescens patch moeten zien. Wat mycelium nodig heeft is zuurstof, lucht pockets tussen het hout. Nu weet ik dat de kids met "verstoppertje spelen" eroverheen hebben gebanjerd en ook de regenval op de potgrond (de sleuf zit pal onder een goot waar ik gaatjes in heb geboord, dus er komt een grote hoeveelheid water op) heeft het doen inklinken..

Na wat graafwerk is dit ook goed te zien.. een goede 10cm onder de grond (waar geen zand zit) zie ik dat de boel goed is dichtgegroeid. De stro casing, potgrond, zand en snippers liggen nu door elkaar.. dus het lijkt luchtig maar er zat een laag boven zo fijn en compact als klei..
20220625_113939.jpg
-Diep in de grond heeft het mycelium zich wel ontwikkeld, mycelium in de bovenste laag is niet helemaal afgestorven, stukjes hout zijn nog wit gekleurd en het oogt nog wit en levendig. Heb deze laag afgeschept.

Daarna heb ik het zand uit de bovenste laag proberen te zeven .. in ieder geval het fijnste spul wat de boel dicht laat slaan. Helaas bleef het hout niet meer drijven.. dus dat was even klooien met een plantenbak als zeef en een bak water waarin ik de boel herhaaldelijk heen en weer heb bewogen.. dat heeft wel degelijk wat zand eruit gehaald.
20220625_112109.jpg
Na een paar uur klooien het gezeefde spul terug gestort en daaroverheen een verse laag houtsnippers als casing
20220625_121002.jpg
Verwacht geen vruchten dit jaar.. maargoed de cyanescens zal als het goed is wel vruchten geven in de herft. We gaan het zien
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik snap 'm hoor! Was ook meer een ander aandachtspunt waar ik inneens aan moest denken. Gasuitwisseling is belangrijk inderdaad.

Zou toch weleens interessant zijn om de kerntemperatuur te meten 🤔

Misschien een idee voor volgende keer om de grond wat luchtiger te maken? Met m'n cactus ervaring moet ik gelijk denken aan perliet 😂
Of heeft de grond nog een andere functie die ik over het hoofd zie?
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#12
LucidLucy zei:
Ik snap 'm hoor! Was ook meer een ander aandachtspunt waar ik inneens aan moest denken. Gasuitwisseling is belangrijk inderdaad.

Zou toch weleens interessant zijn om de kerntemperatuur te meten 🤔

Misschien een idee voor volgende keer om de grond wat luchtiger te maken? Met m'n cactus ervaring moet ik gelijk denken aan perliet 😂
Of heeft de grond nog een andere functie die ik over het hoofd zie?
Klik om te vergroten...
In wat potgrond zitten bacteriën waar ze goed samen mee gedijen. Verder is een laagje grond bovenop goed om het vocht eronder vast te houden.. soort mulmlaag. Maargoed.. dit kan ook met een laag snippers denk ik dan.

Uhm als casing voor bijvoorbeeld de panaeolis cyanescens wordt vermiculiet i.p.v. perliet gebruikt. Zowel luchtig als vochtvasthoudend. En dan 50% turf erbij met wat calciumhydroxide om het wat te ontzuren.. trichoderma houdt niet van neutraal of licht alkalisch (tussen de 7 en 8ph).

Ja, de kerntemperatuur zal wel een paar graden hoger zijn dan de buitenlucht. Maargoed.. we gaan het zien. Ik heb het restant aan bodembedekking alweer in een zak gegooid om te fermenteren haha, goed excuus (en stiekem nog even wat sporen op agar gezet hehe)
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ah ja vermiculiet zou inderdaad beter passen. Nou ik ben benieuwd hoe het verder gaat lopen!
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#14
Update psilocybe subaeruginosa:

Heb wat grond weggeschept om eens te kijken hoe het mycelium zich ontwikkeld. En tot nu toe gaat het goed. Her en der nog wat groen van trichoderma.. maar ik zie veel mycelium, dus dat komt wel goed, gaat erom dat de grond gekoloniseerd wordt.
20220701_130150.jpg
20220701_130144.jpg
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#15
Trippyhights zei:
Hey @0t0lerance ziet er goed uit. heb je nog een update? ben erg benieuwd hoe het er op moment bij ligt met de warmte nu . Groetjes trippyhights.
Klik om te vergroten...
Hoi hoi, er gebeurt niks tot het najaar. Dan pas komen er vruchten met een beetje mazzel. Houtminnende soorten kunnen grote droogtes verdragen, zelfs compleet uitdrogen. Ze zijn inactief bij deze temperaturen, hebben kou en vochtigheid nodig zover ik heb begrepen. Ongeveer 4cm onder de aarde is het vochtig genoeg voor mycelium, maar het is warm, dus groeit er niks. Ongeveer een week geleden hebben ze allemaal water gehad, dus de grond zal vochtig genoeg zijn voor beide patches.
subaeruginosa
20220719_184254.jpg
azurescens
20220719_184130.jpg
cyanescens
20220719_184106.jpg
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#16
Er komen wel 3 nieuwe soorten bij:
- psilocybe Stuntzii
- psilocybe Ovoideocystidiata
- psilocybe Allenii

Heb sporenprints voor al deze soorten.. dus ja dat verplicht je ze te kweken, anders gaan ze verloren. Waarschijnlijk in een klein bakje.
h
henkie2Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Super interessant topic!

Wordt tijd voor m'n eerste paddokweekset, ben die zure kant en klare truffeltjes zat :laughing:

Zou vet zijn als iedereen zelfvoorzienend zou zijn in de behoeftes voor cannabis en psychedelica en niet afhankelijk van de consumentenmaatschappij voor deze goddelijke geschenken.
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#18
henkie2 zei:
Super interessant topic!

Wordt tijd voor m'n eerste paddokweekset, ben die zure kant en klare truffeltjes zat :laughing:

Zou vet zijn als iedereen zelfvoorzienend zou zijn in de behoeftes voor cannabis en psychedelica en niet afhankelijk van de consumentenmaatschappij voor deze goddelijke geschenken.
Klik om te vergroten...
Kijk, dat is precies wat mijn drijfveer is om deze info hier te plaatsen.. enkel internationale fora kan je deze info vinden als je lang genoeg rondsnuffeld binnen de gemeenschap.

Momenteel lees ik vooral hier mee (m'n intresse gaan nu uit naar de kweek van Psilocybe Semperviva, -Caerulescens, -Aucklandiae, -Zapotecorum):
- Official Misc EXOTIC Thread
- Official Ps. Subtropicalis/Semperviva Thread


Voor woodlovers kan je hier terecht:
- The Official Woodlovers Thread

Maar let op.. nergens is informatie holistisch en samengevat, alles is gefragmenteerd en het is aan jezelf om info bij elkaar te sprokkelen.
T
TrippyhightsLid
01-01-2024, 00:00
#19
0t0lerance zei:
Hoi hoi, er gebeurt niks tot het najaar. Dan pas komen er vruchten met een beetje mazzel. Houtminnende soorten kunnen grote droogtes verdragen, zelfs compleet uitdrogen. Ze zijn inactief bij deze temperaturen, hebben kou en vochtigheid nodig zover ik heb begrepen. Ongeveer 4cm onder de aarde is het vochtig genoeg voor mycelium, maar het is warm, dus groeit er niks. Ongeveer een week geleden hebben ze allemaal water gehad, dus de grond zal vochtig genoeg zijn voor beide patches.
subaeruginosa
Bekijk bijlage 44523
azurescens
Bekijk bijlage 44524
cyanescens
Bekijk bijlage 44525
Klik om te vergroten...
Ziet er mooi uit hoe je dat zo hebt. had er geen idee van dat ze zo goed tegen de hitte kunnen, best interessant , en ziet er idd vochtig uit op de foto. Bedankt voor je snelle update vond het weer prachtig om een kijkje te nemen. Keep growing!!
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#20
Toch een aardige succes rate! Mooi hoor!

Ja soms zitten er inderdaad bacteriën of iets dergelijks in die visueel niets laten zien, maar die wel de groei vertragen. Ik ben benieuwd wat er nog met die potten gebeurt. Echt slecht ziet het er zeker niet uit. Best wel een flink deel gecoloniseerd.

Zou het misschien kunnen dat de bovenkant wat ingedroogd is en daardoor minder snel koloniseert?
Ik noem maar wat. Even m'n gedachten spuwen.

Ik kan me voorstellen dat met het deksel een klein stukje open er naast gaswisseling ook wat vocht verloren gaat. T.o.v. zakken of bakjes met een gas exchange filter.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."