"Ik ben nogal sloom met reageren, de vorige posts zijn van februari, maar goed. Laten we het maar " rijpe antwoorden" noemen.
Ik ben inmiddels een flinke poos clean. Jullie weten dat ik het met Narcotics Anonymous doe, en " bij ons" (alsof het een kerk is) wordt met clean bedoelt: geen stemmingsverannderende middelen. Dus ook geen alcohol en geen wiet, en pillen.
Stoppen voor mij was dus niet alleen stoppen met Heroine, maar ook met ALcohol. Het gekke is dat het stoppen daardoor iets sensationeler wordt. Het wordt bijna als een drug: oh jee, hoe gaat mijn leven eruit zien als ik helemaal niks neem? Toen ik die angst overwonnen had, kon ik stoppen. De eerste week stond ik huilend te koken, na een productieve dag had ik een glas wijn verdiend vond ik. De eerste weken -zelfs maanden- vond ik het vooral saaiig. Maar toen veranderde er iets, en velen in NA hadden me verteld: wacht geduldig: er gaat je iets veranderen. Ik dacht dat het niet meer zou komen, maar het kwam wel.
Ik voel me nu meestal gelukkiger dan ik was tijdens mijn gebruik. Ik zit meer in het leven, ik duw het minder voor me uit. Ik zweef er niet boven maar ben er. ik ben er helemaal. soms frustrerend, soms gelukzalig.
Even terugkomen op de stilstand, waar boven uitvoerig over geschreven wordt. Dank daarvoor. Ik heb jullie altijd gewaardeerd, en doe dat nog. Ik ben dan wel niet zo'n stamgast, maar ik volg het wel al een hele poos. Dat wat er met Yoro gebeurt is prachtig om te zien. Ik denk dat hij dit forum of Na of iets anders nog en flinke poos nodig gaat hebben. Maar ik wil geen wijsneus zijn.
Stoppen met Harddrugs, waar we het hier over hebben, kan een nazorg hebben van jaren. Het is zuur om te horen, ook voor mezelf, maar ik ben voorlopig nog zoet met van de dope af te blijven. Het is namelijk 1 op er van af te komen, maar het is minstens zo moeilijk ervan af te blijven. Wij (stoppers) moeten een nieuw leven opbouwen. Wij moeten leren omgaan met een clean leven.
Bij Narcotics Anonymous hebben wij een 12 -stappenprogramma. Dat is een methode om je leven, je relaties en gedachten weer op de rails te krijgen. Bijna alle stoppers ervan een spriritueel vacuum. Eigenlijk heel logisch: wij hebben met dope onszelf dag-in-dag-uit op een ander plan / in een andere dimensie getild. Dat gaat nu niet meer gebeuren, omdat ik niet meer neem. Dat gemis repareer je niet zomaar.
De reden dat ik geen alcohol mag drinken (ik mag wel hoor, maar het is de suggestie het niet te doen / ik wordt echter niet de club uitgejaagd) is omdat heel veel drugsgebruikers Alcohol als vervangende dope gaan gebruiken. Ik heb het zelf, toe ik begon met stoppen (wat toen slecht lukte) ook gedaan. Opeens dronk ik om 11 uur 's ochtends, terwijl ik dat nooit deed. Maar ja ik moest de Hero vergeten. Ik was dan ook snel overtuigd, dat Alcohol deel van het probleem geworden was, of zou gaan worden.
Een andere reden om het niet te doen is dat je als je een slok op hebt, veel makkelijker terugvalt. Je beslist makkelijker een lijntje te snuiven als je dronken bent.
Ben ik dan helemaal genezen en een productieve burgerman met zijn gelukkige gezinnetje?
nee, ik ga drie keer per week anderhalf uur met andere ex-dopies praten. Daarna gaan we vaak wat eten of zo. Ik ga er met plezier naar toe, want het zijn hele leuke mensen. Drugsgebruikers vond ik vroeger al leuk, en nu nog steeds. Als ze clean worden, worden ze eigenlijk alleen maar beter. Ze hebben de humor nog, en de grofheid. Ze zijn vaak flink gelauterd. Het contact is nooit oppervlakkig, omdat je iets deelt dat je met je zus en moeder niet deelt. Net als hier op dit forum.
Ik schrijf met weinig van lachebekjes, daar kunnen jullie wel tegen he?"