#1
Over die NA groepen: stabiel zijn ze na mijn weten allemaal wel, dat is niet zo het probleem. De 'aard van de groepen' verschilt wel sterk. De internationale meeting in Amsterdam is natuurlijk anders dan die van Den Bosch.
Maar het gaat er eigenlijk om dat je je met een paar man of vrouw prettig voelt. Dat je er wat aan hebt om te horen hoe anderen met dit flinke probleem omgaan. Ik was enorm geraakt door verhalen van andere verslaafden, die hun machteloosheid over de drugs toegeven en iets doen.
Het heeft mij heel veel geleerd, en op dit moment houdt het me clean. Dat was me zonder NA nooit gelukt. Ook al ben ik geen domme jongen, het zelf-inzicht ontbrak me simpelweg. Ik merk nu hoe anders ik naar verslaving kijk. Want laten we eerlijk zijn: vrijwel iedereen in dit forum is verslaafd. Ik ook. ik gebruik nu niet, juist omdat ik erken dat het in me zit.
En overigens: ik doe dit "just for today". Ik kan niet garanderen dat ik het een jaar of 10 jaar volhoud. Ik doe het nu, vrijwillig en graag.
In het begin is clean vooral verlangen naar dope. Maar op een zeker moment slaat dat om, dan wordt je levenslust, je liefde, je vermogen en meer weer aangewakkerd. Ik loop nu wel eens over straat dat ik denk: het is net alsof ik gebruikt heb, zo kan ik genieten van dingen die gebeuren. De eerste cleantijd is een hel, een depressieve, lusteloze boel. Maar het duurt ook niet zo heel erg lang.
Veel NA-leden gaan ook naar AA (anonieme Alchoholisten) omdat daar vergelijkbare mensen rondlopen. Check eens de AA groep bij je in de buurt. De AA-ers zijn meestal wat gewonere mensen dan de -soms ietwat freaky en vreemde- NA-ers. Logisch want om serieus zoveel dope te nemen als wij doen, moet je een beetje gek zijn. Gelukkig blijven drugsgebruikers dat ook als ze niet gebruiken. Ik kan het erg goed vinden met hen, de gesprekken zijn ook niet oppervlakkig omdat je van elkaars verleden, elkaars leugens en elkaars geheimen weet.
Ik heb met sommigen meer gedeeld dan met mijn familie.
Over de naam Fuller: Nee, niet van die hatelijke voetballer, het komt van vuller. Ik vulde mij, ik vul me trouwens nog steeds.
Maar het gaat er eigenlijk om dat je je met een paar man of vrouw prettig voelt. Dat je er wat aan hebt om te horen hoe anderen met dit flinke probleem omgaan. Ik was enorm geraakt door verhalen van andere verslaafden, die hun machteloosheid over de drugs toegeven en iets doen.
Het heeft mij heel veel geleerd, en op dit moment houdt het me clean. Dat was me zonder NA nooit gelukt. Ook al ben ik geen domme jongen, het zelf-inzicht ontbrak me simpelweg. Ik merk nu hoe anders ik naar verslaving kijk. Want laten we eerlijk zijn: vrijwel iedereen in dit forum is verslaafd. Ik ook. ik gebruik nu niet, juist omdat ik erken dat het in me zit.
En overigens: ik doe dit "just for today". Ik kan niet garanderen dat ik het een jaar of 10 jaar volhoud. Ik doe het nu, vrijwillig en graag.
In het begin is clean vooral verlangen naar dope. Maar op een zeker moment slaat dat om, dan wordt je levenslust, je liefde, je vermogen en meer weer aangewakkerd. Ik loop nu wel eens over straat dat ik denk: het is net alsof ik gebruikt heb, zo kan ik genieten van dingen die gebeuren. De eerste cleantijd is een hel, een depressieve, lusteloze boel. Maar het duurt ook niet zo heel erg lang.
Veel NA-leden gaan ook naar AA (anonieme Alchoholisten) omdat daar vergelijkbare mensen rondlopen. Check eens de AA groep bij je in de buurt. De AA-ers zijn meestal wat gewonere mensen dan de -soms ietwat freaky en vreemde- NA-ers. Logisch want om serieus zoveel dope te nemen als wij doen, moet je een beetje gek zijn. Gelukkig blijven drugsgebruikers dat ook als ze niet gebruiken. Ik kan het erg goed vinden met hen, de gesprekken zijn ook niet oppervlakkig omdat je van elkaars verleden, elkaars leugens en elkaars geheimen weet.
Ik heb met sommigen meer gedeeld dan met mijn familie.
Over de naam Fuller: Nee, niet van die hatelijke voetballer, het komt van vuller. Ik vulde mij, ik vul me trouwens nog steeds.
