Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWel of geen eigen bijdrage

Wel of geen eigen bijdrage

15 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
s
sebatianLid
01-01-2024, 00:00
#1
@Arizona
manipulatie van namaakinformatie om te overtuigen van een bepaald idee
Als je dit niet doet heb je niet veel over voor je gezondheidvaak gebruikt in reclame of uitspraken;(semi) private instellingen gebruiken dit goed en aan lopende band om hun extra accomodatie te verantwoorden die buiten verzekering vallen, sinds de behandeling en kamer bekostigt word Oftwel een schijn argument; je kan ook gewoon eerlijk zijn maar dat werkt niet dus ze verbloemen het met opname is duur enz of je bespaart door niet gebruik enz

Dat mensen die zogenaamd ongezond leven extra premie te laten betalen ook zo een onzin:
wat is ongezond? Wie bepaald dat? Plus tast het vrijheidsbeginsel aan van het individu; en meeste mensen die zo super ongezond leven schijnbaaar eerder overlijden dus eigenlijk zou je deze mensen juist minder premie moeten laten betalen; mensen die zo super gezond leven schijnbaar langer leven dus langer gebruik maken van medische instellingen en tegemoedkomingen in financieen
f
fullerLid
01-01-2024, 00:00
#2
Arizona, we hebben wel eens van gedachten gewisseld in het Opiaten forum. Is alles goed met je? Klopt het dat je bij SOlutions bent geweest of juist bij NA ? Ik heb je toen geadviseerd eens naar NA te gaan. Je klinkt Clean: heel goed.

Ik had graag naar Solutions gegaan, vind die bijdrage ook goed en begrijpelijk. Goede mensen daar. Ik heb geprobeerd in NA en AA clean te worden en dat is me gelukt, zo hoefde ik mijn gezin niet te belasten met weken van huis te zijn. Dat is nu bijna 2 jaar terug.

Zet 'm op en hang niet te veel rond op dit forum, want je krijgt altijd een beetje trek van. :) Maar beregoed dat dit er is.
s
sebatianLid
01-01-2024, 00:00
#3
Duur is toch allemaal relatief en erg veel creatief boekhouding
Kreeg keer rekening van psychiater was daar 1 uur maar ze maakten de rekening op van alle telefoontjes zonder te zeggen dat dit een consult was, echt goed belachelijk, en ja dan dan zeggen kost zoveel per dag of weet ik veel
Normalitair zie je de rekeningen niet, sinds verzekering betaald wel in dit geval ook trouwens maar ja iets goed mis met systeem, werkt creatief boekhouding in de hand zeg maar gewoon corruptie
Halve familie werkt in zorgsector gewoon een zootje en dan nog gaan klagen dat het aan de clienten en patienten ligt; denk get house in order first, erg gemakkelijk en begrijpt het ook wel,
beetje think out of the box, kunnen meeste mensen niet, jammer
i
ik doe mijn bestLid
01-01-2024, 00:00
#4
fuller zei:
Arizona, we hebben wel eens van gedachten gewisseld in het Opiaten forum. Is alles goed met je? Klopt het dat je bij SOlutions bent geweest of juist bij NA ? Ik heb je toen geadviseerd eens naar NA te gaan. Je klinkt Clean: heel goed.

Ik had graag naar Solutions gegaan, vind die bijdrage ook goed en begrijpelijk. Goede mensen daar. Ik heb geprobeerd in NA en AA clean te worden en dat is me gelukt, zo hoefde ik mijn gezin niet te belasten met weken van huis te zijn. Dat is nu bijna 2 jaar terug.

Zet 'm op en hang niet te veel rond op dit forum, want je krijgt altijd een beetje trek van. :) Maar beregoed dat dit er is.
Klik om te vergroten...
Klinkt iemand clean,of klinkt die wijs!!.En hang niet teveel rond op dit forum"',..Tja,ik voel me er goed bij.En dat beetje trek houd ik toch wel dat gaat echt niet afhangen van dit forum.En dat is ongeveer 5-maand terug.Het klinkt mij alsof je weleens bang bent/kunt zijn voor het leven.Of laat staan voor een -forum-.Ik ben ook wel eens bang voor terugval of voor het normale leven.Maar dat weerhoudt mij niet om te reageren op dit forum.Dat geeft mij vaak een gevoel dat ik goed sta in de maatschappij.
A
ArizonaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Hey Fuller, Ja dat kan ik me nog herinneren, ik durfde niet alleen naar een NA meeting te gaan. Inmiddels ben ik een regelmatige bezoeker van de NA en ben van de zomer 3 maanden opgenomen geweest in Solutions. Heb via hen ook in Zuid-Afrika gezeten en inmiddels ruim 5 maanden clean. Ben heel blij destijds de keuze te hebben gemaakt me te laten opnemen, ik had het zonder niet gered denk ik.

Goed om wat van je te horen en alweer 2 jaar clean :) echt heel goed. Ik kan me voorstellen dat je niet zomaar even je gezin een maand alleen kan laten, het heeft een behoorlijke impact op familie zo'n opname.

Ik mag alleen naar het verslavingsforum van mezelf :wink: andere drugsgerelateerde fora heb ik geschrapt. Ik ga het mezelf niet moeilijker maken dan het al is. net zo goed dat ik niet naar kroegen, cofeeshops en drugspanden ga. :wave:
N
NorthernLightBELid
01-01-2024, 00:00
#6
Of een soort systeem dat je 1malig af kickt op een soort rekening waarbij je de helft betaald na een periode van clean zijn, de andere helft betaald de staat als je inderdaad clean blijft?

Of dat je dus bijvoorbeeld na je opname een factuur openstaan hebt van 5000euro voor de opname. Elke maand betaald de staat 250 euro zolang je clean blijft. Begin je toch weer te gebruiken is de rekening voor jezelf?
i
ik doe mijn bestLid
01-01-2024, 00:00
#7
NorthernLightBE zei:
Of een soort systeem dat je 1malig af kickt op een soort rekening waarbij je de helft betaald na een periode van clean zijn, de andere helft betaald de staat als je inderdaad clean blijft?

Of dat je dus bijvoorbeeld na je opname een factuur openstaan hebt van 5000euro voor de opname. Elke maand betaald de staat 250 euro zolang je clean blijft. Begin je toch weer te gebruiken is de rekening voor jezelf?
Klik om te vergroten...
Wie houdt nu wie voor de gek dan!.Als jij clean wilt gaan leven doe je dat in eerste instantie voor jezelf.En niet voor de regering of de buitenwereld.Laten zien dat je braaf bent aan anderen.Je moet het zelf willen niet omdat anderen dat willen.Zo denk ik er over.Ik ben er allang achter dat als jezelf clean wilt worden en blijven je dat ook echt zelf wilt.En dan kan de dokter,maatsch-werk of de psyciater je wel willen helpen maar je moet het zelf ook willen.Dus meer of mindere eigenbijdrage zorgt niet meer voor cleanere mensen.
A
ArizonaLid
01-01-2024, 00:00
#8
N.a.v. de discussie in een ander topic over een eigen bijdrage betalen voor opname bij een verslavingskliniek:

Ik ben van mening dat een eigen bijdrage helemaal niet verkeerd is. gezondheidszorg is duur, opname ook. De kliniek waar ik gezeten heb wordt een bijdrage van €5000,- gevraagd, dat is veel geld en niet iedereen kan dat zo maar ophoesten. Het neemt niet weg, dat daarom een dergelijke kliniek alleen voor rijke mensen is. Omdat het grootste gedeelte van de opname betaald wordt door de zieketekosten verzekering is het voor iedereen mogelijk een dergelijke behandeling te ondergaan, alleen word je gevraagd te investeren in jezelf, niet alleen qua tijd, maar ook financieel. Je hebt per slot van rekening ook jaren (financieel) geinvesteerd in je verslaving.

Ik weet dat je eventueel een betalingsregeling kan treffen, men snapt echt wel dat niet iedereen zomaar ff €5000,- op tafel kan leggen, daarnaast verschilt het per verzekering wat wel en niet vergoedt wordt. De tijd dat ik er zat werd door mijn verzekering grotendeels alles vergoedt (basispakket)
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#9
Eigen bijdragen .... om te besparen op de ziektekosten. Verslavingszorg is peperpeperdruur
Heb je zelf geen schuld, dan zul je uiteraard wel behandeld moeten worden
P
PetrovicLid
01-01-2024, 00:00
#10
Wel eigen bijdrage, zoals al gezegd is de zorg enorm duur en ik vind het wel goed geregeld hoe het hier is.

Wat ik wel vind dat kan veranderen is bijvoorbeeld een extra bijdrage doen als je ongezond leeft. Een voorbeeld: Ik werk zelf op een revalidatie-afdeling als fysiotherapeut. Stoppen met roken zou de beste "therapie" zijn in vergelijking met fysiotherapie, ergotherapie, geneesmiddelen van de arts etc. Die mensen mogen een stuk meer betalen.
A
ArizonaLid
01-01-2024, 00:00
#11
Petrovic zei:
Wat ik wel vind dat kan veranderen is bijvoorbeeld een extra bijdrage doen als je ongezond leeft.
Klik om te vergroten...
dat is op zich wel interessant, maar dan moet men gaan bepalen wat een ongezonde levenstijl is. Drugs gebruik is ongezond dat staat als een paal boven water. Aan de andere kant wordt verslaving gezien als chronische ziekte (veelal genetisch bepaald) mag je dan zeggen, tegen de chronisch zieke: " je bent ongezond bezig, betaal een hogere premie"

Iemand die een stressvol bestaan leeft, leeft ook ongezond (drukke baan, 80 uur per week werken, is i.m.o ongezond)

Mensen die voortdurend Mac Donalds happen naar binnen werken is ook super ongezond ( hoewel Mac Donalds hier een andere mening over heeft :wink:)

Maar iemand die doelbewust ongezond leeft, een hogere premie laten betalen is niet zo'n gek idee, alleen ik denk dat dit heel moeilijk uitvoerbaar is.

Alsmede kijk is wat je bespaard met niet gebruik of je bent dan beter gemotiveerd; dat zijn erg manipulatieve opmerkingen, een gebruiker zou die hebben kunnen verzonnen
Klik om te vergroten...
Ik ben ook een (ex) gebruiker als je dit nog niet opgevallen was :wink: maar leg uit wat je er manipulatief aan vind.
s
sebatianLid
01-01-2024, 00:00
#12
In principe niet, verzekering vergoed medische handelingen medisch/therapeutisch personeel en medicijngebruik, AWBZ/GGZ vergoed verblijf, ja als je de voorkeur aangeeft om in een soort hotel bed te slapen en andere poespas dan vind ik het prima als je daar extra voor wilt betalen, maar eigenlijk een beetje luxueuze onzin
Gezien en meegemaakt in kliniek, in detox kregen prive-patienten soms eigen kamer, rest was hetzelfde; in extended care iedereen zelfde treatment en behuizing
Wordt gewoon gepromoot door regering met diversiteit, en concurrentie
Plus als ziekte bestempeld wordt te gekke dat iemand te beter in de financieen zit sneller of zogenaamd betere behandeling krijgt
Dan 5000 is nog weing in buitenland vragen ze rond de 10000 / 20000 voor 28 dagen
En ja je kan zeggen behandeling is duur maar ook gewoon een business van ondernemers en zogenaamde consulenten
Terwijl de gemene deler gemeenschap geld bespaart op lange termijn door geen onderscheid te maken
Uiteindelijk gaat om resultaat, en heb ernstige bedenkingen of eigen bijdrage of semi=private instellingen daarin beter zijn; sowieso zijn klinieken daar niet erg open in hoe het verder gaat succes of niet
Meeste clienten problemen met financieen, persoonlijk en werk enz enz
ik zou me toch niet snel weer een schuld laten aansmeren, probeer dat juist op te lossen
Prima als iemand dat er wel voor over heeft, maar argumentatie van anders ben je er niet klaar voor wanneer je dat niet wil of kan slaat kant nog wal
Alsmede kijk is wat je bespaard met niet gebruik of je bent dan beter gemotiveerd; dat zijn erg manipulatieve opmerkingen, een gebruiker zou die hebben kunnen verzonnen

Goed voorbeeld hoe kosten in mekaar zitten: http://www.u-center.nl/kosten
kliniek in limburg ziet er 'leuk" uit en daar zit dan een prijskaartje aan
of deze http://www.rodersana.nl/uw-behandeling/ ... ehandeling
Er zijn trouwens instellingen in eerste en tweede lijn die behandelingen aan bieden in buitenland en die erkend zijn als erkend GGZ instelling zodat vergoeding 100% is buiten reis
Castle Craig Den Haag / Schotland
Addiction Care Veldhoven - Zuid Afrika
Uitspraak van rechtank dat je je tijdens verblijf in buitenland je eventuele uitkering blijft behouden http://www.rechtspraak.nl/default.htm (Centrale Raad van Beroep ljn BD8765)
Begrijp ook wel dat voor sommige een geldbesparing is sinds je verder geen kosten hebt wanneer opgenomen, nou ja dat is mooi meegenomen en kan je iets van je schulden betalen
P
PetrovicLid
01-01-2024, 00:00
#13
Mee eens Arizona, ik vind dat mensen die ongezond leven niet een hogere premie hoeven te betalen, maar in zulk soort gevallen wel:
Stoppen met roken zou de beste "therapie" zijn in vergelijking met fysiotherapie, ergotherapie, geneesmiddelen van de arts etc. Die mensen mogen een stuk meer betalen.
Klik om te vergroten...
Die mensen kosten duizenden euro's per maand terwijl de beste therapie stoppen met roken zou zijn. In zulk soort gevallen vind ik dat ze flink moeten bijbetalen, of stoppen met roken.

Eigen bijdrage zorgt er ook voor dat je niet voor elke scheet naar de huisarts gaat. Ook wel zo eerlijk, mensen die er meer gebruik van maken betalen ook meer door de eigen bijdrage.
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik ben ook op het moment aan het wachten dat men zegt dat rokers en dagelijkse drinkers meer premie moeten betalen. Terecht, sta ik helemaal achter. Gezien de overheid er veel op verdient weet ik haast zeker dat dit nooit komt.

Ter info: Een bedje waar ik werk, 800 euro per 24 uur exclusief personeel/medicatie/blabla
A
ArizonaLid
01-01-2024, 00:00
#15
Als een cursus stoppen met roken een dure therapie kan voorkomen, dan vind ik ook dat er gestopt moet worden met roken. Wat ook eens goed zou zijn, dat mensen doordrongen worden wat gezondheidszorg kost. Idd mensen die voor elk wissewasje naar de huisarts gaan en voor elk pijntje een pil moeten hebben, dat is gewoon niet meer te betalen.

Ter info: Een bedje waar ik werk, 800 euro per 24 uur exclusief personeel/medicatie/blabla
Klik om te vergroten...
de kliniek waar ik zat was het €1000,- per dag, dat was wel inclusief, dus komt op hetzelfde neer. Enorm veel geld, stel je verblijft er een maand, is toch ff een slordige €30.000,-

Waar werk jij Flameon?
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#16
GGZ noord en midden limburg, verslavingszorg (klininiek detox opname, en ambulante zorg).

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."