Laden...
Geregistreerd lid
Nog geen onderwerpen gestart.
"Salvia zei: Ik geloof in de MWI (many-worlds interpretation m.b.t. kwantummechanica) van Hugh Everett en dat dus alles wat mogelijk zou kúnnen gebeuren door een universele golffunctie zich ook uiteindelijk manifesteert in een van de ontelbare splitsingen die er heeft plaatsgevonden. Jij of ik die iets denkt te besluiten te doen is dus iets wat vanuit die optiek sowieso al zou moeten gebeuren en dus al gedetermineerd is, al lijkt het wel enorm alsof we het zelf in de hand hebben, omdat er geen dingen gebeuren die compleet tegen de wetten der natuur in zouden gaan en er dus op zouden duiden dat we inderdaad helemaal geen controle hebben over onze werkelijkheid, wat erg functioneel is, want dat is wat ons gemotiveerd houdt om "wat van ons leven te maken," want ja, waarom zou je je best doen als je volgens die theorie toch maar gewoon een van de zovele versies van jezelf bent die een gedetermineerde tijdlijn opvult? Het is veel fijner om in de illusie te leven van dat dat wel uitmaakt of, als je je erbij neerlegt dat wat je doet er in het grote plaatje er toch niet toe doet, dat je dan gewoon besluit te leven voor wat jou in deze realiteit gelukkig maakt. Klik om te vergroten... Mooi uitgelegd. Ik ben het er wel mee eens dat het inderdaad makkelijker is om in de illusie te leven. Ik praat, gedraag me en handel vrijwel altijd met de gedachte dat ik het doe en er verantwoordelijk voor ben. Ik kan me schuldig voelen of me ergens nog weleens voor schamen. In feite zou dit allemaal niet hoeven. Ik leef wel een stuk relaxter en meer ontspannen door het besef dat alles gaat zoals het hoort te gaan. Ik kan het verleden makkelijker achter me laten omdat het toch niet anders had kunnen gaan. Ik kan wel leren van het verleden, veel mensen verwarren het kunnen leren van het verleden (trial and error) met graag willen dat het verleden (en daarmee het heden) anders was gegaan, voornamelijk: "Had ik het maar anders gedaan of gezegd dan was dit of dat niet gebeurd." hoor ik vaak. Bedankt voor je post!"
"Mindless zei: Mijn opvatting hierover: We hebben geen vrije wil, als ego's. Dat wil zeggen, als een afzonderlijke entiteit hebben we niet de vrije wil om dingen te doen/laten. Dat lijkt alleen zo, maar dat is nodig om de illusie van een wereld met meerdere entiteiten op te houden. Maar zoals de wetenschap nu dus inderdaad ook begint aan te tonen zijn onze "keuzes" allemaal achteraf. De "keuzes" zijn al gemaakt en wij worden er achteraf bewust van. Er is geen vrije wil voor het ego, omdat er geen ego is. Het is een illusie. Er is letterlijk nergens een afzonderlijke entiteit. Maar er bestaat wel vrije wil voor wat er wel echt is. Alleen, dat is geen afzonderlijke entiteit t.o.v. andere entiteiten en een wereld. Dat is dus geen persoonlijke wil, maar de universele wil. De wil van het geheel. En de wil van het geheel is liefde, ofwel vrijheid voor alle "anderen" om precies zo te zijn als ze zijn. Door van (de illusie van) ego naar dat te gaan, wordt de persoonlijke wil weer de universele wil. Klik om te vergroten... Wauw, jouw post raakt me! Erg mooi omschreven Ik heb precies dezelfde opvatting. Alles is liefde als ik naar het geheel kijk. Niet ingezoomd natuurlijk. Dan verschilt mijn kijk op liefde. Uitgezoomd is het hele universum liefde. Of energie noem ik het vaak in gesprek met anderen. Daar bestaan we ook allemaal uit. In wezen is er dus geen verschil tussen jou en mij en iedereen en alles. We zijn allemaal energie, zoals we allemaal horen te zijn, en in beweging om te gaan waar we naar horen te gaan. Maar goed, dat was even mijn spirituele kijk. Thanks for posten"
"Gympie zei: yep.. een keuze waar je over na kan denken.. dus geen impulsieve gedachte.. een geknede, gecontroleerde, uitgewerkte keuze. wat mij betreft is er geen illusie alleen gradaties van perceptie.. onze simpele hersentjes kunnen het toch allemaal niet bevatten. dus ik houd me bij wat te beredeneren valt. da's voor de één meer dan de ander en een derde voelt mss weer meer dingen. Klik om te vergroten... Je kunt nadenken over een niet-impulsieve keuze, maar je onbewuste kiest alsnog. Het lijkt alsof we zelf kiezen omdat we erover na hebben gedacht, maar wij zijn enkel waarnemers van die gedachten en keuze. Een vriend en ik hadden het hierover en hij zei: "stel je krijgt de impuls en zin om te gebruiken, dat is dan een onbewuste impulsieve drang/gewaarwording, dan kun je uiteindelijk besluiten om het toch niet te doen." Alleen dat besluiten wij zelf niet. Dan was het het onbewuste deel wat al besloot om het toch niet te doen. En daarna worden we er bewust van. Overigens maken we duizenden keuzes per dag zonder hier bewust van te zijn. Hoe je loopt, zit, je ademhaling."
"Gympie zei: ik heb mijn eigen gedachten en theorieën hierover.. dus niet door een ander verzonnen.. je kan leren je impulsieve reacties te herkennen en daar niet op te reageren leuke theorie van je vriend.. maar het voorbeeld zou zijn: je hebt er al een poos genoeg van om te gebruiken.. dus ga je een manier. bedenken om er vanaf te blijven.. dus je geeft je pinpas in bewaring.. of geeft je stash weg. je kan je ervoor kiezen om de telegraaf te lezen.. of zelfhulpboeken.. of filosofie.. je kan er over nadenken welke van die drie een beter effect zou hebben op jou. het voeden van je hersenen..ons onderbewuste. je kan dus die initiale impulsieve gedachte ook veranderen. ik heb het idee dat ik goed ben in m'n onderbewuste drijfveren te herkennen. zo ook in m'n dromen te analyseren. je vraag was of we in vrije wil geloven. en naar onze gedachten hierover. ja.. maar ik geloof dat er mensen zijn ( met hormonale of andere medische afwijkingen ) die daar minder vat op hebben. ik stel mijn theorie net zo stellig als jij de jouwe. 🙃 thanx for posting Klik om te vergroten... Jij ook voor het geven van je visie en mening uiteraard Ik neem aan dat je bedoelt je dat je zelf ervoor kan kiezen (controle hebt over) de initiële impulsieve reacties te veranderen. Ik denk dus dat je hier niet zelf(het ego) voor kiest, maar dat het kennelijk de wil van het geheel is om de initiële impulsieve reactie te veranderen (of wellicht verandert er helemaal niks, enkel de gedachten die er hierover binnenkrijgen). Maar ik merk dat ik een beetje in de herhaling val nu. Thank you too for posting ☺"
"Klein Pierke zei: Heroïne zonder meer. Benzos coke Ed zijn niets erbij. Geloof me. Klik om te vergroten... Wat frappant dat jij het juist andersom hebt. Ik heb begrepen dat heroïne afkick maar een week duurt. Je voelt je wel onwijs ellendig maar daarna is het weg, in tegenstelling tot benzos wat erg lang kan duren. Ik ben nooit verslaafd geweest aan heroïne dus kan er eigenlijk niks over zeggen."
"MDMAZING zei: Al het drugs is slecht, maar oh zo lekker. . Klik om te vergroten... Alprazolam is wel een van de meest verslavende benzodiazepinen, door de korte halfwaardetijd. En afkicken is ernstig en gevaarlijk en kan dodelijk zijn. Hoeveel en hoe vaak neem je? Recreatief neem ik aan niet elke dag?"
"Portobello zei: Xanax. Full blown delirium tremens na 7 jaar gemiddeld 20mg-40mg per dag. Er zullen weinig mensen zijn die zo ver het padje af raken op benzo's maar het zijn er toch te veel naar mijn mening. Het gemak waarmee dat wordt voorgeschreven is bijna misdadig. Ik kreeg het leeuwendeel gewoon van een arts...zelfs die hoge dosis. Niet dat me dat ontslaat van eigen verantwoordelijkheid hoor, maar volgens mij weten artsen niet eens dat afkicken van benzo's net zo gevaarlijk is als afkicken van alcohol. Bekend bij het grotere publiek is het in ieder geval niet, alleen bij drugsgebruikers meestal wel. Heb nog altijd wel mentaal een probleem met die verslavingsperiode, lichamelijk vond ik het wel meevallen om af te kicken (behalve dan de epileptische aanvallen..). Ik blijf ver van Xanax vandaan in ieder geval en benzo's in het algemeen, al heb ik erna (jaren later) een paar keer oxazepam gekregen en ik kreeg gelukkig niet de high die ik van Xanax kreeg. Klik om te vergroten... Ik ben het met je eens dat deze middelen te makkelijk worden voorgeschreven. Op zorg moeten mensen kunnen vertrouwen, maar inderdaad het neemt zeker niet weg dat de mensen zelf verantwoordelijk zijn voor wat ze in hun lichaam stoppen. Je hoeft niet ver te zoeken om erachter te komen dat benzo's zeer verslavend zijn en het ontwennen ervan gevaarlijk is. Als je zomaar iets neemt zonder uit te zoeken wat het doet, vind ik dat onverantwoordelijk. Ik denk dat deze groep enorm groot is, omdat veel mensen het besef niet hebben en ook denk ik omdat veel mensen het niet als drugs beschouwen, maar een hulpmiddel dat ze nodig hebben omdat ze een aandoening hebben. Ik ben ervan overtuigd dat gezonde mensen(zonder epilepsie, spamsen enzo) zonder benzo's kunnen. En dat voor de angststoornissen en slaapproblemen andere, betere oplossingen bestaan op lange termijn. Benzo's maken het vaak juist nog erger. En ik denk dat wel meer dan 75% van het totaal aantal gebruikers gezond is(of althans iig was voordat ze verslaafd raakten) Erg zorgwekkend. Maar serieus, wat een ellende zul je hebben meegemaakt. Zeer hoge dosis, zeer lange periode en een zeer kortwerkende benzo. Een slechter scenario kan ik niet bedenken. Echt respect dat je dit hebt doorstaan. Ik heb Alprazolam een keer twee weken lang gebruikt, ik denk ongeveer 4-6 mg per dag, en toen voelde ik me al beroerd bij het stoppen. Het was voor mij qua effect ook de beste benzo. Mentaal een probleem met die periode, wat bedoel je daar precies mee? Als je eraan terugdenkt, of sowieso nog steeds mentale problemen door die periode? Ik vond het lichamelijk ook meevallen. Ik werd wel ziek, gespannen spieren, soms klein beetje trillende handen. Niet misselijk, geen hoofdpijn, geen last van mn maag of darmen. Maar geestelijk was het echt zwaar. Ik dacht ook vaak aan zelfmoord, depressieve klachten, bang dat het niet meer normaal zou worden. Ik kreeg zulke rare angsten waar ik in geloofde(ook al kon ik ze wegredeneren). Dat er ingebroken zou worden, dat mensen me iets aan wilden doen, zo erg met slaaptekort dat ik erover nadacht dat mijn toekomstige ik misschien wel in de tijd terug zou reizen om me te vermoorden, of pijn te doen. Ik werd er vreselijk paranoide van, omdat mijn toekomstige ik precies weet waar ik me op elk tijdstip bevind, wat ik denk en voel. Dus ik zou me nooit kunnen verweren."
"Rebell zei: Mensen hebben de kracht om dingen te leren en af te leren. Zoals mindless zegt dat is geen ziekte dat is gewenning en gedrag. Iemand met griep in een celletje stoppen kan misschien zonder de juiste zorg wel overlijden. Het stukje wat ik deelde was erg sterk. Uiteindelijk probeer maar eens een rechtszaak te winnen met een argument dat je de dingen hebt gedaan omdat je verslaafd bent en dat het een ziekte is. Dat werkt niet zo en is niet zo dus het is eigenlijk bepaald. Zoals ik dit verhaal al begon. Echt zo een kliniek praatje! Ze willen je vaak wel helpen ik een kliniek maar ze slaan vaak door. Klik om te vergroten... Hoe verklaar je dat meerdere onderzoeken hebben uitgewezen dat verslaving een hersenziekte is? Als dit niet het geval is zou dit resultaat niet opduiken in onderzoeken. Ik heb de onderzoeken zelf niet uitgevoerd dus 100% weet ik het niet. Maar ik heb toch enige betrouwbare bronnen gegeven die wetenschappelijke onderzoeken publiceren , proefschriften leveren, gedetailleerde en uitgebreide uitleg geven. Dus ik acht deze onderzoeken zeer professioneel. In ieder geval professioneler dan de bron die jij gaf. En gelijk krijgen in een rechtszaak is totaal irrelevant en vind ik geen argument. Ik respecteer je mening natuurlijk wel, en die mag je áltijd uiten. Maar als je me wilt overtuigen, kun je me dan goede bronnen en bewijzen geven die jouw standpunt ondersteunen."
"Mindless zei: Je hebt toch al de vrije wil om je gedachten al dan niet te geloven? Dat kun je gebruiken om de allereerste gedachte: 'ik' in twijfel te trekken. Ons wordt geleerd dat er iemand in dit lichaam zit óf dat we slechts dit lichaam zijn. Is dat zo? Dat begrijp ik. Het is ook heel anders denken, maar zeer waardevol als je werkelijk op zoek bent naar vrij zijn van verslaving (en allerlei andere mentale stoornissen). Het bewijs is niet te geven in theorie. Het is puur in de praktijk zien hoe je jezelf limiteert en daarmee ontvankelijk maakt voor onder andere verslaving. Ik weet hoe frustrerend het is om geen eenduidig conceptueel antwoord hierop te kunnen krijgen, maar de mind die dát wil ís de mind die ons in verslaving (aan denken/gedachten) houdt. Wat het dus eigenlijk is, is uit vrije wil de (illusie van) vrije wil opgeven. En ja, dat is een paradox. Dit soort dingen moeten diep gecontempleerd worden om te begrijpen. Maar je staat er voor open zo te zien, dus geen probleem. Klik om te vergroten... Bedankt voor je respons! Ik ben wel geïnteresseerd uiteraard. Ik zou het graag willen begrijpen want ik snap er niet veel van . Ook met paranormale activiteiten geloof ik dat hier altijd een logische op wetenschap gebaseerde uitleg voor is. Toch heb ik vreemde dingen meegemaakt. Ik werd een keer op mijn schouder getikt toen ik aan het gamen was en vroeg mijn maat of ie wilde ophouden. En ik keek achterom en die vriend zat helemaal aan de andere kant van de kamer. Het was hem dus niet. En hij vertelde me dat ie weleens aanrakingen voelde uit het niks in zijn kamer."
"Heey allen, Ik weet niet zo goed of ik dit topic in het juiste subforum plaats. Geloven jullie in vrij wil? Met vrije wil bedoel ik: de vrijheid om (als individu) keuzes te maken en zo de uitkomst/toekomst te beïnvloeden. Men kon in het verleden dus ervoor zorgen dat zijn/haar leven anders zou zijn gelopen. Vrije wil staat momenteel hevig onder vuur. Meerdere experimenten wijzen uit dat vrije wil een illusie is. Het onbewuste brein maakt de keuze en hier wordt het bewuste brein bewust van. Het lijkt alsof wij dus voor een keuze kiezen, maar in werkelijkheid worden we enkel bewust van het feit dat die keuze is gemaakt. Ook een argument is dat wij uit subatomaire deeltjes bestaan. Deze deeltjes zijn gebonden aan de natuurwetten. En ik geloof niet dat wij de natuurwetten kunnen beïnvloeden. (Voor de mensen die geïnteresseerd zijn, wil ik de onderzoeken wel opzoeken en citeren.) Waar ik naartoe wil is uiteraard mijn drugsgebruik. Dit is dan ook een onbewust gebeuren, zelfs het innemen ervan. Ik heb dit argument gebruikt wanneer mensen adviseren/dwingen tot het stoppen van gebruik, dat ik er geen controle over heb. Dit schoot bij velen natuurlijk in het verkeerde keelgat. Dat ik mijn verantwoordelijkheid niet wil nemen en het als een excuus gebruik. Wie weet is dit wel zo, ik zal nooit weten wat er in mijn onbewuste brein omgaat. Ik heb het onderbouwd met de onderzoeken. Maar omdat het zo counterintuitive is worden veel mensen boos op me als ik deze discussie voer. Wat zijn jullie gedachten hierover?"