Laden...
Geregistreerd lid
Nog geen onderwerpen gestart.
"Beste allemaal, "Vroeger" nam ik eens in de twee à drie maanden een pilletje met 80mg (getest, toen al). Na een pauze van meer dan 20 jaar neem ik weer af en toe (eens in de twee maanden) MDMA tijdens een feest. Dit is nog steeds erg fijn maar er is wel een aantal verschillen met toen. Het grootste verschil is dat ik niet meer de "vonkjes" in mijn nek ervaar die vroeger zo duidelijk voelbaar waren bij de juiste muziek, geluiden of aanrakingen. Ze lijken wel afgezwakt tot een stevig "kippevel-gevoel". Gelukkig nog steeds duidelijk voelbaar maar het "knettert" niet meer. De eerste keer na twintig jaar had ik een beetje verwacht (gehoopt) dat ik dit weer zou ervaren maar dat is dus niet zo. Althans, niet zo heftig. Ik heb kunnen accepteren dat het is zoals het is maar een heel klein beetje jammer vind ik het wel. De sociale ervaring is ook anders. Vroeger had ik het o-zo-duidelijke "wij-zijn-één-gevoel", alsof de hele zaal één organisme is met een collectief bewustzijn. Dat gevoel is er nu niet meer. In de plaats daar van is er nu een grote interesse in anderen als individu. Ik praat er overigens woord minder om maar het gevoel is anders. Ik weet vrijwel zeker dat het niet gaat om dat ik het me anders herinner dan dat het toen in werkelijkheid was; daarvoor is het verschil te groot. Ook ervaar ik dit zeker niet als een nadeel. Er zijn nog een paar dingen die anders lijken maar die kunnen komen omdat ik als persoon maar zaken als omgeving, muziek en omgangsvormen in de afgelopen jaren zijn veranderd. Hier is ook niks mis mee. Sterker nog, ik ervaar dat in de meeste gevallen als positief. Wellicht komt dat nog eens ter sprake."
"Leuk, ik ben niet de enige. Dat wist ik natuurlijk al want ik zie en spreek nog best wel wat mensen van mijn generatie die hetzelfde nog (of weer) doen. Ik doe dat samen met mijn vriendin die iets jonger is maar wel in dezelfde leeftijdscategorie. Naast dat het gewoon leuk is om af en toe te spacen, is het een toevoeging aan onze relatie. Het hele uitgaan overigens. Af en toe een festival maar liever naar een club, inderdaad de plekken waar het gebruikelijk is dat je camera wordt afgeplakt. Ik vind het ook leuk om juist al die jonge mensen te zien genieten en hun verhalen aan te horen (ook als ik nuchter ben). Veel jonge mensen zeggen het leuk te vinden dat we dit nog doen. Het is heel relaxed dat we daar rondlopen zonder van wie dan ook iets te hoeven, zeker als we ons samen door de menigte begeven. Ik vind het zo jammer dat MDMA illegaal is want ik zie dat veel mensen er een beter mens van worden. Niet alleen op het moment dat het werkt, maar blijvend vanaf de eerste XTC-ervaring. Maar ik raak off-topic... Ik zorg wel voor een goede gezondheid. Deze is beter dan vroeger, in ieder geval mijn lichamelijk uithoudingsvermogen, en ik sport zo'n 6 Ã 8 uur per week. In het verleden kon ik nog niet fatsoenlijk 100m rennen, nu loop ik de halve marathon zonder helemaal kapot te zijn. Het is goed om te weten dat mijn lichaam het aan kan om langdurig te bewegen. Wat mij betreft blijven we dit doen totdat het niet meer leuk is..."
"@Snuffelaar, ik was niet aan het zoeken naar verbetering, ik probeerde gewoon de verschillen te schetsen tussen toen en nu. Er zit, en dat zal ongetwijfeld met de leeftijd te maken hebben, een verschil in de hoeveelheid die als eerste moet nemen. Ervaringen zullen inderdaad enigszins vervaagd of vertekend zijn en er is natuurlijk ook een grotere afstand tot de gemiddelde clubbezoeker dan voorheen. En mijn lichaam, inclusief mijn hersenen, is verouderd, of ik dat nu leuk vind of niet. Mijn gewicht is (nu weer) grofweg hetzelfde als toen, met een massa van 80kg, en ik neem nu als startdosis 95mg waar dat vroeger 80mg was. Ik neem na 2 uur 17mg bij en dan nog 17mg iedere anderhalf uur. Als ik na bijpakken niet meer een duidelijke "rush" voel dan was dat de laatste. Meestal is dat bij de derde keer; ik heb dan 146mg op (soms wordt dat 163mg, het maximum wat ik meeneem). Ik ben heel even op zoek gegaan naar de "knettertjes" in mijn nek maar zelfs bij 145mg kwamen die niet meer. Ik ging wel lekker hard maar het effect duurde maar 3.5 uur. Mijn ervaring is dat hoe harder je in het begin gaat, hoe korter het fijne gevoel duurt. Dan doe ik het liever op mijn nieuwe manier waarbij ik zes uur of langer plezier heb en 0 last van een kater (integendeel zelfs). Voorlopig ga ik het niet op de bank doen hoor; ik wil graag "in de muziek kruipen", slap of minder slap kletsen met bekenden en vreemden en knuffels geven en nemen. Het kan maar zes keer per jaar, dus die paar keer wil ik goed benutten. Overigens, als de sfeer niet helemaal top is dan blijven de capsules gewoon in mijn zak en bewaar het voor een volgende keer."
"De Dunne zei: Ik vroeg mij lang geleden af of en hoe drugs als jeouder bent. Klik om te vergroten... Ja, ik heb dat bericht ook gelezen; dat was de aanleiding om de mijne te schrijven DangoDango zei: Ik vind sowieso wel dat het publiek op de bekendere, maar niet eens de grootste, technofeesten/festivals wel wat veranderd is ten opzichte van de eerste helft van de jaren '10. Klik om te vergroten... Dat is onvermijdelijk. De tijden zijn veranderd, wij zelf zijn ook veranderd. Ik vind het niet per sé een achteruitgang. DangoDango zei: Ik zoek de verklaring ook in dat mensen mogelijk minder MDMA doen, en meer 3MMC of andere drugs.... Klik om te vergroten... Ik heb soms wel een beetje moeite met mensen die er op een feest of op een festival als een zombie bij staan. (Keta?). Ze zullen het vast wel naar hun zin hebben maar zo ziet het er niet uit en wat mij betreft hoeft dat niet."
"Steelpannetje zei: Binnenkort maar eens kijken of die ervaring van 4 maand geleden nog klopt :P Klik om te vergroten... Ben benieuwd naar jouw ervaring. Het wordt niet meer hetzelfde maar het is nog steeds erg fijn. Ik heb wel bij de eerste inname iets meer nodig dan vroeger maar het bijnemen kan daarentegen met veel minder. Het is even experimenteren."
"FredKroket zei: Komt omdat er geen speed meer door de xtc pillen zit. Klik om te vergroten... Nee, dat is het niet (in ieder geval niet voor mij). In de pillen die ik vroeger had, zat geen speed; ook 20 jaar geleden konden ze dat al prima aantonen."
"Inmiddels heb ik ook wat ervaring opgebouwd. Het is een beetje afhankelijk van hoe lang een feest duurt en hoe ik de energie wil verdelen. Ik begin meestal een uurtje na binnenkomst met 45 a 50 mg (bij een 65%-70% zuivere pep). Hiervan word ik (na ongeveer drie kwartier) heel relaxed in mijn hoofd zonder speedy effect (maar wel met lekker veel zin om te dansen) en een stuk socialer/communicatiever. Afhankelijk van de avond neem ik 4 uur voor het einde hooguit 10mg bij. Dit geeft een kleine extra boost wat lekker is als de headliner aan de gang gaat. Bij meer (of later in de nacht) heeft het geen zin meer en geeft het alleen maar nadelen. Als het een heel lange nacht wordt, dan begin ik juist met wat minder (45mg) en neem ik 4 uur voor het einde een beetje (15mg) bij. Hierbij voel ik me in het begin ook prima maar minder energiek. Die 5mg minder maakt echt wel uit. Maar ik heb dan wel een iets grotere piek op het hoogtepunt van de avond. Ik besluit dus al van te voren wat de verdeling is en neem ook nooit meer dan 60mg en gebruik capsules. Het is, vind ik, ook veel fijner om goed uitgerust en uitgeslapen aan het feest te beginnen dan om meer speed te pakken tijdens."
"Je spijsvertering gaat niet een tandje omhoog maar juist omlaag. Het voedsel loopt wel een beetje door maar wordt minder goed verwerkt en opgenomen; daarom vind je onverteerde stukjes terug. Vast eten heeft dus weinig zin; ik zou het bij vloeibaar of bijna vloeibaar houden: banaan, yoghurt/kwark. Als je lang aan de speed zit of intensief bezig bent dan zou ik soep overwegen. Of sportdrank drinken wat suikers en zouten bevat."
"Dit topic vond ik juist omdat ik ongeveer hetzelfde heb. Afgelopen weekend hebben we (mijn vriendin en ik) weer eens speed gebruikt. Het was op een feest dat de hele nacht duurde. Begonnen met 25mg (73%) om een uur of twee en rond vijf uur nog eens 10mg. Ik voel me in ieder geval tijdens het feest actief, sociaal en vrolijk. Maar als we 's ochtends, thuisgekomen, in de bank zitten (liggen) met een muziekje op de achtergrond dan ervaar ik, terwijl ik de lichamelijke moeheid voel opkomen, een heerlijk voldaan gevoel..."
"Iets zachts vasthouden, een knuffelbeestje of iets anders zachts, of een zacht kledingstuk van jezelf of je partner. Zorg er alleen voor dat het niet vervelend wordt voor een ander. Als je op een feest of festival bent en de muziek is niet helemaal top, ga dan even ergens anders heen, bij voorkeur waar de muziek wel top is of anders naar een chill-out ruimte waar je contact kunt maken. Het rondjes lopen blijft sowieso altijd leuk."