"Ik heb dezelfde klachten gehad als wat jij nu beschrijft aan het einde van mijn tienerjaren (16-20). Ook dat mijn hart met regelmaat (dagelijks) wel een of meerdere keer een slag leek over te slaan, met de secondes nadat dat gebeurde ook een heel hol gevoel in mn borst. Toendertijd een cardiogram enzo laten maken, was allemaal keurig enzo. Nou zat ik in die periode ook in en uit de psychiatrie, veel stress enzo, veel alcohol/wiet en nogal wat Ritalin misbruik. Allemaal dus best verklaarbaar uiteindelijk waarom ik klachten had. Maargoed, dat zeg ik nu erop terug kijkend, toen voegde het alleen maar aan de fucking stress toe en help het mij niks :P.
"Zit dan tegen wegvallen aan, druk op de borst, licht in het hoofd, tintelingen, vermoeid en negatieve gedachtes over de dood. Vd week bijna het alarmnummer gebeld maar gelukkig trok het na 2u weg" Ik zeg dit zonder waarde-oordeel, maar het lijkt mij er heel sterk op dat je een paniekaanval beschrijft. En ja, dat geeft een hoop stress, die ervaring heb ik helaas ook. En die stress zorgt ervoor dat je een hoop stresshormonen aanmaakt, waardoor je bloeddruk en hartslag opgejaagd worden en je ervaring van stress en paniek alleen maar groter wordt. Zie je het circeltje? Dat is ongeveer hetzelfde cirkeltje als waar mensen met een burnout in terecht zijn gekomen en er niet op tijd uit konden komen. Jij hebt iig alvast door dat er wat aan de hand is en handelt daarnaar, goed bezig,
En even voor de duidelijkheid. Dit is het drugsforum hé. Recreatief gebruik enzo, voor de lol en shit. Jij zoekt medicijnen, die mogelijk als ondersteuning van een behandeling moeten dienen. Spreek met jezelf af voor de rest van je leven dat je dat soort dingen met medische professionals bespreekt, die daarvoor geleerd hebben. Ipv dat je het aan een stel internetvreemden vraagt waarvan je bijna wel zeker weet dat die niet nuchter aan hun computer zitten :P.
Edit:
https://www.hypofyse.nl/informatieb...ing-tussen-psychologische-stress-en-cortisol/
Mij heeft het altijd goed geholpen door mijn paniek te kunnen relativeren. Ik heb me daar vaak rustig mee kunnen houden, door me te realiseren dat er hormonen en adrenaline enzo soms door mn aderen gieren zonder dat dat nodig is. Om dan even te bedenken dat dat puur je lichaam is die even zitten te kutten en te stressen, en niet je hoofd, hielp mij heel erg om even mn voeten op de aarde te houden en normaal te ademen. En dan is paniek meestal zo weer weg.
Succes man, gaat vast allemaal goed komen.
Oh, nog 2 tips. Koop een smartwatch. Dat zijn volgens mij tegenwoordig best goede hartslagmeters die ook meteen registreren en opslaan. En zelfs redelijk een bloeddruk kunnen meten?
En kijk of je ervoor kan zorgen dat je iemand kan bellen als in je paniek zit. Niet dat je jezelf belast met of je wel of niet de huisartsenpost moet bellen enzo. Nee, je belt dan eerst die ander persoon, is voor jou lekker makkelijk met een lage drempel zogezegd, en dan kan je de keuze of er medische assistentie nodig ook bij die persoon neerleggen. Geeft jou ook wat rust. Daarbij, als je een hartaanval krijgt, ga je snel niet zo snel meer kunnen bellen, en jezelf reanimeren gaat al helemaal moeilijk"
In: RC benzo / traditionele benzo
1-1-2024