"Wat: Ayahuasca
Wie: Ik en andere deelnemers
Waar: Ceremoniële setting (NL)
Al een lange tijd sudderde het idee om mee te doen aan een Ayahuasca ceremonie. Helaas heb ik een lange tijd anti-depressiva geslikt waardoor het voor mij niet mogelijk was, maar begin dit jaar ben ik af gaan bouwen en sinds enkele maanden leef ik zonder. En dat gaat prima! De laatste maanden heb ik erg veel over mezelf geleerd en heb ik ook de diagnose adhd gekregen, wat ingrijpender is dan ik dacht (voor de buitenwereld verandert er niet veel, maar er is enorm veel zelfverwijt en onbegrip weggevallen). Hierdoor weet ik niet goed welke richting ik uit moet gaan en zit er ergens een knoop, maar waar precies weet ik niet. Toen popte het idee in mijn hoofd toch weer eens te langzaam te zoeken en wellicht ooit misschien wel eens wellicht binnenkort kennis te maken met Ayahuasca. Enkele dagen nadat ik het gezocht had kwam het per toeval ter sprake binnen een vriendenkring en was er een gegadigde die vroeg of ik mee zou willen gaan.
"Ja".
De dagen voor de ceremonie heb ik veel nagedacht, ik was er immers veel mee bezig ook omdat er een dieet is om je aan te houden. Alles wat ik at "confronteerde" me weer met de komende trip. Eerlijk, ik ben overmand geweest door angst; welke skeletten zouden er uit de kast komen, hoe moet ik dit doen in een groep met mijn sociale angst, wat als ik paniekerig word, wat als ik het niet naar binnen krijg, wat als het niks doet, wat als ik het verschrikkelijk vind om te purgen? En ga zo door. Gelukkig heb ik inmiddels geleerd die angst voor het onbekende niet teveel te voeden, en ze al helemaal niet zomaar gelijk te geven, zodoende ben ik toch echt afgereisd naar het centrum.
Eenmaal daar werden we super ontvangen, er hing een fijne sfeer en ik was al iets meer op mijn gemak. We maakten kennis met elkaar, kregen uitleg, deelden onze intenties en namen plaats in de zaal. Een voor een kregen we een bakje thee wat ik achterover gooide als een shotje. Toch nog iets positiefs meegenomen uit de ik-moet-me-als-stereotype-student-gedragen-periode.
Ik bleef even zitten, besefte me dat ik net Ayahuasca had ingenomen en de paniek sloeg volledig in. Mijn hart ging tekeer en het angstzweet brak uit. Ik besloot maar te gaan liggen om mezelf wat te kalmeren, liefst voor de trip daadwerkelijk begon, want, ja, he, trippen+paniek, op zich. Door de paniek werd ik een beetje misselijk, ik probeerde me meer op mijn ademhaling te focussen wat ongeveer niet hielp. Ik probeerde mezelf te overtuigen dat het maar paniek was, dat de trip tijdelijk is, dat het vast prima zal gaan.
Ineens voelde ik een golf aan rust en ontspanning over me heen drijven, ik zakte weg in het matras en kon eigenlijk niet echt meer bewegen. Ik voelde een soort warmte door mijn armen stromen en had het gevoel dat iemand me gerust aan het stellen was. Mijn misselijkheid was weg, bij anderen duidelijk niet, en ik zag een driedimensionaal oog me recht aankijken. Daarop volgenden allerlei andere beelden die langzaamaan steeds sterker, echter en vreemder werden. De kleuren roze en groen hadden een duidelijke overhand, maar ik zag vaak meerdere beelden tegelijkertijd waar ik eigenlijk geen kaas van kon maken. Ik werd nieuwsgierig naar de buitenwereld, deed mijn ogen open en was vergeten dat ik een vest had meegenomen wat aan de binnenkant blijkbaar een behoorlijk psychedelisch patroon had. Het patroon draaide, ging van links naar rechts, van boven naar onder, ik dacht, het is mooi geweest, ik doe mijn ogen terug dicht. Hierna volgde nog een compleet kleurenfestijn, het was waanzinnig mooi. Een beeld wat eruit sprong en wat het enige is wat ik me nog concreet kan inbeelden, en ook de laatste (sorry voor de spoiler), was het beeld van een vrouw. Ze glimlachte naar me met haar handen op elkaar (de namaste-houding, je kent het wel), opende haar handen en liet twee bladeren zien. Om haar heen krulden allerlei patronen, wel weer voornamelijk groen met enkele roze accenten. Toen ik dit beeld zag voelde ik een intense liefde en geborgenheid door me heen stromen.
Dat moment stopte de visuals en"hoorde ik"; "Dat gevoel ken je niet zo goed he". Dit raakte mij enorm. Ik heb heel veel moeite met het ontvangen, maar daardoor ook het geven van liefde. Een beetje alsof je zelf wel een voorraad moet hebben gekregen om dat weer uit te delen. Door allerlei narigheid heb ik een groot deel van mijn leven niet de geborgenheid gehad die een mens/kind nodig heeft (los van het onbegrip wat ik ervaarde door onbekende adhd), ik voelde me onveilig en niet op mijn plek. Ik heb altijd het gevoel gehad dat ik die gevoelens en emoties niet verdiende, dat ik het eeuwige vijfde wiel op de wagen zou zijn. Daar komt ook mijn sociale angst vandaan. Dit drong enorm tot me door waarop een gigantische huilbui volgde die enorm opluchtte. Hierna ratelde deze gedachtenstroom nog wat verder door, zijn er tientallen puzzelstukjes op zijn plek gevallen (en nog wat huilbuien) en had ik het gevoel dat er een paar pleisters waren geplakt op wonden die ik niet had gezien. Ik had zoveel liefde gekregen dat ik dacht "dit kan ik niet bijhouden" en wou ik het verspreiden over de ruimte. Gelukkig was ik nog wel zo snugger om het in stilte te doen (er mocht niet gesproken worden), daar heb ik me dus wat mee bezig gehouden tot de trip af begon te zwakken. Omdat mijn brein nog steeds de humor er van in zag gebeurde dit intern zoals Oprah het doet; "You get the love! You get the love! Everybody gets te love!". En zodoende landde ik zachtjes terug in deze wereld.
Na de ceremonie heb ik nog enorm goede gesprekken gehad met verschillende andere deelnemers en enkele begeleiders, over het middel maar ook over het leven en alles er tussenin. De volgende ochtend in stilte naar huis (mee)gereden met genoeg tijd om langzaam nog eens alles te overdenken.
Al met al was het een intense, maar mooie ervaring. Als ik het zo lees doet het er eigenlijk geen recht aan, maar ja, wat doe je eraan. Ik moet het nog even laten sudderen (niet de thee), ik merk wel positieve veranderingen bij mezelf maar dit kan natuurlijk nog de afterglow zijn. Ik hoop in ieder geval dat er toch minstens een stukje blijft hangen
Dank u voor het lezen, en natuurlijk ook een boel liefde voor jullie"
In: Ayahuasca - Op schoot bij "la Madre"
1-1-2024