"Zweevteev zei:
- Ik ben heel erg snel overprikkeld door zowel externe factoren als mijn innerlijke belevingswereld. Dat ik gevoeliger ben voor geluid dan de gemiddelde persoon had ik al een vermoeden van, maar ik heb heel erg gemerkt dat sinds ik met zoveel andere mensen in één huis woon (waarvan bijna iedereen ook wel iets van psychische problemen heeft), dat de mensen om me heen geluid echt aanzienlijk beter kunnen verdragen dan ik. Ik ben altijd degene die moet vragen of de muziek wat zachter kan tijdens het chillen, omdat ik het gewoon echt niet trek en ik me totaal niet kan focussen op én de muziek én een gesprek dat gevoerd wordt (niet te beginnen over meerdere gesprekken door elkaar heen). Als dit te veel wordt dan moet ik of een tijdje op m'n kamer zitten om te ontprikkelen of ik ga dissociëren en heb dan vooral last van mijn eigen gedachten/gevoelens en hoor en zie nauwelijks meer wat er om me heen gebeurt. Zat eergisteren toevallig bij een huisgenoot op z'n kamer en hij had de tv aan staan, een spel op z'n telefoon en hij was een gesprek aan het voeren met me. Het geluid stond echt niet bijzonder hard en als hij sprak dan was dit gewoon te verstaan, maar mijn brein kon zoveel verschillende bronnen van geluid die door elkaar heen gingen echt niet aan en ik zei toen na 5 minuten dat ik het niets persoonlijks was, maar dat ik de prikkels in zijn kamer gewoon echt niet trok en maar gewoon op m'n eigen kamer wilde gaan zitten, ook al kwam ik juist naar hem toe, omdat ik zin had om even met 'm te praten.
- Er bestaat voor mij niet iets als "milde" emoties ervaren. Of ik ervaar emoties extreem intens, of ik ben compleet afgevlakt. Dit wisselt zich heel vaak af. Ik ben van jongs af aan al een heel emotioneel persoon geweest, dus dat ik me afgevlakt voel is zeer waarschijnlijk een gevolg van dat het mijn brein gewoon op een gegeven moment te veel wordt om zoveel intense en ook nog eens extreem vaak wisselende emoties te ervaren. Ik moet wel afvlakken, omdat ik anders gewoon het idee heb dat ik een psychose ga inschieten en ik mezelf noodgedwongen moet gaan verdoven met drugs of automutilatie om dat te voorkomen.
- Aansluitend op het ervaren van intense emoties: ik ben eigenlijk iedere dag wel opgefokt om iets dat ik hoor van mensen om me heen, wat dan niet eens bedoeld was om me op te fokken. Heb heel vaak het idee dat ik het gevoel van intense woede ervaar namens de persoon die mij iets vertelt. Ze vertellen dan over een hele nare ervaring die ze gehad hebben en ik trek het gewoon niet als ik hoor van mensen dat ze zulk intens onrecht aangedaan zijn, tenminste, ik ervaar het als heel erg intens onrecht dat per direct recht gezet moet worden, omdat ik anders heel de dag opgefokt ben. Ik heb echt een soort heldencomplex of zo. Als ik zelfverzekerd ben over dat ik iemand ergens mee kan helpen, waarvan ik vind dat diegene mijn hulp verdient, dan zet ik alles opzij en ga ik ermee aan de slag, totdat ik tussen een paar minuten en een paar uur zo overladen ben dat ik niet meer kan functioneren, waardoor ik diegene niet meer kan helpen, waardoor ik weer een faalervaring erbij heb en een extra reden heb om me opgefokt te voelen.
- Al deze bovenstaande dingen vergen ontzettend veel energie om dat vol te kunnen houden en mijn energievoorraad is gewoon echt niet groot genoeg daarvoor vaak, dus ik ben altijd ook wel gewoon moe, maar tegelijkertijd dwing ik mezelf ook om alle belangrijke dingen die er op een dag gebeurd zijn op te schrijven, zodat ik ze niet vergeet (te verwerken), maar dit zorgt ervoor dat ik over m'n eigen grenzen heen ga en uiteindelijk verschrikkelijk overprikkeld in bed eindig, met allemaal dingen die ik in m'n hoofd af ga die ik moet verwerken, om vervolgens niets echt te verwerken, doordat ik heel lang blijf nadenken hierover en amper tot niet slaap.
- Ik kan verschrikkelijk slecht tegen veranderingen, maar dit heeft ook wel te maken met dat ik gewoon ongewild een heel erg turbulent en chaotisch leven heb (dat is sowieso deels de werkelijkheid, maar ik denk ook wel dat ik het misschien wel veel turbulenter en chaotischer ervaar dan het werkelijk is). Het vervelende is dat alle grote dingen die in m'n leven veranderen dingen zijn waar ik zelf geen controle over heb, zoals dat ik ieder jaar moet dealen met dat ik meerdere keren moet wisselen van behandelaar, door ergens anders te gaan werken/zwangerschapsverlof/wisseling van behandelingen etc. Ik heb in 7 verschillende steden gewoond en ben in totaal 11 keer verhuisd. Thuis wonen was geen optie meer, dus ben ik de afgelopen paar jaar maar gewoon een beetje her en der aan het zwerven. Ik woon nu in een daklozenopvang en ik ga binnenkort naar een vervolgplek, maar ik mag daar maar 2 jaar blijven, dus de stress van moeten verhuizen, opnieuw wennen aan je omgeving etc. is ook nog lang niet voorbij en dat geeft me ongekend veel stress.
Ik kan er vast nog wel wat opnoemen, maar ik gok dat dit je vraag ook wel duidelijk genoeg beantwoord heeft. :')
Klik om te vergroten...
Ik heb zojuist tot hier gelezen en wil graag reageren. Wat ik in dit bericht zie staan is bijna volledig exact zoals ik me voel en mijn leven verloopt. Het verschil tussen jou en mij is dat ik niet aan de medicatie zit en niet zo vaak verhuist ben als jij. Pas een keer of 6 denk ik. Verder had dit uit mijn pen kunnen komen. Heel bizar om zoveel herkenning te lezen in één stuk tekst. Het opent op meerdere fronten mijn ogen, dingen waar ik mijn vinger niet op kon leggen schrijf jij hier zo neer...
Dankjewel! En ondanks dat ik nog niet weet hoe je dagboek eindigt wil ik je in ieder geval een shitload aan kracht en liefde toewensen!!
Ps. ik draag voor mijn overgevoeligheid van geluid speciale oordopjes sinds kort. Die halen de scherpe randjes weg van omgevingsgeluid. Ik draag ze nu regelmatig sinds een paar dagen en ben er zeer tevreden over.
Mocht je interesse hebben hoor ik het graag. Je ziet ze amper zitten in je oor en kosten 3 tientjes.
Ik ga gauw verder lezen!"
In: Zweevteev's landingsproces
1-1-2024