Laden...
Geregistreerd lid
Nog geen onderwerpen gestart.
"Mindless zei: Ik zag op latere leeftijd dat het in vele culturen erg belangrijk is om het lichaam van een overledene voor langere tijd te laten liggen alvorens het te verbranden/begraven, zodat de 'ziel' de tijd heeft zich los te maken van het lichaam, moest dat benodigd zijn. De manier waarop deze culturen naar de dood kijken spreekt veel meer tot mij dan hoe we hier in het westen naar de dood kijken. Ook het idee dat we mensen even oplappen met "onderdelen" spreekt mij tegen, al is het ook weer niet zo zwart/wit, want ik begrijp ook wel weer dat dit in sommige gevallen goed doet voor mensen. Maar over het algemeen gezien ben ik tegen hoe we hier naar de dood kijken. Klik om te vergroten... Over hoe de "westerse" cultuur met de dood omgaat kan je een mening hebben. Ik krijg hier echter het idee dat jij het gebruik van donormateriaal als een logisch gevolg ziet van een cultuur die in jouw ogen geen respect heeft voor de doden/de dood. Maar als we het over respect hebben, ik vind dat jij wel iets meer respect mag opbrengen voor de keus van de donors, de ontvangers van donormateriaal en het harde werk van zorgpersoneel om dit mogelijk te maken. Want spreken over het "oplappen" van mensen en impliceren dat donormateriaal als "onderdelen" worden gezien door mensen vind ik niet echt een fijne opstelling."
"Ik heb wel eens aangegeven in het autismespectrum te zitten. Bij de poll heb ik niks ingevuld omdat ik me niet herken in de beschikbare opties. "Neurodivergentie" is in mijn ogen een slecht gedefinieerd begrip wat vaak wordt misbruikt om de eigen visie te legitimeren en discussies te ontwijken. Het wordt vaak (niet per se altijd) gebruikt voor doelen en promoten van ideëen waar ik niet achter sta: - Het creëeren van een wij/zij gevoel. Neurotypische mensen zouden neurodivergente mensen bewust dwarsbomen en discrimineren. - Het idee dat neurodivergente mensen experts zijn in hun "anders zijn" en dat neurotypischen op zijn best een beperkt inzicht kunnen hebben in neurodivergentie. - De ontkenning dat neurodivergente mensen nooit storend gedrag vertonen en/of onredelijk zijn in discussies en dat het allemaal te herleiden is tot intolerantie en onbegrip van neurotypische mensen. - Het promoten van neurodivergentie als identiteit. Ja, autisme en andere diagnoses kunnen een sterke invloed op iemands ontwikkeling als persoon hebben. Ik weet dondersgoed dat mijn persoonlijkheid en mijn diagnose sterk verweven zijn. Maar ik ben ook een mens en dat moet ook een plaats hebben in mijn leven. Ik zie geen heil in het aanhangen van een identiteit in de zin dat je de hele dag bezig bent met je "anders zijn" en weinig anders. Waarschijnlijk zal niet iedereen blij zijn met mijn mening maar het is gewoon wat ik hiervan vind."
"Mindless zei: Wij mogen technologisch dan heel geavanceerd zijn hier in het westen, maar van spirituele zaken hebben de meeste mensen op posities waar het over leven en dood gaat, geen kaas gegeten. We zijn kleuters op dat gebied. Klik om te vergroten... Ik vind dit een vooringenomen opstelling. Wat is eigenlijk jouw definitie van spiritualiteit? Het is evident dat je een afkeur hebt van het toepassen van medische technologie om mensen te helpen als dit gebeurt door weefsel van overleden mensen te gebruiken, zelf al hebben ze er verdomme zelfs zwart op wit toestemming voor verleend. Maar hoe "spiritueel" ben je als je het hele idee van orgaan/weefseldonatie afkeurt en mensen bepaalde medische behandelingen ontzegt? In mijn ogen mis je dan een stukje empathie."
"Mindless zei: Je zou kunnen zeggen de (subjectieve) wetenschap van de onzichtbare dimensie, van de ziel. En de relatie daarmee met het stoffelijke. Vooringenomen zou ik het niet noemen. Het is toch ook zo dat we in onze cultuur daar bijna niks mee doen? Vergeleken met meer traditionele culturen zijn wij kleuters op dat gebied. We zijn een maatschappij die die dimensie bijna volledig negeert. Velen erkennen het niet eens. Klik om te vergroten... Of en hoe we daar wat mee doen is voor een zeker deel cultureel bepaald. Dat we daarin "kleuters" zijn vind ik een oppervlakkig oordeel. Zo'n beetje elke cultuur heeft zaken die in ogen van andere mensen discutabel of zelfs immoreel zijn. Begin eerst maar eens met definiëren wat "wij" als maatschappij "bijna volledig negeren". En als we dan toch bezig zijn mag je ook gaan definieëren wat je onder "oplappen" verstaat. Je hebt tegenwoordig steeds meer mensen die ogen verliezen of hoornvliestransplantaties nodig hebben door AK (acanthamoebe keratitis). Dat komt vaak door slechte hygiène bij het dragen van contactlenzen. Dat is onwenselijk en ook deels de schuld van die mensen. Maar aangezien het hun leven zo zwaar beïnvloedt zal ik een hoornvliestransplantatie nooit "oplappen" noemen en "eigen schuld, dikke bult" roepen. Ik zie ook geen enkele verduidelijking van wat precies de essentiële verschillen dussen "westerse" en andere geneeskunde is. In India worden voor zover ik zie dezelfde behandelmethodes bij Covid19 gebruikt als elders. Dus legt het eens concreet uit wat je nu precies bedoelt... 🙄"
"Mindless zei: De TS heeft gevraagd ontopic te blijven en daar wil ik me aan houden. Bovendien negeer je steeds dingen die ik zeg en gaat dan verder op een bevelende toon eisen dat dit en dat uitgelegd moet worden. Niet echt prettig praten zo. Als je hier ergens anders verder over wilt gaan moet je het maar aangeven. Klik om te vergroten... Jij claimt vanuit spirituele overwegingen tegen orgaandonatie te zijn. Je legt niet uit waar precies het probleem voor jou zit maar komt met weer een andere claim dat de "westerse" cultuur een problematische visie op de dood heeft maar je laat uitleg over wat de link met orgaandonatie is achterwege. Vermoedelijk is jouw overtuiging dat het gebruik van donormateriaal getuigt van een gebrek aan respect voor de doden. Als dat zo is, zeg dit dan eerlijk en verdedig je overtuiging. Ik ben misschien een zeurhoofd maar dit is toch een forum waarop je discussies gewoon kan verwachten? En hoe kan deze discussie in hemelsnaam off-topic zijn in dit forumonderwerp?"
"debkb zei: @ATGC Interessant... mag ik even bij je controleren of ik je goed begrijp? Je vult geen enkele optie in de poll in (ook niet "wil ik niet zeggen") omdat je vindt dat de term 'neurodivergentie' wordt misbruikt voor doelen en framing die je als onwenselijk ziet? Klik om te vergroten... Zoals ik zei vind ik het een slecht gedefinieerd begrip. Het is een idee wat iemand ooit opgeworpen heeft en wat een behoorlijke populariteit heeft gekregen. Maar wat houdt het nu exact in? Het begrip heeft geen wetenschappelijke basis. Wat ND inhoudt wordt continu uitgebreid, ook met aandoeningen die niet per se iemands persoonlijkheid beïnvloeden. Of met zaken waarvan je je afvraagt wat voor positiefs ze in iemands leven brengen. Dus zaken als dyslexie, PTSS, Tourette's zie ik niet als neurodivergent Ik zou positiever tegenover het begrip ND staan als het stond voor de algemene geestelijke diversiteit van mensen. Dat je wensen en grenzen respecteert, rekening houdt met en faciliteert. Want ook die zogenaamde neurotypische mensen hebben ook allemaal hun positieve en negatieve kanten en de bekende gebruiksaanwijzing, al is ie misschien wat korter. debkb zei: Zo ja, zie je dan ook de term zelf als 'framing'? Ik ben het met je eens dat neurodivergentie een slecht gedefinieerde (en slecht af te bakenen) term is. Zou jij liever een andere term gebruiken? Klik om te vergroten... Alleen als neurodivergent als tegenhanger van neurotypisch wordt neergezet. Dan is het vaak een frame van "ND mensen hebben de waarheid in pacht en NT mensen zijn de vijand". En daar ben ik gewoon totaal op tegen. debkb zei: De doelen en ideeën die je aanhaalt... ze vallen allemaal niet binnen de bedoeling die ik met dit topic heb. Ik ben wel nieuwsgierig naar hoe mensen die zelfidentificeren als neurodivergent omgaan met hun aandoening, en ik lees de posts hier met veel belangstelling. Klik om te vergroten... Ik vind "zelfidentificeren als neurodivergent" behoorlijk problematisch. Als ND al enorm vaag is qua definitie en je je ook nog eens mee zelfidentificeert wat voor bruikbare informatie krijg je daarmee voor jezelf en anderen? Ben je dan niet (on)bewust verschrikkelijk moeilijk aan het doen?"
"Ik ben dankbaar voor de goede zorgen van mijn ouders. Ik hoor vaak genoeg voorbeelden waaruit blijkt dat dit verre vanzelfsprekend is. De relatief hoogstaande zorg die we nu (nog) hebben. We niet in een politiestaat als de VS leven. Zelfs voor witten is dat al behoorlijk vervelend. We makkelijker dan ooit nauwkeurige info over middelen kunnen opvragen. Dankbaar het besef te krijgen zaken meer bij mezelf te zoeken. Ik kan niet alles maar ik kan zeker proberen een beter persoon te worden."
"Dankbaar voor de wijsheid en begrip van moderators voor het tolereren van deze forumgebruiker "met een mening" 🙂 Ik ben af en toe een lomperik eerste klas en als je mij kan laten inzien dat het allemaal wat subtieler kan zonder dat ik me gedomineerd voel dan ben je competent 👍🏼"
"Ik was dit topic aan het zoeken om gewoon een mooie ervaring te melden. Afgelopen weekend sinds tijden weer eens op een terras gezeten waar ik een vriend/kennis sprak die ik al tijden niet meer gesproken had. Vroeger was deze persoon min of meer een van de bekende gezichten die ik op een aantal plekken in de stad tegenkwam. Dat is op een gegeven moment veranderd omdat zijn vriendin overleed en kort daarop mijn moeder. Dat wisten we op een bepaald moment van elkaar en zorgde voor een bepaalde band en verstandhouding, ondanks dat we elkaar eigenlijk niet zo goed kennen. Op dat terras liet hij zich ook ontvallen ten overstaan van anderen dat hij die band voelde. We namen met een omhelzing afscheid (ben gevaccineerd 😋) maar nu pas besef ik wat het betekent..."
"Het smaakt misschien beter dan water maar ik zie het niet als een "Pro" tip. Kokos is al jaren een vaste factor in gezondheidshypes. Een echte gezondheidsfreak gebruikt niet of accepteert die kater bij die keer dat er gekozen is voor gebruik. Echte pro's denken "ik voel me kut, wat heb ik liggen om dat NU op te lossen? Met de daarop volgende kater deal ik later wel" 😄😉"