Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWelke muzikant(en)/artiest(en) zijn voor jou de beste uit de geschiedenis?

Welke muzikant(en)/artiest(en) zijn voor jou de beste uit de geschiedenis?

14 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#1
Welke muzikant(en)/artiest(en) zijn voor jou de beste uit de geschiedenis, en waarom vind je dat zo?

Voor mij is het:

Niet Klassiek:

Led Zeppelin
(unieke stijl hardrock)
71Ood6kvjxL._AC_SL1024_.jpg

Jimmi Hendrix
(unieke stijl met synthesizers en effecten, virtuoos op gitaar)
Jimi_Hendrix_1967_uncropped.jpg

Guns & Roses
(goede zangstem met goede gitaristen)
ab6761610000e5eb50defaf9fc059a1efc541f4c.jpg



Klassiek:

Frédéric Chopinmijn favoriete muziek van alles wat ik gehoord heb in mijn leven:hearteyes:
1673054729702.png
(Hij wordt algemeen beschouwd als de grootste componist die Polen heeft voortgebracht en geldt als een der grootste toondichters uit de muziekgeschiedenis. Zijn muziek, een persoonlijke fusie van West-Europese klassieke elementen en traditionele Poolse, benut de expressieve en technische eigenschappen van de piano vollediger dan de muziek van welke andere componist dan ook).


Wolfgang Amadeus Mozart
(De muziek die hij als volwassene componeerde, geworteld in Oostenrijkse en Zuid-Duitse tradities maar gekleurd door de Italiaanse opera, kenmerkt zich door haar melodische schoonheid, formele perfectie en rijkdom van harmonie en textuur).
Mozart-by-Croce-1780-81.jpg

Franz Liszt
(Een van de bekendste Romantici uit Hongarije, die de piano met excellentie bespeelde en daarnaast gerenommeerde stukken, als de Hongaarse rapsodie, gecomponeerd heeft. Hij geldt als een van de grootste pianovirtuozen aller tijden. Hij was tevens een succesvol en vooraanstaand pianoleraar en daarnaast een groot muziekhervormer en -vernieuwer; het symfonisch gedicht en het pianorecital worden aan hem toegeschreven).
download.jpg

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
J
JoranLid
01-01-2024, 00:00
#2
De GOAT
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#3
Leuk topic Dirk!!

Maar oh wat een onmogelijke opgave 😂

Klassiek

Ja jeetjeeeee, wat moeilijk man! Maar goed Beethoven, just because.... Tsjaikovski en Mussorgsky, ik hou van de romantiek als kunststijl op zichzelf, maar ook in de muziek heeft deze periode prachtige werken voor ons achtergelaten. Daarnaast houd ik erg van het bombastische van Mussorgsky.

Beethoven
Beethoven.jpg

Tsjaikovski
260px-Pyotr_Ilyich_Tchaikovsky.jpg

Mussorgsky

Modest_Musorgskiy,_1870.jpg​

Niet klassiek

David Bowie, deze man was gewoon kunst met een hoofdletter K. De creativiteit en genialiteit druipt er vanaf....

Morrissey vanwege zijn poëtische en humoristische, maar toch vrij eenvoudige teksten. En Pink Floyd, ja hallo, hoe moet ik dit in vredesnaam nog uitleggen?!

David Bowie
00-david-bowie-makeup.jpg

Morrissey/The Smiths
download (7).jpeg

Pink Floyd
pink-floyd-1973-32d763d9-8deb-4cd8-a287-92ae0de7df3a.jpg
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#4
Purplext zei:
Beethoven
Klik om te vergroten...
Ik vind Beethoven niet slecht, maar ik ben meer fan van de romantische muziekperiode (1815-1915) met componisten als Chopin, Liszt, Schubert, Brahms, Debussy, Satie etc. ipv barok (1600–1760). Hoewel Mozart ook barok is. Wist je dat in de geschiedenis van de westerse muziek er niemand is geweest die excelleerde in vrijwel élke muzikale vorm uit zijn tijd, met name in opera, de symfonie, het pianoconcert en kamermuziek?
Purplext zei:
Pink Floyd
Klik om te vergroten...
Ach ja, Pink Floyd. Hoe kan ik die vergeten. Die moest er eigenlijk ook bij staan.
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#5
Dirkjan zei:
Wist je dat in de geschiedenis van de westerse muziek er niemand is geweest die excelleerde in vrijwel élke muzikale vorm uit zijn tijd, met name in opera, de symfonie, het pianoconcert en kamermuziek?
Klik om te vergroten...
Nee dat wist ik niet. Had ik toch beter moeten opletten tijdens m'n studie 😂
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#6
Purplext zei:
Nee dat wist ik niet. Had ik toch beter moeten opletten tijdens m'n studie 😂
Klik om te vergroten...
Oh? Maar wat heb je gestudeerd? Want als je rechten of arts had gestudeerd dan leer je inderdaad weinig over muziek.
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#7
Dirkjan zei:
Oh? Maar wat heb je gestudeerd? Want als je rechten of arts had gestudeerd dan leer je inderdaad weinig over muziek.
Klik om te vergroten...

Algemene cultuurwetenschappen. En dat is nogal breed met weinig ruimte voor dit soort details 😉
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#8
Oh, en Bach moeten we niet vergeten. Maar die spreekt voor zich. Bach is de grondlegger van de westerse muziek. Hij heeft de basis, de fundering gevormd waaruit alle westerse muziek is opgebouwd. Zonder hem maakte we nu nog muziek door met stokjes tegen triangels aan te slaan.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
Moeilijk...

Met dit soort lijstjes raak ik wat in de war met mijn persoonlijke favorieten en de artiesten die min of meer "objectief" gezien de beste zijn. Bijvoorbeeld, Michael Jackson is toch wel 1 van de, zoniet de grootste popartiest ooit. Zijn talent valt eigenlijk niet te ontkennen en zijn muziek zit zo goed in elkaar. Maar ik luister praktisch nooit naar MJ.

Zo ook bijvoorbeeld genoemde artiesten als Jimi Hendrix, David Bowie, Pink Floyd. De kwaliteit valt (imo :tonguewink:) niet te ontkennen, maar ik luister er praktisch nooit naar. Mijn favo persoonlijke muzikanten zijn hele andere.

Hoe is dat bij jullie dan? Overlappen bij jullie je persoonlijke favoriete artiesten met die meer "objectief" gezien de beste zijn? Of noemen jullie die laatste simpelweg op?

Ik vind het lastig, want er speelt imo toch altijd een subjectief element mee. Maar als ik helemaal subjectief ga kijken, kom ik bij mijn persoonlijke favorieten uit en die zijn totaal anders dan welke ik meer beschouw als "the greatest ever".

Niet om dit topic een discussie topic te willen maken hierover. Ik vind het gewoon oprecht lastig.

Ik ben denk ik meer van de persoonlijke favorieten, omdat ik daar gevoelsmatig echt wat mee heb.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#10
Boef
h
hetgajulliegoedLid
01-01-2024, 00:00
#11
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mindless zei:
Moeilijk...

Met dit soort lijstjes raak ik wat in de war met mijn persoonlijke favorieten en de artiesten die min of meer "objectief" gezien de beste zijn. Bijvoorbeeld, Michael Jackson is toch wel 1 van de, zoniet de grootste popartiest ooit. Zijn talent valt eigenlijk niet te ontkennen en zijn muziek zit zo goed in elkaar. Maar ik luister praktisch nooit naar MJ.

Zo ook bijvoorbeeld genoemde artiesten als Jimi Hendrix, David Bowie, Pink Floyd. De kwaliteit valt (imo :tonguewink:) niet te ontkennen, maar ik luister er praktisch nooit naar. Mijn favo persoonlijke muzikanten zijn hele andere.

Hoe is dat bij jullie dan? Overlappen bij jullie je persoonlijke favoriete artiesten met die meer "objectief" gezien de beste zijn? Of noemen jullie die laatste simpelweg op?

Ik vind het lastig, want er speelt imo toch altijd een subjectief element mee. Maar als ik helemaal subjectief ga kijken, kom ik bij mijn persoonlijke favorieten uit en die zijn totaal anders dan welke ik meer beschouw als "the greatest ever".

Niet om dit topic een discussie topic te willen maken hierover. Ik vind het gewoon oprecht lastig.

Ik ben denk ik meer van de persoonlijke favorieten, omdat ik daar gevoelsmatig echt wat mee heb.
Klik om te vergroten...

Ik kan niet objectief beoordelen wat de beste artiesten zijn, dus dit zijn puur mijn persoonlijke voorkeuren. Wel erg standaard waarschijnlijk, maar het zal wel niet voor niets zijn dat deze artiesten zo groot zijn geworden.

Het is gewoon verschrikkelijk moeilijk om er een maar paar te noemen. Ik luister heel veel verschillende stijlen muziek en dan vaak wat meer underground dan de commerciële muziek, dus ja, dat heb je al snel nogal een verzameling na zoveel jaren.

Ik heb de klassieke artiesten genoemd omdat ik het leuk vind dat Dirk-Jan deze er ook bij heeft gezet. Toch luister ik tegenwoordig nauwelijks meer klassieke muziek. Mijn favoriete niet-klassieke artiesten luister ik al vanaf mn tienerjaren non-stop.

Ik vraag mensen weleens: 'als je de rest van je leven op een onbewoond eiland zou moeten zitten, en je mag het repertoire van 1 artiest meenemen, welke zou dat dan zijn?'
Zo ben ik er zelf namelijk achter gekomen welke dat voor mij is.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
Purplext zei:
Ik kan niet objectief beoordelen wat de beste artiesten zijn, dus dit zijn puur mijn persoonlijke voorkeuren. Wel erg standaard waarschijnlijk, maar het zal wel niet voor niets zijn dat deze artiesten zo groot zijn geworden.

Het is gewoon verschrikkelijk moeilijk om er een maar paar te noemen. Ik luister heel veel verschillende stijlen muziek en dan vaak wat meer underground dan de commerciële muziek, dus ja, dat heb je al snel nogal een verzameling na zoveel jaren.

Ik heb de klassieke artiesten genoemd omdat ik het leuk vind dat Dirk-Jan deze er ook bij heeft gezet. Toch luister ik tegenwoordig nauwelijks meer klassieke muziek. Mijn favoriete niet-klassieke artiesten luister ik al vanaf mn tienerjaren non-stop.
Klik om te vergroten...
Duidelijk. :)

Ik zal binnenkort eens gewoon mijn favorieten per genre hier neerzetten, zonder te kijken naar wat "objectief gezien" de "besten" zijn. Want inderdaad wat je zegt: het valt eigenlijk niet objectief te beoordelen.

Ook ik waardeer klassieke muziek en zie er zeker de schoonheid in en het grote talent erachter (in veel klassieke stukken dan, niet allemaal). Maar ik luister het eigenlijk ook praktisch nooit. Heel soms, bijvoorbeeld tijdens een trip. En dan kan het ook wel verbluffend mooi zijn!

Purplext zei:
Ik vraag mensen weleens: 'als je de rest van je leven op een onbewoond eiland zou moeten zitten, en je mag het repertoire van 1 artiest meenemen, welke zou dat dan zijn?'
Zo ben ik er zelf namelijk achter gekomen welke dat voor mij is.
Klik om te vergroten...
Ja dat is wel een goeie om in het achterhoofd te houden. :)

Think carefully, want je wilt je niet na een week al ophangen aan die palmboom omdat je dat catchy album al schijtzat bent...
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#14
Das inderdaad geen makkelijke. Mijn 5 favoriete bands zijn Metallica, Motörhead, Aerosmith, AC/DC & Black Sabbath.

Maar ik houd ook van Queen, Lana Del Rey, Adele, Kimbra, Sigrid, Queens of The Stone Age, De Mens, Soundgarden, PJ Harvey, Marvin Gaye,...

De beste zanger: Freddie Mercury
Beste zangeres: Anneke Van Giersbergen
Beste gitarist: Tony Iommi
Beste bassist: Cliff Burton
Beste drummer: Mikkey Dee
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
Zit momenteel weer in een hiphop fase en moest even denken aan dit topic en aan het verschil tussen je persoonlijke favoriete artiesten en "objectief gezien" de beste artiesten binnen een genre. Soms vallen die twee samen maar soms ook niet. Bij mij verschilt het weleens wie ik als mijn favoriete producer zie. Dat hangt af van mijn mood en waar ik op dat moment graag naar luister. Maar ik denk toch wel min of meer "objectief" te kunnen zeggen dat Jay Dee/J Dilla de grootste is qua hiphop producers. Al is hij op het moment ook mijn favoriet.

gvl3ecljl9x4.jpeg

Een absolute meester in zijn craft: samplen. Werkelijk elk geluid in zijn muziek is "juist" geplaatst. Al is het maar een simpele snare kick, je voelt de intentie erachter. Niets is zomaar willekeurig ergens neergezet.

Ik begrijp het idee dat mensen 'sampling' als lui en/of niet creatief zouden kunnen zien, omdat in essentie alle geluiden hergebruikt worden uit eerder geproduceerde muziek, maar deze man kan denk ik veel mensen laten zien (horen) dat sampling een ware kunst kan zijn waarin bij beter luisteren het verschil tussen een amateur en een meester heel gauw duidelijk wordt. En ik denk ook dat Jay Dee bij uitstek dé artiest is die mensen die niet van hiphop houden kunnen overtuigen van de muzikaliteit die in dit genre gevonden kan worden. Zelfs als rap je ding niet is, maakt dat totaal niet uit. Omdat deze muziek puur instrumentaal eigenlijk het beste tot zijn recht komt.

Misschien leuk om ter eventuele kennismaking een paar instrumentale voorbeelden te geven:









O ja en dit is fantastische huiswerk/studeer muziek! Het brengt je in een flow van focus.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."