Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumshet roken van sint janskruid.

het roken van sint janskruid.

12 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
f
floydLid
01-01-2024, 00:00
#1
gisteren heb ik met iemand gepraat die sint janskruid aan het roken was.
hij vertelde me:
'sint janskruid geeft een 'chill' gevoel. een beetje zoals cannabis maar zonder het lome gevoel dat je soms hebt bij cannabis.'

zelf heb ik het toen niet geprobeerd.
nu is mijn vraag of er hier mensen zijn die ervaring hebben met het roken van sint janskruid. en wat hun ervaringen daar mee zijn.

het enige wat ik erover weet is dat het van de digitalis-familie komt en onder andere gebruikt wordt bij mensen met hartproblemen.
en als je er te veel van neemt je hart gewoont stopt met functioneren.

:wave:
a
azgazaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Wat ik ervan weet is dat als je het neemt je niet in de zon mag komen, het heeft geneeskrachtige werkingen maar het is geen drug, voor zover ik weet doet het echt helemaal niks, en als het wel zo was zou de smartshop het allang ook verkopen.
E
EierLid
01-01-2024, 00:00
#3
Zoeits noemen we hier boven de rivieren het 'placebo-effect.'
l
lxflxLid
01-01-2024, 00:00
#4
azgaza zei:
Wat ik ervan weet is dat als je het neemt je niet in de zon mag komen, het heeft geneeskrachtige werkingen maar het is geen drug, voor zover ik weet doet het echt helemaal niks, en als het wel zo was zou de smartshop het allang ook verkopen.
Klik om te vergroten...
Ik heb vorig jaar Sint Janskruid gekocht bij Azarius :P
Maarje, een hoop smart shops hebben ook een hoop kruiden waarvan je niet uit je plaat gaat maar die wel iets doen (of waarvan dat beweerd wordt).

Het is inderdaad geen recreatieve drug, en je moet er inderdaad zeker niet veel van gaan nemen want dan wordt het giftig. Maar in een lagere doserig schijnt het je stemming te verbeteren als je je down voelt, een soort mild antidepressivum dus. Daar had ik het toen ook voor gekocht. Er wordt normaal gesproken thee van gemaakt en volgens mij is het ook als allerlei soorten pillen te krijgen in kruidvat of van die natuurgeneeswinkels. Maar de thee is best goed te drinken en dat is veel goedkoper. Volgens mij werkte het wel een beetje, maar dat dipje duurde niet lang genoeg om daar echt een goed oordeel over te kunnen geven.
a
azgazaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Dat uit de laatste post staat in andere woorden ook in mijn kruidenboek en gezien het op een SSRI lijkt is de kans groot dat je het dagelijks moet gebruiken wil je er een beetje effect van hebben.
a
azgazaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik zal nog wel eens in het kruidenboek kijken wat ze beweren dat de geneeskrachtige werking ervan was, als het overeen komt met de licht antidepressieve werking die hier staat kán het kloppen, maar dan bestaat ook de kans dat je het een tijdje dagelijks moet gebruiken voor effect. Lijkt me toch niet zo snel als drug bruikbaar.
f
floydLid
01-01-2024, 00:00
#7
ik denk ook dat het placebo-effect hier van toepassing is.

in pillen en thee heeft het idd wel een mild chill gevoel.
maar ik betwijfel dat het nog werkt wanneer je het oprookt.
de actieve stof gaat prolly verloren bij de verbranding.

info van wikipedia:
De plant bevat hypericine en hyperforine. Vooral deze laatste stof maakt dat Sint-janskruid wordt gebruikt bij klachten als somberheid, milde vormen van depressiviteit en melancholie. Ook wordt het gebruikt als middel tegen stress en slapeloosheid.
Ook bevat de plant stoffen die in werking vergelijkbaar zijn met de SSRI's en heeft ook soortgelijke bijwerkingen.
Het gebruik van Sint-janskruid kan de werking van de anticonceptiepil verminderen.
Ook staat er op de verpakking of in de bijsluiter van Sint-janskruid-thee meestal een tekst waarin gewaarschuwd wordt voor de effecten op medicatie die de consument gebruikt.
J
JellerLid
01-01-2024, 00:00
#8
idd, het is eerdr een kuur dan een trip dacht ik

ma ken er nie zo veel van
I
IdiotwindLid
01-01-2024, 00:00
#9
Depressie

Het is inderdaad waar dat het effect heeft als je het langere tijd elke dag neemt. Zelf heb ik er UITZONDERLIJK goede ervaring mee. Was gewoon het zoveelste wat ik eens nam, zeg maar, maar heeft groot effect gehad. Inderdaad wel oppassen dat je het niet in combinatie neemt met bepaalde medicijnen.

Beetje jammer dat veel mensen zo maar wat zeggen, wat betreft placebo:

In een grootschalig opgezette studie werden 1606 patiënten (gemiddelde leeftijd 52 jaar) die te kampen hadden met de typische verschijnselen van depressiviteit, zoals een down gevoel, gebrek aan levenslust en slaapstoornissen, behandeld met Sint Janskruid (2-3 x daags 300 mg/ methanol 80%; gestandaardiseerd tot 900 mcg totaal hypericine).
Na 5 weken consequente toepassing was de intensiteit van de overheersende symptomen bij 90% van de onderzoeksgroep opvallend afgenomen.
De effectiviteit van Sint Janskruid werd door 81 % van de artsen en 76 % van de patiënten zeer goed tot goed genoemd.


http://www.vita-send.nl/stjanskruid.htm
M
MidwayLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik ben er zeer benieuwd naar en ga binnekort eens wat bestellen bij Azarius.
s
sjaartrolLid
01-01-2024, 00:00
#11
Re: Depressie

Idiotwind zei:
Beetje jammer dat veel mensen zo maar wat zeggen, wat betreft placebo:
Klik om te vergroten...

kdenk dat ze niet bedoelde dat de anti-depressiva werking van st-janskruid placebo is,

maar het eenmalig roken en "chill" worden is idd placebo
a
azgazaLid
01-01-2024, 00:00
#12
Re: Depressie

sjaartrol zei:
Idiotwind zei:
Beetje jammer dat veel mensen zo maar wat zeggen, wat betreft placebo:
Klik om te vergroten...

kdenk dat ze niet bedoelde dat de anti-depressiva werking van st-janskruid placebo is,

maar het eenmalig roken en "chill" worden is idd placebo
Klik om te vergroten...

Dat bedoelde ik iniedergeval wel, gezien het een geneesmiddel is en geen drug.
I
IdiotwindLid
01-01-2024, 00:00
#13
Okay. Excuses!

Niettemin gaat het natuurlijk wel op dat veel mensen zo maar wat zeggen :beer:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."